Протокол по дело №30113/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 14184
Дата: 7 юни 2023 г. (в сила от 7 юни 2023 г.)
Съдия: Светлана Христова Петкова
Дело: 20211110130113
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 14184
гр. София, 06.06.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 81 СЪСТАВ, в публично заседание на
шести юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА ХР. ПЕТКОВА
при участието на секретаря НАТАША П. МЕРЕ.
Сложи за разглеждане докладваното от СВЕТЛАНА ХР. ПЕТКОВА
Гражданско дело № 20211110130113 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 15:15 часа се явиха:

ИЩЕЦЪТ „Л.“ ООД, редовно уведомен при условията на чл.56, ал.2
ГПК, се представлява от адв. Х. с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ П. З. И., редовно уведомен при условията на чл.56, ал.2
ГПК, не се явява, представлява се от адв. К. с пълномощно по делото.
СТРАНИТЕ: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ като взе предвид становищата на страните и сам като намери,
че не са налице процесуални пречки
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА молба от страна на ответника по делото от 27.03.2023 г., с
която е представен проект на съдебно удостоверение.
СТРАНИТЕ: Водим допуснатите ни свидетели, молим да ги разпитате.
СЪДЪТ пристъпва към снемане самоличността на водените от страните
свидетели.
Г.А.М., 32 г., българин, без дела и родства със страните – свидетел на
ищеца;
Т.В.С., 52 г., БЪЛГАРИН, неосъждан, без дела и родство със страните –
свидетел на ответника;
ПРЕДУПРЕДЕНИ за наказателната отговорност по смисъла на чл. 290
НК, същите обещаха да кажат истината.
РАЗПИТ НА СВИДЕТЕЛЯ М. – свидетел на ищеца: Започнах работа в
„Л.“ 2014 г. като стажант, в 2015 г. преминах на трудов договор като асистент
в отдел „Човешки ресурси“. Понастоящем продължавам да работя. Занимавах
се с администриране на работното време, вкл. и клокинги – идване и тръгване
от работното място на служителите. Правилата за почивки са едни и същи за
1
целия период. За служителите, които имат 7 или повече присъствени часа,
даваме задължително 1 час почивка, като независимо дали те се чекират, за да
я ползват, или не – те имат право на нея и ние я приспадаме от работното
време. За процесния период хората пропускаха да се отбелязват кога излизат
и кога се връщат от почивка. В един момент се взе решение да се спре това
отбелязване за почивка и да приспадаме 1 час автоматично на всички като
преди това също приспадахме 1 час, но те трябваше да се отбелязват кога го
ползват.
Съдът предявява на свидетеля отчет за отработени часове.
СВИДЕТЕЛЯТ: Това е отчет за работното време. Например за дата
02.05. в първата колона е присъственото време – времето, в което човекът е
бил в „Л.“. Втората колона е работното време след приспадане на почивката.
Колона „Квота оувъртайм“ показва извънредния труд, който има служителят
след приспадане правилата за почивка. В този период бяхме на 6-месечен
период на отчитане като всеки месец изплащахме половината от извънредния
труд и другата половина се натрупваше в часова банка, която се изплаща на
края 6-месечния период. Извънредния труд се изчислява на база 1,5 от
ставката на човека. Това го правехме, за да могат своевременно хората да
получават част от извънредния труд. Извънредният труд го изплащаме в две
пера, които могат да се видят във фиша – едното е перо „извънреден труд“, а
другото – „допълнителен бонус“. И двете се изплащат на една и съща ставка.
Този допълнителен бонус пише, че е за часове и бройката часове, които са
заплатени. Компенсацията се използва в два случая – единият е почивен ден
по график, а вторият е възможност на служителя да почива за сметка на
извънреден труд, който е натрупал, за да не използва от отпуската си. Това е
компенсацията.
На въпрос на адв. К. свидетелят отговори: В момента съм специалист
„Трудово-правни отношения“. Доколкото ми е известно, няма значение дали
служителите почиват в компанията или извън нея – в процесния период бяха
длъжни да се отбележат при ползване на почивката. Компенсацията не маха
от работните часове, но и не добавя такива, което спрямо нормата в края на
месеца, човек с повече дни компенсация е отработил по-малко работни часове
и в доста от случаите той е на минус с часовете. Компенсацията не изважда от
работното време, но е като минус за извънреден труд, защото това е работен
ден, в който служителят не работи. Аз се занимавам с отчитането на
работното време. Нямам представа как се администрира перото
„допълнителен бонус“.
СЪДЪТ, с оглед изчерпване на въпросите към свидетеля приключва
разпита на същия и го освобождава от залата.
РАЗПИТ НА СВИДЕТЕЛЯ С. – свидетел на ответника: В
предприятието на ищеца започнах работа през юни 2008 г. като авиомеханик
ниво 2, след това като сертифициращ инженер категория В-1, приключих
през декември 2018 г. Работил съм и в работилниците. През 2016 г. за около 6
месеца работих в логистиката като експерт-логистика. В периода 2015-17 г.
бях на позиция авиомеханик, ниво 2. В началото около 2 и половина месеца
2
започнах като тийм-лидер в компанията, но поради разногласия с
ръководството на фирмата отказах да изпълнявам тази функция. Към 2015 г.
имаше въведено сумирано изчисление на работно време едностранно от
работодателя без да ни бъдат променени договорите – говоря за себе си.
Сумираното отчитане на работното време беше въведено за всички
авиомеханици към 2015 г. Беше въведен 6-месечен период за отчитане на
работното време. Не съм виждал заповед за сумирано изчисляване на работно
време. Графиците за работа на авиомеханиците бяха основния проблем, тъй
като те съществуваха формално, качени във вътрешната мрежа на електронни
таблици, достъпни само от вътрешната мрежа и се променяха постоянно без
предупреждение от работодателя. Нещата ескалираха дотам, че се наложи
този проблем да го обсъждаме на преговори за колективно договаряне от 2015
г. Мисля, че промените се нанасяха от момичетата, които извършваха т.нар.
уърксъпорт в производството, по указания на Директора производство и
проджект инженери /инженери на проекти/. Тийм-лидерите дават
предложения за промени в графиците. Графиците, които се изготвяха
обхващаха период от 1 месец, но всъщност се променяха ден за ден. 6-
месечен график никога не е имало. Уведомяването за промени в графика
ставаше по различен начин – по телефона, понякога не се уведомяваха
въобще или научаваха като дойдат на работа, че всъщност не са на работа в
този ден. Нещата стигаха до там, че графиците се променяха например при
предаване на болничен лист – с обратна дата и първия ден от болничния се
обявяваше за неработен ден на служителя. Едномесечните графици не се
съобщаваха, те бяха достъпни и който се интересуваше всеки можеше да си
го разпечати. Разпечатката обаче е актуална към момента на разпечатване. По
тази причина механиците се принуждаваха да си разпечатват графиците, за да
могат да се защитят в случай на спор с работодателя. Разпечатването можеше
да се направи само на работното място. Обикновено на служителя в края на
работното време му се казва, че трябва да остане – устно. Някои се
съгласяват, други влизат в конфликт. Не на 100% може да се планира
работното време за период от 6 месеца. Принципно графикът на самолетите,
които постъпват за техническо обслужване и ремонт се планира за година
напред. Но възникват форсмажорни ситуации, при които се налагат промени
и това са ситуации, които не могат да се предвидят. През периода 2015-17 г.
се изготвяха графици за използване на платен годишен отпуск. Отпуск-
компенсация е, когато няма работа пускат служителите в т.нар. компенсация
и се начислява минус 8 работни часа, като след това се изисква от служителя
да върне тези часове в удобно за компанията време. Съществува т.нар часова
банка, в която половината от отработените часове влизат в нея, а другата
половина се изплаща като извънреден труд в края на текущия месец. Тази
часова банка освен със знак плюс, може да е със знак минус. Синдикалната
организация в „Л. Техник“ се създаде през 2014 г. след поредното грубо
нарушение от страна на работодателя, през м.октомври. От 2015 г. поканихме
работодателя за сключване на колективен трудов договор като една от
основните теми беше работното време и изготвянето на графици. Дотогава
нямаше никаква предвидимост и човек не можеше да планира личния си
3
живот. След повече от година преговори работодателят се съгласи да въведе
едномесечен график, който да е готов седмица преди началото на следващия
месец, т.е. осигури се минимална едноседмична предвидимост. Това е част от
нещата, за които работодателят се е съгласил, но все още няма юридическа
сила. Ние си изготвихме проекта за колективен трудов договор, по който
вървят преговорите с ищеца. Не мога да си спомня какви бяха и другите теми.
Обикновено са за заплащане, работно време, отпуски, спазване на трудовото
законодателство. Също така и механизъм за решаване на възникнали
проблеми. За процесния период лично съм пускал сигнал до Инспекцията по
труда за работа в хангара при недопустимо високи температури,
превишаващи нормите за микроклимата на работното място. Две седмици
след сигнала Инспекцията по труда дойде, извърши замервания, горещините
бяха отминали, но въпреки това констатира гранични стойности на
температурите. В компанията съществува комитет по условия на труда, който
е формален, в който не членуват представители на авиомеханиците. За
процесния период не се осигуряваха необходимите междуседмични почивки.
В хода на колективното трудово договаряне се уговорихме да се осигуряват
поне две междуседмични почивки от по 48 часа в месеца, като поне една от
тях да е в събота и неделя. Не се осигуряваше физиологична почивка за
сметка на работодателя. Ответникът П. се свърза с мен във връзка със случай
на изнудване от служители на компанията г-жа Ася БочЕ. от отдел „Личен
състав“ и г-н Станимир Коев – и. д. инженер проекти. Упражнили натиск да
лъжесвидетелства срещу други двама колеги, в случай на отказ е заплашен
самият той от уволнение. Запознал съм изпълнителният директор със случая,
но мерки не бяха предприети. Отговорът беше, че са разговаряли със
служителите и те са отрекли. Нямам спомен дали срещу ответника
впоследствие е образувано дисциплинарно производство. Не мога да си
спомня защо П. напусна дружеството. За него конкретно не мога да си спомня
да са му възлагани задачи, несвързани с длъжностната му характеристика.
Имало е други случаи на оплаквания в тази насока.
На въпроси на адв. Х. свидетелят отговори: Синдикалната ни
организация обхващаше над 300 души – почти всички авиомеханици, които се
записаха в рамките на 3 до 5 дни. Събирахме и членски внос. Аз бях секретар
на синдикалната организация. Тя имаше председател и синдикален съвет от
15 човека представители на различните тимове в отдел „Производство“.
Имахме различни начини за комуникация, най-бързия е устно, по телефон, по
имейл или чрез формата за анонимни сигнали на сайта на синдиката. Името
на сайта е: SOLTSF. Аз съм написал писмото във връзка с проблемите на П.,
така съм се чувствал длъжен, за да го направя. Запознат съм, че може
междуседмичната почивка при сумирано изчисляване на работното време да
бъде различна от 48 часа, като се спазва закона. Сертифициращ инженер е
квалификация, а не позиция. С част от обучението беше ангажиран ищецът.
Работодателят плати само за обучението за тип самолет, това не е повишение
на квалификацията. Всичко останало си е от мен. Това по-скоро е специфична
квалификация. Не съм работил на една станция с ответника, той се обърна
към мен във връзка със случая с изнудването. Дотогава не го познавах,
4
въпреки че беше член на синдиката. Случвало ми се е да поискам да ползвам
компенсация, но ми беше отказано. Според мен е възможно да се планира
график за 6 месеца, ако се знаят задачите за годината. Дейностите по
извършване на техническо обслужване се планират много по-рано, знае се
предварително кога самолетът ще бъде спрян от полет и за колко време. Има
и т.нар. модификации, непланирани ремонти, които са около 5% и са тогава,
когато има такава възможност в хангара. В момента съм управител на ЕООД.
На въпрос на адв. К. свидетелят отговори. Цитираното изнудване с П.
ми се струва, че беше в периода 2015-2017 г.
СЪДЪТ, с оглед изчерпване на въпросите към свидетеля, приключва
разпита му и го освобождава от съдебната зала.
АДВ. К.: Не нося протокола, който ми беше предоставен, във връзка с
издаденото СУ, тъй като няма никаква връзка с предмета на делото.
АДВ. Х.: Нямам доказателствени искания.
АДВ. К.: Също нямам доказателствени искания.
СЪДЪТ, с оглед процесуалното поведение на страните, счете делото за
изяснено от фактическа страна, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
АДВ. Х.: Моля да уважите предявените искове и да ни присъдите
разноски. Считаме, че проведохме пълно доказване досежно договорната
обвързване между страните, валиден трудов договор, валидна неустоечна
клауза, нарушена едностранно от ответника, без да са налице условията да
разтрогва договорната връзка преди периода, за който се е задължил за
оставане на работа при работодателя. Моля за срок за писмени бележки, в
които подробно ще обсъдя снетата информация от гласните доказателствени
средства и направените по делото експертизи. Представям и допълнителен
списък за сторените разноски с препис за насрещната страна.
АДВ. К.: Представям списък на разноските. Моля да отхвърлите всички
кумулативно съединени искове срещу доверителя ми. В хода на съдебното
дирене се установи, че П. И. правомерно е прекратил трудовия договор при
наличие на многобройни нарушения на трудовото законодателство от страна
на работодателя, вкл. поради факта, че е работил при пълна непредвидимост
на работното си време. Със събраните доказателства се установява, че т.нар
система за сумирано изчисляване на работното време се създават една
система за закрепостяване на служителите, която е незаконосъобразна. Моля
за срок за писмена защита. Претендирам разноски, съобразно представения
списък по чл. 80 ГПК.
СЪДЪТ предоставя на процесуалните представители на страните 3-
седмичен срок за депозиране на писмени бележи по делото.
С оглед приключване на устните състезания
СЪДЪТ ОБЯВИ, ЧЕ ЩЕ СЕ ПРОИЗНЕСЕ С РЕШЕНИЕ.
5
Протоколът е изготвен в открито съдебно заседание, което приключи
в 16:22 часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
6