Р Е Ш Е Н И Е
№………….
гр.Добрич 13.09.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Добрички районен съд, наказателна колегия, осемнадесети
състав
в публично съдебно заседание на 04.09.2019г, в състав:
Съдия: Веселин Иванов Николов,
при участието на
съдебен секретар :Стела Димова ,
разгледа н.а.х.д.№ 343 по описа на ДРС за 2019г.
Производството е образувано по жалба на „В и К Добрич” АД с ЕИК *** с
представител Т. И. Г.срещу наказателно постановление №
П-МН-02/06.02.2019 год. на Председателя на ДАМТН .
С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за нарушение на чл. 43 ал.1 във вр. с чл.44 т4 от Закона за
измерванията/ЗИ/ и на основание чл. 85 ал.2 от ЗИ е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 200 /двеста /лева .
По същество жалбоподателят оспорва
НП като незаконосъобразно и необосновано.Редовно уведомен не се явява в съдебно
заседание представлява са от гл. юрисконсулт П.П. *** ,също не се явява в
съдебно заседание.
Въззиваемата страна не се
представлява , депозира писмена защита .
Независимо от основанията, посочени от въззивника,
съдът подложи на цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при
което констатира следното:
На 05.06.2018 г., в
интервала от 11.30 часа до 12.00 часа, актосъставителя е извършил надзорна
проверка в обект - водопроводно отклонение с водомерен възел в шахта в двор на
къща, намиращ се в с. П., област Д., ул. *** Дружеството, което осъществява
присъединяване на недвижимите имоти и потребителите към водоснабдителни и
канализационни мрежи и съоръжения и водоснабдяване с вода за питейно-битови,
стопански и обществени нужди на територията на с. Паскалево е „ВОДОСНАБДЯВАНЕ
И КАНАЛИЗАЦИЯ ДОБРИЧ" АД, поради което монтираният водомер във
водопроводно отклонение на посочения обект се използва от това дружество за
непрекъснато измерване на обема на доставената вода, която преминава през него
с цел осъществяване на търговски плащания, т.е. средството за измерване -
водомер, попада в приложното поле на чл. 5 от ЗИ.При проверката актосъставителя
е установил, че за непрекъснато измерване на обема на вода, с цел осъществяване
на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ, „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И
КАНАЛИЗАЦИЯ ДОБРИЧ" АД, на описания обект за абонат –К. Г., използва водомер, без данни за тип, с идентификационен номер
01286557/2001, производител „ZENER", с номинален разход Qn = 1,5
m3/h; с показание 343 ш3. Водомерът е в употреба, тъй като е монтиран на
водопроводното отклонение с водомерен възел в шахта на посочения адрес, свързан
е към водоснабдителната мрежа и осигурява подаване на питейна вода към
водопроводната инсталация на абоната.
От гореописаното е
видно, че водомерът се използва правилно и по предназначение от жалбоподателя-„ВОДОСНАБДЯВАНЕ
И КАНАЛИЗАЦИЯ ДОБРИЧ" АД за непрекъснато измерване на обема на
доставената вода за – К. Г., с цел осъществяване на
търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ.При проверката актосъставителя е
установил, че върху описания водомер е поставен знак за последваща проверка
върху оловна пломба с отпечатъци върху нея: от едната страна индивидуален номер
на проверителя 08205; от другата страна - последните две цифри на годината на
извършване на проверката 09, следователно последващата проверка е била
извършена през 2009 година.Съгласно чл.43, ал. 4 от ЗИ периодичността на
последващите проверки на средствата за измерване се определя със заповед на
председателя на ДАМТН. Последващата проверка за водомери от одобрен тип с
номинален разход Qn < 15 m3/h се извършва на всеки пет години - тази
периодичност е определена в Заповед № А-412/16.08.2004 г. на председателя на
ДАМТН, както и във всички последвали във времето заповеди, издадени на
основание чл. 43, ал. 4 от ЗИ, вкл. действащата към момента на проверката и
момента на съставянето на акта Заповед № А-791/30.09.2015 г. на председателя на
ДАМТН (обн. ДВ, бр. 85/2015 г.), изменяща заповед № А - 333/29.05.2014 г. (обн.
ДВ, бр. 49/2014 г.). Следователно по отношение на посочения водомер,
петгодишният период е изтекъл на 01.01.2015 г. и след тази дата на водомера,
намиращ се в употреба, е следвало да бъде извършена последваща проверка и
същата да се удостовери със знак за последваща проверка съгласно чл. 846, т. 5
от Наредбата за средства за измерване, подлежащи на метрологичен контрол.При
надзорната проверка на 05.06.2018 г. актосъставителя е извършил външен оглед на
гореописания водомер за наличие на знак за последваща проверка и е установил,
че върху описания водомер няма поставен знак с валиден срок за последваща
проверка на средство за измерване (СИ) в употреба по чл. 43, ал. 1 от ЗИ,
удостоверяващ извършването на последваща проверка.На база така описаната
фактическа обстановка бил съставен АУАН
№ ВН633 от 13.08.2018 год.. и в последствие било издадено НП № П-МН-02 от 06.02.2019 год. на Председателя
на ДАМТН .
Описаната
фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя- Д.А.Ж. и
свидетелите в.Г.З. и П.К.Т. , както и от
приобщените по делото писмени доказателства.
Наведените
в жалбата основания за отмяна на
атакуваното НП не кореспондират с установената в настоящото производство
фактическа обстановка както следва:
При надзорната проверка на 05.06.2018 г.
актосъставителят е установил, че показанието на водомера е 343 т3 и
е между показанията на водомера от двете фактури. Датата на надзорната проверка
- 05.06.2018 г. е между датите на цитираните два отчета на водомера (07.03.2018
г. и 22.06.2018 г.).От гореописаното е видно, че водомерът се използва правилно
и по предназначение от жалбоподателя за непрекъснато измерване на обема на
доставената вода за абоната К. Г., с цел осъществяване на търговски плащания по
смисъла на чл. 5 от ЗИ.При надзорната проверка на 05.06.2018 г. актосъставителя
е извършил външен оглед на гореописания водомер за наличие на знак за
последваща проверка и е установил, че върху описания водомер няма поставен знак
с валиден срок за последваща проверка на средство за измерване (СИ) в употреба
по чл. 43, ал. 1 от ЗИ, удостоверяващ извършването на последваща проверка.Въз
основа на предоставените документи и констатираната фактическа обстановка,
актосъставителят е установил, че на 05.06.2018 г., като използва за
непрекъснато измерване на обема на водата, която преминава през описания
по-горе водомер, намиращ се в с. П., област Д., на
посочения адрес, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5
от ЗИ без знак за последваща проверка, жалбоподателя-„ВОДОСНАБДЯВАНЕ И
КАНАЛИЗАЦИЯ ДОБРИЧ" АД е извършило нарушение на чл. 44, т. 4 от Закона за
измерванията, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията.Направените
за извършеното нарушение констатации от длъжностното лице - актосъставителя,
определено на основание чл. 94, ал. 1 от ЗИ и чл. 36 от ЗАНН във връзка с чл.
37, ал. 1, т. "б" от ЗАНН и Заповед № А-197/07.03.2018 г. на
Председателя на ДАМТН, са отразени подробно и изчерпателно в съставените по
повод проверката документи: 1. АУАН № ВН 633/13.08.2018 г. и 2. НП № П-МН-02/06.02.2019
г.
Горепосочените констатации са
отразени в съставения АУАН. Актът е съставен при съобразяване на императивните
разпоредби на чл. 42 от ЗАНН и съдържа всички предвидени в закона реквизити,
съставен е от компетентно длъжностно лице в РО МН СИБ на ГД МН при ДАМТН, което
видно от представената по делото заповед - разполага с представителна власт
(материална компетентност) да съставя АУАН по ЗИ. АУАН е съставен при условията
на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, подписан от актосъставителя и от двама свидетели и е
връчен по надлежния ред, като по преписката фигурира разписка за факта на
връчването. В АУАН актосъставителят е описал изчерпателно елементите на
административнонаказателния състав на нарушението по чл. 44, т. 4, във връзка с
чл. 43, ал. 1 от ЗИ. Фактите на горепосоченото нарушение са описани достатъчно
подробно и съответстват на констатациите в съставените по повод проверката
документи. Посочени са точно нарушените разпоредби.
Както АУАН, така и процесното
НП са издадени в сроковете по чл. 34 от ЗАНН от компетентни длъжности лица в
кръга на правомощията им и съдържат всички задължителни реквизити, посочени в
ЗАНН, основават се на събраните в хода на производството доказателства и са
съобразени с целта на закона, затова тези документи са законосъобразни,
правилни и обосновани. Няма допуснати съществени процесуални нарушения,
нарушаващи правото на защита на жалбоподателя и водещи до отмяна на атакувания
акт. Обстоятелствата, релевантни за започнатото административнонаказателно
производство, са правилно установени, както и събраните в пълнота
доказателства, подкрепящи установеността на нарушението. Фактически описаното
деяние кореспондира със съответно приложената към него санкционна норма. При
обикновен прочит на АУАН и на процесното НП се установява, че всички съществени
елементи от състава на съответната норма, наличието, на които сочи
съставомерност на деянието, са описани подробно и изчерпателно. Въз основа на
всички събрани и надлежно приобщени към преписката доказателства - разгледани
поотделно и в тяхната съвкупност - АНО е достигнал и обосновал извода, че
процесният състав на административно нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с
чл. 43, ал. 1 от ЗИ е несъмнено осъществен, че са налице всички законови
основания за налагане на имуществена санкция на ЮЛ - нарушител и че е налице
извършено от ЮЛ административно нарушение по горепосочените разпоредби. В този
смисъл изводите на АНО за съставомерност на вмененото деяние и
законосъобразност на административнонаказателното производство (и в частност
-на НП) са правилни и са обосновани на събраните по преписката доказателства.
Видно е от издадените АУАН и НП, че правата на
нарушителя по чл. 44 от ЗАНН не са били нарушени в нито един стадий на
административнонаказателния процес, а са били охранени и защитени от самото
начало на производството. Видно е от събраните по преписката доказателства, че
ЮЛ своевременно е узнало за образуваното срещу него административнонаказателно
производство, за вменените му нарушения и своевременно е взело мерки да събере
доказателства и да организира своята защита.Жалбоподателя не е упражнил правото
си по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН да направи писмени възражения по АУАН, нито в
момента на предявяването му на 05.09.2018 г., нито в предвидения тридневен срок
от подписването му, нито при повторното му връчване на 15.01.2019 г., нито в
тридневния срок от тази дата.
Констатираното от актосъставителя горепосочено
нарушение е от категорията на формалните. Законът не изисква настъпването на
конкретен вредоносен резултат, за да бъде осъществен съставът му. В НП е
направена връзката с чл. 83 от ЗАНН, която касае безвиновната отговорност,
предвиждаща имуществена санкция за нарушителите - ЮЛ и ЕТ. Основна
характеристика на административнонаказателната отговорност на ЕТ и на ЮЛ е, че
тя е обективна, т.е. безвиновна и в този смисъл вината не е съставомерен
елемент от състава на което и да е процесно нарушение, тъй като ЮЛ - бидейки
социални образувания - са неспособни да формират воля, а оттук - и вина.
Събраните по преписката доказателства са обективни и
достатъчни и от тях по категоричен и безспорен начин се установява извършването
на гореописаното административно нарушение от „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ
ДОБРИЧ" АД. Следователно, правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя, наложената имуществена
санкция е основателно наложена, размерът й е определен в съответствие с
изискванията на закона - съответно на чл. 85, ал. 2 от ЗИ - и при наличието на
визираните в закона предпоставки, ето защо издаденото НП следва да се счита за
законосъобразно, правилно и обосновано като издадено от компетентен
административнонаказващ орган, при спазване на процесуалните правила и на
материалноправните разпоредби за неговото издаване.
Извършеното от жалбоподателя-„Водоснабдяване и канализация Добрич" АД административно нарушение не излиза извън общото понятие за такова, дефинирано в чл. 6 от ЗАНН и не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.АНО е извършил преценката за това по законосъобразност, в съответствие с TP № 1 от 12.12.2007 г. по т.н.д. № 1/2007 г., ОСНК на ВКС. След преценка на всички събрани по делото доказателства АНО е приел, че в конкретния случай извършеното от „Водоснабдяване и канализация Добрич" АД административно нарушение, не следва да се квалифицира като маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.С оглед разпоредбата на чл. 93, т. 9 от НК „маловажен случай" ще е налице само, ако съответното нарушение обуславя по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. В случая не са представени доказателства, които да установяват обстоятелства, обуславящи по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното административно нарушение, в сравнение с обикновените случаи по чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията, поради което не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН.Предвид характера на извършеното нарушение и обществените отношения, които то засяга, както и липсата на смекчаващи вината обстоятелства, които да сочат, че съответното деяние представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обичайните нарушения от съответния вид, АНО е приел, че не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН и не се касае за маловажен случай.
Наложеното
административно наказание имуществена санкция в размер на 200 /двеста/ лева настоящият
състав счита ,че така определената
имуществена санкция в минимален размер би реализирало целите на административното
наказване предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН.
Предвид горното , обжалваното наказателно постановление
следва да бъде потвърдено .
Воден от изложените фактически констатации и правни
изводи, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП№ П-МН
от 06.02.2019 год. на Председателя на
ДАМТН, с което на „В и К Добрич” АД с ЕИК *** с
представител Т. И. Г. за нарушение на чл. 43 ал.1 във
вр. с чл.44 т4 от Закона за измерванията/ЗИ/ и на основание чл. 85 ал.2 от ЗИ
е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 200 /двеста /лева .
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Добрич
в 14 дневен срок от уведомяване на страните
по реда на АПК.
Районен съдия:
.