Решение по дело №225/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 261
Дата: 13 юли 2022 г. (в сила от 13 юли 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20227080700225
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 261

 

гр. Враца 13.07.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 21.06.2022 г. / двадесет и първи юни  две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

               ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА  ВАСИЛЕВА

                                                                                                                                      КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  КАН дело № 225 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Е.С.Й. ***  против Решение № 4 от 06.01.2022г. на Районен съд – Бяла Слатина, постановено по АНД № 472 по описа на съда за 2021 г.

С атакувания съдебен акт е потвърден електронен фиш (ЕФ) серия К, № 4941703, издаден от ОДМВР - Враца на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за извършено от жалбоподателя нарушение по чл. 21, ал. 1 т.2 от ЗДвП, като му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв. (четиристотин лева).

В жалбата са изложени подробни съображения  за неправилност на  решението на първата съдебна инстанция, като постановено в нарушение на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 НПК. Поддържа се твърдението, че първостепенният съд не е обсъдил всички възражения в депозираната пред него жалба, не е направил  пълен и задълбочен анализ на фактите, като  необосновано е приел, че именно  настоящият касатор е  автор на  деянието.  Заявява се, че  въззивният съд  незаконосъобразно е приел, че разрешената скорост на мястото, на което се твърди, че е извършено нарушението, е  50км/ч , така както е  посочено в оспорения ЕФ, а не  въведената с пътен знак  40км/ч, което прави  посоченото  надвишаване на скоростта неточно. Иска се отмяна на оспореното решение и на ЕФ, а в условията на алтернативност – отмяна на решението и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на РС със задължителни указания по прилагането и тълкуването на закона. Не се претендират разноски в производството, прави се възражение за прекомерност на  юрисконсултско или адвокатско възнаграждение на противната страна. Идентични съображения се развиват и в представената молба на касатора.

Ответникът - ОДМВР – Враца не се представлява в с.з. и не изразява становище по делото. 

Представителят на ОП - Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба, а оспореното решение намира за правилно, тъй като не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закони при постановяването му.

По делото са представени  писмени доказателства и  снимков материал за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и съображения и след извършване на служебна проверка, съгласно чл.218, ал.2  АПК , приема  за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол е Решение № 4/06.01.2022г., постановено по АНД № 472 по описа на Районен съд Бяла Слатина  за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 4941703, издаден от ОДМВР - Враца с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон.

За да стигне до този извод, районният съд е приел, че процесният ЕФ е издаден в съответствие с утвърдения образец на Министъра на вътрешните работи и съдържа лимитативно посочените в чл. 189, ал. 4 ЗДвП реквизити относно териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата и точния час на извършването му, регистрационния номер на МПС и собственика му, описание на нарушението, нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. По съществото на спора районният съд е приел, че с обжалвания електронен фиш правилно е приложен и материалният закон, тъй като е наложено законосъобразно по вид и размер административно наказание, за безспорно доказано, извършено от наказаното лице и при сочените обстоятелства нарушение, именно на посочените разпоредби на ЗДвП, поради което санкционният акт е потвърден.   

Решението е валидно, допустимо и правилно. Наведените с касационната жалба доводи са неоснователни.

При постановяване на съдебния си акт Районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, нито е допуснал нарушения на  материалния закон, които да са довели до постановяване на неправилно решение. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и изключително подробно се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. Обсъдени са възраженията на оспорващия и са формирани изводи за несъстоятелността на същите, които изводи се подкрепят от доказателствата по делото, в съответствие са с релевантните материалноправни разпоредби и изцяло се възприемат от настоящия касационен състав. В съответствие със събраните доказателства и при правилното прилагане на материалния закон, въззивният съд е приел, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство, което е преминало първоначална проверка в Български институт по метрология,  съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, като е преминало и последваща проверка, съгласно приложения по делото и Протокол № 1-13-21/20.04.2021г. В съответствие с този протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол, органът е съобразил допустимата грешка при измерване на скоростта от плюс минус 3 км/ч до 100 км/ч и е редуцирал фактически измерената скорост с 3 км, като при действително установена скорост от 87км/ч за наказуема е посочена 84 км/ч, което намаление е в интерес на наказаното лице. 

От друга страна в съответствие с чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, е представен и Протокол от 04.06.2021г. за използване на АТСС. Този Протокол е коректно попълнен, с посочена дата, начален и краен час на работа, наименование на пътя – Е79 и точно местоположение на контролирания участък – *** **** посока на движение ***, режим на измерване /стационарен/, общото ограничение на скоростта – 50 км/ч, важащ за населено място, брой установени нарушения и е подписан от съставилия го служител. В графата „посока за задействане“ е посочено „О“, като в легендата е пояснено, че „О“ означава отдалечаващ се автомобил. От представената по делото фотоснимка с установена скорост е видно, че автомобилът е заснет отзад, т.е. отдалечаващ се, което напълно съответства с отразеното в Протокола. На самата фотоснимка са посочени конкретни GPS координати, индивидуализиращи с изключителна точност мястото на нарушението и точния час.

Районният съд при правилно установена и основана на доказателствата по делото фактическа обстановка е направил съответни на приложимия към процесното деяние материален закон правни изводи. Като е управлявал МПС със скорост от 84 км/ч, надвишаваща с 34 км/ч законово въведеното  ограничение от 50 км/ч при движение в населено място, Й. е реализирал състав на нарушение именно по чл. 21, ал. 1 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, за което правилно е административно наказан със съответното по вид и абсолютно по размер административно наказание. Възражението за неправилно  установена фактическа обстановка във връзка с обстоятелството, че за населеното място е важало друго ограничение на скоростта – 40км/ч, въведено с пътен знак, за което пред първостепенния съд е представена снимка, а пред касационната инстанция снимков материал и писмо на *** за допълнително поставени пътни знаци, касационната инстанция приема за неоснователно. На първо място, нито в писмото на ***, нито в представения снимков материал е посочено, че тези  пътни знаци са били поставени на датата на констатиране на нарушението – 04.06.2021г. Също така, от писмото на *** се установява, че пътни знаци с допълнителни ограничения са поставени на два  от входовете  на населеното място  - на пътя  от  *** и на пътя  от ***. За останалите входове в селото няма данни да са поставени допълнителни знаци за ограничение на скоростта, което означава, че  превозните средства, влизащи в селото от  тези  входни артерии, са длъжни да спазват общото правило за ограничение на скоростта в населено място от 50км/ч. Касаторът не оспорва  установената от техническото средство скорост на движение на автомобила, а  само размера на превишаването на скоростта, но няма твърдения от негова страна, нито е представил доказателства, че е влязъл в селото именно по пътя, идващ от ***, където е поставена допълнителната табела за ограничаване на скоростта, поради което  посочената като  превишена скорост от издателя на ЕФ следва да се приеме за достоверна. 

           Липсват данни, а и не се твърди от страна на оспорващия да  е депозирал  декларация, съобразно  чл.189, ал.5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнил правото си да  възрази и  да посочи конкретно  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с който е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с  това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на собственика на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното  административно нарушение, а съгласно представената по делото справка, това е именно касаторът.

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност и приложението на чл. 28 ЗАНН в конкретния случай би било необосновано..

Достигайки до тези изводи и приемайки оспореният пред него ЕФ за законосъобразен, въззивният съд не е допуснал нарушение на материалния закон и е постановил правилен съдебен акт.

Гореизложеното обосновава заключение за правилност на изводите на първата съдебна инстанция, които след проведено процесуално законосъобразно съдебно производство са мотивирали потвърждаването на процесния електронен фиш с валидно, допустимо и съответно на приложимия материален закон решение, което следва да бъде оставено в сила, а жалбата против него да се  отхвърли.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218  АПК    Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

 

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 4/06.01.2022г., постановено по АНД № 472 по описа на Районен съд – Бяла Слатина за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 4941703, издаден от ОДМВР – Враца.

Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

                                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                         2.