Р Е Ш Е Н И Е
Номер 24.03.2009 год. Град Царево
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Царевският районен съд наказателен състав
на тринадесети март две хиляди и девета
година
в публично заседание, в следния състав: Председател: М.Т.
Секретар:
П.Б.
като разгледа докладваното от съдия М.Т.
НАХД номер 330 по описа за 2009 год. за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството по делото е от
административно наказателен характер, по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод постъпила жалба от П.М.М., ЕГН **********,***, в качеството му на управител на „ПММ"
ЕООД, със седалище и адрес на управлението гр. София, ул.''Омая" № 12,
Код по Булстат *********, против наказателно постановление № 03-1394/ 22.12.2008 год. на Директор на
РИОКОЗ- Бургас, с което на основание чл. 210, ал. 3, вр. чл. 231 от Закона за здравето, му е
наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 2000 лв. за нарушение на чл. 31, ал. 2 от
Закона за здравето, чл. 5 от Приложение 2 т. 2 към чл. 5 от Наредба №6 на МЗ и
МОСВ за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт
през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за
шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум
и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението.
В жалбата си, нарушителя не отрича констатираното
нарушение, но счита че наложената му санкция е прекалено висока, поради което моли
съда да намали размера на така
определената санкция.
В съдебно заседание, жалбоподателят не се представлява, не взима
становище по делото. Не ангажира доказателства. Ответникът по жалбата РИОКОЗ,
гр. Бургас, се представляват от юрисконсулт в съдебно заседание. Процесуалния
представител на ответника, пледира НП да бъде потвърдено, като правилно и
законосъобразно. Не ангажира нови доказателства. Явяват се актосъставителя и
свидетелите. По делото се събраха множество писмени доказателства, разпитаха се
актосъставителя и свидетеля по установяване на нарушението, които в показанията
си описват фактическата обстановка по съставяне на АУАН.
Съдът, като взе предвид събрания по
делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа страна
следното:
На 15.08.2008 год. в РИОКОЗ- Бургас е постъпила жалба от живущи
в гр. Царево лица, според която същите са били обезпокоявани от “жива музика”
от бистро „Нептун”, което се намира на ул. „Крайморска” № 2, в гр. Царево. Във
връзка с подадената жалба, на 26.08.2008 год. екип от служители на РИОКОЗ-
Бургас извършили измерване на еквивалентните нива на шума в жилището на
семейството от музиката на обекта. В резултат от измерването били констатирани
завишени стойности на еквивалентни нива на шума от допустимите, съгласно
изискванията на Наредба № 6 от 2006 год. Жалбоподателя бил уведомен за това, че
дейността му допуска шумови нива над нормата и изискванията, а именно 41 децибела,
при норма 35 децибела. Констатираното нарушение
мотивирало актосъставителя да състави акт за установяване на административно
нарушение № 25509 от 02.09.2008 год. в който нарушението било описано както
следва: „…„ПММ" ЕООД с управител П.М.М. не спазва установените здравни
изисквания при осъществяване на дейността си и допуска шумовите нива да
превишават нормата и изискванията на Наредба № 6…..”. Акта бил връчен лично на
жалбоподателя, който го приел без възражения. Наказващият орган- Директор на РИОКОЗ- Бургас, въз
основа на съставения АУАН, издал обжалваното наказателно постановление, в което
административното нарушение е описано по следния начин: „При извършена проверка на 26.08.2008 год. в обект- бистро
„Нептун", намиращ се в гр. Царево, ул. "Крайморска" № 2, с
удостоверение за регистрация № Т025210284/ 13.08.08 год. и извършено измерване
на еквивалентното ниво на шум в съседно жилище на сем. Дукови от дейността в
обекта на осигурена „жива музика", се установи, че „ПММ" ЕООД, с
управител П.М.М. не спазва установените здравни изисквания при осъществяване на
дейността си и допуска шумовите нива да превишават нормата и изискванията на
Наредба №6/2006 год. При извършеното измерване в периода 22,15-22,45 часа се
установи 41 dBA еквивалентно ниво на шум при норма 35 dBA. Протокол за контрол на шум № К-1488/
28.08.08 год. и сертификат за контрол № К-1488/ 28.08.08 год.”. Деянието
е квалифицирано като нарушение на чл. 31, ал. 2 от
Закона за здравето, чл. 5 от Приложение 2 т. 2 към чл. 5 от Наредба №6 на МЗ и
МОСВ за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт
през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за
шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум
и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението, поради което и на основание чл. 210, ал. 3, вр. чл. 231 от Закона за
здравето, на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 лв.
Изложената фактическа обстановка, съда установи по
безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства, както и от
показанията на свидетелите, които кредитира изцяло. Същите са обективни,
безпротиворечиви вътрешно и помежду си и кореспондират изцяло със събраните по
делото писмени доказателства, дадени са под страх от наказателна отговорност и
не е налице индиция за тяхната заинтересованост. Отделно от това, жалбоподателя
не оспорва направените от длъжностните лица констатации.
При така установената
фактическа обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда прие от
правна страна следното:
Жалбата
е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното
постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, поради което същата е процесуално допустима и като такава следва да бъде
разгледана.
Разгледана
по същество обаче, същата е неоснователна.
Настоящото
производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него
е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно
нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето
посочено в акта и наказателното постановление като нарушител, както и дали
деянието е извършено от това лице виновно. Следва и да се отбележи, че актовете
за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена
сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това
производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК
обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до
доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава,
че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин
пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде
наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да
бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление.
В
конкретния казус, съда съобрази следното:
В
настоящият случай, актът за установяване на нарушението е съставен от служители
на РИОКОЗ- Бургас, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Директор на РИОКОЗ- Бургас,
т.е. в съответствие с разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.
Жалбоподателя в жалбата си не оспорва констатациите по акта
и изложеното в обжалваното НП. Не отрича, че е допуснал нарушението за което е
ангажирана неговата административно- наказателна отговорност, но счита, че в
случая не са спазени разпоредбите на чл. 27 от ЗАНН от страна на наказващия
орган и наложената му санкция е прекалено висока.
С
оглед на гореизложеното, съдът намира че описаното в АУАН и НП деяние съдържа
всички обективни и субективни признаци на административно нарушение, което
нарушение е извършено от жалбоподателя, поради което правилно е била ангажирана
административно- наказателна отговорност спрямо него.
Вида
и размера на административните наказания, които могат да бъдат наложени за
констатираните нарушения, са определени в чл. 210, ал. 3 от Закона за здравето,
където е посочено, че който извършва дейност в нарушение на здравните
изисквания по този закон и нормативните актове по прилагането му, се наказва с
глоба от 200 до 5000 лв. а когато нарушението по ал. 1 е извършено от
юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лв. Това налага извода, че в конкретния
случай, размера на наказанието е определен в границите на нормативно
определения такъв, като според съда при индивидуализирането му,
административно- наказващият орган го е съобразил с разпоредбите на чл. 27, ал.
2 от ЗАНН. Съдът счита, че административно- наказващия орган правилно е отчел
факторите определящи тежестта на наказанието, така както повелява чл. 27, ал. 2
от ЗАНН, поради което е наложил наказанието в минималния, нормативно определен
за нарушението размер.
По
тези съображения, съдът намира, че обжалваното НП е правилно и законосъобразно
и следва да се потвърди. Както при съставянето на АУАН, така и при издаването
на обжалваното НП, са спазени всички процесуални правила и норми. Същите са
постановени от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална
компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание. Посочените в
него фактически обстоятелства са безспорно установени в хода на съдебното
производство. Правилно са приложени и съотносимите законови разпоредби към
установеното административно нарушение. При индивидуализация на санкцията, са
спазени изискванията на чл. 27, ал. 1 и 2 от ЗАНН. Ето защо, наказателното
постановление- като законосъобразен акт, следва да бъде потвърдено.
Мотивиран
от горните съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление №
03-1394/ 22.12.2008 год. на Директор на РИОКОЗ- Бургас, с
което на основание чл. 210, ал. 3, вр. чл. 231 от Закона за здравето, на „ПММ" ЕООД, със седалище и адрес на управлението, гр. София, ул.''Омая" № 12, Код по Булстат ********* е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 лв. за
нарушение на чл. 31, ал. 2 от Закона за здравето, чл.
5 от Приложение 2 т. 2 към чл. 5 от Наредба № 6 на МЗ и МОСВ за показателите за
шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на
денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда,
методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти
от шума върху здравето на населението.
Решението
подлежи на касационно обжалване, пред Административен съд, гр. Бургас, в 14-
дневен срок от получаване на съобщението за неговото постановяване.
СЪДИЯ :