Решение по дело №1640/2011 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 1303
Дата: 27 юли 2012 г.
Съдия: Дарина Стоянова Маркова Василева
Дело: 20113100901640
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 29 юни 2011 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

              

гр.Варна, ………………… 2012г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, В ПУБЛИЧНОТО ЗАСЕДАНИЕ НА ДВАДЕСЕТ И ОСМИ ЮНИ ПРЕЗ ДВЕХИЛЯДИ И ДВАНАДЕСЕТА ГОДИНА В СЪСТАВ:

 

                         ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: ДАРИНА МАРКОВА

 

 

ПРИ СЕКРЕТАРЯ К.М. КАТО РАЗГЛЕДА ДОКЛАДВАНОТО ОТ СЪДИЯТА ТЪРГ.ДЕЛО 1640 ПО ОПИСА НА 2011г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявени са искове от „Добруджанска земя” ООД със седалище ****** срещу „Брайс – Бейкър България” ЕООД със седалище гр.София за сумата 345 865.07лв., претендирана като получена при отпаднало основание след разваляне на договор между страните за доставка от 22.11.2010г. и за сумата 3 337.70лв., претендирана като обезщетение за вреди от забава в плащане, считано от 25.05.2011г. до предявяване на иска, претендира се законна лихва върху главницата, считано от завеждане на исковата молба в съда до окончателното изплащане на задължението и направените по делото разноски.

Твърди се в исковата молба, че между страните по делото на 22.11.2010г. е сключен предварителен договор за доставка, по силата на който ответното дружество се е задължило да достави и продаде на ищеца два броя силози и оборудване срещу обща цена в размер на 147 365 евро без ДДС. Твърди, че цялата продажна цена е заплатена, като на 23.11.2010г. е заплатена авансово сумата 138 346.03лв., а на 24.01.2011г. окончателно плащане в размер на 207 519.04лв., за които плащания са издадени фактури № ********** от 24.11.2010г. и № ********** от 24.01.2011г. Излага, че срокът за изпълнение на задължението за доставка на оборудваните силози е 8 месеца и започва да тече от деня на плащане на цената в пълен размер и същият е изтекъл на 20.03.2011г. Излага, че за периода от 31.01.2011г. до 03.02.2011г. от „Брайс – Бейкър България” ЕООД е извършило четири доставки, за които са съставени двустранно подписани протоколи. Излага, че стоката е оставена пакетирана и неразопакована в техен склад, тъй като монтажът и следва да се осъществи в присъствието на представител на ответника. Твърди, че от 04.02.2011г. ответното дружество е преустановило доставките. Сочи, че на 07.04.2011г. е започнал монтажа и в присъствието на представител на ответника е извършено разпечатване на доставените елементи, за което е съставен двустранен протокол. Констатирано е, че стоката е съхранявана в сух склад на купувача, не е разпечатвана, но върху листите поцинкована ламарина и елементи от ламарина има наличие на бяла и червена ръжда. Констатирано е наличие на повредени части, на такива, които не са съответни на договорените в приложение № 1 към договора и на липсващи елементи. Излага, че за липсващите, повредените и несъответстващи части е извършена инспекция от „Булгарконтрола”, резултатите от която са отразени в сертификат за инспекция. Твърди, че е отправено искане до продавача за замяна на тези части, което той не е изпълнил. Излага, че доставените му елементи са негодни количествено и качествено за сглобяването на двата броя силози и за използването им по обикновеното им предназначение. Сочи, че с изявление за разваляне на договора и покана за плащане, получена от ответника на 19.05.2011г. е развалил сключения между страните договор. Твърди, че е упражнил право на задържане спрямо доставените от ответника елементи. Признава, че е получил от ответника на 16.06.2011г. сума в размер на 17 500 евро начислена на основание чл.20а от договора неустойка. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, поддържа предявените искове и моли съда да ги уважи, като претендира направените по делото разноски.

Ответникът  Брайс - Бейкър България” ЕООД със седалище гр.София в депозиран в срока по чл.367 от ГПК писмен отговор, изразява становище за неоснователност на предявените срещу него искове. Твърди, че сключеният между страните на 22.11.2010г. договор не е развален, поради което и не дължи връщане на получената по договора сума. Излага, че е изпълнил всички свои задължения като продавач, съобразил се е с всички постигнати между страните допълнителни договорки. Твърди, че е доставил качествени стоки, надлежно предадени на купувача и приети от него като отговарящи на договорните изисквания. Излага, че при доставката на стоките двете страни са били длъжни да осигурят свои представители, които да прегледат стоката и да съставят двустранни протоколи, в които е следвало да се отразят явните дефекти и липси на стоката. Твърди че и за четирите доставки са съставени двустранно подписани протоколи №№ 1, 2, 3 и 4 съответно от 31.01.2011г., 31.01.2011г., 01.02.2011г. и 03.02.2011г., които са подписани без забележки. Твърди, че на основание чл.6 от договора купувачът е станал собственик на процесните стоки на 24.01.2011г., а в съответствие с чл.7 рискът е преминал у него след предаване на стоката. Излага, че получените без забележка стоки са съхранявани от ищеца близо три месеца при избрани от него условия на съхранение, поради което и „Брайс – Бейкър България” ЕООД не може да носи отговорност за настъпилите по време на съхранението изменения в качеството на доставената стока. Възразява, че доставените стоки са били достатъчно в количествено отношение за извършването на цялостен монтаж на силозите и инсталиране на доставеното оборудване. Сочи, че установените в протокола от 07.04.2011г. липсващи и несъответстващи елементи не влияят върху възможността  силозите да бъдат монтирани и в тях да бъдат инсталирани всички останали съоръжения и оборудване, още повече, че те са родово определени вещи и могат да бъдат заменени с други от същия род. Сочи, че стойността на недоставената стока е в размер на 7 422 евро и е незначителна в сравнение със стойността на цялата престация. В отношение на евентуалност, ако се приеме, че той е отговорен за констатираните в протокола от 07.04.2011г. заменени, несъответстващи и липсващи части, с отправянето на искането до него от 07.04.2011г. за замяна, ищецът е упражнил правото си по чл.195 ал.3 от ЗЗД предл.второ, като съответно е получил от продавача и обезщетение по чл.20а от договора. Твърди, че възможностите на купувача по чл.195 са алтернативни, поради което и след избора на купувача да иска предаване на вещи без недостатъци няма право да иска и разваляне на договора. Твърди, че по направеното от 07.04.2011г. искане е доставил нови стоки, с които да бъдат заменени повредените, несъответстващи и липсващите части, като доставките са извършени на 20.06.2011г., 28.06.2011г., 04.07.2011г. и 05.07.2011г. Излага, че след новите доставки ищецът е започнал действия по монтаж на силозите, които към момента са монтирани близо 70 % от тях. В отношение на евентуалност в случай, че съдът уважи иска прави искане по чл.90 ал.1 от ЗЗД за връщане на доставените от него части от силози и оборудване, предмет на договора от 22.11.2010г. и за постановяване на едновременно изпълнение на двете насрещни престации на страните.  В съдебно заседание, редовно призован, не се явява представител, не изразява становище.

След даване ход на спора по същество в съдебно заседание на 28.06.2012г. и преди постановяване на настоящето решение, съдът извърши служебно справка с електронния сайт на АВ, Търговски регистър по партидата на дружеството ответник с ЕИК ********* и констатира обявена на основание чл.629 от ТЗ молба на ответника за откриване на производство по несъстоятелност, както и постановено по реда на чл.629а от ТЗ назначаване на предварителен временен синдик по молби на кредитори. Доколкото към датата на постановяване на настоящето решение няма обявено в търговския регистър решение за откриване на производство по несъстоятелност съдът следва да постанови решение по предявения пред него търговски спор.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, заедно и поотделно, и по вътрешно убеждение, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Не се спори между страните, че на 22.11.2010г. между тях е сключен договор за доставка на силози и оборудване, съгласно приложение № 1, неразделна част от договора за сумата 147 365 евро без ДДС. Съобразно уговореното между страните сумата е платима авансово – в размер на 40 % от цената, а именно 58 946 евро, платими при подписване на договора и 88 419 евро преди натоварване на оборудването. Видно от представените по делото фактури № ********** от 24.11.2010г. и № ********** от 24.01.2011г. и платежни нареждания цялата продажна цена, с включен ДДС, е заплатена, като на 23.11.2010г. е заплатена авансово сумата 138 346.03лв., а на 24.01.2011г. окончателно плащане в размер на 207 519.04лв. Уговореният срок за извършване на доставката е осем седмици с начало датата на окончателното плащане /чл.6 от договора и приложение № 1 към договора/ и съобразно датата на извършеното плащане изтича на 21.03.2011г.

Не е спорно, че в срока са извършени четири доставки по договора на 31.01.2011г., 01.02.2011г. и 03.02.2011г., за което са съставени четири двустранно подписани протокола, приети като доказателства по делото. В протоколите няма отразени забележки.

От показанията на разпитания по делото свидетел Иван Колев И., които съдът кредитира изцяло като преки, неспосредствени, депозирани непротиворечиво и убедително, съдът приема за установено, че при доставките детайлите са обвити стегнато в пачка, като видими са само горната и долната ламарина в пачката, като едва при монтажа се разопаковат. Свидетелят, служител в дружеството ответник към момента на доставките и участвал при доставките, сочи че при доставката на детайлите те не са разопаковани и са прибрани в склад на дружеството ищец.

От показанията на разпитания по делото свидетел Р. Д. С., които съдът кредитира изцяло като преки, непосредствени, депозирани непротиворечиво и убедително и от приетия като доказателство по делото протокол от 07.04.2011г., подписан от свидетеля, съдът приема за установено, че монтажът на доставените съоръжения е започнал в началото на м.април 2011г., на който съобразно договора е присъствал свидетелят С. в качеството си на представител на ответното дружество – продавач. Свидетелят сочи, че частите са съхранявани в закрит сух склад и при разопаковането им са открити петна по листите ламарина. Проверени са всички листи и при болшинството от тях е констатирана ръжда. Констатирано е също така и несъответствие на части по размер. Свидетелят сочи, че не е предавал инструкции за ръководство и монтаж на силозите, както и че той е подписал съставения на 07.04.2011г. протокол с констатациите.

Съдът намира, че в случая се касае за недостатъци на стоката, които не са могли да бъдат забелязани при получаването и, а за скрити недостатъци, които са открити при началото на монтажа и разопаковането на стоката, което  е предвидено и в чл.12 б.а от договора. Не е спорно, че в срок ищецът е изпратил на ответника съставения на 07.04.2011г. протокол и поискал замяна на повредените и несъответстващи части и доставка на липсващите. С това действие на ищеца съдът приема, че той е избрал правото по чл.195 ал.3 от ЗЗД да запази договора между страните, като поиска предаване на вещи без недостатъци и да получи обезщетение за вредите. На основание чл.12 б.б от договора при установени липси и дефекти на стоки, установени в двустранен протокол, срокът за отстраняването им от продавача е 4 седмици, или в настоящия случай, срокът изтича на 05.05.2011г. Не се твърди от страните, че в този срок има доставени нови стоки и съоръжения.

С писмо, получено от ответното дружество на 19.05.2011г. ищецът е развалил договора по реда на чл.87 ал.2 от ЗЗД.

Представени са по делото международни товарителници, сочещи на извършени доставки на 20.06.2011г., 28.06.2011г., 04.07.2011г. и 05.07.2011г., но липсват двустранно подписани протоколи за получаването на тези доставки от купувача, съобразно договора. От заключението на приетата по делото съдебно – техническа експертиза с приложенията към нея, обективно и компетентно дадено и неоспорено от страните и, както и обясненията на вещото лице в съдебно заседание на 26.04.2012г. съдът приема, че ответникът след получаването на писмото за разваляне на договора е заменил рекламирани детайли и съоръжения и е доставил липсващи. Но това е направено след срока и след разваляне на договора от страна на ищеца с писмо от 19.05.2011г.

Съдът намира направеното от ответника възражение, че е доставил качествени стоки, без ръжда, и същата се е появила в резултат на лошо съхранение от купувача за недоказано. От показанията на разпитаните по делото свидетели, предвид естеството и опаковката на материала, съдът приема, че откритата на 07.04.2011г. ръжда представлява скрит недостатък. За установяване на причината за появата и съдът е допуснал съдебно-химическа експертиза, дал е възможност на ответника да внесе депозит за изготвянето и, указал му е в с.з. на 26.04.2012г. последиците по чл.161 от ГПК, поради което и на основание чл.161 от ГПК съдът приема за доказано, че причината за ръждата не е в съхранението на стоката след получаването и, а причините за появата на ръждата са съществували към момента на доставката на стоката.

С оглед на така изложеното и предвид неизпълнение на задължението на продавача да отстрани в уговорените срокове продадените стоки с недостатъци и да достави липсващите, констатирани в двустранно подписан протокол от 07.04.2011г. и с изпращането на писменото изявление за разваляне на 19.05.2011г., договорът между страните от 22.11.2010г. е развален. Поради което и на основание чл.55 предл.трето от ГПК ответникът – продавач дължи връщане на получената от него продажна цена в общ размер на сумата 345 865.07лв.

Размерът на законната лихва върху сумата от датата на поканата до завеждане на исковата молба в съда е в размер на сумата 3 337.70лв., определен от вещо лице в приетата по делото съдебно-счетоводна експертиза, обективно и компетентно дадена и неоспорена от страните.

Предвид на така изложеното, съдът намира, предявените искове за доказани и основателни изцяло и следва да бъдат уважени.

На основание чл.86 от ЗЗД и направеното искане в полза на ищеца следва да бъде присъдена законна лихва върху главницата, считано от датата на завеждане на исковата молба в съда до окончателното изплащане на задължението.

Искането на ответника по чл.90 ал.1 от ЗЗД за връщане на доставените от него части от силози и оборудване, предмет на договора от 22.11.2010г. и за постановяване на едновременно изпълнение на двете насрещни престации на страните, направено под формата на възражение е неоснователно:

След разваляне на договора, всяка от страните дължи на другата връщане по полученото на отпаднало основание. Поради което и двамата участници в създаденото от закона правоотношение са едновременно кредитор и длъжник за връщане на полученото по разваления договор. Чл.90 от ЗЗД не изключва възможността и тези насрещни задължения, произтичащи от едно и също правоотношение да бъдат изпълнявани едновременно. Съдът намира за недоказано по делото по безспорен начин даденото от продавача на купувача по договора, доколкото се касае до родово определени вещи, предавани с различни протоколи. Поради което и искането не следва да бъде уважавано.

На основание чл.78 ал.3 от ГПК и направеното искане в полза на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на сумата 25 428.11лв., представляваща държавна такса, възнаграждения за вещи лица и адвокатско възнаграждение, съобразно представен по реда на чл.80 от ГПК списък на разноските.

Водим от горното, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОСЪЖДА „Брайс – Бейкър България” ЕООД със седалище гр.София, адрес на управление ******, ЕИК ********* да заплати на „Добруджанска Земя” ООД със седалище ******, ЕИК *********, сумата 345 865.07лв. /триста четиридесет и пет хиляди осемстотин шестдесет и пет лева и седем стотинки/, получена на отпаднало основание след разваляне на договор между страните от 22.11.2010г., сумата 3 337.70лв. /три хиляди триста тридесет и седем лева и седемдесет стотинки/, представляваща обезщетение за вреди от забава в плащането за периода от 25.05.2011г. до завеждане на исковата молба в съда, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 28.06.2011г. до окончателното изплащане на задължението, както и сумата 25 428.11лв. /двадесет и пет хиляди четиристотин двадесет и осем лева и единадесет стотинки/, представляваща направени по делото разноски.

          Решението подлежи на обжалване пред Варненски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: