Определение по дело №795/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 32
Дата: 19 януари 2023 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700795
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ ……..…/ 19.01.2023 г., град Добрич

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в закрито заседание на деветнадесети януари, две хиляди двадесет и трета година, І състав:      

                                                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ИВАНОВА

 

като разгледа  докладваното от председателя  административно дело № 795 по описа на Административен съд - Добрич за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите АПК.

Производството по делото е образувано по подадена от М.С.Ж. жалба срещу Заповед № 357з-3366/ 22.12.22 г. на Директора на ОДМВР – Добрич.

С жалбата се настоява да бъде обявена оспорената Заповед за нищожна.

След изискване от ответника на оспорената Заповед и постъпване на същата при преценка на допустимостта ѝ, съдът намира жалбата за недопустима по следните съображения:

Със Заповед № 357з-3366/ 01.11.22 г. Директорът на Областна дирекция на МВР – Добрич, на основание чл. 43, ал. 4 от Закона за Министерството на вътрешните работи и в изпълнение на Разпореждане рег. № 8121р-20982/ 12.10.2022 г. на Министъра на вътрешните работи е заповядал на Началника на отдел „Охранителна полиция“ да създаде организация за извършване на внезапна проверка на 02.11.22 г. на служителите от сектор КАПОЧР, сектор ФОУССД, сектор БДС и група „ Миграция“, с технически средства и/или тестове, определени за ползване в МВР, за установяване употребата на алкохол, наркотични вещества или техните аналози в работно време, както и в извън работно време в служебни помещения, открити пространства и превозни средства, собственост на или предоставен и за управление на МВР, като е указано за извършените проверки да се изготви протокол с данни за направените констатации, както и копие от Заповедта да се изпрати на Началник отдел Охранителна полиция за сведение и изпълнение.

Според настоящия състав оспорената Заповед по начина, по който е формулирана, представлява вътрешно ведомствен акт, с който се разпорежда на конкретно длъжностно лице да създаде организация за съответните проверки. Адресат е конкретното длъжностно лице – Началник на отдел Охранителна полиция, задължено с изпълнението на Заповедта по силата на длъжностното си качество.

Заповедта е издадена на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР и е резултат от изпълнение задълженията на директора на областната дирекция да организира работата на съответната областна дирекция, като с чл. 43 от ЗМВР е разписано, че директорите на областните дирекции осъществяват общото и непосредственото им ръководство; управляват човешките ресурси;  координират действията на структурите на МВР при бедствия, възникнали на територията на областните дирекции; представляват юридическото лице; отчитат се за дейността си на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар и при изпълнение на правомощията си издават заповеди.

С оглед горното, оспорената Заповед представлява акт по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК и самата тя като такъв акт не засяга правата на жалбоподателя, доколкото има организационен характер. Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, разпоредбите на кодекса не се прилагат за актовете, с които се създават права или задължения за органи или организации, подчинени на органа, издал акта, освен ако с тях се засягат права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица.

В случая, с процесната Заповед се задължава подчиненото на директора на съответната областна дирекция на МВР длъжностно лице да извърши определени действия. В Заповедта не се съдържа волеизявление, което едностранно да поражда или да е в състояние да породи промени в правната сфера на жалбоподателя М.Ж.. Не се съдържат волеизявления, които пряко и непосредствено да засягат интересите му, което обстоятелство да обуславя допустимостта на предявената жалба.

Заповедта касае отношения между субекти, които са структурно подчинени един на друг – Началник отдел Охранителна полиция и Директор на ОД МВР – Добрич и с нея не се засягат пряко законни права и интереси на жалбоподателя. По своето съдържание Заповедта съставлява акт, издаден в изпълнение на правомощията на директора по смисъла на чл. 43 от ЗМВР. При това положение Заповедта носи белезите на вътрешнослужебен акт.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че не е налице и хипотезата, уредена в чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България и Решение № 21/26.10.1995г. по к.д. № 18/ 1995 г. на Конституционния съд, според която гражданите могат да оспорват пред съд разпоредби на вътрешнослужебни актове, когато създават задължения за тях и не са изрично изключени със закон от съдебно обжалване. Жалбоподателят би бил засегнат от действието по проверка за алкохол и наркотици, което евентуално е предприето и извършено в резултат на тази Заповед спрямо него, като именно това действие би подлежало на обжалване, ако жалбоподателят счита, че го засяга незаконно.

С оглед горното и предвид че наличието на подлежащ на оспорване акт и правен интерес за това са абсолютни процесуални предпоставки за съдебноадминистративното производство, то липсата им в процесния случай води до недопустимост на образуваното съдебно производство.

Водим от изложеното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, Административен съд – Добрич, Първи състав

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от М.С.Ж. срещу Заповед № 357з-3366/ 22.12.22 г. на Директора на ОДМВР – Добрич.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 795/ 2022 год. по описа на Административен съд - Добрич.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от съобщението чрез Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд на Р България.

 

 

 

СЪДИЯ: