Р Е Ш Е Н И Е
№ 27.09.2019 година град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ОСМИ наказателен
състав
На двадесет и пети септември Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател: МИЛЕНА
РИБЧЕВА
Съдебни заседатели:
Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева
а.н.дело № 516 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалван е ЕФ (електронен фиш), серия К, № 2413404 на ОД на МВР гр.Стара Загора.
Жалбоподателят Т.С.К. твърди, че ЕФ е
незаконосъобразен и моли същият да бъде отменен.
Въззиваемата
страна ОД на МВР гр.Стара Загора, редовно призована,
не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните
доказателства, намери за установено следното:
С обжалвания ЕФ жалбоподателят е
санкциониран на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата
(”При нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение…”) във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП (”Водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се
наказва, както следва: за превишаване от 31 до
В случая, видно от служебно изисканата от
съда и представена от ОПУ справка се установява, че
бул.”Н.Петков” не е част от Републиканската пътна мрежа, а от изисканата такава
от Община Стара Загора се установява, че Община Стара Загора не разполага със
схема относно вида и разположението на пътните знаци към 17.05.2016 год., които
въвеждат ограничение на скоростта на движение и указващи извършван контрол чрез
видеонаблюдение за превозни средства.
ЕФ е бил издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи
със заповед № 8121з-172 от 29.02.2016 год. (л.20 от делото) съобразно
разпоредбата на чл.189, ал.4, изречение трето от ЗДвП (”Образецът
на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи”), и
отговаря на императивните изисквания на чл.189, ал.4, изречение второ от ЗДвП
(”Електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане”).
Съгласно чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на
вътрешните работи служби имат
право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата,
точния час на нарушението и/или регистрационния номер на моторното превозно
средство, като според пар.6, т.65 от
ЗДвП автоматизирани технически
средства и системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за измерванията), които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, така
и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени
на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес. Именно с такава
мобилна радарна система е било установено и заснето конкретното нарушение, като
нейното сертифициране и изправност към момента на извършване на нарушението се
установява от представените удостоверение за одобрен тип средство за измерване
и протокол за извършена проверка (л.17-19 от делото).
Съгласно чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи служби имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане,
като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а
според ал.3 на цитирания член условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи,
каквато е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при
заснемане на конкретното нарушение се установява от представените снимков материал и протокол за използване на
процесното автоматизирано техническо средство или система (л.8 и л.16 от
делото).
Следва да бъде отбелязано още, че в
изпълнение на чл.189, ал.8 от ЗДвП в съпроводителното писмо, с
което преписката е постъпила в съда – л.1 от делото, изрично са посочени
доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за
участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото
ограничение на скоростта по чл.21,
посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното
техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка, като
в тази му част съпроводителното писмо има характер на официален удостоверителен
документ за споменатата информация, поради което следва да се приеме, че е
налице съответствие между описанието на мястото на извършване на нарушението в
ЕФ (идентично с данните от протокола за използване на процесното автоматизирано
техническо средство) и географските му координати според снимковия материал от
клипа на нарушението.
От справката за регистрацията на процесното
МПС (л.11 от делото) се установява, че негов собственик е жалбоподателя, като в
случая същия се е възползвал от предвидената в чл.189, ал.5 възможност в 14-дневен срок от получаването на ЕФ да предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните
работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението.
Що се отнася до наложеното с ЕФ наказание –
глоба от 200 лева, същото съответства по вид и размер на предвиденото в закона
за разглежданото нарушение.
По тези съображения съдът намира, че отговорността на жалбоподателя
законосъобразно е била ангажирана и определена по вид и размер за описаното в
ЕФ нарушение, като при установяване на нарушението и/или издаването на ЕФ не са
били допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи ЕФ до степен,
обуславяща отмяната му, предвид което последният се явява законосъобразен и
следва да бъде потвърден.
Водим от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, № 2413404 на ОД на МВР град Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: