Решение по дело №10/2019 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 28
Дата: 8 октомври 2019 г. (в сила от 16 януари 2020 г.)
Съдия: Георги Манолов Георгиев
Дело: 20193430200010
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

28

 

гр. Тутракан, 08. 10.2019 г. 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд – гр. Тутракан в открито заседание на четиринадесети март две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г. ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ЗАНИЕЛА ВАСИЛЕВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 10/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

1. Постъпила е жалба от „МБАЛ - Т” ЕООД, чрез адв. Е.Г. от Адвокатска колегия – гр. Силистра (л. 116) срещу Наказателно постановление (НП) № 27-143-2/01.11.2018 г., издадено от Изпълнителният директор (ИД) на ИАМО(ИАМО), чиито правоприемник е ИАМН(ИАМН), с което за извършени 12 бр. административни нарушения  на чл. 86, ал. 1, т. 1 от ЗЗ (Като пациент всеки има право на зачитане на гражданските, политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му права), във вр. с. чл. 81, ал. 2, т. 4 от ЗЗ (Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента), описани в т. 1 - 12 от НП и АУАН (вж. т. 5), на осн. чл. 221, ал. 2 и от ЗЗ на жалбоподателя са наложени съответно 12 административни наказания „Имуществена санкция” в размер на по 800 лв. за всяко нарушение. Жалбоподателят моли за отмяна на обжалваното постановление, сочейки следните пороци:

1.1. Не ставало ясно какви нарушения е извършил жалбоподателя, тъй като посочените от адмиистративнонаказващия орган законови разпоредби съдържали принципни, а не конкретни правила за поведение.

1.2. Твърди се, че нарушението било маловажно.

1.3. Оспорва се размера на наказанието.

2. Административнонаказващия орган И. Д.НА ИАМН(ИАМН) (правоприемник на ИАМН) оспорва жалбата. Същият е упълномощил като проц представител гл. юрк. Т. П.(л. 125).  

3. Районна прокуратура - гр. Тутракан, не изпраща представител и не взема становище.

От фактическа страна

 

Съдът след преценка поотделно и в съвкупност на събраните по делото гласни и писмени доказателства, доводите и становищата на страните прие за установено следното от фактическа страна:

 

4. Със Заповед № РД-27-143/04.04.2018 г. на ИД на ИАМО е разпоредено извършването на проверка на жалбоподателя от комисия, състояща се от свид. П.К. и Г.Х. (л. 47).

5. На 13.04.2018 г. е извършена проверка (датата е посочена в акта за установяване на нарушението), която е установила следните нарушения:

5.1. История на бременността и раждането (ИБР) 53/04.01.2018 г. на г-жа В. Р. И.с лекуващ лекар д-р Л. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 05.01.2018 г. с оператор д-р Л. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...предпочитам извършването на секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Л. Б.“. За дата на заявлението е посочена 15.01.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по КП №5.

5.2. ИБР 76/06.01.2018 г. на г-жа С. Б. К. с лекуващ лекар  д-р Б. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция та 10.01.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...предпочитам извършването на секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 15.01.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.3. ИБР 78/07.01.2018 г. на г-жа С. Ф. И.с лекуващ лекар    д- р Б. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...предпочитам извършването на нормално раждане без анестезия да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 10.01.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 300 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.4. ИБР 225/16.01.2018 г. на г-жа Й. Т. Д. с лекуващ лекар д- р Б. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...предпочитам извършването на нормално раждане с анестезия да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 22.01.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 400 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.5. ИБР 345/24.01.2018 г. на г-жа Ш. Р. К.с лекуващ лекар д-р Л. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...предпочитам извършването на нормално раждане без анестезия да бъде осъществено от д-р Л.. Б.“. За дата на заявлението е посочена 26.01.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 300 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.6. ИБР 874/23.02.2018 г. на г-жа Б. Г. А.с лекуващ лекар д-р Б. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция та 01.03.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 06.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила самата от 350 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.7. ИБР 902/26.02.2018 г. на г-жа Н. В. К. с лекуващ лекар д-р Б. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...нормално раждане с анестезия да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 07.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 400 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.8. ИБР 973/04.03.2018 г. на г-жа К. З. В. с лекуващ лекар д-р Б. Б.. Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 06.03.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 09.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.9. ИБР 962/04.03.2018 г. на г-жа М. М. Н.с лекуващ лекар д-р Б. Б.. Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 04.03.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посолена 08.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.10. ИБР 1004/06.03.2018 г. на г-жа М. С. М. с лекуващ лекар д-р Л. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...нормално раждане без анестезия да бъде осъществено от д-р Л. Б.“. За дата на заявлението е посочена 14.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 300 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.11. ИБР 1216/21.03.2018 г. на г-жа М. К. К. с лекуващ лекар д-р Б. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 22.03.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 27.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по КП № 5.

5.12. ИБР 1260/26.03.2018 г. на г-жа Д. Д. Н. с лекуващ лекар д-р Б. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 27.03.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 30.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по КП № 5.

6. В АУАН е посочено, че изборите на екип са осъществени в нарушение на чл. 29 от Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ.

7. На 10.07.2018 г. г. за констатираните нарушения свид. П.К. в присъствието на свид. Г.Х. е съставил Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № А РД 27-143-2/10.07.2018 г. (л. 21). Актът е съставен в присъствието на д-р Н.Ц., законен представител на дружеството - нарушител и е връчен на същата дата. 

8. Фактическата обстановка при съставянето на акта се потвърждава от показанията на свид. К. и Х.. Същите уточняват в открито съдебно заседание, че са нарушени икономическите права на пациентите, тъй като същите са заплатили стойността на услугата „Избор на лекар/екип”, при положение, че избора е осъществен в нарушение на чл. 29 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.

9. На 01.11.2018 г. е издадено атакуваното НП (л. 8).

 

От правна страна

 

Така установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

10. Жалбата е допустима и е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

 

Компетентност и форма

 

11. АУАН е съставен от лице, което е овластено със заповед на ИАМО съгл. чл. 235 от ЗЗ (ред. ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.)

12. НП е издадено от ИД на ИАМО въз основа на същата разпоредба.

 

Спазване на процесуалните правила

 

13. Спазени са сроковете за съставяне на АУАН (чл. 34, ал. 1 от ЗАНН) и за издаване на НП (чл. 34, ал. 3 от ЗАНН).

14. АУАН и НП не съдържат точно описание на нарушението съгл. чл. 42, т. 4 и чл. 57, т. 5 от ЗАНН.

15. Разпоредбата на чл. 86, ал. 1, т. 1 от ЗЗ съдържа общи принципи, като закрепва правото на пациента на зачитане на неговите граждански, политически, икономически, социални, културни и религиозни права. Тази разпоредба не съдържа правило за поведение, тя не съдържа и състав на нарушение, за което да е предвидено съответното наказание.

16. Конкретната уредба, създаваща гаранциите за защита на тези права се съдържа в Закона за здравето, Закона за здравното осигуряване и подзаконовите нормативни актове по прилагането им, в които намират по - детайлна уредба и конкретните правила за поведение, гарантиращи правата на пациентите. В случая това е Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, регламентираща правото и начина на избора на екип от пациента, определянето на стойността на допълнителната услуга и заплащането от пациента.

17. Едва при разпита на свидетелите в открито съдебно заседание се установява, че са нарушени икономическите права на пациентките, като последните са заплатили стойността на услуга „Избор на лекар/екип” при положение, че избора е осъществен в нарушение на чл. 29 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.

18. Такова описание на нарушението липсва в АУАН и НП, което препятства правото на защита на жалбоподателя. Освен това позоваването на чл. 29 от Наредбата също е прекалено общо, за да се изведе състава на нарушението, тъй като разпоредбата съдържа няколко хипотези (т. 1 - 5).

19. Освен това на съда е служебно е известно, че за осъществените 12 бр. избори на екип/лекар от същите пациентки по повод същите раждания АНО е реализирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, позовавайки се именно на по - детайлната уредба в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, като е издал:  

19.1. НП № 27-143-1/01.11.2018 г., за извършени 12 бр. административни нарушения  на чл. 29, т. 3 от Наредбата  предмет на АНД № 11/2019 г. на ТнРС и

19.2. НП № 27-143/01.11.2018 г., за извършени 12 бр. административни нарушения  на чл. 29, т. 1 от Наредбата  предмет на АНД № 12/2019 г. на ТнРС.

20. Следователно при паралелно реализиране на отговорността на лечебното заведение по настоящото производство по производствата, упоменати в предходната точка, би се стигнало до повторното наказване на жалбоподателя за едно и също нарушение. 

21. В тази връзка съдът намира, че НП е издадено при съществено нарушаване на процесуалните правила, което налага неговата отмяна.   

22. Предвид изложеното съдът на осн. чл. 63, ал. 1, предл. 3 от ЗАНН

 

 

 

 

Р   Е   Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 27-143-2/01.11.2018 г., издадено от Изпълнителният директор на ИАМО(чиито правоприемник е Изпълнителна агенция „Медицински надзор”).

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. Силистра в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: