Решение по дело №613/2017 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 613
Дата: 6 декември 2017 г. (в сила от 2 март 2018 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20177150700613
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р е ш е н и е

 

№ 613/6.12.2017г.

 

гр. Пазарджик

 

в името на народа

 

Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на седми ноември, две хиляди и седемнадесета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСКО НАНЕВ

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 613, по описа на съда за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 118 от КСО.

Делото е образувано по жалба на С.Й.Б. ***, против Решение № 1012-12-62#2/18.07.2017 г. на директора на ТП на НОИ, гр. Пазарджик.

С обжалваното решение е потвърдено разпореждане от 29.04.2017 г. на ръководителя на пенсионното осигуряване, с което е отказана лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателя С.Й.Б..

В жалбата се изказват съображения за незаконосъобразност на обжалваното решение. Счита се че е неправилно, необосновано и недоказано и не е уважена претенцията за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 и ал. 2 от КСО. Развиват се подробни съображения в тази насока.

Иска се от съда да постанови решение, с което се приеме, че оспорените документи, издадени от ДФ „Стоймашинженеринг“ и СМИ „Строймашремонт“ са редовни по смисъла на чл. 40 от НПОС и се ползват с доказателствена сила, която обвързва административния орган, който няма компетентност да се произнася по истинността и верността им.

Ответникът по жалбата – директорът на ТП на НОИ Пазарджик, заявява, чрез процесуалния си представител – юрк. С., становище за неоснователност на жалбата, като иска от съда да потвърди обжалваното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като се запозна с жалбата, със становищата на страните, с преписката и обжалвания административен акт, намира следното:

На 30.12.2016 г. жалбоподателят е подал заявление за отпускане на пенсия до директора на ТП на НОИ гр. Пазарджик. Към заявлението е приложил военна книжка, трудова книжка, УП 3 от 21.03.2016 г., 05.05.2016 г. и от 15.01.1997 г. В хода на проведеното административно производство е изчислен осигурителен стаж за периода от 24.06.1968 г. до 30.11.2016 г.: 24 години, 6 месеца и 12 дни осигурителен стаж от трета категория труд и 6 години, 10 месеца и 18 дни осигурителен стаж от втора категория труд. Осигурителният стаж от втора категория труд е зачетения от 21.11.1973 г. до 10.10.1978 г. – 4 години, 10 месеца и 19 дни, като майстор на смяна в „Импрегнация 2000“ АД Белово; от 11.11.1980 г. до 10.11.1982 г. – 1 година, 11 месеца и 29 дни като акумулаторджия в „Автостопанство“ Белово. Пенсионният орган не е зачел осигурителен стаж по удостоверение № 23-3 от 15.01.1997 г., издадено от ДФ „Строймайшинженеринг“, СМИ „Строймашремонт“ гр. София за периода 12.11.1992 г. – 31.12.1996 г. За установяване истинността на данните в представения документ, е изискана проверка от ТП на НОИ гр. Кюстендил, ООА – съхраняващ изплащателните ведомости на осигурителя. С писмо от 07.04.2017 г. отдел ООА при ТП на НОИ, гр. Кюстендил е уведомил, че съгласно приетата изплащателна и трудовоправна докуметация на осигурителя ДФ „Строймайшинженеринг“, СМИ „Строймашремонт“ гр. София с различни приемо-предавателни протоколи от м. 11.1992 г. до м. 12.1996г. липсват данни за лицето С.Й.Б.. След като е приел, че не е изпълнено условието за наличие на осигурителен стаж от 38 години и 2 месеца, на жалбоподателя е отказано отпускането на пенсия за ОСВ с разпореждане № 2140-12-154 от 29.04.2017 г. на ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пазарджик.

По жалба на С.Б. срещу разпореждането, директорът на ТП на НОИ Пазарджик се е произнесъл с оспореното решение, като е потвърдил разпореждането, с което е отказана лична пенсия за ОСВ. В мотивите си административният орган е посочил, че съгласно чл. 40, ал. 1 от НПОС, осигурителният стаж се установява с данните по чл. 5, ал. 4 т. 1 от КСО, с трудови, служебни, осигурителни книжки и с документ по утвърден образец. Документите са издават въз основа на изплащателни ведомости, други разходо-оправдателни документи и договора за възлагане на труд. Пенсионният орган, според горестоящия административен орган, правилно е отказал да признае осигурителния стаж за периода 13.11.1992 г. – 31.12.1996 г., тъй като няма данни за Б. в изплащателните ведомости.

Въз основа на изложеното, директорът на ТП на НОИ е приел, че в настоящия случай не е изпълнено едно от изискванията на чл. 68, ал. 1 и ал. 2 от КСО за придобиване на право на пенсия за ОСВ през 2016 г., а именно лицето да има осигурителен стаж 38 години и 2 месеца.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че оспореното решение е постановено от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия, при спазване на материалноправните разпоредби на закона и не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила при издаването му. Спорният период за зачитане на осигурителен стаж на жалбоподателя е този от 13.11.1992 г. до 31.12.1996 г. Извършена е проверка от ТП на НОИ гр. Кюстендил, ООА, от която е видно, че в приетите изплащателни документи за същия период липсват данни за оспорващия С.Б..

 Предприетите в хода на административното производство процесуални действия от административния орган по проверка на достоверността на данните по издаденото на 15.01.1997 г. удостоверение, са в правомощията на решаващия административен орган, тъй като съгласно общото правило на чл. 35 от АПК, той е задължен да постанови административен акт, след като изясни всички факти и обстоятелства от значение за случая. Съгласно чл. 36, ал. 1 от АПК, доказателствата в административното производство се събират служебно от административния орган, освен в предвидените в закона случаи, съгласно ал. 3 на същия член. Всички събрани доказателства се проверяват и преценяват от административния орган, а съгласно ал. 4, административните органи осигуряват служебно за нуждите на съответното производство информация или документи, които са налични при тях или при друг орган. В настоящия случай приложените към преписката доказателства са проверени и преценени от административния орган, съобразно разпоредбите на АПК, в рамките на неговата компетентност. При така представените от кандидатстващия за пенсия удостоверения, пенсионният орган не само че е бил в правомощията си да извърши проверка, относно посочените в същите осигурителен стаж и доход, но е бил и служебно задължен, тъй като разпорежданията по чл. 98 от КСО за отпускане на пенсия се издават след преценка на представените документи и след изясняване на всички факти и обстоятелства от значение за правото на пенсия. При извършената от органите по социално осигуряване служебна проверка, не са нарушени законоустановени права на лицето. Удостоверението за осигурителен стаж и доход, което се издава от осигурителя, представлява официален удостоверителен документ. Характерът на документа не се променя от обстоятелството, че е издаден от частно-правен субект (работодател и осигурител), тъй като на този субект държавата, по силата на нормативна разпоредба, е предоставила удостоверителна функция и това придава на удостоверяването доказателствено значение.

В чл. 40, ал. 1 от НПОС е предвидено, че осигурителният стаж се установява с данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, с трудови, служебни, осигурителни книжки и с документ по утвърден образец. Тези документи се издават въз основа на изплащателните ведомости, други разходо-оправдателни документи и договори за възлагане на труд. Следователно първичният документ, в който се съдържат данните за осигурителния стаж на лицето, са изплащателните ведомости, а трудовите, служебни и осигурителни книжки са вторичен документ, който отразява вече направените записвания в изплащателните ведомости и затова записванията в книжката трябва да съответстват на записванията в изплащателните ведомости. При несъответствие между записванията в изплащателните ведомости от една страна, а от друга – трудовата, служебна и осигурителна книжка на лицето за един и същи период, меродавно е записването в изплащателните ведомости, а не обратното.

Този извод се налага от разпоредбата на чл. 40, ал. 3 от НПОС, съгласно който документите по ал. 1 и ал. 2 се издават въз основа на изплащателните ведомости, други разходо-оправдателни документи и договори за полагане на труд.

При тези факти, с оглед на цитираната законова регламентация, правилно пенсионният орган не е зачел така представеното удостоверение от 15.01.1997 г.

В настоящото съдебно производство жалбоподателят не проведе успешно доказване на факти, различни от установените от административния орган. Наличието на документи, които не отговарят на нормативните изисквания, не може и не следва да се приемат от административния орган като годно доказателство за осигурителен стаж. В случай че лицето действително е работило при посочения осигурител, то има възможността да докаже това по съответния законов ред. Трудов и осигурителен стаж може да бъде доказан по Закона за установяване на трудов и осигурителен стаж по съдебен ред. Правилно административният орган е приел, че общият осигурителен стаж на жалбоподателя, превърнат към трета категория труд, е 33 години, 1 месец и 20 дни, вследствие на което условието за наличие на осигурителен стаж от 38 години и 2 месеца не е изпълнено.

Като е потвърдил разпореждането на длъжностното лице – ръководител на пенсионно осигуряване, директорът на ТП на НОИ гр. Пазарджик е постановил материално законосъобразен акт, който е в съответствие с целта на закона. Обжалваното решение следва да бъде потвърдено, а подадената срещу него жалба – отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото, основателна се явява претенцията на ответника по оспорването за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като същото следва да бъде присъдено в размера, предвиден в чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, а именно – 100 лева.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд – Пазарджик, IV-ти състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

Отхвърля жалбата на С.Й.Б. ***, против Решение № 1012-12-62#2/18.07.2017 г. на директора на ТП на НОИ гр. Пазарджик.

ОСЪЖДА С.Й.Б. ***, да заплати в полза на ТП на НОИ гр. Пазарджик юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                                       

 

                                                                                        Съдия:/П/