РЕШЕНИЕ
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Районен съд – гр. Тутракан в открито заседание на четиринадесети
март две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г. ГЕОРГИЕВ
при секретаря ЗАНИЕЛА ВАСИЛЕВА, като разгледа
докладваното от съдията АНД № 10/2019 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
1.
Постъпила е жалба от „МБАЛ -
Т” ЕООД, чрез адв. Е.Г. от Адвокатска колегия – гр. Силистра (л. 116) срещу Наказателно постановление
(НП) № 27-143-2/01.11.2018 г., издадено от Изпълнителният директор (ИД) на ИАМО(ИАМО),
чиито правоприемник е ИАМН(ИАМН), с което за извършени 12 бр. административни
нарушения на чл. 86, ал. 1, т. 1 от ЗЗ (Като
пациент всеки има право на зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права), във вр. с. чл.
81, ал. 2, т. 4 от ЗЗ (Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при
прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента), описани в т. 1 -
12 от НП и АУАН (вж. т. 5), на осн. чл. 221, ал. 2 и от ЗЗ на жалбоподателя са
наложени съответно 12 административни наказания „Имуществена санкция” в размер
на по 800 лв. за всяко
нарушение. Жалбоподателят моли за отмяна на обжалваното постановление, сочейки
следните пороци:
1.1.
Не ставало ясно какви нарушения
е извършил жалбоподателя, тъй като посочените от адмиистративнонаказващия орган
законови разпоредби съдържали принципни, а не конкретни правила за поведение.
1.2.
Твърди се, че нарушението било
маловажно.
1.3.
Оспорва се размера на наказанието.
2.
Административнонаказващия орган И.
Д.НА ИАМН(ИАМН) (правоприемник на ИАМН) оспорва жалбата. Същият е упълномощил
като проц представител гл. юрк. Т. П.(л. 125).
3.
Районна прокуратура - гр. Тутракан, не изпраща представител и не взема становище.
От
фактическа страна
Съдът след преценка поотделно и в съвкупност на
събраните по делото гласни и писмени доказателства, доводите и становищата на
страните прие за установено следното от фактическа страна:
4.
Със Заповед № РД-27-143/04.04.2018 г.
на ИД на ИАМО е разпоредено извършването на проверка на жалбоподателя от
комисия, състояща се от свид. П.К. и Г.Х. (л.
47).
5.1.
История на бременността и
раждането (ИБР) 53/04.01.2018 г. на г-жа В. Р. И.с лекуващ лекар д-р Л. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция
на 05.01.2018 г. с оператор д-р Л. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор
на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното:
„...предпочитам извършването на секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Л. Б.“.
За дата на заявлението е посочена 15.01.2018 г. или след извършването на
интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по
КП №5.
5.2.
ИБР 76/06.01.2018 г. на г-жа
С. Б. К. с лекуващ лекар д-р Б. Б.: Изготвен е оперативен протокол за извършена операция
та 10.01.2018 г. с оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор
на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено следното:
„...предпочитам извършването на секцио цезареа да бъде осъществено от д-р Б. Б.“.
За дата на заявлението е посочена 15.01.2018 г. или след извършването на
интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по
КП № 5.
5.3.
ИБР 78/07.01.2018 г. на г-жа
С. Ф. И.с лекуващ лекар д- р Б. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в
което е отразено следното: „...предпочитам извършването на нормално раждане без
анестезия да бъде осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена
10.01.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила
сумата от 300 лв. за избор на лекар по КП № 5.
5.4.
ИБР 225/16.01.2018 г. на
г-жа Й. Т. Д. с лекуващ лекар
д- р Б. Б.: Към ИБР е приложено
Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти, в което е отразено
следното: „...предпочитам извършването на нормално раждане с анестезия да бъде
осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 22.01.2018 г. или след
извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 400 лв. за
избор на лекар по КП № 5.
5.5.
ИБР 345/24.01.2018 г. на
г-жа Ш. Р. К.с лекуващ лекар д-р Л. Б.:
Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти,
в което е отразено следното: „...предпочитам извършването на нормално раждане
без анестезия да бъде осъществено от д-р Л.. Б.“. За дата на заявлението е
посочена 26.01.2018 г. или след извършването на интервенцията.
Пациентката е заплатила сумата от 300 лв. за избор на лекар по КП № 5.
5.6.
ИБР 874/23.02.2018 г. на
г-жа Б. Г. А.с лекуващ лекар д-р Б. Б.:
Изготвен е оперативен протокол за извършена операция та 01.03.2018 г. с
оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от
медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде
осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 06.03.2018 г. или
след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила самата от 350 лв.
за избор на лекар по КП № 5.
5.7.
ИБР 902/26.02.2018 г. на
г-жа Н. В. К. с лекуващ лекар д-р Б. Б.:
Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от медицински специалисти,
в което е отразено следното: „...нормално раждане с анестезия да бъде
осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 07.03.2018 г. или
след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 400 лв.
за избор на лекар по КП № 5.
5.8.
ИБР 973/04.03.2018 г. на
г-жа К. З. В. с лекуващ лекар д-р Б. Б..
Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 06.03.2018 г. с
оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от
медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде
осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 09.03.2018 г. или
след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв.
за избор на лекар по КП № 5.
5.9.
ИБР 962/04.03.2018 г. на г-жа
М. М. Н.с лекуващ лекар д-р Б. Б..
Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 04.03.2018 г. с
оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор медицински
специалисти, в което е отразено следното: „...секцио осъществено от д-р Б. Б.“.
За дата на заявлението е посолена 08.03.2018 г. или след извършването на
интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв. за избор на лекар по
КП № 5.
5.10.
ИБР 1004/06.03.2018 г. на
г-жа М. С. М. с лекуващ лекар д-р Л. Б.: Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип
от медицински специалисти, в което е отразено следното: „...нормално раждане
без анестезия да бъде осъществено от д-р Л. Б.“. За дата на заявлението е
посочена 14.03.2018 г. или след извършването на интервенцията. Пациентката е
заплатила сумата от 300 лв. за избор на лекар по КП № 5.
5.11.
ИБР 1216/21.03.2018 г. на
г-жа М. К. К. с лекуващ лекар д-р Б. Б.:
Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 22.03.2018 г. с
оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от
медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде
осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 27.03.2018 г. или
след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв.
за избор на лекар по КП № 5.
5.12.
ИБР 1260/26.03.2018 г. на
г-жа Д. Д. Н. с лекуващ лекар д-р Б. Б.:
Изготвен е оперативен протокол за извършена операция на 27.03.2018 г. с
оператор д-р Б. Б.. Към ИБР е приложено Заявление за избор на лекар/екип от
медицински специалисти, в което е отразено следното: „...секцио цезареа да бъде
осъществено от д-р Б. Б.“. За дата на заявлението е посочена 30.03.2018 г. или
след извършването на интервенцията. Пациентката е заплатила сумата от 350 лв.
за избор на лекар по КП № 5.
6.
В АУАН е посочено, че изборите
на екип са осъществени в нарушение на чл. 29 от Наредбата за осъществяване на
правото на достъп до медицинска помощ.
7.
На 10.07.2018 г. г. за
констатираните нарушения свид. П.К. в присъствието на свид. Г.Х. е съставил Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № А РД 27-143-2/10.07.2018
г. (л. 21). Актът е съставен в
присъствието на д-р Н.Ц., законен представител на дружеството - нарушител и е
връчен на същата дата.
8.
Фактическата обстановка при
съставянето на акта се потвърждава от показанията на свид. К. и Х.. Същите
уточняват в открито съдебно заседание, че са нарушени икономическите права на
пациентите, тъй като същите са заплатили стойността на услугата „Избор на
лекар/екип”, при положение, че избора е осъществен в нарушение на чл. 29 от Наредба
за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.
9.
На 01.11.2018 г. е издадено атакуваното
НП (л. 8).
От
правна страна
Така установената фактическа обстановка налага
следните правни изводи:
10.
Жалбата е допустима и е
подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.
Компетентност и форма
11.
АУАН е съставен от лице, което
е овластено със заповед на ИАМО съгл. чл. 235 от ЗЗ (ред. ДВ, бр. 98 от 2010
г., в сила от 1.01.2011 г.)
12.
НП е издадено от ИД на ИАМО въз
основа на същата разпоредба.
Спазване на процесуалните правила
13.
Спазени са сроковете за
съставяне на АУАН (чл. 34, ал. 1 от ЗАНН) и за издаване на НП (чл. 34, ал. 3 от ЗАНН).
14.
АУАН и НП не съдържат точно описание
на нарушението съгл. чл. 42, т. 4 и чл. 57, т. 5 от ЗАНН.
15.
Разпоредбата на чл. 86, ал. 1,
т. 1 от ЗЗ съдържа общи принципи, като закрепва правото на пациента на зачитане
на неговите граждански, политически, икономически, социални, културни и
религиозни права. Тази разпоредба не съдържа правило за поведение, тя не
съдържа и състав на нарушение, за което да е предвидено съответното наказание.
16.
Конкретната уредба, създаваща
гаранциите за защита на тези права се съдържа в Закона за здравето, Закона за
здравното осигуряване и подзаконовите нормативни актове по прилагането им, в
които намират по - детайлна уредба и конкретните правила за поведение,
гарантиращи правата на пациентите. В случая това е Наредбата за осъществяване
правото на достъп до медицинска помощ, регламентираща правото и начина на
избора на екип от пациента, определянето на стойността на допълнителната услуга
и заплащането от пациента.
17.
Едва при разпита на свидетелите
в открито съдебно заседание се установява, че са нарушени икономическите права
на пациентките, като последните са заплатили стойността на услуга „Избор на
лекар/екип” при положение, че избора е осъществен в нарушение на чл. 29 от Наредба
за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.
18.
Такова описание на нарушението
липсва в АУАН и НП, което препятства правото на защита на жалбоподателя. Освен
това позоваването на чл. 29 от Наредбата също е прекалено общо, за да се изведе
състава на нарушението, тъй като разпоредбата съдържа няколко хипотези (т. 1 -
5).
19.
Освен това на съда е служебно е
известно, че за осъществените 12 бр. избори на екип/лекар от същите пациентки
по повод същите раждания АНО е реализирал административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя, позовавайки се именно на по - детайлната уредба в
Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, като е
издал:
19.1.
НП № 27-143-1/01.11.2018 г., за
извършени 12 бр. административни нарушения
на чл. 29, т. 3 от Наредбата
предмет на АНД № 11/2019 г. на ТнРС и
19.2.
НП № 27-143/01.11.2018 г., за
извършени 12 бр. административни нарушения
на чл. 29, т. 1 от Наредбата
предмет на АНД № 12/2019 г. на ТнРС.
20.
Следователно при паралелно
реализиране на отговорността на лечебното заведение по настоящото производство по
производствата, упоменати в предходната точка, би се стигнало до повторното
наказване на жалбоподателя за едно и също нарушение.
21.
В тази връзка съдът намира, че
НП е издадено при съществено нарушаване на процесуалните правила, което налага
неговата отмяна.
22.
Предвид изложеното съдът на осн.
чл. 63, ал. 1, предл. 3 от ЗАНН
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 27-143-2/01.11.2018 г.,
издадено от Изпълнителният директор на ИАМО(чиито правоприемник е Изпълнителна
агенция „Медицински надзор”).
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - гр. Силистра в 14 - дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: