Определение по дело №2595/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2711
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20237180702595
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№2711/13.11.2023г.

 

гр. Пловдив, 13 ноември 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, I състав, в закрито заседание на 13.11.2023г. в състав:                                                         

                  

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2595 по описа за 2017 год. и взе предвид следното :

Делото е образувано въз основа на Заповед № РД20-115/20.09.2023г. на министъра на земеделието и храните, с която се изпраща за разглеждане от съда жалба рег. Индекс 70-6457/17.11.2022г. на „ЕС ВИ ПИ“ ООД срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за  кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-2600/4635#2 от 20.10.2022г. на зам.изпълнителния директор на ДФЗ в частта относно установяването на публично държавно вземане.  

Като разгледа жалбата и приложената преписка, Съдът намира, че не е надлежно сезиран и неправилно му е изпратена за разглеждане жалбата на „ЕС ВИ ПИ“ ООД, а по отношение на жалбоподателя е преклудирано правото му на жалба.

Жалбата против АУПДВ, обективиран в Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за  кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-2600/4635#2 от 20.10.2022г. на зам.изпълнителния директор на ДФЗ е адресирана до Министъра на земеделието, храните и горите и е в съответствие с указаното изрично в оспорвания със жалбата акт, а именно, че същият подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Министъра на земеделието,храните и горите. Последното е в съответствие с действащата към момента на издаване на обжалвания акт и към момента на подаване на жалбата редакция на чл.29,ал.3 от ЗПЗП, а именно, че Министърът на земеделието, храните и горите е компетентният непосредствено по-горестоящ административен орган при оспорването по административен ред на индивидуалните и общите административни актове, издавани при прилагането на този закон./ ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г./  

За да приеме, че не е компетентен да се произнесе и да остави без разглеждане жалбата в частта относно оспорването на установеното публично държавно вземане, административния орган, почти година след постъпване на жалбата, се е мотивирал с това, че не е ръководител на администрацията на ДФЗ, разплащателната агенция е първостепенен разпоредител с бюджет и следва при обжалването да се приложи разпоредбата на чл.82,ал.2 от АПК, според която разпоредба при липса на по-горестоящ административен орган, актовете не подлежат на оспорване по административен ред, поради което и на основание чл.88,ал.2 от АПК жалбата следва да се изпрати на компетентния административен съд.

В ЗПЗП на ДФЗ-РА е възложено да предприема необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Възникналите вземания са определени като публични държавни вземания съгласно чл.166, ал. 2 от ДОПК. Изрично в чл. 29, ал. 3 от ЗПЗП,в казаната действаща към момента на подаване на жалбата редакция, е предвидено, че Министърът на земеделието, храните и горите е по-горестоящият административен орган, в случаи на оспорването по административен ред на индивидуалните и общите административни актове, издавани при прилагането на закона. Издаването на акт за установяване на публични държавни вземания по реда на чл. 27, ал. 3 и ал. 5 от ЗПЗП, безспорно е акт по прилагането на ЗПЗП. Фактът, че процесуалните правила за издаването на акта са уредени в друг нормативен акт не е основание да се приеме, че АУПДВ е издаден въз основа на АПК. Затова и АУПДВ е индивидуален административен акт, който в съответствие с чл. 29, ал. 3 от ЗПЗП/в отменената редакция/ може да се оспорва и по административен ред пред горестоящият административен орган - министърът на земеделието, храните и горите. Именно министърът на земеделието, храните и горите/ понастоящем министър на земеделието и храните/ въз основа на законово регламентирани правомощия е бил по-горестоящ административен орган на Разплащателната агенция на ДФЗ, поради което и компетентен да разгледа по административен ред жалба рег. Индекс 70-6457/17.11.2022г. на „ЕС ВИ ПИ“ ООД, след като в нея изрично е посочено, че желае да бъде разгледана по този ред.

Оспорен е акт за установяване на публично държавно вземане по чл. 166 ДОПК, издаден от заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие". Съгласно чл. 166, ал. 2 ДОПК този акт се издава по реда на АПК, поради което за оспорването му по административен и съдебен ред, са приложими сроковете по чл. 97 и чл. 149 АПК, а не сроковете, предвидени в чл. 155 и чл. 156 ДОПК. И тук, по отношение на сроковете за оспорване се констатира, че след подаване на жалбата на 17.11.2022г. в срока по чл.97,ал.1 от АПК горестоящият административен орган, който към онзи момент по силата на разпоредбата на чл.29,ал.3 от ЗПЗП е бил именно министърът на земеделието и храните, не се е произнесъл. Срокът е изтекъл на 01.12.2022г. След това е започнал да тече срок за съдебно оспорване, който според разпоредбата на чл.149,ал.3 от АПК е изтекъл на 15.12.2022г. С изтичането на този срок се е преклудирало и правото на жалба за жалбоподателя, независимо от последващото изменение на закона, едва от 01.01.2023г. и независимо от  произнасянето на административния орган, с което жалбата е изпратена по компетентност на съда. Да се приеме обратното би било в противоречие с Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015 г. на Общото събрание на съдиите от I и II колегия на Върховния административен съд, постановено по тълкувателно дело № 4 от 2013 г., а и би довело до санирането на пропуснат срок за обжалване въз основа на законодателно изменение, което е в сила след преустановяване на процесуалното правоотношение между жалбоподател и администрация и след стабилизиране на оспорвания административен акт чрез влизането му в сила, без за това да има изрична регламентация в закона за изменение на приложимата разпоредба.

Ето защо съдът намира, че неправилно е сезиран да се произнесе по жалба, компетентен за разглеждането на която към момента на подаването й е бил именно министърът на земеделието и горите, а към настоящия момент вече се е преклудирало правото на жалба. Затова и изобщо не е следвало да се изпраща жалбата на съда.

 

Поради това и на основание чл.159,т.5 от АПК, Съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.№ 20667/19.10.2023г. с  рег. Индекс на МЗ № 70-6457/17.11.2022г. на „ЕС ВИ ПИ“ ООД срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за  кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-2600/4635#2 от 20.10.2022г. на зам.изпълнителния директор на ДФЗ в частта относно установяването на публично държавно вземане.  

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д.№ 2595/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд, в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: