О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1671
гр. Бургас, 06.07.2023 г.
Бургаският административен съд, ХХ-ти състав, в закрито заседание на шести
юли две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ
разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1201 по
описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 135 от Административно-процесуалния кодекс АПК/.
Административното
дело е образувано по искова молба от Р.З.С., ЕГН **********, с адрес: *** - ЗО
„Дебелт“, срещу Живко, служител в криминална полиция в кв. Надежда при РУ гр.
Сливен, с искане да бъде осъден му заплати сумата от 80 000 лева,
представляваща обезщетение за причинените му вреди, изразяващи се в уронване на
човешкото достойнство и чувство на страх, малоценност и незащитеност.
Твърди, че вредите са
му причинени на 08.03.2023 г. и 09.03.2023 г., когато му е бил нанесен побой от
посоченото лице. Сочи, че претенцията му е насочена срещу физическо лице с
правно основание чл. 45 – чл. 49 от ЗЗД. Допълнително на стр. 3 от молбата
уточнява, че исковата му претенция е насочена против физическо лице и
представлява обезщетение за причинени неимуществени вреди в размер на 40 000
лева, като отново посочва, че същата следва да се квалифицира с правно
основание чл. 45 – чл. 49 от ЗЗД.
Настоящият
съдебен състав намира, че делото не е подсъдно на Бургаския административен съд
по следните съображения:
Видно от исковата молба претенцията е
насочена против физическо лице с правно основание чл. 45 – чл. 49 от ЗЗД и
представлява обезщетение за причинени неимуществени вреди във връзка с нанесен
побой на ищеца.
Административните съдилища са
специализирани съдилища и разглеждат дела от определен вид, които са им
възложени изрично. Съгласно чл. 128, ал. 1 от АПК на административните съдилища
са подведомствени всички дела по искания за: 1. издаване, изменение, отмяна или
обявяване на нищожност на административни актове и административни договори; 2.
обявяване на нищожност или унищожаване на споразумения по този кодекс; 3.
изпълнение на административен договор, доколкото не е предвидено друго в
специален закон; 4. защита срещу неоснователни действия и бездействия на
администрацията; 5. защита срещу незаконно принудително изпълнение; 6.
обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на
административни органи и длъжностни лица, както и за вреди от
правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния
административен съд; 7. обезщетения за вреди от принудително изпълнение; 8.
обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на решения, постановени от
административните съдилища; 9. установяване неистинността на административни
актове по този кодекс. Отделно от това съгласно чл. 128, ал. 2 от АПК всеки
може да предяви иск, за да установи съществуването или несъществуването на едно
административно право или правоотношение, когато има интерес от това и не
разполага с друг ред за защита.
Всички
спорове, които не попадат сред изрично изброените, се разглеждат от
гражданските съдилища в съответствие с чл. 14, ал. 1 от ГПК, поради което в
конкретния случай компетентен да разгледа спора на основание чл. 104, т. 4 от ГПК е Окръжен съд - Сливен.
Родовата подсъдност на делото е абсолютна
положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство,
за наличието на която съдът следи служебно. Съгласно чл. 135, ал. 1 от АПК,
всеки съд сам решава дали заведеното пред него дело му е подсъдно, като
съгласно ал. 2, ако намери, че делото не му е подсъдно, го изпраща на надлежния
съд. Съобразявайки цената на иска /40 000 лева или 80 000 лева/ и адреса
на ответника настоящият съд намира, че производството по делото следва да бъде
прекратено и същото да бъде изпратено по подсъдност на Окръжен съд – Сливен.
Мотивиран от горното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1201 по описа на
Административен съд Бургас за 2023 г.
ИЗПРАЩА делото по
подсъдност на Окръжен съд – гр. Сливен.
Определението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: