Решение по дело №932/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 784
Дата: 12 октомври 2020 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20207150700932
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 784 / 12.10.2020г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, в открито заседание на шестнадесети септември, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                               Председател:  Мариана Шотева

                                                                                               Членове:    1.   Георги Видев

                                                                                                                   2.  Красимир Лесенски

                                                           

при секретаря Янка Вукева и с участието на прокурора Стефан Янев, разгледа докладваното от съдия Видев касационно административно-наказателно дело № 932, по описа на съда за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по касационна жалба на „Дейзи Стил 88“ ЕООД, ЕИК ********* против Решение № 88 от 06.07.2020 г., постановено по нахд № 87/2020 г. по описа на Районен съд – Велинград. С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № 24 / 04.02.2020 г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик, с което за нарушение на чл. 12, ал. 1 от Закона за храните /отм./, на основание чл. 42, ал. 2, пр. 1, във връзка с ал. 1 от същия закон, на „Дейзи Стил 88“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.

С жалбата се излагат доводи за нарушения на материалния и процесуалния закон при постановяване на обжалваното решение и необоснованост на същото. Моли се същото да бъде отменено. Касаторът „Дейзи Стил 88“ ЕООД поддържа жалбата си и в писмено становище, подадено от процесуалния му представител преди проведеното съдебно заседание. Заявява претенция за разноски.

Ответникът – Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното открито съдебно заседание, както и в подадени писмени бележки. Моли да бъде оставено в сила обжалваното решение. Сочи доводи за неговата правилност и законосъобразност. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата, като счита решението на първоинстанционния съд за правилно и законосъобразно. Предлага касационният съд да го остави в сила.

Настоящият състав, след извършената проверка на прилагането на материалния закон от първоинстанционния съд счита, че съдът правилно е приел, че касаторът в качеството си на търговец на храни е извършил вмененото му административно нарушение, като е извършил търговия с храни, посредством съхраняването на такива в своя стопанисван нерегистриран по ЗХ обект – гаражна клетка.

Съдът правилно е установил фактическата обстановка по делото, като е кредитирал показанията на разпитаните свидетели, служители на ОДБХ и частично – показанията на свидетелите, посочени от касатора, както и събраните по делото писмени доказателства.

Неоснователни са възраженията на касатора.

Неправилен е доводът, че в новия Закон за храните, в сила от 09.06.2020 г. липсва нарушение подобно на констатираното с АУАН и НП деяние, т.е., че е налице нов по-благоприятен закон, което обстоятелство не е отчетено от районния съд. Напротив, описаното в актовете на административнонаказателното производство нарушение, е предвидено като такова и в новия закон и по-точно в чл. 24, ал. 1, във връзка с § 1 от ЗХ, като в закона е предвидена и съответната санкционна разпоредба, а именно чл. 128, ал. 1, т. 3 от ЗХ. Тези разпоредби, както и нарушените разпоредби по отменения закон предвиждат следното:

Чл. 24. (1) Българската агенция по безопасност на храните поддържа на интернет страницата си публичен национален регистър на бизнес операторите, обектите за производство, преработка и/или дистрибуция на храни и на хранителните добавки и храните, предназначени за употреба при интензивно мускулно натоварване.

Чл. 128. (1) Налага се глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, на лице, което:

3. извършва дейност, без да е вписано в регистъра по чл. 24, ал. 1 или 2;

§ 1. По смисъла на този закон: 6. "Дистрибуция на храни" е всеки етап на разпространението на храни, като съхранение, транспортиране, търговия, внос и износ на храни.

Следователно, новият Закон за храните обявява за наказуемо именно нарушението, извършено от касатора, макар и да използва различни термини в сравнение с отменения ЗХ. Очевидно, обектът на касатора – гаражна клетка на която той е съхранявал храни, по смисъла на чл. 24, ал. 1, във връзка с § 1 от новия ЗХ, представлява обект за дистрибуция (съхранение) на храни, който не е вписан в публичния национален регистър, т.е. не е регистриран по съответния законов ред (според терминологията на нарушената разпоредба на 12, ал. 1 от отменения ЗХ). Извършването на дейност, т.е. дистрибуцията (и в частност съхранението) на храни без вписване на обекта в регистъра е обявено за наказуемо с имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., която е близка по размер с тази, предвидена в приложената с НП разпоредба на чл. 42, ал. 2, пр. 1, във връзка с ал. 1  от отменения ЗХ, която е в размер от 2000 до 4500 лв.

Несъстоятелни са възражения, че неоснователно е дадена вяра на свидетелите – служители на ОДБХ, вместо на тези – посочени от жалбоподателя. Правилно съдът е кредитирал показанията на първите. Те са дадени от позицията на компетентни проверяващи служители, които са изпълнявали отговорно служебните си задължения по време на проверката. В тази връзка съдът е направил обоснован извод за недостоверност на защитната теза на жалбоподателя (настоящ касатор), че не е имало съхранение на продуктите в нерегистрирания обект, а само тяхното претоварване в различни превозни средства. Действително, от всички свидетелски показния се установява, че първите са престояли в нерегистрираното и нехигиенично помещение най-малко няколко часа, което безспорно представлява съхранение на същите.

Затова като е потвърдил наказателното постановление районният съд е спазил относимия материален закон, като наложеното наказание в минималния предвиден в закона размер е справедливо и законосъобразно.

Твърдяната необоснованост на обжалваното решение не е сред предвидените в чл. 348 от НПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН касационни основания, поради което не следва да бъде разглеждана.

На основание чл. 218, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН касационният съд намира, че решението на първоинстанционния съд е валидно и допустимо и тъй като е и материално законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

С оглед гореизложеното Административен съд, гр. Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 88 от 06.07.2020 г., постановено по нахд № 87/2020 г. по описа на Районен съд – Велинград, с което е потвърдено Наказателно постановление № 24 / 04.02.2020 г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик, с което постановление за нарушение на чл. 12, ал. 1 от Закона за храните /отм./, на основание чл. 42, ал. 2, пр. 1, във връзка с ал. 1 от същия закон, на „Дейзи Стил 88“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                              Председател:/П/

 

Членове:     1./П/

 

                                                                                                       2./П/