Решение по дело №409/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 51
Дата: 27 февруари 2020 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700409
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 27.02.2020 г.

 

Административен съд – Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и седми януари две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 409/ 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на Ш.А.К. от *** срещу Уведомително писмо, изх.№02-090-6500/3216/06.08.2019 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, гр.София. Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт като постановен в нарушение на материалния закон. Сочи се, че изводите на административния орган са необосновани и неправилни, поради неправилното тълкуване и прилагане на закона, вследствие на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила в хода на административното производство, довели до необосновани материалноправни изводи. В административния си акт административния орган не е изложил мотиви - подробни и ясни фактически и правни основания за издаването му. В подкрепа на това свое твърдение посочва като пример, че за парцел *** с направление „ВПС“, в таблицата е посочено, че площта след извършена ПнМ е 0.84 ха, а площ след извършени административни проверки е 0 ха. Не ставало ясно нито какви са тези административни проверки, нито от кого и кога са извършени, както и въз основа на какви критерии цялата площ на парцела е установена (определена) като недопустима. Парцелът е одобрен с първото подадено заявление по мярка 214 през 2012 г. и като такъв е с поет агроекологичен ангажимент за петгодишен период, т.е. до 2016 г. включително. Съгласно Решение № 2548 от 24.02.2014 г. на ВАС по адм.д. № 11194/2013 г., разпоредбата на чл. 4 Наредба № 11/6.04.2009 г. обвързва подпомагането на дейносностите по управление на земеделски земи с висока природна стойност с физическите блокове, които попадат в обхвата на такъв слой земи, определени в системата за идентификация на земеделските парцели, към момента на подаване на заявление за подпомагане, т.е. към 2012г. Тълкуването на  разпоредбата ведно с нормата на чл. 40 Наредба № 11/6.04.2009 г. води до извод, че физическите блокове, за които ще се подпомагат агроекологичните дейности по мярката "Управление на земеделски земи с висока природна стойност", се определят съгласно заповед на МЗХ.

В жалбата се сочи също, че не са съобразени доказателствата по административната преписка. Твърди се, че това само по себе си опорочава административното производство, защото в тази насока липсва какъвто и да е документ и доказателства в подкрепа на твърденията на административния орган. Изразено е становище, че липсва ясна и конкретна разпоредителна част. Административният орган се е задоволил с това да посочи само Заявление за подпомагане с УИН: *** и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016 г.

Твърди се, че административния орган не е взел предвид, че през 2016 г. жалбоподателката е подала Заявление за плащане по мярка „Агроекологични плащания “ с направления „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност (ВПС1)“ и „Контрол на почвената ерозия“

Съгласно чл.65, ал.7 от Наредба № 11/06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 4 „Агроекологични плащания“от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013, Държавен фонд ’’Земеделие” – Разплащателна агенция, писмено информира кандидатите за подпомагане за изплатената им финансова помощ всяка година в срок до три месеца след датата на оторизация на плащането. В жалбата се сочи, че Ш. К. не е била уведомена в нормативно определения срок от Държавен Фонд „Земеделие“ за изплатената, съответно отказана финансова помощ. Писмото за изплатеното финансово подпомагане, съответно отказаното такова, е изпратено повече от три години след подаването на заявлението за плащане,което надхвърля всякакви законови и разумни срокове и нарушава правото ми на защита. Освен, че това необосновано по никакви причини забавяне противоречи на един от основните принципи на административното производство – бързина и процесуална икономия съгласно чл.11 от АПК, то води до невъзможност да организира по адекватен начин защитата си. Това твърдение обосновава по следния начин: първо, част от земеделските земи, предмет на оспорването, вече отдавна не се владеят/стопанисват на правно основание от жалбоподателката, и второ – част от тях вече са необратимо променени през изтеклото време – повече от три години след заявяването им. Възможно е част от тях вече да са запустели, други - разорани, а на трети да е променен начина на трайно ползване. Твърди се, че ако не е било това умишлено или неумишлено, но без съмнение, недопустимо забавяне в произнасянето на административния орган, би могла да докажа с всички, предвидени от закона способи (вкл. чрез оглед и експертиза), че към годината на кандидатстване е поддържала всички заявени площи в добро земеделско и екологично състояние и съгласно законовите изисквания. Сочи се също, че жалбоподателката не е била уведомена, а също така и административният орган не сочи да са били извършвани допълнителни проверки и/или да е изисквана допълнителна информация по подаденото от нея през 2016 г. заявление за подпомагане по направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност (ВПС)“ от мярка 10 „Агроекология и климат“, както и не сне била уведомявана за спиране на производството или за каквито и да е било други обстоятелства, което да е наложило удължаване на сроковете за произнасяне по административния акт. Относно извършената проверка на място от РТИ се излага довод, че това е станало в периода: 11.11.2016-21.11.2016, т.е. близо два месеца след края на стопанската година, в която изтича ангажимента по мярка 214. В този период всички договори с правно основание за ползване на стопанисваните земеделски земи, вкл. ползваните по договори за наем с Община Джебел и МЗХГ (чрез ОД „Земеделие” - Кърджали), са с дата на валидност 30.09.2016г., т.е. края на стопанската година. След 01.10.2016 г. Ш.К. не притежава валидно правно основание за ползване на стопанисваните земи и няма право да ги стопанисва.

Посочва се, че е направила възражение относно извършената проверка, за резултатите от която е уведомена с писмо с изх. № *** от *** г., но то не е било взето предвид от АО.

Прави се искане да се отмени оспореното уведомително писмо. В съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник и се претендират деловодни разноски.

Ответникът – заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуален представител по пълномощие, изразява становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В представена писмена защита подробно посочва съображенията си за това, свеждащи се до следното: Обжалваният акт е издаден от компетентен орган с делегирани правомощия на основание Заповед № ***/*** г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Спазена е изискуемата от закона форма, съдържаща фактическите и правни основания, мотивирали издаването на уведомителното писмо. Преди издаване на акта са извършени всички проверки.Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност и от лице, правната сфера на което се засяга по неблагоприятен начин от оспореното уведомително писмо. Съдът приема, че жалбата срещу УП е подадена в срок, тъй като от събраните доказателства се установява, че до подаването й пред АС – Кърджали горестоящият административен орган – Министър на земеделието, храните и горите, не е получил административната преписка и съответно не е спазил задължението си по чл.97, ал.1, изр. последно от АПК – да уведоми жалбоподателя за дата на получаване на административната преписка. Тъй като не е получил административната преписка, за горестоящият административен орган не е започнал да тече срок за произнасяне. Жалбата до министъра на земделието, храните и горите не е изпратена чрез ДФ „Земеделие“, поради което е неприложима разпоредбата на чл.92, ал.2 от АПК. Тъй като произнасянето на горестоящия орган не е условие за съдебно оспорване на акта, то жалбата е допустима за разглеждане от съда по изложените по-горе съображения. Поради изложеното и предвид настъпилата законодателна промяна в разпоредбата на чл.97, ал.1 от АПК АС – Кърджали намира, че в случая не може да се приложи ТР № № 6 от 30.06.2015 г. на ВАС по т. д. № 4/2013 г., ОСС, І и ІІ колегия, а е налице хипотезата на мълчалив отказ.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателката Ш. К. е регистрирана с Уникален регистрационен номер /УРН/ *** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ през 2011 г. За кампания 2016 г. е подала Общо заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/ *** по мярка 214 "АЕП" – направление " Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност" (ВПС1) и „Контрол на почвената ерозия“. В подаденото заявление е декларирала, че е запозната с условията по схемите и мерките, за които кандидатства за подпомагане. .“ Към заявлението са приложени Таблица на използваните парцели 2015 г., съдържаща данни за идентификация на парцелите, и карти на съответните блокове на земеделското стопанство (БЗС)При подаване на заявлението са направени проверки, обективирани в: "Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2016 г.", при които са открити несъответствия за 8 парцела, за които жалбоподателката, видно от таблица за използваните парцели 2016г., е кандидатствала по направление ВПС1 и за толкова по направление „Контрол на почвената ерозия“. Съгласно отразеното, при извършените автоматични проверки, несъответствието е описано като „Заявената площ или част от нея попада извън полигона с правно основание.“ След извършена проверка на място от служител в Регионален технически инспекторат на ДФ „Земеделие” – Кърджали, отразена в Доклад за проверка на площи, е установено, че за част от заявените площи са установени несъответствия. За констатациите жалбоподателката е уведомена с УП, изх.№ ***/ *** г. на ДФЗ – Кърджали и е подала възражение, вх.№ ***/ *** г., на което е било отговорено с УП, изх.№ ***/ *** г. на заместник ИД на ДФ „Земеделие”.

С оспореното в настоящото производство УП е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „АЕП” от програмата за развитие на слеските райони 2007 -2013 г., за кампания 2016 г., за кампания 2015 г., като по отношение на оспорващия е уважено искане за оторизиране на суми по АЕП в размер на ***  лева и е отказано искане за подпомагане по АЕП в размер на *** лева.

В УП е посочено, че за декларираните в заявлението за подпомагане за 2016 г. площи по мярка 214 „АЕП”, направление ВПС1, 2016 г. е последна година от поетия агроекологичен ангажимент от това направление. Частично е отказано финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в посочени в табличен вид 8 парцела с описани идентификатори. В осем колони са посочени критериите при определяне на площите, за които е прието, че са недопустими за подпомагане: декларирана площ ( ха); площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи –  ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) ( ха); площ на парцела след извършени административни проверки ( ха); площ на парцела с неспазени базови и други изисквания (ха); установена (определена) площ на парцела ( ха).

За парцел с идентификатор *** съгласно посочените критерии е установено следното: декларирана площ 0.84 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.84 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0 ха.

За парцел с идентификатор *** съгласно посочените критерии е установено следното: декларирана площ 1,72 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 1,72 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 1,6 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 1,72 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 1,6 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.79 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.77 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.72 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.77 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.72 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.57 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.57 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.51 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.57 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.51 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 6.53 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 6.51 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 6.2 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 6.51 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 6.2 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 1.96 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 1.96 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 1.77 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 1.96 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 1.77 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 8.86 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 8.81ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 8.47 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 8.81 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 8.47 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 1.67 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 1.65 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 1.57 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 1.65 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 1.57 ха.

По отношение на описаните 8 парцели, в Уведомителното писмо е посочено, че: относно двойно заявените площи кандидатът е уведомен и след спазване на процедурата в чл.17, ал.7 и ал.8 (отм., но действащи към момента на подаване заявлението за подпомагане за 2016 г. и извършените проверки) от Наредба № 5/ 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, са признати площи за които са представени изискуемите документи в чл.2а, ал.2 (отм., действаща към датата на подаване на заявлението за подпомагане) от Наредба № 5/ 27.02.2009 г.; на основание чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 28 и чл. 29 от Регламент /ЕО/ № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени административни проверки, посочени в чл. 74 от Регламент /ЕО/ № 1306/2013 от 17 декември 2013, които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства; кръстосаните проверки представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой "Площи допустими за подпомагане", който включва площите в добро земеделско състояние в рамките на всеки физически блок по чл. 16а на Наредба № 105 от 22.08.2006 г.; Специализираният слой "Площи допустими за подпомагане" за 2016 г. е одобрен със Заповед № 46-141/ 01.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните; в изпълнение на чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., въз основа на одобрения от Министъра на земеделието и храните специализиран слой "Площи допустими за подпомагане", РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година; На основание чл. 16а, ал. 6 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. и чл. 43, ал. 3, т. 4,т.5  и т. 6 от ЗПЗП, ДФ "Земеделие" отказва частично или пълно плащанията на площ, тъй като застъпването на площи не е отстранено (за имот с идент. *** ) и поради обстоятелството, че кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и попадаща извън специализирания слой " Площи допустими за подпомагане" за 2016 г.

За декларираните в заявлението за подпомагане за 2016 г. площи по мярка 214 „АЕП”, направление „Контрол на почвената ерозия”  частично е отказано финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в посочени в табличен вид 8 парцела с описани идентификатори. В осем колони са посочени критериите за при определяне на площите, за които е прието, че са недопустими за подпомагане: декларирана площ ( ха); площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи –  ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) ( ха); площ на парцела след извършени административни проверки ( ха); площ на парцела с неспазени базови и други изисквания (ха); установена (определена) площ на парцела ( ха).

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.71 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.71 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.51 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.5 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.51 ха.

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 1.48 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 1.48ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 1,22 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 1,2 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 1.22 ха

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.24 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.24ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.21 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.24 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.21 ха

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 1.31 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 1.31 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 1.21 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 1.31 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 1.21 ха

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.96 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.96 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.78 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.95 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0.08 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.07 ха

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.61 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.61 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.56 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.61 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.56 ха

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 1.33 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 1.32 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 1.33 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 1.32 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 1.32 ха

За парцел с идентификатор *** е установено следното: декларирана площ 0.44 ха; площ на парцела след разрешване на двойно заявени площи – 0.44 ха; площ на парцела след извършена проверка на място (ПнМ) – 0.38 ха; площ на парцела след извършени административни проверки – 0.44 ха; площ на парцела с неспазени базови и други изисквания – 0 ха; установена (определена) площ на парцела – 0.38 ха.

По отношение на описаните 8 парцели, в Уведомителното писмо е посочено, че: относно двойно заявените площи кандидатът е уведомен и след спазване на процедурата в чл.17, ал.7 и ал.8 (отм., но действащи към момента на подаване заявлението за подпомагане за 2016 г. и извършените проверки) от Наредба № 5/ 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, са признати площи за които са представени изискуемите документи в чл.2а, ал.2 (отм., действаща към датата на подаване на заявлението за подпомагане) от Наредба № 5/ 27.02.2009 г.; на основание чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 28 и чл. 29 от Регламент /ЕО/ № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени административни проверки, посочени в чл. 74 от Регламент /ЕО/ № 1306/2013 от 17 декември 2013, които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства; кръстосаните проверки представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой "Площи допустими за подпомагане", който включва площите в добро земеделско състояние в рамките на всеки физически блок по чл. 16а на Наредба № 105 от 22.08.2006 г.; Специализираният слой "Площи допустими за подпомагане" за 2016 г. е одобрен със Заповед № 46-141/ 01.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните; в изпълнение на чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., въз основа на одобрения от Министъра на земеделието и храните специализиран слой "Площи допустими за подпомагане", РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година; На основание чл. 16а, ал. 6 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. и чл. 43, ал. 3, т. 4  и т. 6 от ЗПЗП, ДФ "Земеделие" отказва частично или пълно плащанията на площ, тъй като кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и попадаща извън специализирания слой " Площи допустими за подпомагане" за 2016 г.

В отделна таблица на стр.5 от УП е посочена площта в хектари за всяко от направленията, за които е подадено заявление за подпомагане за 2016 г. В колона три на тази таблица е дадена установената, при извършени проверки на място, площ за всяко от двете направления – ВПС1 и АП29 на мярка 214 „АЕП“.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган - Зам. изпълнителния директор на ДФ "Земеделие". Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз, като според чл. 20а, ал. 2, т. 2 от с. з., тя се представлява от изпълнителния директор. Изпълнителният директор, на основание чл. 20, т. 2 и т. 3 и чл. 20а, ал. 1, 2 и 4 от ЗПЗП, чл. 10, т. 1, т. 2, т. 7 и т. 13 и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие" е делегирал правомощието за издаване и подписване на уведомителни писма по мярка 214 "Агроекологични плащания на заместник изпълнителния директор на ДФЗ със Заповед № *** от *** г.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Твърденията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Оспореното уведомително писмо е мотивирано. Посочени са: приетите за недопустими площи, които са индивидуализирани в достатъчна степен; конкретните фактически обстоятелства, мотивирали административния орган да определи тези площи като недопустими; правните основания, въз основа на които при наличие на описаните факти площите са установени като недопустими (наддекларирани); правилата, по които са изчислени наддекларираната и санкционираната площ, както и размера на финансовото подпомагане и на наложената санкция (намаление) в резултат от извършените на земеделския производител административни проверки.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспореното уведомително писмо административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

По отношение на двойно заявената площ (парцел с идентификатор *** по направление „ВПС1“), за която оспорващият не е представил документи, доказващи правно основание за ползване на застъпената площ, законосъобразно в съответствие с разпоредбите на чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП и чл. 17, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "АЕП" от ПРСР за периода 2007- 2013 г., посочената площ е установена като недопустима /наддекларирана/ и за нея е отказано финансово подпомагане.

Законосъобразни са констатациите на административния орган и по отношение на останалите посочени в акта недопустими площи - като попадащи извън специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" за 2016 г., по следните съображения:

Съгласно чл. 16, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (Наредба № 105 от 2006 г.), Специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане" се обновява ежегодно и чрез проверка на възражения съгласно чл. 16г от същата наредба. Със Заповед № 46-141/ 01.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 г., окончателният специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2015 г. е одобрен и е предоставен на Разплащателната агенция. Тази заповед не е обжалвана от оспорващия.

След приемане на Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. на ВАС по т. д. № 1/2015 г., ОСС, І и ІІ колегия, на съдебен контрол подлежи и заповедта на министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал. 4 (предишна ал. 2) от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, с която се одобрява окончателният специализиран слой "Площи в добро земеделско състояние“. Тази заповед се явява окончателният завършващ акт на проведената процедура, поради което подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Извършването на окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година от РА във връзка с така определения слой "Площи, допустими за подпомагане " се осъществява в условията на обвързана компетентност и няма как Разплащателната агенция да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и да приеме заявление за подпомагане през следващата година, ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16г от Наредба № 105. Следователно Заповед № 46-141/ 01.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, съгласно която части от заявените за подпомагане от оспорващия земеделски парцели попадат извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", е влязла в сила по отношение на оспорващия и същият е обвързан от констатациите, направени от административния орган. Тези констатации не са оборени и в производството по настоящото дело, включително и със заключението на изслушаната по делото експертиза.

Подаденото заявление за подпомагане, съгласно чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, подлежи на административна проверка, посредством ИСАК, чрез съпоставяне на вписаните в заявлението данни с данните от системата за регистрация на кандидатите, заявленията за подпомагане и СИЗП. Обхватът на тази административна проверка включва: проверка за допустимост на кандидата; проверка за допустимост на земеделските площи; кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри; и кръстосани проверки между данните в отделните заявления за наличие на едни и същи площи, декларирани от повече от един земеделски производител, така, както е предвидено в чл. 24, ал. 3 от Наредба № 105 от 2006 г. На основание чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 28 и чл. 29 от Регламент /ЕО/ № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени административни проверки, посочени в чл. 74 от Регламент /ЕО/ № 1306/2013 от 17 декември 2013, които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства; кръстосаните проверки представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите в добро земеделско състояние в рамките на всеки физически блок по чл. 16а на Наредба № 105 от 22.08.2006 г. Съгласно чл. 28 от Наредбата, ДФ "Земеделие" - РА създава интегрирана информационна система, която обединява данните от системата за регистрация на кандидатите и на заявленията за подпомагане и данните, които се съдържат в СИЗП, и административният орган няма правомощия да променя, проверява или да отказва да ползва въведените в системата данни за земеделските парцели, които отразяват състоянието на земеделските земи и съответно допустимостта за тяхното подпомагане. Специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане" представлява графична база от данните за площите, допустими за подпомагане за съответната кампания, изградена на база актуални ортофото и сателитни карти на територията на страната. Тази електронна база данни е част от СИЗП и въз основа на нея се извършват административните проверки за допустимост на площите. Въз основа на одобрения от министъра на земеделието, храните и горите окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" РА извършва финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания и приема заявления за подпомагане през следващата кампания (чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 г. ).

В разглеждания случай размерът на допустимата площ е определен въз основа на извършени от РА проверки на място, за резултата от които жалбоподателката е била уведомена, подала е възражение и е получила отговор с УП, изх.№ ***/ *** г. на заместик ИД на Д  „Земеделие”.

Съгласно чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП, Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по Схемата за единно плащане на площ, когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за съответната година. Видно от таблиците в уведомителното писмо, в която са обективирани фактическите основания за издаване на оспорения отказ за финансово подпомагане, заявената площ на декларираните по мярка 214, „АЕП“, направление „ВПС1 парцели е 29, 17 ха, установената площ е в размер на 27.07 ха, от които като недопустими за подпомагане са установени 2.1 ха. При съобразяване с правилото на чл. 19, параграф 1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година, размерът на помощта се изчислява въз основа на установената площ, намалена с двойния размер на установената разлика, ако тази разлика превишава 3 % или два хектара, но не повече от 20 % от установената площ. В разглеждания случай наддекларираната площ е 7.76 % от установената площ и е повече от 2 ха, поради което правилно санкционирана площ е изчислена в удвоения размер на наддекларираната площ – 4.2 ха (2.1 ха по 2). Съобразен с посоченото правило е и размерът на оторизираната площ – 22.87 ха (27.07 ха –4.2 ха). В резултат, законосъобразно е определен и размерът на финансово подпомагане: съгласно чл. 16 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "АЕП" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. и Методика за намаляване и отказване на агроекологичните плащания по мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., утвърдена със Заповед № РД-09-243/17.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, съгласно която ДФЗ-РА намалява размера на отпусканата помощ в зависимост от установено неспазване на агроекологични ангажименти към одобрената дейност и/или направление, като размерът на финансовата помощ се намалява с предвидените проценти за неизпълнение на изискванията по управление, а когато не са изпълнени няколко изисквания - с максималния процент за съответната дейност, поради което е оторизирана сума в размер на *** лв. по направление ВПС1 и *** лв. по направление АП29, или обща сума в размер на *** лв. По изложените съображения, оспореният административен акт е издаден при правилно приложение на материалния закон.

В проведеното административно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Нарушението на административнопроизводствените правила е съществено само в случаите, когато недопускането му е довело или би могло да доведе административния орган до различен от постановения правен резултат. По делото не са събрани доказателства относно попадането на процесните части от парцелите, заявени от оспорващия, в допустимите за подпомагане площи, а от заключението на експертизата се установи по несъмнен начин, че посочените в оспорения акт като недопустими площи са недопустими за подпомагане по АЕП, като този извод следва от извършените административни проверки.

С оглед на изложеното, в хода на валидно проведено административно производство, компетентният административен орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в производството факти. Постановеният отказ за финансово подпомагане, обективиран в оспореното Уведомително писмо, е в съответствие със закона и неговата цел, а подадената срещу акта жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Основателно и своевременно се явява искането на ответника за присъждане на направените по делото разноски. Жалбоподателката следва да бъде осъдена да заплати на Държавен фонд "Земеделие" юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., определено на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за плащането на правната помощ.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът:

 

РЕШИ:

 

 

Отхвърля жалбата на Ш.А.К. от *** срещу Уведомително писмо, изх.№02-090-6500/3216/06.08.2019 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, гр.София.

Осъжда Ш.А.К. с ЕГН ********** и адрес: ***, да заплати на  Държавен фонд „Земеделие” с Булстат *** и адрес: *** юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева (сто лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

 

Съдия: