Решение по дело №319/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 264
Дата: 31 декември 2019 г. (в сила от 23 май 2020 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20197270700319
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

 

град Шумен 31.12.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

     Шуменският административен съд в публичното заседание на десети декември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                             Административен съдия: Маргарита Стергиовска

   

при участието на секретаря Р.Х., като разгледа докладваното от съдия М. Стергиовска адм.д.№ 319 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда  на чл.145 и сл. от АПК, във връзка  с чл.210 ал.3 и чл.215 от Закона за устройство на територията(ЗУТ).

Образувано е по жалба с вх.№ ДА-01-2016 от 21.06.2019год. по описа на ШАдмС, депозирана от «А.Т.» АДСИЦ със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от Р.И.М., изп. директор, против Решение на комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена от кмета на община Хитрино със Заповед № РД-61/12.03.2019г., обективирано в Протокол №4 и съобщено с писмо изх. №45/31.05.2019г., получено на 05.06.2019г. от оспорващия.

В жалбата се изразява несъгласие с изготвената оценка по повод сервитутно право във връзка с реализирането на обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Б.“ ЕАД паралелно по северния /магистрален/ газопровод до Българо-сръбската граница, през имоти, собственост на оспорващия – поз. имот № 049022, поз. имот № 044029, поз. имот № 024006 и поз. имот № 029023, всички находящи се в землището на с. Живково, община Хитрино, за които оспорващият сочи, че е значително занижена цената на сервитутното право. В подкрепа на тези твърдения представя доказателства за собствеността, както и сочи реализирани сделки на значително по-високи цени. Отправено е искане за приемане и приобщаване към писмените доказателства по делото на писмените доказателства, представени с жалбата.

Въз основа на това жалбоподателят моли съда да постанови съдебно решение, с което да измени оспореното решение, като се определи пазарна оценка на обезщетението, както и да им бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответната страна Община Хитрино, редовно призована, за нея се явява юрисконсулт Георгиева, редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност на жалбата и моли съда да я отхвърли като такава.

       Заинтересованата страна „Б.“ ЕАД ***, редовно призована, за нея се явява юрисконсулт Д.Петков, редовно упълномощен, който оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли като такава, както и да присъди юрисконсултско възнаграждение.

       От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

       Няма спор между страните, а и от приложените нотариалени актове за собственост на недвижими имоти, съответно №198 том ІV, рег.№9892, дело №694 от 10.08.2007г., №175 том ІV, рег.№11039, дело №659 от 04.09.2009 г. и №38 том V, рег.№14456, дело №791 от 02.07.2008 г. се установява, че «А.Т.» АДСИЦ е собственик на поземлени имоти, съответно: № 049022, с площ 19.499 дка; поз. имот № 044029, с площ 12.599 дка; поз. имот № 024006 с площ 12.398 дка и поз. имот № 029023, с площ 4.250 дка, всички находящи се в землището на с. Живково, община Хитрино.

       С т.2 от Решение №312/10.05.2018г. на Министерски съвет е определен обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Б.“ЕАД паралелно от северния газопровод до българо-сръбската граница“ за обект с национално значение. Със Заповед №РД-02-15-28/13.03.2014 г. на министъра на регионалното развитие е одобрен ПУП– парцеларен план за обект „Преносен газопровод „Южен поток“ на територията на Република България“ за част от общата дължина на газопровода на територията на област Ловеч, област Разград и област Шумен– общини Нови пазар, Шумен и Хитрино, влязла в законна сила, видно от писмо изх. №АУ14-31/10.05.2014г. на Заместник министър на регионалното развитие. Приложен по делото е Регистър на засегнатите имоти за землището на с.Сливак, община Хитрино, обл.Шумен, ЕКАТТЕ 67283, в който попада и процесния имот.

       Със Заповед № РД-61/12.03.2019г. на Кмет на Община Хитрино е назначена комисия по реда на чл.210 от ЗУТ, във връзка с чл.64 ал.6 от Закона за енергетиката /ЗЕ/, със задача да определи размерът на дължимите обезщетения за учредяване на сервитутни права на обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Б.“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“ в засегнатите имоти на територията на Община Хитрино. С Решение по Протокол №4 от 27.05.2019г. на Комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповедта, издадена по постъпило заявление от „Б.“ ЕАД- ***, както и въз основа на изготвени пазарни оценки от лицензиран оценител за засегнатите имоти, съответно: в т.143 , 165, 183 и 191 са определени дължимите обезщетения на собствениците на имотите, върху които е възникнал сервитут по одобрения парцеларен план, за процесните имоти:

По т.143 -  имот с площ 12.40 дка., в размер на 1545.00лв. за площ с ограничения- 2.272 дка от имота; по т. 165 -  имот с площ 4.25 дка., в размер на 464.00лв. за площ с ограничения- 0.683 дка от имота; по т. 183-  имот с площ 12.60 дка., в размер на 1200.00лв. за площ с ограничения- 1.765 дка от имота; по т. 191 -  имот с площ 19.50 дка., в размер на 3423.00лв. за площ с ограничения- 5.034 дка от имота.

 За определяне на цените назначената от комисията експертиза е използвала един единствен метод, а именно метод на пазарните аналози, като за определяне на индивидуалната оценка на сервитутното право, засягащо имотите в землището на с.Живково се е позовала на обяви, касаещи съобщения за продажби на земеделски имоти, в интернет и като копия на обявите са приложени към оценката. Вещото лице инж.Ж. е определила крайна оценка на сервитутното право: т.55-имот с площ 12.40 дка., в размер на 1545.00лв. за площ с ограничения- 2.272 дка; т. 77 -  имот с площ 4.25 дка., в размер на 464.00лв. за площ с ограничения- 0.683 дка от имота; т. 95- имот с площ 12.60 дка., в размер на 1200.00лв. за площ с ограничения- 1.765 дка от имота и т. 103- имот с площ 19.50 дка., в размер на 3423.00лв. за площ с ограничения- 5.034 дка от имота.

При оценката на сервитутното право вещото лице е възприело усреднена коригираща стойност в размер на 1259 лв. за 1 дка, при използвани коефициенти Кс-0.90 и Ксп-0.60, на която база е формиран и размерът на стойността на 1 дка сервитут – 680 лв.

Решението на комисията е връчено на оспорващият на 05.06.2019г., а подадената жалба пред АдмС град Шумен чрез Община Хитрино на 19.06.2019г., следователно е депозирана в срок.

      По делото е допусната съдебнотехническа експертиза. От заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа експертиза по настоящото дело, приета от съда като компетентно и безпристрастно дадена и неоспорена от страните, се установи, че пазарната стойност на сервитутното право, определена по метод на пазарните сравнения /пазарен подход/ за съответните имоти е: 1/ пазарна оценка на сервитут върху 5.034 дка от имот № 49022 е в размер на 5 504.68 лв.; 2/ пазарна оценка на сервитут върху 1.765 дка от имот №44029 е в размер на 1930.03 лв.; 3/пазарна оценка на сервитут върху 2.272 дка от имот № 24006 е в размер на 2484.43 лв.; 4/ пазарна оценка на сервитут върху 0.683 дка от имот № 29023 е в размер на 746.86 лв. Вещото лице е приложило максимални стойности на коефициентите Кс и Ксп – 0.9.

По делото е допусната допълнителна задача на вещото лице, което съобразно критериите, разписани в чл.65 от ЗЕ да даде заключение да приложи относимите стойности на коефициентите, определящи размера на стойността на сервитутното право. Излагайки конкретни съображение досежно приложението на коефициентите, вещото лице е дало следното заключение: 1/ пазарна оценка на сервитут върху 5.034 дка от имот № 49022 е в размер на 4 281.42 лв.; 2/ пазарна оценка на сервитут върху 1.765 дка от имот №44029 е в размер на 1286.69 лв.; 3/пазарна оценка на сервитут върху 2.272 дка от имот № 24006 е в размер на 1656.29 лв.; 4/ пазарна оценка на сервитут върху 0.683 дка от имот № 29023 е в размер на 497.91 лв. Определените коефициенти Кс за четирите имота е 0.9, който е максималният, предвид неограниченият срок за учредяването на сервитута и Ксп в размер на 0.7 за имот №49022, предвид големината на засегнатата площ и 0.6 за останалите три имота.

Използваният метод е идентичен с ползвания от комисията по чл.210 ЗУТ, като вещото лице е определило пазарна цена за 1 дка земеделска земя- 1 350.00 лв. или малко по-висока от оценката на комисията.

От така установеното фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи:

 Жалбата е подадена срещу годен за обжалване административен акт, от надлежни страни- собственици на имота, предмет на оспореното решение, чиито права и законни интереси са засегнати. Жалбата е подадена в срока по чл.215 ал.4 от ЗУТ, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

  Оспореният административен акт е издаден от компетентен колективен орган, поименно назначен със заповед на Кмета на Община Хитрино, съобразно предоставените му със закона правомощия. Решението е издадено в необходимата форма, надлежно подписано от всички членове на комисията, в състава, определен в заповедите на Кмета на Община Хитрино и при спазване на реквизитите на съдържанието, посочени в чл.59 ал.2 от АПК. Същото е мотивирано, тъй като в него се съдържат както правните, така и фактическите основания за издаването му. Спазени са административно-производствени правила при издаването на обжалвания административен акт, регламентирани в ЗУТ, ЗЕ и АПК.

Оспореното Решение обаче е издадено в противоречие с материално правните разпоредби на Закона за енергетиката. Съгласно чл.64 ал.1 от ЗЕ /ред. изм. и доп. - ДВ, бр. 74/2006 г., изм., бр. 54/2012 г., в сила от 17.07.2012 г., бр. 83/2018г./ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути. Сервитутите, съгласно разпоредбата на ал.2 чл.64 от ЗЕ, са следните: 1. право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал. 1; 2. право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата по ал.1; 3. ограничаване в ползването на засегнатите поземлени имоти. С разпоредбата на ал.4 чл.64 от ЗЕ се урежда възникването на сервитутите по ал.2, а именно: 1. когато има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти; 2. титулярят на сервитута изплати или внесе еднократно обезщетение на собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот. Съгласно ал.6 определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на енергийните обекти се извършват по реда на чл.210 и чл.211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на страните въз основа на оценка от независим оценител, като обжалването на размера на обезщетението от заинтересованите лица не препятства упражняването на сервитутните права от лицата по ал.1.

  Безспорно е, че обектът „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Б.“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“ представлява енергиен обект по смисъла на пар.1 т.23 от ДР на ЗЕ. От приложения на стр.107 по делото, Регистър на засегнатите имоти с графики към него на разположението на трасето на газопровода спрямо имотите се установява, че обектът преминава през посочените поземлени имоти, находящи се в землището на с.Живково, община Хитрино, като страните не спорят относно този факт и сервитутната площ, определена за процесния имот.

   Съдът намира, че при постановяване на решението си, комисията неправилно е приложила материалния закон, което е довело до неправилно определяне размера на еднократното обезщетение на собственика на процесния имот, върху който е възникнал сервитутът, като съображенията за това са следните:

  С оспореното решение комисията по чл.210 ал.1 от ЗУТ, назначена със № РД-61/12.03.2019г. на Кмет на Община Хитрино, е възприела изцяло експертната оценка, изготвена от независим оценител, като е приела пазарната цена на сервитута за имота в размера, който е посочен от оценителя. Съдът намира, че тази експертна оценка не следва да се кредитира, като я намира за необоснована. Съгласно правилото на чл.210 ал.1 ЗУТ размерът на обезщетението, включително и за предвидения сервитут, следва да бъде определен от компетентната комисия по пазарни цени. В съдебната практика е утвърдено разбирането, че пазарни цени са тези, съответстващи на действителната цена на имота, и са установени при сделки, извършени през процесния относим период, за имоти със сходно местоположение и характеристики. Приложими при определяне размера на обезщетението са и въведените с чл.65 ал.1 ЗЕ критерии: площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута, срока и видовете ограничения на ползването, както и справедливата пазарна стойност. Възприетата от административния орган експертна оценка се опровергава от приетото по делото заключение по назначената съдебно-техническа експертиза, по която вещото лице подробно обосновава заключението си, приложената методология, чрез отчитане на стойността на сходни имоти, със същите характеристики, които се предлагат действително на пазара, подкрепено с извадки от предлаганите цени. Съдът намира, че дадената със заключението и допълнението към него по съдебно-техническата експертиза оценка е определена в съответствие с чл.210 ал.1 от ЗУТ и чл.65 ал.1 от ЗЕ– по пазарни цени, като е приложен метода на пазарни аналози, и следва да бъде възприета изцяло. Така приложения от вещото лице метод, дават възможност да се определи справедливата пазарна оценка на частта от имота, който попада в границите на сервитута, като са съобразени видовете ограничения на ползването, според чл.65 ал.1 от ЗЕ и срока на ограничението. Следователно като е приела, че дължимото еднократно обезщетение, изчислимо по реда на чл.210 от ЗУТ в полза на собствениците на имотите в землището на с.Живково, община Шумен, е на съответната, посочена в оценителския доклад, пазарна стойност, комисията по чл.210 ал.1 от ЗУТ е постановила материално незаконосъобразен акт по причина, че определената стойност не съответства на действителната пазарна цена на сервитутното право. Това налага изменение на решението и увеличаване на определената цена в съответствие с посоченото от вещото лице в допълнителната съдебно-техническата експертиза, а именно в размер на: 1/ пазарна оценка на сервитут върху 5.034 дка от имот № 49022 е в размер на 4 281.42 лв.; 2/ пазарна оценка на сервитут върху 1.765 дка от имот №44029 е в размер на 1286.69 лв.; 3/пазарна оценка на сервитут върху 2.272 дка от имот № 24006 е в размер на 1656.29 лв.; 4/ пазарна оценка на сервитут върху 0.683 дка от имот № 29023 е в размер на 497.91 лв. Определените коефициенти Кс за четирите имота е 0.9, който е максималният, предвид неограниченият срок за учредяването на сервитута и Ксп в размер на 0.7 за имот №49022, предвид засегнатата площ и 0.6 за останалите три имота.

Съдът кредитира с доверие изготвеното заключение и допълнение към него, като с оглед принципа за съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК, съдът намира за справедлива и обоснована цената за съответните ограничения в имотите, обективирана в допълнителното заключение, прието по делото.

Вещото лице е изложило конкретни съображения при определянето на коефициентите, произтичащи от срока на учредяване на сервитута, размера на засегнатата площ, както и ограниченията, свързани със запазването на възможността за обработка на земеделските земи.

Това е така, предвид обстоятелството, че вещото лице е конструирало заключението си, позовавайки се на разпоредбата на чл.64 ал.1 от ЗЕ, съгласно която при разширение на съществуващи и при изграждане на нови линейни енергийни обекти в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути. Вещото лице е приело, че в случая са налице кумулативно  право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал. 1 и право на прокарване на линейни енергийни обекти в полза на лицата по ал. 1, съгл. ал.2 т.1 и 2, като е определило на тази база в максимален размер коефициента Ксп – 0.9. В първото заключение вещото лице не е изложило съображения досежно определянето на Ксп в максимален размер, свързани със спецификата на имотите, а се позовава единствено на разпоредбата на чл.64 ал.2 т.1 и т.2 от ЗЕ.

Съдът намира, че приложимата правна норма е разпоредбата на чл.65 от ЗЕ и доколкото вещото лице в допълнителното си заключение е съобразило видовете ограничения на ползването; срок на ограничението; справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута, съдът намира, че справедливият размер на обезщетенията за отделните имоти е следният: 1/ пазарна оценка на сервитут върху 5.034 дка от имот № 49022 е в размер на 4 281.42 лв.; 2/ пазарна оценка на сервитут върху 1.765 дка от имот №44029 е в размер на 1286.69 лв.; 3/пазарна оценка на сервитут върху 2.272 дка от имот № 24006 е в размер на 1656.29 лв.; 4/ пазарна оценка на сервитут върху 0.683 дка от имот № 29023 е в размер на 497.91 лв.

       Водим от горното, съдът,

 

Р Е Ш И:

 

   ИЗМЕНЯ  Решение по Протокол № 4 от 27.05.2019г. на Комисия, назначена със Заповед №РД-61/12.03.2019г. на Кмета на Община Хитрино, в частта по т.143 -  имот с площ 12.40 дка., в размер на 1545.00лв. за площ с ограничения- 2.272 дка от имота; по т. 165 -  имот с площ 4.25 дка., в размер на 464.00лв. за площ с ограничения- 0.683 дка от имота; по т. 183-  имот с площ 12.60 дка., в размер на 1200.00лв. за площ с ограничения- 1.765 дка от имота; по т. 191 -  имот с площ 19.50 дка., в размер на 3423.00лв. за площ с ограничения- 5.034 дка от имота, с които е определен размер на еднократно обезщетение в полза на собствениците за учредяване на основание чл.64 ал.2 т.2 и ал.3 от Закона за енергетиката на сервитутно право на земеделска територия- имоти, собственост на оспорващия – поз. имот № 049022, поз. имот № 044029, поз. имот № 024006 и поз. имот № 029023, всички находящи се в землището на с. Живково, община Хитрино, засегната от одобрен ПУП– ПП за обект с национално значение „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Б.“ЕАД паралелно от северния газопровод до българо-сръбската граница“, като УВЕЛИЧАВА размера на обезщетението:  по т.143 -  поз. имот № 024006 с площ 12.40 дка., в размер на 1656.29.00лв. за площ с ограничения- 2.272 дка от имота; по т. 165 -  поз. имот № 029023 с площ 4.25 дка., в размер на 497.91 лв. за площ с ограничения- 0.683 дка от имота; по т. 183-  поз. имот № 044029 с площ 12.60 дка., в размер на 1286.69 лв. за площ с ограничения- 1.765 дка от имота; по т. 191 -  поз. имот № 049022 с площ 19.50 дка., в размер на 4281.42 лв. за площ с ограничения- 5.034 дка от имота

 

      Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

 

                         

 

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: