Р Е Ш Е Н И Е
№.............
гр. В. Търново, 21.07.2020г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Великотърновският районен съд, единадесети
състав, в публично заседание
на 07.07.2020г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕНКО ЦАНКОВ
при секретаря Ц. Зинева, като разгледа докладваното от
съдията П. Цанков
НАХД № 662 по описа
за 2020г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда
на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба подадена от „Кибела ВТ" ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. В. Търново, ул. "Никола Габровски" № 74, срещу Наказателно постановление № 498584-F508736/09.03.20120. на началник на отдел "Оперативни дейности" – Велико Търново в Централно управление на НАП, с което на въззивното дружество, на основание чл. 185, ал. 1, вр. чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства е наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв. Наведени са оплаквания за допуснати съществени нарушения на процесуалния и материалния закон в хода на административнонаказателното производство. Развива подробни съображения. Претендирана е отмяна на обжалваното НП да бъде отменено.
В производството пред ВТРС, въззивното дружество, чрез упълномощения си защитник (адв. Й. Х.) заема становище, с което поддържа подадената жалба и направените в нея искания. Претендира присъждане на направени по делото разноски.
Ответната страна в производството, чрез процесуалния си представител, заема становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното НП е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждаение.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите и възраженията, изложени в жалбата, намира за установено следното:
Наказателно постановление № 498584-F508736/09.03.20120. на началник на отдел "Оперативни дейности" – Велико Търново в Централно управление на НАП, въз основа на АУАН № F508736 19.09.2020г., съставен от И.Т.С. (гл. инсп. при ТД - НАП - В. Търново) в присъствието на св. Н.Д. и Протокол от извършена проверка №0015022 от 26.08.2019г.
При описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено е прието, че на 26.08.2019г. била извършена проверка от отдел „Оперативни дейности" при ГДФК - екип Н.Н. Д - ИП и И.Т.С. - ГИП, относно спазване разпоредбите на данъчното законодателство в търговски обект, по смисъла на пар.1, т.41 от ПР на ЗДДС, а именно бензиностанция, находяща се на адрес гр.В.Т ул."Н.Г" №*** експлоатиран от "Кибела ВТ" с ЕИК *********. При извършената проверка било констатирано, че дружеството, в качеството си на лице, което извършвало продажби на течни горива по чл. 3, ал.2 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ, е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не е предавало на НАП, по установената дистанционна връзка, данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в горепосочения обект за търговия на течни горива.
В съдържанието на НП е отразено, че към датата на проверката 26.08.2019г., в обекта бил монтиран и работещ в обекта ЕСФП, модел Ойл СиС 2.0 - Д -KL, с индивидуален № OS005521 на фискалното устройство, № 58005521 на фискалната памет и нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП.
Наказващият орган е възприел, че след проверка в обекта, съпоставката на представените документи от дружеството и данните за доставки на горива в електронните масиви на НАП се установило, че:
1.
на 30.07.2019г. при доставка с документ АДД, с УКН №
0000000004703411/29.07.2019, в търговския обект било получено
2.
на 06.08.2019г. при доставка с документ АДД, с УКН №
0000000004717650/05.08.2019, в търговския обект било получено
3. на 06.08.2019г. в НАП бил регистриран документ за доставка на битова газ №
000000000000505272/06.08.2019г и множество вливания отчетени през нивомерната измервателна система. Посоченият документ бил сервизен Протокол за извършен ремонт за резервоар № 4 - битова газ, съгласно който множеството вливания били нереални, получени вследствие на поредица от токови удари.
4.
на 16.08.2019г. при доставка на втечнен нефтен газ /ВВГ/ по фактура №
**********/16.08.2019г. било получено количество
5.
на 20.08.2019г. при доставка на втечнен нефтен газ /ВВГ/ по фактура №
**********/20.08.2019г. било получено количество
6. по представен Протокол № 022345/22.08.2019г. за извършен ремонт, подмяна на тръба и поплавък на LPG. Към Протокола не била представена фактура или други разходни документи, потвърждаващи извършения ремонт.
7.
на 25.08.2019г., по данни от електронните масиви на НАП, е получено гориво с
документ АДД с УКН № 01000000000004760885/23.08.2019, декларирано
8.
на 24.08.2019г., по данни от електронните масиви на НАП, нивомерната
измервателна система е отчела вливане на
Въз основа на възприетатата фактическа обстановка, наказващият орган е заключил, че „Кибела ВТ" ЕООД, с ЕИК *********, в качеството си на задължено лице по Наредба Н-18/13.12.2006 г., не е изпълнило задължението си да предава на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива, с което е нарушила разпоредбите на чл.3, ал.3 от Наредба Н-18/2006г, във връзка с чл.118, ал.4, т.3 и ал.6 от ЗДДС. При това било възприето, че нарушението е извършено за първи път. За извършеното нарушение и на основание чл. 185, ал. 1, вр. чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, на въззивното дружество било наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв. Издаденото НП било връчено представляващия търговеца на 24.04.20г. и обжалвано , в законоустановения срок , пред РС - В. Търново.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събраха доказателства, които да оборват така установените факти.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Въззивната жалба е допустима, тъй като е депозирана в законоустановения срок и от лице имащо право на това. Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:
Съдът, след запознаване с приложените по дело АУАН и НП счита, че съставеният АУАН и обжалваното НП не отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като така допуснатите нарушения опорочават административнонаказателното производство и като последица водят до отмяна на атакуваното наказателно постановление.
На първо място, както актосъставителят, така и наказващият орган не са съобразили императивната разпоредба на чл. 18 ЗАНН. Съобразно същата, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Цитираната норма провежда една основна и принципна разлика между наказателната и административнонаказателната отговорност- последната не предвижда наличието на усложнена деятелност- реална, идеална съвкупност и продължавано административно нарушение.
В конкретния случай в АУАН, така и в НП е посочено, че жалбоподателят, в качеството си на лице, което извършвало продажби на течни горива по чл. 3, ал.2 от Наредба № Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ, е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не е предавало на НАП, по установената дистанционна връзка, данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в горепосочения обект за търговия на течни горива. При това контролните и наказващият органи са описали, осем индивидуално определени констатации, а имемно:
1.
на 30.07.2019г. при доставка с документ АДД, с УКН №
0000000004703411/29.07.2019, в търговския обект било получено
2.
на 06.08.2019г. при доставка с документ АДД, с УКН №
0000000004717650/05.08.2019, в търговския обект било получено
3. на 06.08.2019г. в НАП бил регистриран документ за доставка на битова газ №
000000000000505272/06.08.2019г и множество вливания отчетени през нивомерната измервателна система. Посоченият документ бил сервизен Протокол за извършен ремонт за резервоар № 4 - битова газ, съгласно който множеството вливания били нереални, получени вследствие на поредица от токови удари.
4.
на 16.08.2019г. при доставка на втечнен нефтен газ /ВВГ/ по фактура №
**********/16.08.2019г. било получено количество
5.
на 20.08.2019г. при доставка на втечнен нефтен газ /ВВГ/ по фактура №
**********/20.08.2019г. било получено количество
6. по представен Протокол № 022345/22.08.2019г. за извършен ремонт, подмяна на тръба и поплавък на LPG. Към Протокола не била представена фактура или други разходни документи, потвърждаващи извършения ремонт.
7.
на 25.08.2019г., по данни от електронните масиви на НАП, е получено гориво с
документ АДД с УКН № 01000000000004760885/23.08.2019, декларирано
8.
на 24.08.2019г., по данни от електронните масиви на НАП, нивомерната
измервателна система е отчела вливане на
Описаните осем деятелности, са различни по своя характер, като част от тях са свързани с действия на нарушителя, а други с реализирано бездействие от негова страна. Същите се обуславят от различна фактическа обстановка и предпоставят различна като степен обществена опасност на деянието, респективно наказателна отговорност.
От друга страна описаната деятелност, според наказващия и контролния органи се определя като едно продължавано административно нарушение, каквато деятелност, по отношение на осъществени административни нарушения не е предвидена в разпоредбите на ЗАНН, за разлика от наказателното производство развиващо се съобразно разпоредбите на НПК. Както бе посочено и по- горе, ЗАНН изрично предвижда, че за всяко нарушение следва да бъде налагана самостоятелна административна санкция- изискване, която не е спазено в случая. Предвид това, след като се твърди, че на всяка една от посочените по- горе дати, жалбоподателят е извършвал различни деяния (действия и бездействия) в нарушение на законовите изисквания, то е следвало за всяка от посочените дати, на които се счита, че е извършено нарушение, и спрямо всяко едно деяние да бъде съставен АУАН и впоследствие да бъде издадено наказателно постановление. В случая, съдът не разполага с процесуален способ, посредством който да санира нарушението на чл. 18 от ЗАНН. Несъобразяването с чл. 18 ЗАНН винаги води до отмяна на обжалваното НП.
Обективирания от съда извод се предпоставя от допуснатото съществено нарушение на правото на защита на нарушителя, тъй като същият е поставен в невъзможност да разбере какво нарушение се твърди, че е извършено, респективно за кое деяние му е наложена санкция и какъв е нейния конкретен вид и размер, за всяко едно нарушение. На следващо място, по този начин съдът е препятстван при осъществявания контрол за законосъобразност, да отмени или да измени наказателното постановление досежно някое от посочените административни нарушения, в случай, че наличието на такова не е доказано. От друга страна налагането на обща по размер имуществена санкция не позволява на съда да прецени нейната законосъобразност и справедливост по отношение на определения от административнонаказващия орган размер.
Предвид на изложеното, обжалваното НП се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
При този изход на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, вр. с чл. 144 от АПК, вр. с чл. 78 и чл. 80 от ГПК, Национална агенция по приходите, следва да бъде осъдено да заплати на въззивното дружество, направените по делото разноски, във вид на адвокатско възнаграждение, в размер на 500,00лв.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 498584-F508736/09.03.2020г. на началник на отдел "Оперативни дейности" – Велико Търново в Централно управление на НАП, с което на „Кибела ВТ" ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. В. Т, ул. "Н Г" № **, на основание чл. 185, ал. 1, вр. чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства е наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 500 лв.
ОСЪЖДА, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, вр. с чл. 144 от АПК, вр. с чл. 78 и чл. 80 от ГПК, Национална агенция по приходите, да заплати на „Кибела ВТ" ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. В. Т, ул. "Н Г" №**, направени разноски по делото в размер на 500,00 (петстотин) лв.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Велико Търново, в 14-дневен срок, от датата на получаване на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: