Протокол по дело №49429/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3187
Дата: 18 март 2022 г. (в сила от 18 март 2022 г.)
Съдия: Илина Велизарова Златарева Митева
Дело: 20211110149429
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 август 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 3187
гр. С., 16.03.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 113 СЪСТАВ, в публично заседание на
шестнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ИЛИНА В. ЗЛАТАРЕВА

МИТЕВА
при участието на секретаря РАЛИЦА Г. НАКОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ИЛИНА В. ЗЛАТАРЕВА МИТЕВА
Гражданско дело № 20211110149429 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 15:10 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ ЕЛК. Б. ИВ. – редовно и своевременно призована, явява се
лично и с адв. М., с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ [ОТВЕТНИК] – редовно и своевременно призовани,
представляват се от юрк. Х., с пълномощно представено днес.
СВИДЕТЕЛЯТ И.И. – редовно и своевременно призован, явява се.
СВИДЕТЕЛЯТ В. Г. Г. – редовно и своевременно призована, явява се.
СВИДЕТЕЛЯТ ПЛ. Т. П. – редовно и своевременно призован, явява се.
СВИДТЕЛЯТ Й. Б. Б. – редовно и своевременно призована, явява се.
СВИДЕТЕЛЯТ ИНЖ. Б. Т. – редовно и своевременно призован, явява
се.
ПО ХОДА НА ДЕЛОТО

Страните (поотделно): Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ намира, че с оглед редовната процедура по призоваване на
страните за датата на днешното съдебно заседание не са налице процесуални
пречки за даване ход на делото, поради което

1
О П Р Е Д Е Л И
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

ДОКЛАДВА свое определение №328 от 06.01.2022 г., в което се
съдържа проект за доклад.

АДВ. М.: Поддържам исковата молба, нямам възражения по
проектодоклада. Държа на разпита на допуснатите свидетели.
ЮРК. Х.: Поддържам отговора на исковата молба, нямам възражения по
проектодоклада. Държа на разпита на призованите свидетели. Поради факта,
че в дружеството настъпиха много сериозни промени по тотално сливане на
две от дружествата, колегата, която отговаряше за това дело буквално преди
няколко дни я извикаха и няма данни да е искала извадка от този видеозапис.
Ако съдът държи моля да ми даде възможност да подам заявление в тази
насока, тъй като процедурата при нас е дълга и сложна и е необходимо
технологично време за снабдяване с видеозаписа. По тази причина и поради
встъпването ми в делото в последния момент не съм представила записа. При
необходимост моля да представя същия по делото. Правя искане допуснатите
ми свидетели да бъдат разпитани първи, тъй като не са от С. и трябва да
пътуват с влак.
АДВ. М.: Не възразявам първо да се разпитат свидетелите на ответника.
В случай, че бъдат освободени свидетелите на ответника и се наложат други
процесуални действия с тях, моля да бъдат призовани за друго съдебно
заседание.
ЮРК. Х.: Отказвам от искането си за промяна в реда на разпита на
свидетелите.
АДВ. М.: Държим на представяне на видеозаписа по делото.

СЪДЪТ приканва страните към доброволно уреждане на спора.

Страните (поотделно): Нямаме воля за доброволно уреждане на спора.

2
СЪДЪТ, предвид изявленията на процесуалните представители на
страните и на основание чл. 142 ГПК

О П Р Е Д Е Л И

ОБЯВЯВА за окончателен доклада по делото.
УКАЗВА на процесуалния представител на ответника, че при
непредставяне на видеозаписа от камерата в коридора на спалния вагон с
плацкартен № 30 включен в състава на влак 2627 от 29.04.2021 г., за което е
задължен с определението от 06.01.2022 г., в двуседмичен срок, считано от
датата на днешното съдебно заседание, съдът може да приложи
процесуалните последици по чл. 161 ГПК.

Страните (поотделно): На този етап нямаме други доказателствени
искания и нямаме възражения по окончателния доклад.

СЪДЪТ ПРИСТЪПВА към снемане на самоличност на допуснатите до
разпит свидетели при режим на призоваване.
Свидетелите ВЪВЕДЕНИ в залата.
СНЕМА самоличност, както следва:

ИВ. ИЛ. ИЛ., ЛК № [№] – 34 г., неосъждан, без дела и родство със
страните.
В. Г. Г., ЛК № [№] – 58 г., неосъждана, без дела и родство със страните.
ПЛ. Т. П., ЛК № [№] – 55 г., неосъждан, служител на БДЖ.
Б.К. Т., ЛК № [№] – 49 г., неосъждан, служител на БДЖ.
Й. Б. Б., ЛК № [№] – 29 г., неосъждана, без дела и родство със страните.

След снемане на самоличност СЪДЪТ ВЪРНА личните кари на
свидетелите.
СЪДЪТ предупреди свидетелите за наказателната отговорност по чл.
3
290 НК.
Предупредени, свидетелите обещаха да говорят истината.

Свидетелите В.Г., П.П., Бисер Т. и Й.Б. ОТСТРАНЕНИ от залата.

РАЗПИТАН, СВИДЕТЕЛЯТ И.И., КАЗА: Уточнявам, че имената ми са
И.И., а не както е посочено в призовката до мен И. И.. Работя като
локомотивен машинист. Знам, че съм извикан по делото заради инцидент с
пътници на гара П. от около преди една година. Знам за този инцидент, че
съм си обслужвал влака както е редно, спазил съм всички правила и съм
изпълнил всички подадени сигнали. Влакът тръгва по сигнал на дежурен
ръководител „Движение“. Не познавам дамата, която в момента е в залата зад
банката за ищеца. По принцип преди да тръгне влакът влаковият кондуктор
подава сигнал за готовност към началник-влака, началник–влака подава
сигнал към дежурен ръководител „Движение“, дежурен ръководител
„Движение„ подава сигнал към локомотивната бригада, която включва
машинист и помощник-машинист и едва тогава влакът тръгва. Спирал съм
аварийно на гара П.. Беше ми подаден сигнал за спиране от кондуктора. Не
познавам кондуктора. В случая сигнала беше подаден с въртеливи движения
на ръцете. Аз спрях. Не знам дали вратата на вагона е била затворена към
момента на подаване на сигнала за спиране. Друго нещо не съм възприел,
освен въртеливите движения. След като спрях влака видях, че на земята
имаше чанта. Аз съм най-отпред във влака, а това се случва назад. Какво
точно съм видял не ми е много ясно, защото моята позиция е доста
отдалечена от мястото, на което се е случил инцидентът. Ръководител
„Движение“ е гаров служител, не ги познавам лично и не мога да кажа кой е
бил ръководител в деня на инцидента. Русата дама, която се явява днес като
свидетел по делото, беше началник-влак в деня на инцидента. Аз съм начело
на влака, не знам в кой вагон кой кондуктор се намира и не знам кой
кондуктор е подал сигнал на началник-влака за готовност за тръгване. Не съм
видял на перона паднал пътник. Аз при потегляне, след подаден сигнал за
готовност за тръгване, поглеждам напред, назад и си гледам уредите. В случая
погледнах назад и не установих проблем. Нямаше слизащи пътници. Имаше
вече слезли пътници на перона. Влакът се движеше със закъснение. Беше
4
преди една година не помня с какво точно закъснение се движеше влака.
Моля да ми бъде заплатено възнаграждение.

Страните (поотделно): Нямаме повече въпроси към свидетеля.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И

ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля сумата в размер на 30 лв. от бюджета
на съда.
ИЗДАДЕ СЕ РКО в размер на 30 лв., който бе връчен на свидетеля
лично.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше
ОСВОБОДЕН от залата.
В залата въведен свидетелят В.Г..

РАЗПИТАН СВИДЕТЕЛЯТ Г. КАЗА: Служител съм в БДЖ на
длъжност „Началник-влак“. Познавам ищцата Е.Б. Тодорова като кондуктор
на спален вагон. Знам, че днес ме викате на делото заради инцидент с паднал
пътник. Аз не съм видяла паднал пътник. За този инцидент съм разбрала
много по-късно – седмица или две, когато началникът ме запита дали е имало
паднал пътник и защо не съм го отразила. Отговорих, че не е имало паднал
пътник. Влакът в този ден, в който се отнасяше питането на началника, дори
и да е тръгнал, е спрял веднага. Това са тежки машини и тръгват бавно и
затова не съм отразила нищо. Не съм видяла и не съм разбрала. На гара П.
пристигнахме с 25 мин. закъснение. Влаковият кондуктор се намира в петия
седящ вагон. Зад този вагон има още 4 спални вагона. От това място
кондукторът на влака на мен ми дава сигнал за готовност. Аз седя на първата
врата, в първия вагон. Влакът се състоеше от два локомотива, 5 вагона със
седящи места и четири спални вагона. Аз бях в първия вагон. Влаковия
кондуктор се намира в последния седящ вагон, за да има видимост и към
5
седящите, и спалните вагони. Уточнявам, че Е.И. е кондуктор спален вагон, тя
не е влаков кондуктор. Влаковият кондуктор слиза на всяка гара докато
слязат пътниците. И аз, и влаковият кондуктор сме на перона преди потегляне
на влака. Влаковия кондуктор ми подава сигнал за готовност. След като видя,
че всички врати са затворени, аз на гара П. трябва да мина от другата страна,
защото ръководител „Движение“, който пуска влака на гара П. се намира от
лявата страна по посока на движение на влака, а пътниците слизат от дясната
страна по посока движение на влака. Затова на тази гара аз винаги се
уверявам, че всички врати са затворени, след което минавам от другата страна
на влака и давам „Готово“ на дежурния ръководител. След като видя, че той
ми е приел сигнала, вдигайки диска за заминаване, се връщам от дясната
страна на влака, като продължавам да го следя, докато влакът излезе от
перона. Още при връщането ми от дясната страна на влака при инцидента
чух, че влаковият кондуктор вика „Не тръгвай! Не тръгвай!“. Веднага
реагирах и подадох сигнал за спиране. Такъв сигнал е подал и влаковия
кондуктор преди мен. До момента, в който се подаде сигнал „Готово!“ от
ръководител „Движение“ до машиниста за тръгване не е имало отворени
врати във влака. За да се стигне до ситуацията е имало отворена врата след
това. Аз видях само затваряща се врата, не съм видяла паднали или слизащи
пътници от влака. За този промеждутък от време, в който вече се върнах от
дясната страна на влака, видях само вратата на спалния вагон как се затваря,
но пътници да слизат не съм видяла, както и паднали пътници. Имаше
пътници на перона, но не бяха паднали. Освен влаков кондуктор, на четирите
спални вагона има отделен кондуктор и отделно на всеки отделен спален
вагон има кондуктор. Спалният кондуктор няма отношение към подаването
на сигнал „Готово!“ за тръгване на влака. Има за задължение, обаче, да седи
на врата или на прозорец, за да следи за препятствия не само в неговия вагон.
След инцидента попитах влаковия кондуктор какво се е случило и тя ми
отговори, че е видяла чанта да хвърчи. Уточнявам, че влаковия кондуктор ми
каза, че е видяла само чанта, не е видяла слизащи пътници. Не ми е предадено
да има слизащи пътници за гара П.. Когато има подадена информация за
слизащи пътници влаковият кондуктор също следи да се отвори вратата на
спалния вагон и аз следя също, защото това е моето задължение и изчаквам
пътниците да слязат на гарата. Началник-влака подава информация за това
колко пътника трябва да слязат на съответната гара, а началник-влака
6
получава тази информация от спалния кондуктор. За мен в случая не е имало
инцидент, тъй като аз не съм видяла нищо, а влаковият кондуктор е видял
само чанта и затова не съм подала сигнал за инцидент. Ако е имало инцидент,
колегата влаков кондуктор е трябвало да ме уведоми. Дежурен ръководител
„Движение“ П. трябва да стои от лявата страна и оттам подава сигнал към
машиниста.
НА ВЪПРОСИ НА ЮРК. Х.: Влакът пристигна на гара П. с 25 мин.
закъснение, но беше рано-сутринта не помня точно – 6 ч., 6 ч. без нещо.
Имаше добра видимост на гарата при пристигането ни. Уточнявам, че съм
видяла само затварящата се врата на спалния вагон. В нито един момент не
съм видяла чанта или пътник. Обяснение за причините, поради които спряхме
аварийно получих от колегата влаков кондуктор.

Страните (поотделно): Нямаме повече въпроси към свидетеля.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И

ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля сумата в размер на 30 лв. от бюджета
на съда.
ИЗДАДЕ СЕ РКО в размер на 30 лв., който бе връчен на свидетеля
лично.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше
ОСВОБОДЕН от залата.

В залата въведен свидетелят П.П..

РАЗПИТАН СВИДЕТЕЛЯТ П. КАЗА: Познавам Е.И., колеги сме. Аз
работя като кондуктор спален вагон. Знам, че съм тук поради оплакване на
пътничка. Бил съм в съседния вагон във влака, за който се отнася
оплакването. При тръгване на влака кондукторите си разменяме информация
кой за къде има пътници за слизане. Знаех от г-жа И., че тя има пътници за
7
слизане на гара П.. Преди спирането отидох да видя г-жа И.. На платформата
имаше две девойки, които чакаха да слязат. При спирането аз бях по-назад в
коридора, бях се отправил да видя Е.И., защото знаех, че тя има пътници,
които трябва да слязат и от колегиалност исках да й помогна. Пътниците
слязоха, влакът тръгна и след това спря внезапно. Не знам по какви причини.
Сигурно машинистът си има причини. Пътниците носеха багаж. Аз бях вътре
във влака, седях си някъде по средата. Не съм видял от другата страна на
вратата на влака какво се случва с багажа на пътниците. Видях, че слизат и
влакът спря. Не мога да кажа дали като слизаха влакът потегляше.
Предполагам, че бяха слезли. Не съм видял паднала пътничка. Вътре в купето
нямаше паднала пътничка, аз не виждам навън – не съм имал видимост към
перона. Малко преди спиране на влака влязох във вагона където кондуктор
беше Е.И.. В този момент видях пътничките на вратата пред платформата за
слизане. Елка беше до вратата, за да им отвори. Вратата се отваря само при
спрял влак. Тя има блокировка и не може да се отвори и при тръгване се
затваря автоматично. Чу се звуков сигнал непосредствено след спирането, че
се отваря тази врата във вагона на Елка. Не съм видял и не съм чул Елка да е
имала скандал с пътник. Нямаме задължение като кондуктори на спални и
други вагони да даваме сигнал „Готово!“ за тръгване на влака. При инцидент
кондукторът пише рапорт, не вписва в анализна книга. Анализната книга я
води началник-влака. Не съм разбрал причината, поради която влакът спря
внезапно. Не мога да кажа колко беше престоят на влака след внезапното
спиране, поради изминалия период от време.
НА ВЪПРОСИ НА ЮРК. Х.: При слизащи пътници кондукторът на
вагона има задължение първо да отиде да види дали пътниците не са заспали,
да им върне превозните документи, да им каже да се подготвят за слизане, за
да могат да слязат по най-бързия начин от вагона. Кондукторът на спалния
вагон е в непосредствена близост до пътниците и при проблем има
възможност да дръпне ръчна спирачка, но той е на такова разстояние, че ги
съпровожда с поглед. От това, че в предварителен разговор с Елка тя ми беше
казала, че тя има две пътнички за гара П., когато видях двама пътници с
багажите на платформата пред врата реших, че това са пътничките, които ще
слязат на гарата. Бяха две девойки. След спиране на влака се натиска зелен
бутон от кондуктора или от пътника за отваряне на вратата. Видях
пътничките да слизат. Нямах видимост към перона какво се е случило с
8
пътниците. Уточнявам, че се намирах в коридора около средата във вагона, в
който кондуктор беше Елка. Имах видимост към вратата, но нямах видимост
отвъд вратата.

Страните (поотделно): Нямаме повече въпроси към свидетеля.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И

ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля сумата в размер на 30 лв. от бюджета
на съда.
ИЗДАДЕ СЕ РКО в размер на 30 лв., който бе връчен на свидетеля
лично.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше
ОСВОБОДЕН от залата.

В залата въведен свидетелят инж. Т..

РАЗПИТАН СВИДЕТЕЛЯТ Т. КАЗА: Призован съм като свидетел по
делото. Знам, че делото се води по жалба, не знам името на подалия жалбата.
Знам, че е постъпила жалба за паднал пътник във влак. Аз не съм бил във
влака. Служител съм на БДЖ на длъжност „Ръководител направление
превозна и маневрена дейност“. Задълженията на кондуктор спален вагон са,
ако има пътници за конкретна гара, без значение междинна или крайна, е
първо да събуди пътника 30 минути преди пристигането. След това връща
билетите за пътуване на пътника и ако има други представени документи,
напр. карти за намаление. Трябва да отвори вратата на дадената гара и да се
увери, че пътникът е слязъл. Това е задължението му. По задължение цялата
превозна бригада, в това число кондукторите спални и кушетни вагони,
трябва да сигнализират към гаровите работници в зависимост от ситуацията
или към персонала на влака. Трябва да подадат сигнал „Стоп! Спри!“. На
машиниста се подава сигнал кръгообразно с ръката. Ако е в тъмната част на
9
денонощието, сигнал се подава с фенерче или със свирка. Съгласно
инструкциите на гарата кондуктор спален и кушетен вагон трябва да е на
прозореца или на отворена врата, за да може във всеки един момент, в който
забележи нередност, да подаде сигнал.

Страните (поотделно): Нямаме повече въпроси към свидетеля.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И

ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля сумата в размер на 30 лв. от внесения
депозит.
ИЗДАДЕ СЕ РКО в размер на 30 лв., който бе връчен на свидетеля
лично.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше
ОСВОБОДЕН от залата.

В залата въведен свидетелят Й.Б..

РАЗПИТАН СВИДЕТЕЛЯТ Й.Б. КАЗА: Пътувах от С. към П. в спален
вагон със сестра ми. При качването във вагона оставихме разпечатаните
билети на кондуктора и се настанихме в купето. Там прекарахме времето до
наближаване на времето за гарата, на която трябваше да слезем. Гара
Каспичан е на близко разстояние и затова когато стигнахме до нея, станахме.
Имахме часовник с навигация, събудихме се от алармата и се отправихме
към изхода на вагона. Когато спря влакът на гарата, опитахме чрез натискане
на бутона да отворим вратата. Вратата не се отвори, затова почуках на
вратата на кондуктора. Не съм виждала кондуктора от момента на
предаването на пътните ни документи до опита ни да отворим вратата.
Почуках, кондукторката излезе, беше доста изненадана, не очакваше, че ще
слизаме. Ние обяснихме, че искаме да слезем, при което кондукторката в
шокирано състояние се опита да ни отвори вратата да слезем. Когато вратата
10
се отвори, понеже и аз и сестра ми бяхме с доста обемен багаж, пуснах сестра
ми да слезе напред, аз вече бях зад нея на стълбичките когато влакът започна
да потегля. Той се движеше с много бавна скорост и аз взех решението да
сляза. Не успях да запазя равновесие и паднах върху куфара. Бях вече подала
на сестра ми нейния куфар, а другия го държах в себе си. През цялото време
държах куфара в себе си, вкл. при слизането ми от влака. Стъпвайки на
перона залитнах и от тежестта на куфара, и от инерцията на ускоряващия
влак, при което паднах. Кондукторката беше дама. Тя стоеше до мен след
като отвори вратата. Беше в паника. Сестра ми и баща ми, който ни чакаше на
гарата, се стреснаха от това, че падам. Те ме вдигнаха. Това беше, което се
случи. След като паднах влакът спря. Не разбрах кой подаде сигнал за
спиране на влака. В коридора на влака, в момента, в който както споменах със
сестра ми след гара Каспичан се бяхме в приготвили за спиране, нямаше друг
кондуктор или други хора, само ние бяхме. Кондукторката, която ни взе
билетите на качване в С. не ни е казвала, че тя ще ни събуди преди слизането
на гара П..
НА ВЪПРОСИ НА АДВ. М.: Не си спомням дали влакът се движеше със
закъснение. Около 5 минути преди достигане на гарата, на която трябваше да
слезем, аз и сестра ми бяхме на платформата за слизане пред вратата.
Натиснахме бутона за отваряне на вратата след като влакът беше спрял. Не
съм сигурна, но сякаш бутонът започва да свети в зелен цвят след като влака
спре. Многократно съм пътувала с влак и не мога да си спомня в конкретния
случай в какъв цвят и дали светеше бутонът. Кондукторката отвори вратата
по друг начин- с някакъв метален ключ. Завъртя този ключ и вратата се
отвори. Не си спомням дали кондукторката прави опити да отвори вратата
посредством бутона. Докато сестра ми слизаше, влакът беше изцяло спрял.
Когато аз започвах да слизам и бях на стълбичката за слизане и прекрачвах
към перона, в този момент влакът беше потеглил, макар и с бавна скорост.
Мисля, че кондукторката не ни е съдействала за сваляне на багажа.

Страните (поотделно): Нямаме повече въпроси към свидетеля.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И
11

ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля сумата в размер на 30 лв. от внесения
депозит.
ИЗДАДЕ СЕ РКО в размер на 30 лв., който бе връчен на свидетеля
лично.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше
ОСВОБОДЕН от залата.

АДВ. М.: Нямам друг доказателствени искания. Държа на изискването
на видеозаписа.
ЮРК. Х.: Представям и моля да приемете, заверено копие от
длъжностна характеристика на ищцата по делото, което представям с препис
за другата страна.
АДВ. М.: Противопоставям се да бъде приета тази характеристика със
съображение, че това представяне е могло да стане с отговора на исковата
молба.

СЪДЪТ намира, че представената днес длъжностна характеристика е от
значение за решаване на повдигнатия пред съда правен спор, поради което
О П Р Е Д Е Л И
ПРИЕМА като доказателства по делото длъжностна характеристика на
ЕЛК. Б. ИВ. с посочена дата на издаване 19.08.2019 г.

СЪДЪТ намира, че за изискване на видеозаписа от инцидента, делото
следва да бъде отложено за друга дата и час, поради което

О П Р Е Д Е Л И

ОТЛАГА И НАСРОЧВА делото за 18.05.2022 г. от 16,00 ч ., за която
дата и час страните са редовно уведомени в хипотезата на чл. 56, ал. 2 ГПК

12
Протоколът се изготви в открито съдебно заседание, което приключи
в 16,34 часа.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
13