Решение по дело №1816/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3477
Дата: 19 юли 2023 г.
Съдия: Иван Георгиев Киримов
Дело: 20221110201816
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 3477
гр. София, 19.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 115-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети февруари през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ИВАН Г. КИРИМОВ
при участието на секретаря ДАРИНКА Н. ЦАНЕВА
като разгледа докладваното от ИВАН Г. КИРИМОВ Административно
наказателно дело № 20221110201816 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ТД „СПО ЛИФТ КОНТРОЛ“ ООД, чрез
управителя В****** срещу наказателно постановление (НП) № НП – 101 от
30.09.2019 година на зам. председател на ДАМТН, с което на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда / лева на осн. чл. 55,
ал. 2 от ЗТИП за нарушение на чл. 27, ал. 4 от Наредба за безопасната
експлоатация и технически надзор на асансьори /Наредбата/.
В жалбата бланкетно са изложени оплаквания за неправилност и
незаконосъобразност на атакувания акт, поради което се претендира неговата
отмяна. Алтернативно се претендира приложението на чл. 28 от ЗАНН.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се
представлява.
Въззиваемата страна, редовно призована не изпраща представител.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, доводите на
жалбоподателя и извърши служебна проверка на развитието на
административнонаказателното производство, намира за установено от
фактическа страна следното:
Жалбоподателят „СПО ЛИФТКОНТРОЛ“ ООД, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: гр. С***** било представлявано от В****.
С договор № 145 от 12.05.2015 г. за абонаментно обслужване на
асансьорна уредба, сключен между МД „Лифт Сервиз“ ООД и Етажна
1
собственост на ул. „М**** на дружеството било възложено да извърши
абонаментно сервизно обслужване, ремонт, модернизация и други дейност на
1 /един/ брой асансьор на адрес: гр. С*****.
С уведомително писмо от 01.04.2016 г. МД „Лифт Сервиз“ ООД
уведомило Етажна собственост на ул. „М***, че в срок до 30.06.2016 г. било
необходимо да бъде монтирано осветление в кабината и осветление в шахтата
на асансьора, съгласно т. 5.5.10 от БДС, в противен случай, считано от
01.07.2016 г. асансьорът щял да бъде спрян от движение. Доколкото
изискуемите технически нередности не били отстранени асансьорът бил
спрян от експлоатация.
С договор № 2227 от 08.01.2019 г. сключен между „СПО
ЛИФТКОНТРОЛ“ ООД и Етажна собственост на ул. ”М******, било
уговорено дружеството да извършва техническия надзор на притежавани или
стопанисвани от Етажната собственост СПО, съгласно изискванията на ЗТИП
и съответните наредби за безопасната експлоатация и техническия надзор на
СПО, посочени по чл. 31 от ЗТИП.
От Етажна собственост на ул. „М***“ било отправено заявление вх. №
2227/08.01.2019 г. до „СПО ЛИФТКОНТРОЛ“ ООД за технически надзор на
електрически асансьор, като бил необходим преглед след спряна
експлоатация, по искане на ползвателя и пререгистриране.
За 30.01.2019 г. бил извършен периодичен преглед на асансьора находящ
се на адрес гр. С**** от св. Д., за което бил съставен ревизионен лист № 6,
при която било отразено, че т. 5 „Аварийно алармено устройство и
осветление в шахтата – Липсват“ и т. 6 „Стоп бутони в шахтата и и върху
кабината – Липсват“. Било отразено, че асансьорът е годен за експлоатация
след спазване изискванията на НБЕТНА.
На 13.06.2019 г. в ДАМТН, постъпил сигнал от В. М. П. за адрес гр. С***,
вх. А, в което се сочило да бъде извършена проверка на асансьора на адреса,
тъй като поддържащата фирма искала 15 000 лева за ремонтна му.
На 19.06.2019 г. от свидетеля Д. Д., инспектор в РО ИДТН „Западна
Централна България“ била извършена проверка на горепосочения сигнал, в
присъствието на свидетеля М. Р., служител на „МД Лифт Сервиз“ ООД, при
която било констатирано, че извършване на проверка в кабината, върху
кабината и шахтата на асансьора, все още липсват – аварийно алармено
устройство, осветление в шахтата, устройство за аварийно спиране /Стоп
бутон/ върху кабината; устройство за аварийно спиране /Стоп бутон/ в
шахтната яма, изискуеми съгласно чл. 39, ал. 1 и ал. 2 от НБЕТНА вр. § 12, ал.
1 от НБЕТНА, в изрично определените там срокове. От св. Д. била извършена
проверка в електронната деловодна система „Акстър Офис“ на ДАМТН, при
което установил, че до момента на проверка – 19.06.2019 г. не било
постъпвало уведомление от СПО „ЛИФТ КОНТРОЛ“ ООД за асансьора,
находящ се в гр. С******, съгласно чл. 27, ал. 4 от НБЕТНА.
В тази връзка, бил съставен акт за установяване на административно
2
нарушение № АУАН-83/24.07.2019 година от страна на свидетеля Д. Д., с
който срещу СПО „ЛИФТ КОНТРОЛ“ ООД било повдигнато
административнонаказателно обвинение за това, че като орган по технически
надзор по смисъла на чл. 18, т. 2 Наредбата не е уведомило в
законоустановения срок ГД "ИДТН" към ДАМТН, че асансьорът не е годен за
безопасна експлоатация.
Фактическата обстановка актосъставителят квалифицирал като
нарушение на чл. 27, ал. 4 от Наредбата за безопасна експлоатация и
технически надзор на асансьори.
Актът бил съставен в присъствието на представител на дружеството.
На основание така изготвения акт за установяване на административно
нарушение било съставено наказателно постановление (НП) № НП - 101 от
30.09.2019 година, с което зам. председател на ДАМТН е наложил на
жалбоподателя имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева на осн.
чл. 55, ал. 2 от ЗТИП за нарушение на чл. 27, ал. 4 от Наредба за безопасната
експлоатация и технически надзор на асансьори.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз основа
на събраните в хода на съдебното следствие гласни доказателства -
показанията на свидетелитеД. Д., Д Д. и М. Р., както и приобщените по реда
на чл. 283 от НПК писмени доказателства – договор № 145/12.05.2015 г.;
уведомително писмо, договор № 2227 от 08.01.2019 г., ревизионен лист № 6
от 30.01.2019 г., протокол от 19.06.2019 г., формуляр за регистриране на
сигнал, заявление за технически надзор, заповед № 161 от 11.03.2019 г. на
председател на ДАМТН, длъжностна характеристика на Д. Д..
Настоящият съдебен състав кредитира в цялост събраните по делото
гласни и писмени доказателства, последните приобщени на осн. чл. 283 НПК
към доказателствената съвкупност, като същите по несъмнен начин
установяват фактите, включени в предмета на доказване по делото, като
съдът възприема същите в цялост, тъй като са логични, последователни
съответни както едно на друго, така и на събраните гласни доказателства и не
се опровергават при преценката им, както по отделно, така и в тяхната
съвкупност. Не са налице основания за дискредитиране, на който и да е от
доказателствените източници, събрани в хода на
административнонаказателното производство и съдебното следствие. Съдът
кредитира и показаният на посочените свидетели, доколкото същите в
пълнота изясняват състоянието на процесния асансьор във времето, както и
обстоятелствата при извършените проверки.
Въз основа на възприетата за несъмнена фактическа обстановка и след
като, предвид разпоредбата на чл. 334 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН, извърши
цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление съдът
достигна до следните правни изводи:
Жалбата е подадена от легитимирано лице - адресат на административно-
наказателната санкция / СПО „ЛИФТ КОНТРОЛ“ ООД, чрез законния си
3
представител/, в рамките на преклузивния срок и в законоустановена форма,
поради което се явява допустима, а разгледана по същество налага отмяна на
наказателното постановление.
Административнонаказателното производство е образувано и срещу
нарушителя е повдигнато административнонаказателно обвинение въз основа
на АУАН № 83/24.07.2019 година, който е съставен от компетентен орган, в
рамките на материалната и териториална компетентност на последния.
Съгласно чл. 58, ал. 1 от ЗТИП, актовете за нарушения се съставят от
служители на ГД "ИДТН", каквато длъжност е заемал и свидетелят Д..
Наказателното постановление също е издадено от териториално и
материално компетентен орган, като съгласно чл. 58, ал. 2 от ЗТИП,
наказателните постановления за нарушения по глава пета от ЗТИП и
подзаконовите актове по прилагането й се издават от председателя на
ДАМТН или упълномощено от него лице, каквото съгласно Заповед
161/11.03.2019 г. се явява зам. председателят на ДАМТН.
Съдът не намира, че е налице неяснота при описание на нарушението,
свързана с темпоралните или пространствени характеристики на същото,
респективно не е налице нарушение на изискванията на чл. 42, т. 3 или чл. 57,
ал. 1, т. 5 ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 4 от НБЕТНА, с оглед на която е
санкциониран жалбоподателя „Когато при техническите прегледи по чл. 24,
ал. 1 органите за технически надзор по чл. 18, т. 2 установят, че асансьорът не
е годен за по-нататъшна безопасна експлоатация, са длъжни писмено да
уведомят за това регионалния отдел на ГД "ИДТН" в 3-дневен срок.“ Съдът
намира, че в случая законът е неправилно приложен, доколкото безспорно се
установи в хода на производството, че към 30.01.2019 г. – датата на проверка
на страна жалбоподателя, осъществяващ технически надзор на процесния
асансьор, същият е бил спрян от експлоатация, съответно не е била налице
нужда от преценка за по-нататъшна безопасна експлоатация и съответно
приложение на разпоредбата на чл. 30, ал. 1, т. 5 от НБЕТНА. Този извод
следва при съобразяване разпоредбата на § 12, ал. 2 от НБЕТНА, съгласно
която „При неизпълнение на мерките по глава пета от НБЕТНА след
изтичането на посочените в ал. 1 срокове ползвателят и лицето, което
поддържа асансьора, са длъжни да спрат неговата експлоатация и да уведомят
съответния регионален отдел на ГД "ИДТН". Това обстоятелство безспорно
се установи и от приложеното уведомително писмо от „МД Лифт Сервиз“
ООД до Етажна собственост на ул. „М****, за привеждане на техническото
състояние на процесния асансьор със изискванията на закона, от друга страна
от заявление за технически надзор от Етажна собственост на ул. „М**** до
„СПО ЛИФТКОНТРОЛ“ ООД за извършване на преглед след спряна
експлоатация, както и от заявеното от разпитаните свидетели, че при
извършените проверки асансцорът е бил спрян от експлоатация, а и от
отразеното в ревизионен лист № 6, че асансьорът е годен за експлоатация
4
след спазване на изискванията на НБЕТНА. При така изложеното съдът
намира, че към 30.01.2019 г. процесният асансьор е бил спрян от
експлоатация, поради което не е било нужно да се преценява по-нататъшна
безопасна експлоатация, поради което и жалбоподателят не е следвало да
подава уведомление по чл. 27, ал. 4 от НБЕТНА.
С оглед изложеното съдът намира, че атакуваното НП следва да бъде
отменено, поради неправилно приложение на материалния закон.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление (НП) № НП – 101 от 30.09.2019
година на зам. председател на ДАМТН, с което на ТД „СПО ЛИФТ
КОНТРОЛ“ ООД, ЕИК****** е наложена имуществена санкция в размер на
1000 /хиляда / лева на осн. чл. 55, ал. 2 от ЗТИП за нарушение на чл. 27, ал. 4
от Наредба за безопасната експлоатация и технически надзор на асансьори
/Наредбата/.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – София град в 14 – дневен срок от съобщаване на страните, че е
изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5