Р Е Ш Е Н И Е № 724
гр. Видин 29.10.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Видинският районен съд, гражданска
колегия в публичното заседание на петнадесети октомври през две хиляди и
двадесета година в състав:
Председател: НИНА НИКОЛОВА
при
секретаря М.П. като разгледа докладваното от съдията Николова гр. дело № 655 по описа за 2020 г. и за да се
произнесе взе предвид следното :
Производството е особено и се разглежда по реда за бързите
производства.
Подадена е искова молба от К.С.А. ***, с която са предявени обективно
кумулативно съединени искове за признаване на уволнение за незаконно и отмяна
на заповедта за прекратяване на трудово правоотношение, за възстановяване на
заеманата преди уволнението длъжност, за заплащане на обезщетение за оставане
без работа поради незаконното уволнение за периода 10.03.2020г.- 10.09.2020г. в
брутен размер 4968.00 лева, ведно със законната лихва за забава от предявяването
на иска до окончателното издължаване.
Излага се, че на 09.03.2020г е
прекратено трудовото правоотношение с ищеца, по силата на което същият е
изпълнявал длъжността „Изпълнител-домакин и шофьор в Отдел „Финансово –счетоводни дейности и
бюджет“, на основание чл.328, ал.1 т.2 КТ. Сочи се, че заповедта е
незаконосъобразна, тъй като не се касае за реално съкращаване на длъжността.
Променено е името на отдела, като е запазена трудовата функция като съдържание на новооткрита длъжност или
като системно възлагане на функциите за изпълнение на друг работник. Сочи, че не е извършен подбор, както и че уволнението е целенасочено и
субективно.
Исковата молба, заедно с
приложенията, на основание чл.131, ал.1 ГПК е изпратена на ответника, който в
срока по същия текст е подал отговор и е представил писмени доказателства.
Ответникът излага, че оспорва
исковата претенция за признаване незаконосъобразността на уволнението и отмяна
на заповедта. Твърди, че заповедта е законосъобразна и обоснована. Сочи, че с
решение на Общински съвет Видин е утвърдена нова структура на общинската
администрация. Длъжността на ищеца е
закрита, като на мястото е разкрита нова длъжност –Старши специалист
„транспортна техника, движима собственост и материално-техническа база“.Сочи
се, че новата длъжност изисква да се изпълнява от служител с по-високо
длъжностно ниво, с оглед включените в длъжността нови трудови функции и
по-високата професионална компетентност.
Сочи се още, че подбор не е
задължителен, тъй като длъжността, която е съкратена е била една на брой.
От събраните по делото доказателства,
Съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Безспорно е по делото, че ищецът е бил в
трудово правоотношение с О. Видин за длъжността „изпълнител- домакин и шофьор“
в отдел „Финансово –счетоводни дейности и бюджет“ ,което е прекратено със Заповед № ПО-02-14-22/09.03.2020г. на
основание чл.328, ал.1,т.2 от КТ, считано от 10.03.2020г., като е посочено от
фактическа страна , съкращаване в щата- отпаднала като нормативно определена
позиция и като система от функции, задължения и изисквания.
С предизвестие от 09.03.2020г. ищецът е уведомен, че на основание чл.328, ал.1, т.2
от КТ трудовото правоотношение ще бъде прекратено след изтичане на уговорения
30 дневен срок.
От представеното длъжностно разписание на Общинска
администрация – Видин към 16.12.2019г., се установява, че в специализираната
администрация в отдел „Финансово –счетоводни дейности и бюджет“ числеността на
персонала е 9 броя, от които 1 брой „началник отдел“, 1 брой „главен експерт“,
3 броя младши експерт, 1 брой „счетоводител“ , 2 броя „старши счетоводител и 1
брой „изпълнител – домакин и шофьор “ –
длъжността, изпълнявана от ищеца.
С Решение № 3, взето с Протокол № 2/07.02.2020г.
Общински съвет – Видин е утвърдил структура
на Общинска администрация – Видин в одобрената численост 166 щатни бройки, в
т.ч. кмет на О. – 1 брой, кметове на кметства – 12 броя, заместник кмет на О. –
4 броя, кметски наместници – 21 броя, обща администрация 38 щатни бройки,
специализирана администрация – 89 щатни бройки.
От представената по делото структура и численост на
общинската администрация – Видин, се установява, че в специализираната
администрация отдел „Финансово
–счетоводни дейности и бюджет“ е запазен.
Със Заповед № РД-02-11-210/02.03.2020г. на кмета на О.
Видин, е утвърдено длъжностно разписание, считано от 09.03.2020г.
Съгласно новото длъжностно разписание, отдел „Финансово –счетоводни дейности и
бюджет“ е с численост 8 броя длъжности–
1 брой „началник отдел“, 1 брой „главен експерт“, 3 броя „старши счетоводител“ и 1 брой „ „старши експерт“, 1 брой младши експерт“ и 1
брой „старши специалист “транспортна техника, движима собственост и материално
–техническа база“, като длъжността на ищеца
е премахната.
Видно от щатните разписания за съкратената длъжност не
се изисква образователно квалификационна
степен, ниво изпълнител и не се е изисквал стаж. Съгласно утвърденото ново
щатно разписание на длъжностите за длъжността „старши специалист “транспортна
техника, движима собственост и материално –техническа база“, се изисква образователно ниво средно
образование, ниво специалист 2 и
професионален опит 1 година. Видно от поименните щатни разписания, в
новото такова длъжността „ старши
специалист “транспортна техника, движима собственост и материално –техническа
база „ е заета от нов служител със средно образование, каквото има и ищеца. От
същите се установява още, че по старото длъжностно разписание в отдел „Човешки
ресурси , деловодство и архив и информационно обслужване“ в Обща администрация,
в която е и отделът на ищеца е съществувала длъжност „изпълнител-шофьор“, която
е запазена и в новото щатно разписание на длъжностите в отдел „Административно
обслужване и деловодство“ в Обща администрация.
Със Заповед № РД-02-11-280/26.03.2020г. на кмета на О.
Видин, е утвърден Устройствен правилник на ОА Видин и е отменен действалия до
момента.
Представени са длъжностните характеристики за
длъжността на ищеца по старото длъжностно разписание, както и длъжностните
характеристики в отдела по новото щатно
разписание за длъжностите младши експерт, старши счетоводител, счетоводител,
старши експерт и „началник отдел ФСДБ и
главен счетоводител“. Длъжностна характеристика за длъжността „старши
специалист транспортна техника, движима собственост и материално –техническа
база“ не е представена. .
Вещото лице по
назначената съдебно-счетоводна експертиза, която съдът възприема като обективно
и компетентно изготвена и неоспорена от страните, дава заключение за размера на
БТВ на ищцата за един ден и за един месец.
От представеното копие
на трудова книжка на ищеца, се установява, че след прекратяване на
трудовото правоотношение, същият не е полагал труд по друго трудово
правоотношение и не е получавал доходи от такова.
От
заключението на вещото лице ,изготвило съдебно-счетоводната експертиза се
установя, че нетния размер на обезщетението на ищеца за посочения период е
4 471.20 лева, като същото е посочено и по месеци за периода. Тези обстоятелства не са спорни.
С оглед на
установените факти и обстоятелства по спора, Съдът намира,че не се установи
законосъобразно прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца. Не е
представена длъжностна характеристика за длъжността „изпълнител-шофьор“ в отдел
„Човешки ресурси , деловодство и архив и информационно обслужване“ в Обща
администрация, в която е и отделът на ищеца, за да се установи дали съкратената
длъжност на ищеца и посочената не са
сходни , доколкото и двете са с еднакво наименование и и изисквания за заемане
и дали е следвало да бъде извършен подбор от работодателя.
Постоянна и последователна е съдебната практика, че
когато работодателят съкращава една или повече, но не всички от няколко еднакви
или сходни длъжности, е задължен да упражни правото си на подбор, за да останат
на работа тези, които имат по - висока квалификация и работят по - добре. В
тези случаи подборът е задължителен, тъй като работодателят следва
да подбере съобразно двата императивно установени икономически критерия
в чл. 329 от КТ, кои от работниците или
служителите, осъществяващи еднакви или сходни трудови функции, да остави на
работа на несъкратените щатни бройки и кои от тях да уволни - според броя на
съкратените щатни бройки. Същото важи и
когато съкращението засяга не цялото предприятие на работодателя, а негово
обособено, относително самостоятелно структурно звено /поделение, клон, цех,
отдел, сектор, група и пр./. В тези случаи работодателят е длъжен да извърши
подбора поначало само в рамките на обособената структура - само измежду работниците
и служителите, осъществяващи еднородни трудови функции в това обособено звено.
Ако последното се закрива изцяло или се съкращават всички еднородни длъжности в
него, подборът не е задължителен.
От длъжностните разписания е видно, че двете длъжности
са сходни, като работодателят не е установил обратното, с оглед
доказателствената тежест в процеса.
Поради това, настоящия съдебен
състав намира, че преди да пристъпи към уволнението на ищеца, работодателят е
следвало да извърши подбор измежду служителите, изпълняващи сходни трудови
функции с тези на ищеца. Липсата на подбор по чл. 329 от КТ опорочава
прекратяването на трудовото правоотношение с ищцата и същото ще следва да бъде признато за
незаконно само на това основание.
Предвид горното Съдът приема, че искът с правно
основание чл.344, ал.1,т.1 КТ е основателен и следва да бъде уважен.
Поради акцесорния характер на обективно съединения иск
с правно основание чл.344, ал.1, т.2 КТ Съдът намира същия за основателен,
поради което следва да бъда уважен.
Следва да се уважи и иска за присъждане на обезщетение за оставане без работа
на ищеца за посочения период, в резултат на незаконосъобразното уволнение.
Размерът на същия е установен от вещото лице.
На
основание чл.78, ал.1 ГПК, разноски в производството за адвокатско
възнаграждение не следва да се
възлагат, тъй като не е представен
Договор за правна защита и съдействие на ищеца,не е установеноуговаряне и
плащане на претендираните разноски. Представено е пълномощно , даващо
процесуални права на адвокат-пълномощника да представлява ищеца по делото. На бюджета на съдебната власт ответникът
следва да заплати разноските за ДТ в общ размер 238.84 лева и възнаграждение на
вещо лице в размер 90.00 лева.
Воден от
горните съображения, Съдът
Р Е
Ш И :
ПРИЗНАВА,
че уволнението на К.С.А. с ЕГН: ********** и адрес ***, извършено със Заповед № ПО-02-14-22/09.03.2020г. на
основание чл.328, ал.1,т.2 от КТ,на Кмет на О. Видин е незаконно, и ОТМЕНЯ същата заповед.
ВЪЗСТАНОВЯВА К.С.А. с ЕГН: ********** на
предишната работа на длъжността “изпълнител-домакин и шофьор” .
ОСЪЖДА О. Видин, ЕИК ********* и
адрес гр.Видин, пл.Б. №2 да заплати на К.С.А. с ЕГН: ********** обезщетение
за оставане без работа поради незаконното уволнение за периода 10.03.2020г. до
10.09.2020г. в нетен размер 4471.20
лева, ведно със законната лихва, считано от предявяване на иска на 08.05.2020 г. до окончателното
издължаване.
ОСЪЖДА О. Видин, ЕИК ********* и адрес
гр.Видин, пл.Б. №2 да заплати на бюджета на съдебната власт по сметка на ВРС
Д.Т. в размер на 238.84 лева и възнаграждение на вещо лице 90.00 лева.
Решението
в може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред ВОС в четиринадесетдневен срок
от съобщението до страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ : П
Вярно с оригинала
Секретар: