Решение по дело №958/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1201
Дата: 23 юни 2022 г. (в сила от 23 юни 2022 г.)
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20227180700958
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 април 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg                                       РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1201/23.6.2022г.

Гр. Пловдив, 23.06.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, XXIV състав, в публично съдебно заседание на двадесет и шести май през две хиляди двадесет и втора година, в състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

        ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

                            СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА  

 

при секретаря В.П. и с участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от съдия Георгиева КНАД № 958 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационно производство по реда на по чл. 63 ал. 1 пр. 2 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Обжалвано е решение № 524 от 10.03.2022 г., постановено по АНД № 592/2022 г. по описа на Пловдивски районен съд, II н.с., с което е потвърден електронен фиш серия К № 3735465 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОДМВР Пловдив, с който на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на Н.С.Т., ЕГН **********,***,, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 400 лева за нарушение на чл.21 с ал.1 от ЗДвП.

Касационният жалбоподател А.Ч.А., чрез адв. П., намира решението за неправилно, необосновано и незаконосъобразно и моли същото да се отмени. Твърди, че са налице и допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като в протокола било посочено, че в съпътстващия електронния фиш протокол бил посочен режим „Движение“ – „Д“, при което е следвало нарушителят да бъде спрян и да му бъде съставен АУАН, а не да се издава електронен фиш. Твърди също, че в решението липсвали мотиви. Развива подробни съображения в жалбата. Претендира разноски за двете съдебни инстанции.

Ответникът - ОД на МВР Пловдив не взема становище по жалбата.

Окръжна прокуратура – Пловдив намира жалбата за неоснователна.

Съдът, като провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, въз основа на доказателствата по делото, намери жалбата за допустима, а по същество за неоснователна.

За да потвърди обжалвания електронен фиш, районният съд е приел, че  нарушението несъмнено е установено, същото е квалифицирано правилно, санкцията е в съответствие с материалния закон, както и не са налице съществени процесуални нарушения при издаването му, които да са нарушили правото на защита на нарушителя. Мотивирано е, че електронният фиш съдържа всички законоустановени реквизити.

Решението е правилно.

Във връзка с основното в жалбата възражение, че в съпътстващия електронния фиш протокол бил посочен режим „Движение“ – „Д“, при което е следвало нарушителят да бъде спрян и да му бъде съставен АУАН, а не да се издава електронен фиш, съдът намира твърденията на касационния жалбоподател за неоснователни. Видно от приложения към преписката протокол рег. № 329р - 5868 от 05.06.2020г. отбелязаният режим на измерване е посочен „Стационарен“ – „С“, а не както сочи касационният жалбоподател „Д“, поради което съдът намира за безпочвени посочените твърдения. В протокола посоченото „Д“ касае „Посока на задействане“, което в случая отбелязване означава „двете посоки“.

По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г., ВАС. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По смисъла на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази връзка, съгласно чл. 2 от цитираната наредба - стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. След измененията на закона – чл.165 ал.2 т.8 ЗДв.П – отменен /ДВ, бр. 54 от 2017г./ и Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.  – чл.7 от същата е отменен /ДВ, бр.6 от 2018г. в сила от 16.01.2018г./, мястото за контрол с АТСС не следва да бъде обозначавано с пътен знак Е24, както и точната му локация не се оповестява чрез средствата за масово осведомяване или в интернет страницата на МВР. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П.

Протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. съдържа номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение, ведно с отразени брой установени от АТСС нарушения. Наличието на номерата на първо статично изображение и на последно статично изображение от деня на заснемането, в обхвата на които е номера на клип, заснел МПС с рег.№ ****, потвърждава връзката между протокола и снимковия материал. Индивидуализирано е техническо средство за видеоконтрол в снимковия материал, приет по делото пред районния съд, като информация за него се съдържа както в електронния фиш, така и в протокола по чл.10  от Наредбата, както и в данните от метрологичен контрол. Използването на мобилната АТСС на съответното място за контрол се удостоверява с протокол /приложение към  чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в сила от 16.01.2018г./, съставен от обслужващия полицейски служител, в който изчерпателно са посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и номерата на първия и последния запис. Протоколът по чл.10 ал.1 от наредбата е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал.

От представените с преписката доказателства и събраните такива в съдебно заседание, става въпрос за мобилна система за видеоконтрол TFR1-M   581, позиционирано до пътя в полицейския автомобил. Съгласно чл.5 ал.1 от Наредбата всяко автоматизирано техническо средство и система за контрол на правилата за движение и изготвените статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, притежават уникален идентификационен номер. Тези изображения се съхраняват на три места – на локална компютърна конфигурация, на локален и на централен сървър. Ако жалбоподателят е считал, че представеният снимков материал не е изготвен от АТСС на посочените дата, час и място, то е могъл да поиска съответната техническа експертиза, но контролните органи по аргумент от чл.189 ал.8 изр. второ от ЗДвП са длъжни да докажат нарушението като представят следното: „В 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл.21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка“. Видно от текста на цитираната разпоредбата съответната ОД на МВР трябва да представи вещественото доказателствено средство по чл.189 ал.15 от ЗДвП, което е предвидено от закона за установяване на нарушение на скоростта и издаване на ЕФ, вместо на НП, а информацията за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, ограничението на скоростта, посоката на движение на автомобила, разположението на АТСС, се съдържат в протокола по чл.10 от Наредбата, в снимковия материал досежно координатите и разстоянието между уреда и мястото на контрол, а когато ограничението е въведено с пътен знак, се посочва разстоянието между уреда и пътния знак и в протокола.

Доказан е собственикът, на когото е регистрирано МПС, както и годността на АТСС, чрез представените официални удостоверителни документи. След изпълнение на изискванията на чл.189 ал.8 изр. второ от ЗДвП, тежестта да опровергае обвинението е на наказаното лице. То следва да посочи средства за доказване на факти, които отричат удостовереното с протокола по чл.10 от Наредбата спазване на правилата и реда за използване на АТСС, съответно техническата му непригодност.

Първостепенният съд е приел, че на датата, отразена по електронния фиш, посоченият автомобил е извършвал движение с превишена скорост и поради това е налице извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. Съдът извършил обстойна преценка и е анализирал  всички събрани доказателства, както и направените от жалбоподателя възражения.

По отношение на възражението за неправилното посочване на местоизвършването на нарушението и несъвпадение на GPS координатите посочени в снимковия материал към електронния фиш и посочения административен адрес съдът намира следното: Съгласно чл. 6 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., местата за разполагане на техническите средства се определят съгласно критериите, посочени в същата разпоредба. Следва да се посочи също, че точното местоположение на АТСС се индивидуализира чрез посочване на съответните GPS координати в изготвеното по всяко дело статично изображение, което съгласно чл. 16, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. представлява годно доказателствено средство за обстоятелствата свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол. От друга страна доколкото разчитането на конкретните GPS координати изисква наличие на специален софтуер, с който не всеки нарушител разполага, с оглед гарантиране правото на защита на санкционираните лица, практиката съвсем законосъобразно е наложила в електронния фиш мястото на контрол да се обозначава с посочване на най-близкия административен адрес до конкретните географски координати, на които е разположено техническото средство.

Необходимо е също да се посочи, че чисто фактически GPS координатите, на които е разположено съответното АТСС биха съвпадали с GPS координатите на имота, за който е отреден дадения административен адрес, само ако АТСС е разположено в границите на самия имот.

Предвид посоченото, АТСС се счита за разположено на даден административен адрес дори формално неговите GPS координати да не съвпадат с GPS координатите на поземления имот, за който е отреден съответния административен адрес, а е достатъчно те да са в близост до административния адрес. Нещо повече, когато нарушението е извършено в рамките на населено място и се изразява в превишаване на общото ограничение на скоростта 50 км/ч, какъвто е процесният случай, точното място на разполагане на АТСС е без съществено значение, доколкото деянието се явява съставомерно на цялата територия на населеното място.

В този смисъл решението на ПРС е основано на приложимите норми и мотивирано с доказателствата от преписката, като съдът аргументирано е отговорил на възраженията в жалбата.

С оглед изложеното, настоящият касационен състав приема, че решението на РС Пловдив, с което се потвърждава електронния фиш на ОД на МВР Пловдив, следва да се остави в сила като правилно и законосъобразно.

Предвид изхода от спора, на касационния жалбоподател не следва да се присъждат разноски.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, XXIV състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 524 от 10.03.2022 г., постановено по АНД № 592/2022 г. по описа на Пловдивски районен съд, II н.с.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

 

                                                                                                          2.