Решение по дело №121/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 155
Дата: 23 май 2023 г. (в сила от 23 май 2023 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20237080700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 155

гр. Враца,  23.05.2023 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, VI-ти състав, в публично заседание на 27.04.2023 г. /двадесет и  седми  април  две хиляди  двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 121  по описа на АдмС – Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/, във връзка с  чл.92,ал.14 от Закона за гражданската регистрация/ЗГР/.

Образувано по жалба на Т.Ц.Х. и К.Г.Х. ***, депозирана чрез * М.М. против ЗАПОВЕД №ЗК 235/16.02.2023г. на Кмета на Община Роман.  С жалбата  се  твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно производствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Излагат се  доводи  и се прави искане за отмяна на заповедта, като незаконосъобразна.

В с.з. жалбоподателите се представляват от * М.. Моли за решение, с което да се уважи подадената жалба и се отмени атакуваната заповед на Кмета на Община Роман, като неправилна и  незаконосъобразна. Излагат се съображения в тази насока. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответника.

Ответникът- Кметът на Община Роман в с.з., чрез * Р.А. моли за решение, с което се отхвърли жалбата, като неоснователна и недоказана. Счита оспорената  заповед за законосъобразна, за което се навеждат доводи. Претендират се разноски по делото за адвокатско възнаграждение, съгласно представен списък.

По делото са представени писмени доказателства. Прието е заверено копие от административната преписка по оспорената заповед.

Настоящият съдебен състав,  след като обсъди релевираните с жалбата основания, доводите на страните в съдебно заседание и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Административното производство е започнало въз основа на молба вх.№ 9400-2429/30.12.2022г. от Ц.М., собственик на имот до Кмета на Община Роман, с която е поискано заличаване на адресните регистрации на лицата, които не живеят на адреса на имота му. Към молбата е приложено копие от н.а. за право на собственост за придобит имот №43, нот.дело №93/1989г. на  името на Ц.М.М./л.29-31/.  

Въз основа на молбата от Кмета на Община Роман  е издадена Заповед №ЗК 22/03.01.2023г. на основание чл.44,ал.2 ЗМСМА, чл.99б,ал.1 ЗГР и чл.140а от Наредба № РД-02-20-9  за функциониране на единната система за гражданска регистрация/Наредба/ и  е определена комисия с представители на Община Роман, РУ на МВР, Областна администрация-Враца, която в 7 дневен срок от издаване на заповедта да извърши проверка, съгласно изискванията на чл.99б ЗГР и Наредбата, като за резултатите от проверката състави протокол/л.32/. Заповедта е обявена на таблото на общината и на интернет страницата/л.33-36/.

Във вр. с издадената заповед от Кмета на общината е изпратено писмо с рег.№ 9400-2429/1/04.01.2023г. до областен управител на област Враца, ръководителя на ТЗ ГРАО-Враца и Началника на РУ-Мездра за определяне на представители в комисията, които да извършат проверка на място/л.37/.

С писмо рег.№ 9400-2429/5/05.01.2023г. на общината от Областен управител на област  Враца е посочен за представител на Областната администрация-Враца в комисията по чл.99б,ал.1 ЗГР лицето А.А.-**, а за резервен член Л.М.-** същата дирекция/л.48/. С  писмо рег.№ 9400-2429/7/24.01.2023г.  на общината  от Началника на РУ-Мездра е изпратено уведомление от ** П.Ц., в което е посочено какво е установено при извършена проверка на място/л.57-58/. 

За  адм.производство по заличаване  на адресна регистрация на основание чл.26,ал.1 АПК  жалбоподателите К.Х. и Т.Х. са уведомени с писмо рег. № 9400-2429/3/04.01.2023г. и рег.№ 9400-2429/4/05.01.2023г. на Кмета на общината/л.43-44/, като същите са връчени на лицата на дата 05.01.2023г., видно от приложените известия за доставяне/л.45-46/. Във вр. с писмата от Т.Х. *** заявление за упражняване на правото на възражение срещу заличаване на адресната регистрация рег.№ 9400-2429/6/09.01.2023г. В същото се изразява несъгласие, като се посочва, че адресната му регистрация  и тази на * му К.Х. са направени съгласно чл.92,ал.5 ЗГР с приложен нот.акт, който е с адм.адрес: ***, собственост на * им П.Ц.. Приложен е и нот.акт.за покупко-продажба на недвижим имот №111, дело № 1439/2007г. от който е видно, че П.Ц. е собственик на недвижим имот, с адм.адрес: ***/л.50-52/. Във вр. със заявлението до жалбоподателите е изпратено писмо рег.№ 9400-2429/8/30.01.2023г., в което е описано, какво е  установено при извършена служебна справка по действащия план на *** и при проверка от служители на РУ, както и  че се касае за два различни адм.адреса на които се намират имотите/л.53-54/ .

От назначената комисия от Кмета на Община Роман е извършена проверка, като за резултатите е съставен протокол на дата 03.02.2023г./л.55/, в който подробно е описано какво е установено. В протокола комисията е дала становище, че адресните регистрации, извършени на адрес: *** на  К.Х. по постоянен и настоящ адрес  и на  Т.Х. по постоянен адрес са в нарушение на чл.93, ал.5 ЗГР и следва да бъдат заличени.

В  Удостоверение  на Община Роман, изготвено от гл.спец. ТСУ и НС е посочено,  че имота описан в нот.акт. №43, нот.дело №93/1989г. се намира на адрес: ***, а имота описан в нот.акт. №111, нот.дело №1439/2007г. се намира на адм.адрес: ***/л.60/.

Представени са по преписката и списък на лицата регистрирани на адрес: ***/л.59/, Удостоверение за постоянен адрес изх.№ 109/11.11.2014г. на Община Роман  на К.Х. със заявен постоянен адрес:***/л.61/, ведно със заявление за постоянен адрес от същото лице,вх.№ 109/11.11.2014г./л.62/ и удостоверение за настоящ адрес на лицето, изх.№ 115/11.11.2014г./л.63/, адресна карта за настоящ адрес от К.Х., вх.№ 115/11.11.2014г./л.65/, ведно с приложен към тях нот.акт. №111/2007г. и декларация от П.Ц. по чл.92, ал.3 ЗГР/л.67/.

Въз основа на събраните доказателства и във вр. с утвърден Протокол на комисията от 03.02.2023г. от Кмета на Община Роман е издадена Заповед № ЗК 235/16.02.2023г., с която на основание  чл.44,ал.2 ЗМСМА, чл. чл.99б,ал.1 ЗГР и чл.140а,ал.3 и ал.4 от Наредба № РД-02-20-9  за функциониране на единната система за гражданска регистрация е заличена адресната регистрация по постоянен и настоящ адрес на К.Г.Х., регистрирана от 11.11.2014г. на адрес: *** и на Т.Ц.Х. по постоянен адрес, регистриран от 07.05.2008г. на адрес: ***. В заповедта органа се е позовал на протокола на комисията и установеното при проверката, като е посочено, че в случая административен адрес *** е дублиран на два различни поземлени имота: имот собственост на Ц.М., описан в нот.акт. №43, дело №93/1989г. и имот собственост на П.Ц., описан в нот.акт. №111, дело № 1439/2007г., като живущите лица и на двата имота са регистрирани на един и същи адм.адрес: ***. Посочено е, че след извършена служебна проверка по действащия план на ***, както и след проверка на място от служители на ТСУ и РУ е установено, че двата имота се намират на различни адм.адреси, както следва: имота на Ц.М., съгласно действащия план е с адм.адрес: ***, с вход на имота от към ***, а имота собственост на П.Ц., вписан в нот.акт, съгласно действащия план е с адм.адрес: *** и е с вход на ***. Посочено е, че становище на комисията е за заличаване на адресната регистрация на жалбоподателите, като същата е в нарушение на чл.93,ал.5 ЗГР, като постоянния адрес не изпълва своето предназначение и следва да бъде заличен. Така издадена заповед е оспорена в настоящото производство и е предмет на делото.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав в съответствие с изискванията на чл.168, ал.1-3 от АПК за проверка на оспорения акт на всички основания по чл.146, т.1-5 вкл. от АПК, извежда следните правни изводи:

Жалбата е подадена от лица-адресати на оспорената заповед, при наличие на правен интерес от оспорване съгласно чл.147, ал.1 АПК, в законоустановения срок по чл.149, ал.1  АПК,  поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Разпоредбата  на  чл.99б, ал.3 ЗГР  предвижда, че  кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл.92 или  на чл. 99а. Процесната заповед е издадена от Кмета на Община Роман, следователно актът е издаден от компетентен административен орган, в пределите  на  предоставените му правомощия. Спазена е установената писмена форма като заповедта съдържа изискуемите по силата на  чл.59,ал.2 АПК реквизити. Посочени са фактическите и правни основания за издаването й. На жалбоподателите на основание чл.26,ал.1 АПК са изпратени уведомления за образуваното административно производство и връчени, видно от приложените разписки. Във вр. с уведомлението от жалбоподателя Х. е депозирано и възражение. Със Заповед № ЗК 22/03.01.2023г. на ответника, в съответствие с изискването на чл.99б,ал.1 ЗГР  е назначена комисия, която да извърши проверка по случая. Изпратено е и писмо рег.№ 9400-2429/8/30.01.2023г. до жалбоподателите, в което е описано, какво е  установено при извършена служебна справка по действащия план на *** и при проверка от служители на РУ, както и  че се касае за два различни адм.адреса на които се намират имотите. Въз основа на представените доказателства и събраните в хода на производството допълнителни такива комисията е съставила протокол на  03.02.2023г. и е  заключила, че адресната регистрация на жалбоподателите е извършена в нарушение на чл.93,ал.5 ЗГР и следва да бъде заличена. Последвало е издаването на оспорената заповед. Видно от данните по преписката не се установяват допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да бъдат определени като съществени и съответно обуславящи  отмяната на акта на това основание. В тази насока и възраженията на жалбоподателите за допуснати процесуални нарушения  са неоснователни.

Оспорената заповед е постановена и при правилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл.89, ал.1 ЗГР адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си. Според чл.91 ЗГР адресната регистрация на лицето е отразяване на постоянния и настоящия му адрес в регистъра на населението. Редът и условията за извършване на адресна регистрация са регламентирани в  чл.92 ЗГР. 

Съгласно чл.93,ал.5 ЗГР постоянният адрес на гражданите е адрес за кореспонденция с органите на държавната власт и органите на местното самоуправление. Определение за настоящ адрес се съдържа в разпоредбата на чл.94,ал.1 ЗГР. Според този текст настоящ адрес е адресът, на който лицето живее. Разпоредбата на чл.99б ,ал.3 ЗГР предвижда заличаване на всяка регистрация, направена в нарушение на изискванията по чл. 92  или  на чл. 99а от закона.

Целта на закона е да се поддържа регистър на населението за постоянния и настоящ адрес на гражданите в актуално състояние, съответстващо на действителното фактическо положение.

В случая от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателите  са регистрирани на  притежаван от дъщеря им недвижим имот. Документът, от който черпят  правата си е  нот.акт №111, дело №1439/2007г. Видно от доказателствата по делото посочения  в нот.акт  адм.адрес, на който са регистрирани жалбоподателите  не съответства на  актуалния адм.адрес, на който се намира имота. Този факт е безспорно установен по делото. От ответника е назначена комисия по чл.99б,ал.1 ЗГР, която е извършила  проверка, при която е установила че  двата имота се намират на различни адм.адреси. Имот, собственост  на Ц.М., описан в  нот.акт №43,дело 93/1989г., съгласно действащия план е с адм.адрес: ***, с вход на имота от към ***,а имот собственост на П.Ц., вписан в нот.акт №111, дело №1439/2007г., съгласно действащия план е с адм.адрес: *** и е с вход на ***. В случая двата имота се намират на различни административни адреси, като имота на който са регистрирани жалбоподателите се намира на адм.адрес: ***. Предназначението на постоянния и настоящ адрес на лицата следва да отразява действителното фактическо положение и да са актуални. Адресът е един от правно-индивидуализиращите белези на физическите лица и им е необходим за получаване на кореспонденцията от органите на държавна и местна власт, а също е и предпоставка за упражняване на редица права, вкл. и избирателни. Затова законът, в настоящата му редакция, не допуска произволно посочване и регистриране на какъвто и да е адрес, а е въвел изискване за наличие на правна и фактическа връзка на гражданина с адреса постоянен и/или настоящ. След като адресът на жалбоподателите на който са регистрирани не съответства на фактическото положение на имота, който факт е безспорно установен при извършената проверка, видно от данните по преписката, то всяка адресна регистрация независимо дали е била законосъобразна или не към момента на извършването следва да бъде приведена в съответствие с действащите към момента законови изисквания. След като адресната регистрация на жалбоподателите към момента не отговаря на законовите изисквания и  не изпълнява функциите, за които е въведена от закона, правилно на основание  чл.99б, ал.3 от ЗГР е постановено нейното заличаване от компетентния за това орган. По този начин се постига и целта на ЗГР- да се поддържа регистъра на населението по отношение на постоянния и настоящ адрес на лицето в актуално състояние, съответстващо на действителното фактическо положение, по арг. от чл. 90, ал. 1 вр. чл. 89 от ЗГР.

Възражението на жалбоподателите, че заличаване на адресна регистрация с акт на кмета на общината е предвидено едва с измененията в ЗГР/ДВ бр.55/2015г., в сила от 21.07.2015г./,като е създаден нов раздел „Извършване на проверки“ вкл. и новия чл.99б ЗГР касае само извършени регистрации  след влизане му в сила е неоснователно. Разпоредбите на този раздел предвиждат заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл.92  ЗГР, т.е. в нарушение на актуалната редакция на тази разпоредба, каквито са действителните смисъл и цел на закона, а не към момента на извършване на регистрацията, както сочат жалбоподателите.  В случая  се касае за подадена молба от собственик на имот по реда на чл.99б,ал.1 ЗГР, извършена е проверка и е констатирано, че двата имота се намират на различни адм.адреси, като имота на който са регистрирани жалбоподателите се намира на ***, а не на адм.адрес :***. В тази насока не се споделя и възражението, че  проверка  по отношение на регистрации извършени преди 1 юли 2014г., какъвто е случая с Т.Х.  не може да бъде извършена, с оглед §16 от ПЗР на ЗИД на ЗГР. В случая проверката е започнала по молба на собственика на съседен имот, а не във вр. с §16 и дали е спазена предвидената в него процедура след влизане на изм. на закона са без значение към настоящото производство. 

По изложените съображения съдът намира оспорената заповед за законосъобразна, като постановена в съответствие с процесуалния и материалния закон и целта на закона. Жалбата е неоснователна и следва да се остави без уважение.

При този изход на спора, ответника има право на  разноски, като искането е направено своевременно. Съгласно представен списък се претендират разноски в размер на 1000 лева за адвокатско възнаграждение. Видно от приложения по делото договор за правна защита и съдействие от 20.03.2023г. е договорено адвокатско възнаграждение в размер на 1000 лева, като начин на плащане е посочено по банкова сметка. От страна на ответника не са представени доказателства, че така договореното възнаграждение в размер на 1000 лева е заплатено по банкова сметка. За да се присъди адвокатско възнаграждение същото освен да е договорено следва и да е заплатено. След като по делото до приключване на устните състезания не са представени доказателства за заплащане на договореното адвокатско възнаграждение в размер на 1000 лева по банкова сметка, въпреки че е представен списък на разноски по делото и договор за правна защита и съдействие искането за разноски следва да се отхвърли, като неоснователно и недоказано.

Водим от горното и на основание чл.172,ал.2 АПК,  Административен съд –Враца, шести състав

                                                           

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Ц.Х. и К.Г.Х. *** против ЗАПОВЕД №ЗК 235/16.02.2023г. на Кмета на Община Роман, с която е заличена адресната регистрация по постоянен адрес на Т.Х. и по постоянен и настоящ адрес на К.Х..

ОТХВЪРЛЯ искането на Кмета на Община Роман, чрез * А. за присъждане на разноски по делото в размер на 1000 лева за адвокатско възнаграждение.

Решението е окончателно и не  подлежи на обжалване, съгласно чл.92,ал.14,изр.трето ЗГР.

 

АДМ. СЪДИЯ: