Решение по дело №1322/2024 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 90
Дата: 4 март 2025 г. (в сила от 26 март 2025 г.)
Съдия: Владимир Йорданов Минчев
Дело: 20241720201322
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 90
гр. Перник, 04.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шести февруари през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ
при участието на секретаря МИЛЕНА Р. КРЪСТАНОВА
като разгледа докладваното от ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ Административно
наказателно дело № 20241720201322 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от Закона за административните нарушения
и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на В. З. Ш. с ЕГН ********** от гр. П., чрез адв. В., против
НП № 23-1158-001578 от 12.07.2023 г. издадено от началник сектор, сектор „Пътна полиция“
към ОДМВР-Перник, с което:
1. на основание чл. 185, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) му е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 20 лева за нарушение на чл. 28, ал. 1,
т. 1 от ЗДвП.
2. на основание чл.175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 100 лева и лишаване от правото да управлява МПС за срок от 1
месец за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП. Счита,
че са налице процесуални нарушения при издаване на НП и АУАН. На следващо място,
посочва, че нарушението не е осъществено, тъй като не се установява от фактите вменени
АУАН и НП. Претендира присъждането на разноски.
В съдебно заседание, жалбоподателят, не се явява и не се представлява.
Ответникът - началник сектор, сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Перник, не се
явява и не се представлява.
Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доводите и становищата на
страните, прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна:
В град Перник на 16.06.2024 г. по улица „Св. св. Кирил и Методий“ с посока на
движение към кв. „Изток“ В. З. Ш. е управлявал л.а. „Фоксваген голф“ с рег. № ********
собственост на „Амиго лизинг“ ЕАД. В района на кръстовището с улица „Юрий Гагарин“
водачът не е предупредил с ляв пътепоказател останалите участници в движението за
намерението си да извърши маневра завиване на ляво. При извършената проверка се
1
установило, че регистрационния номер на управлявания л.а. не е поставен на определеното
за това място, а е изместен в долният ляв ъгъл на предна част от автомобила.
При така изложената фактическа обстановка бил издаден АУАН № 805039 от
16.06.2023 г., а въз основа на него и процесното НП.
Настоящият съдебен кредитира в цялост показанията на свидетелите К. и Л. тъй като
същите се явяват логични, последователни, вътрешнобезпротИ.речиви и съответни на
приобщените по делото писмени доказателства. Показанията са достатъчно информативни,
като съдържат изчерпателна информация за елементите от състава на нарушението.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от НПК,
писмени доказателства, като намира, че същите са логични, последователни, съответни и не
се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в тяхната съвкупност, като не са
налице основания за дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници,
събрани в хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира за установено от
правна страна следното:
Жалбата се явява процесуално допустима - същата изхожда от легитимирано лице,
депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок и срещу акт, подлежащ на
обжалване.
Разгледана по същество се явява ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при
издаването на наказателното постановление за нарушението са спазени изискванията за
форма и съдържание, както и специфичните процедурни правила, свързани с участието на
свидетели, предявяване на АУАН, и сроковете за това. АУАН и НП отговарят на отговаря на
изискванията за форма, съдържание и реквизити, регламентирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
В наказателното постановление нарушенията са описани пълно и ясно, съобразно
нормата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, с което е осигурено правото на защита на наказаното
лице. Не е допусната сочената от жалбоподателя неяснота относно фактическото основание
за налагане на наказанието и правната му квалификация- видно от словесното описание на
нарушенията в наказателното постановление. Както в АУАН, така и в наказателното
постановление точно, ясно и конкретно са посочени и законовите основания, въз основа на
които санкционния орган е приел, че се касае за административно нарушение и е наложил
съответно наказание.
Това налага извода, че при издаване на НП санкционния орган е съобразил
визираните разпоредби, като е посочил възприетата фактическа обстановка и законовите
разпоредби, които са нарушени. Съставеният акт за установяване на нарушението е връчен
надлежно на жалбоподателя и същият е бил наясно в какво именно нарушение е обвинена и
въз основа на какви доказателства. От така описаното съдът констатира, че не са налице
нарушения на процесуалните правила, които да се определят като съществени и да внасят
неяснота относно фактическите и правни рамки на формулираното обвинение, водещи до
нарушаване на правото на защита на наказаното лице.
АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съобразно предоставените
доказателства, приложени по делото.
По отношение на приложението на материалния закон:
Безспорно установен е и факта, че Ш. е сменил лентите за движение, без да подаден
светлинен сигнал. Тези действия на водача са били възприети от свидетели- очевидци
(контролните органи), като същите действия са в нарушение на разпоредбата на чл. 28, ал. 1,
т. 1 от ЗДвП. В тази насока от съществено значение за изясняване на обективната истина в
спора са показанията на контролните органи, които сочат припокриваща се хронология на
2
събитията.
Наказанието е наложено в законоустановения размер от 20 лева, съобразно чл. 185,
ал. 5 от ЗДвП.
По отношение на второто нарушение.
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Местата за
регистрационните табели са регламентирани в чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни
средства и на ремаркетата, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства.
Съгласно действащата към момента на извършване на нарушението редакция (ДВ. бр.
62 от 1 Август 2017 г.) в разпоредбата на чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. е
посочено, че табелите с регистрационен номер се закрепват отпред и отзад (или само отзад)
перпендикулярно на средното надлъжно сечение на превозното средство, а когато това е
невъзможно - в лявата част, така че да се осигури тяхната видимост и осветеност нощно
време. При закрепването не трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на
графиката и символите на номера.
От приетия по делото снимков материал е видно, че рег. номер е поставен в долен ляв
ъгъл на автомобила съобразно нормативната уредба на чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от
24.03.2000 г., тъй като е невъзможно централното му поставяне с оглед техническите
изменения на лекия автомобил.
На следващо място следва да се отбележи, че към момента на постановяване на
решението е налице нова редакция на чл.10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г., която е
явява по-благоприятна за наказаното лице.
Редакцията на чл.10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023
г., в сила от 07.11.2023 г.) гласи, че табелите с регистрационен номер се поставят на
превозното средство на определените от производителя за това места, в съответствие с
изискванията на приложение III, част 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/535 на
Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС)
2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на единните процедури и
техническите спецификации за одобрение на типа на превозни средства и на системи,
компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, по
отношение на общите им конструктивни характеристики и безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021
г.) - за превозни средства от категории М, N и О или на приложение XIV от Делегиран
регламент (ЕС) № 44/2014 на Комисията от 21 ноември 2013 г. за допълване на Регламент
(ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с конструкцията на
превозните средства и общите изисквания към одобряването на дву-, три- и четириколесните
превозни средства (ОВ, L 25, 28.01.2014 г.) - за превозни средства от категория L. При
закрепването не трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на графиката и
символите на номера.
Съгласно т. 2.3.4.1.1 и т. 2.3.4.1.3. от приложение III, част 2 от Регламент за
изпълнение (ЕС) 2021/535 на Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за
прилагането на Регламент (ЕС) 2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по
отношение на единните процедури и техническите спецификации за одобрение на типа на
превозни средства и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за
такива превозни средства, по отношение на общите им конструктивни характеристики и
безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021 г.) мястото за поставяне на регистрационна табела отпред
на превозното средство трябва да бъде такова, че табелата да може да се разположи изцяло
3
между двете успоредни надлъжни вертикални равнини, които преминават през външните
крайни точки на превозното средство, без да се вземат предвид устройствата за непряко
наблюдение. Определеното място не може да представлява най-широката част на
превозното средство. Предните и задните регистрационни табели трябва да бъдат
перпендикулярни (± 5°) на средната надлъжна равнина на превозното средство, измерено в
центъра на табелата.
От анализа на така цитираните две разпоредби се установява, че табелата следва да
бъде поставени на място между двата края на предната броня на автомобила.
Регламентирана е единствено височината, на която следва да се постави регистрационната
табела - (± 5°) от центъра на предната броня. Никъде в цитирания регламент не е посочено
задължение регистрационния номер да бъде поставен в средата на предната броня.
Посочено е изискване да бъде центрирана по височина в средата на предната броня, като по
дължина може да бъде поставена в центъра, в ляво или в дясно видно от т. 2.3.4.1.1.
Настоящият съдебен състав счита, че не е налице нарушение на предишната редакция
на чл.чл.10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. На следващо място счита, че е налице и
приложението на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, тъй като до влизане в сила на наказателното
постановление са налице последват различни нормативни разпоредби и следва да се
приложи по-благоприятната редакция.
Видно от цитираното по-горе редакцията на чл.10, ал. 5 от Наредба № І-45 от
24.03.2000 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г. се установява, че не е налице
нормативно задължение, за което наказаното лице е подведено под
административнонаказателна отговорност, поради което НП в тази част следва да се отмени.
С оглед изхода на спора и направеното искане от страна на жалбоподателя за
присъждане на разноски в настоящото производство, такива следва да бъдат присъдени за
отменената част от НП. Съобразно чл. 63д от ЗАНН на жалбоподателя следва да бъдат
присъдени разноски в размер на 200 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 23-1158-001578 от 12.07.2023 г. издадено от началник сектор, сектор
„Пътна полиция“ към ОДМВР-Перник В ЧАСТТА по т. 2, с което на основание чл.175, ал.
1, т. 1 от ЗДвП на В. З. Ш. с ЕГН ********** от гр. Перник е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 100 лева и лишаване от правото да управлява МПС за срок от
1 месец за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
ПОТВЪРЖДАВА НП № 23-1158-001578 от 12.07.2023 г. в останалата част.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
изготвянето му пред Административен съд - Перник по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
4