Решение по дело №1534/2018 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 август 2018 г. (в сила от 5 юни 2019 г.)
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20184430201534
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   ............

 

   22.08.2018 г., гр.Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесети август през две хиляди и осмнадесета година в състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА  НАЧЕВА

 

         При секретаря Тинка Гюрецова и в присъствието на прокурора .......... като разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 1534 по описа на същия съд за 2018 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Постъпила е жалба от М.Г. ***, ЕГН **********, против НП № 17-0938-004152 от 22.08.2017 г. на Началник група  О.н.М. ***, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 20 ал. 2 от ЗДП и на основание чл. 179 ал. 2, пр. 1 от ЗДП е наложено административно наказание: глоба в размер на 200 лв.

   Твърди се, че наказателното постановление е незаконосъобразно поради което се моли неговата отмяна.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и  не ангажира становище относно незаконосъобразността на атакуваното НП.

         Ответникът по жалбата – Началник група  О.н.М. ***, редовно призован, не изпраща представител и не ангажира становище по съществото на жалбата.

 

Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:

 

         ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

         РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЕ ЯВЯВА  НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

         В АУАН бл. 151851/10.08.2017 г., е посочено, че  жалбоподателят М.Г.Г. управлявал на 10.08.2017 г. в гр.** МПС лек автомобил „Пежо 407” ДК № ***, и че като водач на визираното МПС  около 11:00 часа движейки се в същия гр. на бул. ***“ до № **, посока кръстовище ул. „**“ при избиране на скоростта на движение, не се съобразил с положението на спрелия в колона от автомобили лек автомобил „Рено 18“ с ДК №*** с водач В. М.И. с ЕГН *********, като го удря в задната част. В следствие на удара  лекият автомобил „Рено 18“, удря спрелия пред него лек автомобил „Хюндай купе“ с ДК № ** с водач г. К. С. с ЕГН **********, при което допуска ПТП с материални щети по трите автомобила.

Горното установили длъжностните лица при Сектор „ПП“ - КАТ към О.н.М. – актосъставителят Ц.В.В. и свидетеля В.К.Л. като за установеното в съставения АУАН нарушение св. Ц.В. вменил на М.Г.Г.  нарушение на чл.20 ал. 2 от ЗДП.

 

Въз основа на съставения АУАН Началник група  О.н.М. *** издал оспореното НП.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите Ц.В.В. и В.К.Л., АУАН 151851/10.08.2017 г. на л. 7, протокол за ПТП № 1625863/10.08.2017 г. на л. 10, справка за нарушител/водач от л. 13 и л.14 от делото.

Всеки правоспособен водач  има задължение да се движи по начин, съобразен  с конкретните пътни  условия, като е длъжен да спазва предписанието на чл. 20, ал. 2 ЗДП,  като управлява автомобила с такава скорост, която да бъде съобразена с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие; водачът е длъжен да намали скоростта и в случай на необходимост да спре, когато възникне опасност за движението. Съгласно задължителното за съдилищата Тълкувателно решение № 28 от 28.XI.1984 г. по н. д. № 10/84 г., ОСНК, водачът на МПС е длъжен да съобрази скоростта на движението не само с примерно посочените от чл. 20, ал. 2 ЗДП фактори, но и с всички други затруднения и препятствия в движението, произтичащи от пътните условия и ситуации, знаците, маркировката, психофизиологическото състояние на водача и всички други отрицателно действащи фактори, като намаляването на скоростта е в зависимост от степента на опасността - колкото опасността е по-голяма, толкова скоростта трябва да бъде по-малка, като при пътни условия и ситуации, когато движението и с минимална скорост създава опасност за настъпване на произшествие, водачът следва да спре. Следователно, разпоредбата на чл. 20, ал. 2 ЗДП съдържа  примерно, а не изчерпателно  изброяване на факторите на пътната обстановка, които имат значение за избиране на съобразена скорост за движението. Величината на скоростта трябва да бъде в зависимост от отрицателното влияние на тези фактори. Колкото повече и по-неблагоприятни са те в пътната обстановка, толкова по-малка трябва да бъде скоростта на движението в сравнение с максимално предвидените такива по чл. 73 ППЗДП.  Скоростта не се избира от водачите произволно, а се обуславя от  конкретните  пътни и атмосферни условия.

В съдебната практика съществува различие при установяване съдържанието на понятието "съобразена скорост", като в отделни разпоредби на закона за обозначаването й се използват понятията "намалена скорост", "бавна скорост", "скорост, която дава възможност да се спре", "безопасна скорост" и др., но при тълкуване на тези разпоредби е видно, че не съществуват отделни видове намалени скорости със съответния диапазон на тяхната величина. Скоростта се определя като „съобразена”, като се вземат предвид факторите, посочени в двете хипотези на чл. 20, ал. 2 ЗДП.

На М.Г. е вменено допуснато нарушение на посочената  в акта и наказателното постановление норма на закона, като поради несъобразяване на скоростта му на движение не успява да избегне или спре  и удря спрелия в колона от автомобили лек автомобил „Рено 18“ с ДК № ** с водач В. М. И. с ЕГН *********, като го удря в задната част, в следствие на удара  лекият автомобил „Рено 18“, удря спрелия пред него лек автомобил „Хюндай купе“ с ДК № *** с водач Г. К. С. с ЕГН **********. По делото е безспорно установено, че  водачът на претърпелия произшествие автомобил  М.Г. е бил наясно с факта, че  шофира  в населено място, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие -  все  обстоятелства,  които е трябвало  да го мотивират  да изпълни задълженията си за движение със скорост, която да му гарантира спиране пред всяко предвидимо препятствие.  Той е следвало да избере скорост съобразена с конкретната ситуация на пътното платно, така че при необходимост реакцията на водача да предотврати настъпването на пътнотранспортното произшествие. В настоящия случай водачът не е предотвратил произшествието, макар да е бил наясно с натовареността на пътното платно и е следвало да предвиди спрелият в колона автомобил. Последното обстоятелство е ирелевантно за отговорността му което навежда на извода, че избраната от Г. скорост е била несъобразена с факторите, посочени в чл.20, ал.2 от ЗДП.

         Съдът не откри спор по делото, че след като е допуснал ПТП, Г. се е движил с несъобразена скорост, след като не е успял да овладее управлявания от него автомобил и да избегне удара на спрелият в колона автомобил. Всяка скорост, която не позволява на водача да намали скоростта и да спре пътното превозно средство, като по този начин е станал причина за осъществяване на пътнотранспортно произшествие, е несъобразена скорост.

Пътнотранспортно произшествие по смисъла на § 6, т.30 от ДР на ЗДП е събитие, възникнало в процеса на движението на пътно превозно средство и предизвикало нараняване или смърт на хора, повреда на пътно превозно средство, път, пътно съоръжение, товар или други материални щети. В тази връзка и видно от съставения АУАН, са налице нанесени материални щети по три автомобила.   

 

Предвид изложеното, скоростта на ж-ля Г. се явява „несъобразена”, тъй като е била неподходяща за конкретните  условия и за другите обективно посочени в чл. 20 от ЗДП  неблагоприятни фактори, независимо от конкретния й размер, щом движението със същата е довело до настъпване на ПТП с  причиняване на материални щети.

 

Съгласно ал.2 на чл.179 от ЗДП „Който поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление.”.

 

Доколкото разпоредбата на чл. 179 ал. 2 от ЗДП предвижда санкция   в абсолютен размер, съдът намира, че наложеното наказание глоба в размер на 200 лв. не подлежи на обсъждане по отношение на изменението му.

Съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и НП, като съдът намери за несериозни и голословни възраженията на ж-ля за несъответствие на санкционната норма, посочена в НП, доколкото ясно се вижда, че тя е нормата на чл. 179, ал.2 пр.1, а не визираната от ж-ля в жалбата тази на чл.178 от ЗДП, поради което НП следва да бъде потвърдено.

 

         Воден от горното и на основание чл.63 ал.І от ЗАНН,съдът

 

Р Е Ш И :

 

         ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 17-0938-004152 от 22.08.2017 г. на Началник група  О.н.М. ***, с което на М.Г. ***, ЕГН ********** за нарушение на чл.20, ал. 2 от ЗДП и на основание чл. 179, ал.2, пр. 1 от ЗДП  е наложено административно наказание – глоба в размер на 200 /двеста/ лева като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд – гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.

                  

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: