РЕШЕНИЕ
№2372
гр. Пловдив, 21.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХ състав, в открито заседание на двадесет и
трети ноември през две хиляди двадесет и
трета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДИЧО ДИЧЕВ
ЧЛЕНОВЕ : ХРИСТИНА ЮРУКОВА
МАРИЯ НИКОЛОВА
при секретар Ваня Петкова и прокурор Иляна Джубелиева като разгледа
докладваното от съдия Дичев КАНД № 2435 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по касационна жалба на Директора на Дирекция за държавна финансова
инспекция срещу Решение № 1333/
27.07.2023 г., постановено по АНД № 1774/ 2023 г. по описа на Районен съд Пловдив,
с което е отменено Наказателно постановление №11-01-7092022/ 13.02.2023 г.,
издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на
ответника по касация за нарушение на чл.70, ал.7, т.2 и т.3, б. „б“ от Закона
за обществените поръчки, на основание чл.253, ал.1 от Закона за обществените
поръчки е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 000 лв. С
жалбата се иска отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на НП като
правилно и законосъобразно. В СЗ страната не се представлява и не взема становище. В писмено становище се поддържа жалбата и се претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Ответникът чрез процесуален представител и в писмен отговор
оспорва жалбата и претендира разноски.
Представител
на ОП – Пловдив изразява становище за основателност на жалбата.
Касационната жалба е подадена от страна, за
която решението е неблагоприятно и в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, поради
което е процесуално допустима, а по същество е основателна.
Изводите
за липса на нарушение в атакуваното решение не се споделят от настоящия състав
на съда, предвид следното:
На
първо място - в методиката за комплексна
оценка и начина за определяне на оценката по всеки показател липсва яснота как
следва да се извърши преценката относно документите необходими за изпълнението
на обществената поръчка - дали това са само посочени от закона актове за
изпълнение на проектиране, строителство и авторски надзор или се има предвид и
цялостната документация по изпълнението, съставяна в хода на реализацията на
договора за обществена поръчка, при което е невъзможно да бъдат сравнени и
оценени обективно техническите предложения в офертите. Поради това е правилен
изводът на наказващия орган за липса на надграждане по този показател. На следващо място – надграждащите елементи в
методиката по компоненти трети и пети не носят допълнително качество на
офертата. Третият критерий реално не представлява надграждащ показател за
оценка на качественото изпълнение, с
поставеното изискване за посочване на мерки за извършване на входящ контрол за
качество и съответствие на доставяните материали с предвидените за използване
такива, като предложените мерки и лица от страна на строителя, които да
осъществяват този контрол, не биха послужили като гаранция за качество и
съответствие на доставяните материали с предвидените за използване такива. Що
се отнася до последния показател за оценяване, действително не са очертани
качествените аспекти на мерките, както и правилата, по които ще се извършва
оценяването. В частта по този показател не са предвидени обстоятелства, които
трябва да се обследват и са от значение за изпълнение на предмета на поръчката
като качествените компоненти на мерките, още повече, че предметът предпоставя
разнородни дейности като проектиране и строителство. Поради това правилно е прието от административнонаказващия орган, че
възложителят е утвърдил методика за оценка на офертите в нарушение на чл. 70,
ал. 7, т.2 и т.3, б. „б“ от Закона за обществените поръчки, което е наказуемо
по чл.253, ал.1 от ЗОП.
Поради изложеното, при безспорно установеното
и доказано нарушение, и при липсата на съществени нарушения, които да доведат
до отмяна на НП, следва да бъде отменено атакуваното решение, вместо което бъде
постановено друго, с което да бъде потвърдено Наказателно постановление
№11-01-7092022/ 13.02.2023 г., издадено от Директора на Агенция за държавна
финансова инспекция.
При
този изход и съобразно направеното
искане следва да бъде осъден жалбодателят да заплати на АДФИ разноски за
осъществената юрисконсултска защита за две инстанции в размер на общо 200
лв.
Мотивиран
от горното, съдът
Р Е Ш
И:
ОТМЕНЯ Решение
№ 1333/ 27.07.2023 г., постановено по АНД № 1774/ 2023 г. по описа на Районен
съд Пловдив, вместо което ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление №11-01-7092022/ 13.02.2023 г., издадено от Директора на Агенция
за държавна финансова инспекция.
ОСЪЖДА Б.А.К.,
ЕГН **********, да заплати на АДФИ разноски в размер на 200
лв.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.