Присъда по дело №450/2019 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 108
Дата: 25 ноември 2019 г. (в сила от 11 декември 2019 г.)
Съдия: Пламен Димитров Петков
Дело: 20191800600450
Тип на делото: Въззивно наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 10 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ПРИСЪДА

гр.София, 25.11.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

С. О. СЪД, наказателно отделение, ПЪРВИ въззивен наказателен състав, на двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета година в открито съдебно заседание в следния състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. П.

ЧЛЕНОВЕ: Н. Н.

                      А. И.

 

при участието на секретаря Р. А.  

в присъствието на прокурора С. Т.,...........

разгледа докладваното от съдия П. П. ВНОХД № 450 но описа за 2019 год. и въз основа на закона и доказателствата по делото

 

П  Р  И  С  Ъ  Д  И :

 

         ОТМЕНЯВА  изцяло,  на основание чл. 336, ал. 1, т. 3 НПК, присъда № 38 от 08.04.2019 г., постановена по НОХД № 383 по описа за 2018 г. на РС-И., като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

 

         ПРИЗНАВА подсъдимия Х.П.М., роден на *** ***, българин, български гражданин, живущ ***2, със средно образование, неженен, неосъждан, с ЕГН: **********, за НЕВИНОВЕН в това, че на 14.11.2015 год., около 13:30 часа, в гр. К., обл. С.а, на ул. „А. С.“, на пешеходна пътека, при управление на моторно превозно средство–л.а. марка „П.“, модел „.“, с peг. № СО . ВМ, е нарушил правилата за движение по пътищата – чл. 20, ал. 2 ЗДвП–„Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране на скоростта на движението да се съобразяват с…с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.“ и чл. 119, ал. 1 ЗДвП – „При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре“, като по непредпазливост е причинил на М. Й. Л. от с. М., обл. С., средна телесна повреда – трайно затрудняване движенията на левия долен крайник за повече от 30 дни, изразяваща се в открито счупване на кости от лявата подбедрица и голямопищялна кост с разместване, като го ОПРАВДАВА ИЗЦЯЛО по повдигнатото против него обвинение за   престъпление по чл. 343, ал. 3, б.“а“, пр. 2, вр. ал. 1, б. „б“, пр. 2, вр. чл. 342, ал.1, пр. 3 НК.

 

         На основание чл. 190, ал. 1 НПК ПОСТАНОВЯВА разноските по делото в размер на 3008,52 лева (три хиляди и осем лева и петдесет и две стотинки), сторени в двете фази на наказателното производство да останат за сметка на държавния бюджет.

 

 

ПРИСЪДАТА  подлежи на протестиране в 15-дневен срок от днес пред В. Ка. съд на Република Б.я.

 

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                     (Пл.П.)

 

 

                                       ЧЛЕНОВЕ : 1.

    

                                                                     (Н.Н.)

 

                     

                                                            2.

 

                                                                    (Ан.И.)

Съдържание на мотивите Свали мотивите

                                                                                                                                                                               

                                            М О Т И В И

 

към въззивна присъда от 25. 11. 2019 год., постановена по в.н.о.х.д. № 450/2019 год. по описа на СОС - н.о., първи въззивен състав

 

 

 

 

      

      С присъда № 55 от 08. 05. 2019 год., постановена по н.о.х.д. № 86 / 2018 год. по описа на Районен съд -  И., първи състав признал подсъдимият Х.П.М. с установена по делото самоличност за виновен, в това, че на  14. 11. 2015 год. около 13 : 30 часа, в гр. К.., обл. С., на ул. А. С.” на пешеходна пътека, при управление на моторно превозно средство - л.а. марка „Пежо”, модел „306” с рег. № .е нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 119, ал. 1 от ЗДвП - „При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре”, като по непредпазливост е причинил на М. Й. Л. от с. М., обл. С.а, средна телесна повреда - трайно затрудняване движенията на левия долен крайник за повече от 30 дни, изразяваща се в открито счупване на кости от лявата подбедрица и голямопищялна кост с разместване, поради което и на основание чл. 343, ал. 3, б. „а”, пр. 2-ро, вр. ал. 1, б. „б”, пр. 2-ро, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК и при условията на чл. 55, ал. 1, т. 1 от НК му било наложено наказание „лишаване от свобода” за срок от три месеца и оправдан по повдигнатото му обвинение за допуснато нарушение по чл. 20, ал. 2 от ЗДвП.

         На основание чл. 66, ал. 1 от НК, състава на районния съд отложил изпълнението на наложеното на подсъдимия наказание „лишаване от свобода” с изпитателен срок от три години, а на основание чл. 343г, вр. чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК, лишил подс. М. от правото да управлява МПС за срок от три години. В тежест на подсъдимия били възложени и разноските по делото.

В  жалбата на защитника и допълнението към нея по същество се твърди, че присъдата е постановена при допуснати нарушения на материалния закон и на процесуалните правила.

Навеждат се  доводи за липса на достатъчно доказателства касателно авторството на деянието и извършен неправилен доказателствен анализ.

Към въззивната инстанция е отправено искане за упражняване правомощията по чл. 334, т. 2 във вр. с чл. 336, ал. 1, т. 3 от НПК, алтернативно, делото да бъде върнато за ново разглеждане от друг съдебен състав на първоинстанционният съд.

Жалбата се поддържа и в съдебно заседание пред настоящата инстанция от защитниците на подсъдимия - адв. Б.П. от САК и адв. С.С. ***.

Районна прокуратура -  И. не е депозирала становище по жалбата.

 В съдебно заседание представителят на СОП намира обжалваната присъда за правилна и законосъобразна и пледира, същата да бъде потвърдена.

С.ият окръжен съд, след като обсъди изложените във въззивната жалба съображения, както и наведените от страните доводи и след като сам служебно провери изцяло правилността на присъдата по реда на чл. 314 НПК, намира следното:

   Въз основа на доказателствените материали, проверени в хода на първоинстанционното съдебно следствие, за да постанови обжалваната присъда решаващият състав на първоинстанционният съд е възприл следната относима към предмета на делото фактическа обстановка:

В съботния ден на 14. 11. 2015 год., в гр. К.. се е провеждал зеленчуков пазар, поради и което, както обичайно имало и интензивно движение на автомобили и пешеходци. Около 13, 30 часа, подс. Х.М., управлявайки лек автомобил „Пежо", рег.№ ., се движел по ул. „А. С." с посока на движение към ул. „Ц. ш.".

По същото време свид. М. Л., която работи като продавач в магазин за бельо и обувки в района на зеленчуковия пазар, се прибирала от работа заедно със съпруга си свид. Р. Л и свид. Г. К.. Свид. Л отишъл до автомобила си, който бил паркиран в близост, за да остави торби с покупки. След кръстовището на ул. „Ал. С." и ул. „К." имало обозначена с хоризонтална маркировка пешеходна пътека, по която Л. искала да пресече, за да отиде до намиращия се от другата страна на улицата месарски магазин, а свид. К. се спряла да разговаря с продавач на мляко. На тротоара пред пешеходната пътека имало паркиран автомобил.

След като Л. пристъпила на пешеходната пътека и на около 120 см от края на десния тротоар била блъсната с предната дясна габаритна част на лекия автомобил „Пежо". В резултат на удара бил счупен предния десен мигач на автомобила, а Л. паднала успоредно на пешеходната пътека. Ударът между лекия автомобил и пострадалата бил възприет както от свид. К., така и от св. Д. Х., която работи като продавач-консултант в намиращата се в сграда от дясната част на пътното платно оптика.

Свид. К., Х. и Л, както и дошлите на мястото на произшествието свидетели С. А. и Д.Т. възприели, че Л. има открита фрактура на лявата подбедрица, поради което и не могли да я преместят от платното до пристигането на екип на спешна помощ. Освен лекарския екип на мястото дошъл и полицейски екип в състав Г. Т. и В. Г., които запазили местопроизшествието и повикали дежурният автоконтроьор Д. И..

Описаната дотук фактическа обстановка състава на районния съд е извел от събраните писмени и гласни доказателства, а именно от огледния протокол и от показанията както на пострадалата Л., така и от показанията на свид. К., Х. и Л, които непосредствено са възприели съприкосновението между лекия автомобил с тялото на пострадалата. Приел е, че косвено обстоятелствата около настъпване на произшествието се установяват и от показанията на свид. Т. и А., които макар и да не са възприели непосредствено удара, са отишли на мястото непосредствено след него и са видели лежащата на пътното платно Л..

Решаващият съдебен състав е счел, че от протокола за оглед на местопроизшествие се установява по несъмнен начин, че към момента на възникване на пътно-транспортното произшествие непосредствено преди пешеходната пътека няма пътен знак, но пешеходната пътека е с ясна маркировка с бяла боя. Времето е било ясно и с добра видимост. Пътният знак Д-17 е монтиран на ул. „"К.", преди кръстовището с ул. „Ал. С.". Освен това се установява и, че на тротоара в дясната част, откъдето е започнала пресичането си пострадалата е имало паркиран лек автомобил, а след него и електрически стълб. Автомобилът „Пежо" след като е преустановил движението си се е намирал на пътното платно, като предното дясно колело е било на 0,95 м от десния край на платното, а задното дясно колело - на 0,75 м. При съприкосновението с пешеходеца на лекия автомобил бил счупен десен блок /фар-мигач-габарит/. Организацията на движението на мястото, където е настъпило пътно-транспортното произшествие е установена и от представената схема от община К.., като на кръстовището на ул. „К." и ул. „Ал. С. е имало хоризонтална и вертикална маркировка, но по делото има изготвена справка, че в общината няма изготвен и одобрен проект за организацията на движението с пътни знаци на територията на гр. К...

От заключението на съдебно-медицинската експертиза, която както състава на районния съд, така и настоящия съдебен състав кредитира изцяло, се установява, че на пострадалата М. Л. е било причинено отрито счупване на кости от лявата подбедрица - голямопищялната кост с разместване, което нараняване е довело до трайно затрудняване на движението на левия долен крайник за повече от 30 дни, като при благоприятно протичане на оздравителния процес възстановяването на пострадалата би продължило около 4-5 месеца.

Решаващият първоинстанционен съдебен състав е кредитирал комплексната съдебно-медицинска и автотехническа експертиза, приемайки, че от това експертно заключение се установява, че уврежданията на пострадалата са в резултат на челен, директен удар, нанесен от лекия автомобил „Пежо", при условията на автомобил и пешеходец в процес на движение, като инициалният контакт е нанесен с предната габаритна стена на автомобила - предна броня вдясно, в резултат на който тялото на пешеходката е било отхвърлено в посока напред с последващо падане в терена. Освен това, в това заключение обосновано е посочено, че скоростта на движение на М. към момента на възникване на произшествието е била не по-висока от 30 км /ч, а ударът е настъпил на около 1,2 м от десния край на пътното покритие по посока на движение на автомобила. Съдебният състав също така е приел за логично и достоверно твърдението на автоексперта, че ударът е бил непредотвратим при избраната от водача скорост на движение и че настъпването на произшествието не се дължи на причина от технически характер. За обективно и достоверно е прието и отразеното в допълнителната автотехничека експертиза, че независимо от паркирания автомобил и предвид височината на пострадалата, водачът на лекия автомобил е могъл да възприеме действията по пресичане на платното за движение от момента, в който пешеходката се е намирала на линията на бордюра на десния тротоар.

В заключението по тройната автотехническа експертиза изслушана в рамките на проведеното първоинстанционно съдебно следствие на което състава на районния съд се е доверил, е посочено категорично, че ударът между автомобила и пешеходката е настъпил върху хоризонталната маркировка за пешеходна пътека тим „зебра". За този извод вещите лица са изхождани от местоположението на автомобила, установено при огледа на местопроизшествие, както и от установеното при същото процесуално-следствено действие, петно от кръв на пътното платно. Освен това експертите са посочили, че при избраната от водача скорост на движение от 30 км/ч опасната зона на спиране на лекия автомобил „Пежо" е била около 15 метра, а максималната скорост, при която ударът е бил предотвратим поредством аварийно спиране е била не по-висока от 18 км/ч.

Първоинстанционният съдебен състав  обаче, не е кредитирал коментираното заключение в частта, в която е посочено, че непосредствената причина за настъпване на произшествието е навлизането от страна на пешеходката в опасната зона на спиране на лекия автомобил.

С оглед принципа визиран в разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от НПК бе проведено въззивно съдебно следствие в рамките на което бе допусната и назначена комплексна съдебно-медицинска и авто-техническа експертиза със следните задачи :

- да    се    определи    медико-биологичната    характеристика    на травматичните увреждания, получени от пешеходката М. Й. Л. при ПТП от 14. 11 .2015    год.;

-  механизмът     на настъпването им и положението на тялото спрямо автомобила в момента на удара - инициалния контакт;

- да се определи скоростта на движение на лек автомобил „Пежо" в района на произшествието и към момента на удара с тялото на пешеходката;

- да се определи мястото на удара-инициалния контакт между лек автомобил „Пежо" и тялото на пострадалата пешеходка по дължината и широчината на пътното платно, като се имат предвид данните по делото   и   направеното   възражение,   отразено   в   Протокол   за предявяване на разследване по досъдебното производство от 31.08.2016 г. /л. 89 от ДП/;

- да се определи разстоянието на опасната зона за спиране на автомобила, при скорост на движение, съобразно отговора на втори въпрос и установената по делото конкретна пътна и фактическа обстановка;

- да се определи отстоянието на автомобила от мястото на удара в момента, когато водачът би могъл да възприеме наличието на пешеходеца като обект-опасност за движението на пътното платно;

- от техническа гледна точка ударът бил ли е предотвратим от водача на автомобила?;

- да се даде заключение каква е възможността на водача на лек автомобил „Пежо"-Х.П.М., да възприеме наличието на пострадалата пешеходка в началния момент на предприетото от нея пресичане на платното за движение като се има предвид установената по делото конкретна фактическа обстановка и действителния ръст на пострадалата;

- каква е причината за настъпилото пътно-транспортно произшествие от техническа гледна точка?;

- да се изготви динамична скица на настъпването и протичането на процесното ПТП.

От заключението по посочената експертиза и защитата на изводите й в съдебно заседание пред въззивния съд се установява, че при пътно-транспортното произшествие на пострадалата М. Й. Л. е причинено открито /с рана/ счупване на кости от лявата подбедрица – голямопищялната кост, счупване на кости от лявата подбедрица – голямопищялната кост с разместване, което счупване е довело до трайно затрудняване движенията на левия долен крайник за повече от 30 дни. При благоприятно протичане на оздравителния процес то ще бъде налице около 4-5 месеца от датата на травмата. В момента на удара, пешеходката М. Й. Л. е била с лявата си страна към автомобила, като контакта е бил с леви крак и десния край на предната броня на автомобила.

Според експертите, скоростта на движение на л.а. „Пежо 306" непосредствено преди задействане на спирачната му система (и в момента на удара) е била около
12 km/h, като ударът е настъпил на платното за движение в конфликтна точка на първоначален контакт, която се намира: по дължина на 6, 35 m южно от ориентира приет в протокола за оглед и на 1, 25 m след маркировката за пешеходна пътека, а по широчина на 1, 1 – 1, 3 м, източно от западната граница на западното платно за движени. Мястото на удара по широчина е дължина е определено на база на обективните данни, които не може да се опровергаят от свидетелски показания.

Вещите лица сочат, че дължината на пълния спирачен път (опасна зона) при движение на автомобила в конкретната пътно-климатична обстановка със скорост 12 км/ч е била 4, 05 метра.

За да определят отстоянието на автомобила от мястото на удара в момента, когато водачът би могъл да възприеме наличието на пешеходеца като обект-опасност за движението на пътното платно експертите са се съобразили с показанията на пострадалата пешеходка - свид. М. Й. Л.. Сочат, че, преди да предприеме пресичане на платното за движение, пешеходката М. Й. Л. е била неподвижна на тротоара т.е. тя не се е движела по тротоара към платното за движение. Дистанцията измината от автомобила управляван от подс. М. при тръгване и навлизане на пешеходката на платното е била около 3, 48метра.

Отразено е също, че при движение на л.а. „Пежо 306" със скорост от 12 км/ч или по - голяма, водачът на л.а. „Пежо 306" - подс. М., е реагирал своевременно при тръгването и навлизането на пешеходката М. Й. Л. на платното за движение, като в този момент мястото на удара е била вътре в опасната зона на л.а. „Пежо 306" т.е. удара е бил неизбежен.

Намират, че водачът на л.а. „Пежо 306" - подс. М., би имал техническа възможност да избегне удара чрез безопасно екстрено спиране, ако в момента в който е реагирал се е движел със скорост по - малка от 9 км /ч, като коректно са отразили, че дали водачът на л.а. „Пежо 306" е следвало да се движи с такава скорост е въпрос извън компетентността на експертизата.

По отношение каква е била възможността на водача на лек автомобил „Пежо"-подс. Х.П.М., да възприеме наличието на пострадалата пешеходка в началния момент на предприетото от нея пресичане на платното за движение като се има предвид установената по делото конкретна фактическа обстановка и действителния ръст на пострадалата, вещите лица заключават, че при тръгване и навлизане на пешеходката на платното, л.а. „Пежо 306" се е намирал на около 3, 48 м преди мястото на удара, като в  този момент, вода и подсъдим е реагирал чрез спиране.

Като причина за настъпилото пътно-транспортно произшествие от техническа гледна точка експертите излагат следното – водачът, подс. Х.М. е управлявал л.а. „Пежо 306" по платното за движение на ул. „Ал. С." в гр. К.. в посока от север на юг. През това време пешеходката М. Й. Л. е била на десния (западен) тротоар, където е стаяла. Когато л.а. „Пежо 306" е бил на около 3, 48 м, пешеходката М. Й. Л. е предприела пресичане на платното за движение в посока от запад на изток, от дясно на ляво пред автомобила. Водачът на автомобила е реагирал, като екстрено е задействал спирачната система, но въпреки това е настъпил удар, който е бил неизбежен. Удара е настъпил в предната дясна част на л.а. „Пежо 306" и в лявата страна на пешеходката М. Й. Л.. След удара л.а. „Пежо 306" се е установил на мястото и в положението отразени в протокола за оглед и видни от фотоалбума на местопроизшествието а пешеходката е паднала на платното за движение в близост до автомобила и до червеното петно отразено в протокола за оглед и видно от фотоалбума на местопроизшествието.

Настоящият въззивен съдебен състав кредитира и възприема изцало заключението и констатациите по изслушаната при проведеното въззивно съдебно следствие експертиза, тъй като намира същите за обосновани, обективни, безпристрастни и компетентно изложени.

Така, на практика, установената като цяло от състава на първоинстанционния съд фактическа обстановка се установява и при проведеното въззивно съдебно следствие изключая,  няколко важни за изхода на делото обстоятелства а именно, скоростта на движение на процесния автомобил, дължината на пълния спирачен път или т.нар., опасна зона, дистанцията измитана от автомобила управляван от подсъдимия при тръгване и навлизане на пешеходката на платното за движение и най –вече, че въпреки факта, че подс. М. веднага след като е възприел пешеходката и пострадала Л. като опасност за движението и е реагирал като екстрено е задействал спирачната система, въпреки това е настъпил удар, който според експертите е бил неизбежен.

Както в правната теория, така и в съдебната практика няма спор, че за да може да бъде прието, че водач на МПС не е действал виновно при наличие на настъпило пътнотранспортно произшествие и настъпили в резултат на него, общественоопасни последици е необходимо не само той да се е съобразил със законовите предписания регламентиращи осъществяваната от него правнорегламентирана дейност – управлението на моторно превозно средство, но и да са били обективно налице условия, при които той е да е бил поставен в състояние на невъзможност да изпълни законово вменените му задължения като водач на МПС и да предотврати настъпването на вредни последствия. Иначе казано, особено съществено, за да се приеме, невиновно поведение от страна на водач на МПС се явява, наличие на такова въздействие на условията в които попада дееца, при което, същия не е в състояние да ги преодолее за да не настъпят общественоопасни вредни последици, макар и водача на МПС да действува при условията на чл. 11, ал. 3 от НК.

В настоящият случай по безсъмнен, експертен начин се установява, че причината за настъпилото пътно-транспортно произшествие от техническа гледна точка се явява следния механизъм - вдачът, подс. Х.М. е управлявал л.а. „Пежо 306" по платното за движение на ул. „Ал. С." в гр. К.. в посока от север на юг, като през това време пешеходката М. Й. Л. е била на десния (западен) тротоар, където е стояла. Когато л.а. „Пежо 306" е бил на около 3, 48 м, пешеходката М. Й. Л. е предприела пресичане на платното за движение в посока от запад на изток, от дясно на ляво пред автомобила. Водачът на автомобила - подс. М. е реагирал, като екстрено е задействал спирачната система, но въпреки това е настъпил удар, който е бил неизбежен.

При това положение извън съмнение, в настоящия случай се очертава хипотезата на чл. 15 от НК, а именно, не е виновно извършено деянието, когато деецът не е могъл да предвиди настъпването на общественоопасните последици, или  т.нар., случайно деяние.

Поради и това, настоящия съдебен състав счете, че следва да постанови присъда, с която отмени изцяло присъда № 55 от 08. 05. 2019 год., постановена по н.о.х.д. № 86 / 2018 год. по описа на Районен съд -  И., като признае подсъдимият Х.П.М. с установена по делото самоличност за невинен, в това, че на  14. 11. 2015 год. около 13 : 30 часа, в гр. К.., обл. С.а, на ул. А. С.” на пешеходна пътека, при управление на моторно превозно средство - л.а. марка „Пежо”, модел „306” с рег. № .е нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 119, ал. 1 от ЗДвП - „При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре”, като по непредпазливост е причинил на М. Й. Л. от с. М., обл. С.а, средна телесна повреда - трайно затрудняване движенията на левия долен крайник за повече от 30 дни, изразяваща се в открито счупване на кости от лявата подбедрица и голямопищялна кост с разместване, поради което и на основание чл. 304 от НПК го оправдае по повдигнатото му обвинение за извършване на престъпление по чл. 343, ал. 3, б. „а”, пр. 2-ро, вр. ал. 1, б. „б”, пр. 2-ро, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.

Съобразно разпоредбата на чл. 190, ал. 1 от НПК сторените по делото деловодни разноски в двете фази на воденото наказателно производство остават в тежест на държавата.

           По така изложените съображения въззивният съд постанови присъдата си.        

 

 

 

                                                             Председател:                       

 

                                                               Членове: 1.                            

 

 

                                                                               2.