Решение по дело №12756/2016 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1970
Дата: 27 март 2017 г. (в сила от 27 март 2018 г.)
Съдия: Албена Кирилова Александрова
Дело: 20161100512756
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 20 октомври 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.С., 27.03.17 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Софийски градски съд, II-д гражданско отделение,  в публичното заседание на двадесет и седми януари през 2017 г. в състав:

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ ДАМЯНОВА

                                ЧЛЕНОВЕ: АЛБЕНА АЛЕКСАНДРОВА

                                                                                  мл.с.ЦВЕТОМИР МИНЧЕВ

при секретаря И.К. ,  като разгледа докладваното от съдия Александрова гр.д.№ 12756 по описа за 2016  г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл.258-273 ГПК.

С решение от 31.08.16 г. СРС, 123 с-в, по гр.д.№ 51079/15 г. е уважил предявените от С.И.С. срещу Агенция „М.“ с правно основание чл.344, ал.1, т.1 и т.2 КТ, както и иска по чл.344, ал.1, т.3 КТ вр. чл.225, ал.1 КТ за сумата 6 326,31 лв. за периода 17.08.15 г.-17.02.16 г., като е отхвърлил иска за разликата до пълния предявен размер от 6 498 лв., като неоснователен.

Срещу така постановеното решение е постъпила въззивна жалба от Агенция „М.“ с оплаквания, че същото е неправилно, необосновано и незаконосъобразно в частта, с която са уважени исковете.Въззивникът твърди, че първоинстанционният съд не е обсъдил всички събрани по делото доказателства.Твърди, че щатните бройки за длъжността „главен специалист“ в сектор „Митнически мобилни групи“, отдел „Координация и митнически мобилни групи“, дирекция МРР, са премахнати и посоченото в уволнителната заповед основание-чл.328, ал.1, т.2 КТ е правилно.Оспорва извода на първоинстанционния съд, че не е извършен законосъобразен подбор между всички служители, заемащи посочената длъжност към 29.04.15 г.Поддържа становище, че критериите за подбор са посочени общо в закона, без да е определена тяхната тежест, и че право на работодателя е да прецени по  кои показатели да бъде извършен подбора, като съдът може да проверява само обективното съответствие на оценката по приетите от него показатели с действителните качества на работника, и че използването на показатели като трудов стаж и допълнителна квалификация може да стане единствено по негова преценка.Излага доводи, че подборът е извършен в съответствие с Процедурата за съкращаване на персонала на Агенция „М.“, утвърдена със заповед № ЗАМ-416/32-79935 на директора на агенцията.Неправилно съдът е приел за неоснователно позоваването на чл.3.2.2 от Процедурата за съкращаване на персонала, тъй като не е установено ищецът да е бил в продължителен отпуск, нито да е бил дългосрочно командирован, а е бил в разрешен от здравните органи отпуск за един ден-от 07.05.15 г. до 08.05.15 г., което не представлява уважителна причина по смисъла на чл.3.2.2 от цитираната процедура.Твърди, че недаването на оценка би го поставило в по-неблагоприятно положение и би получил обща оценка 44 т., а не 52 т., а в случай, че ищецът се беше явил на теста и беше получил максимален брой точки /20/, би получил обща оценка 64 т., в която хипотеза отново би бил сред тримата служители с най-ниски оценки.Неправилно съдът е приел, че искът по чл.344, ал.1, т.3 КТ вр. чл.225, ал.1 КТ е основателен за целия процесен период, като е приел за база месечен доход по смисъла на чл.228 КТ сумата от 1 210 лв. вместо 1 083 лв.Неправилен е и извода на съда, че липсват доказателства за платено обезщетение по чл.220, ал.1 КТ в размер на 1 083 лв., и че изплатеното обезщетение по чл.222, ал.1 КТ е в размерна 897,69 лв., а не на 1083 лв.Моли съда да отмени решението и да отхвърли изцяло иска.Претендира разноски.

Ответникът по въззивната жалба оспорва същата.Твърди, че обжалваното решение  е правилно, обосновано и постановено в съответствие с процесуалните правила.Излага доводи, че съгласно чл.7, ал.1 ЗМ митническата администрация е централизирана административна структура, организирана в Агенция М., и че съкращаване на щата  е налице ако е намалена общата численост на агенцията.В протевен случай е налице преминаване на една дейност от една администрация в друга и е налице хипотезата на чл.123 и чл.123а КТ.Правилни са изводите на съда относно незаконосъобразност на извършения подбор, и че е налице уважителна причина за неявяването му на теста.Липсват и доказателства по критерия общ трудов стаж и за спазване на изискванията на Кодекса за поведение на митническия служител и по отношение на дисциплинарното минало на отделните служители.Моли съда да потвърди обжалваното решение.Претендира разноски.

Съдът, като прецени становищата на страните и обсъди представените по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Районният съд е бил сезиран с искове с правно основание чл.344, ал.1, т.1 и т.2 КТ и чл.344, ал.1, т.3 КТ вр. чл.225, ал.1 КТ.Ищецът- С.И.С. твърди, че с ответника е бил в трудово правоотношение за длъжността „главен специалист” в ЦМУ, дирекция  „МРР“, отдел „Координация и митнически мобилни групи“, сектор „Мобилни митнически групи“.Трудовият му договор е бил прекратен на основание чл.328, ал.1, т.2, пр.2 КТ и утвърдено длъжностно разписание в сила от 29.04.15 г. с писмо изх.№ 208915/12.08.15 г., считано от 17.08.15 г.Твърди, че прекратяването на трудовото му правоотношение е извършено незаконосъобразно, тъй като не е налице реално съкращаване на щата и няма действително проведен подбор по чл.329 КТ.Поддържа становище, че с Постановление № 100/23.04.15 г. е направено намаление на ЦМУ, без да бъде намалена общата численост на Агенция „М.“, поради което не е налице съкращаване на длъжността, и че функциите на длъжността, от която е освободен, съществуват, като е извършена трансформация на щатни бройки.Твърди, че е бил уведомен, че е бил определен за съкращение съгласно протокол № 45/08.05.15 г., с който не е бил запознат.От силно притеснение е получил хипертонична криза и се е наложило да ползва болнични за периода 07.08.15 г.-08.05.15 г. включително и не е могъл да се яви на теста за професионална подготовка на 07.05.15 г., което не е било пречка след връщането му на работа да проведе такъв тест.Твърди, че в заповедта за уволнение не е посочено правен ли е анализ и проверка на работата му и какви са резултатите.Моли съда да признае уволнението му за незаконно и да отмени заповед за уволнение № 1286/17.08.15 г., да го възстанови на заеманата до уволнението длъжност и да осъди ответника да му заплати сумата 6 498,00 лв.-обезщетение за оставането му без работа, считано от 17.08.15 г.-17.02.16 г. в размер на 4 140 лв., както и обезщетение на основание чл.317, ал.4 КТ вр. с чл.217, ал.1 КТ в размер на 6 900 лв. за периода м.11.13 г.-м.08.14 г. със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане на сумата.

Видно от допълнително споразумение № 6437/26.04.10 г. страните по делото са били в безсрочно трудово правоотношение за длъжността „главен специалист”, отдел „Мобилни митнически групи“, Дирекция „Митническо разузнаване и разследване“.

От представения болничен лист № Е 201406499533 е установено, че ищецът е бил в отпуск поради временна нетрудоспособност за периода 07.05.15 г.-08.05.15 г.

            Видно от фиш за заплати за м.07.15 г. за пълен отработен месец ищецът е получил брутно трудово възнаграждение в размер ан 1083 лв. и ДВПР за разпределение 127 лв.Видно от удостоверение за брутния доход изх.№ ФС-157/16.10.15 г. С.И.С. е получил доход от трудово правоотношение за м.06.15 г. в размер на 1083 лв.В представения фиш за м.08.15 г., който не е подписан от ищеца, на същия е начислено и обезщетение по чл.220 КТ в размер на 1 083 лв., а във фиша за м.10.15 г. /също неподписан/-обезщетение по чл.222, ал.1 КТ в размер на 1083 лв.Представено е и преводно нареждане за извършен превод на сумата от 897,69 лв. от Агенция „М.“ на ищеца-обезщетение по чл.222, ал.1 КТ.

Със заповед № 188/21-37448 от 04.03.15 г. на основание чл.8 от ЗМ и чл.6, т.10 и т.16 от Устройствения правилник на Агенция „М.“ директорът на агенцията е определил, считано от 04.03.15 г. обща численост на персонала на ЦМУ на 601 щ.бр., от които в Дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ са предвидени 141 щ.бр., от които за отдел „Митнически мобилни групи“-56 щ.бр.

Със заповед № 383/32-75745 от 29.04.15 г. на основание чл.8 от ЗМ и чл.6, т.10 и т.16 от Устройствения правилник на Агенция „М.“ е определил, считано от 29.04.15 г. структурата на ЦМУ с обща численост на персонала 588 щ.бр., като за Дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ са предвидени 133 щ.бр., от които за отдел „Митнически мобилни групи“-49 щ.бр.

Видно от представените щатни разписания в сила съответно от 01.04.15 г. и от 29.04.15 г. в Дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, отдел „Митнически мобилни групи“ в първото щатно разписание съществуват две щатни бройки за длъжността „главен специалист“ и три щатни бройки за длъжността „старши специалист“, а във второто-2 щатни бройки за длъжността „старши специалист“, а длъжността „главен специалист“ не съществува.

В съдебни заседания на 11.12.15 г. и на 18.03.16 г. първоинстанционният съд е констатирал от оригинала на трудовата книжка на ищеца, че след прекратяване на трудовото правоотношение с ответника липсват отбелязвания за друго трудово правоотношение.

 

 

Със заповед № 1286/17.08.15 г. трудовото правоотношение с ищеца е прекратено на основание чл.328, ал.1, т.2, пр.2 КТ и заповед № ЗАМ-383/32-75745/29.04.15 г. за определяне структурата на ЦМУ, утвърдено длъжностно разписание в сила от 29.04.15 г. Заповедта е връчена на 17.08.15 г.

Със заповед № ЗАМ-416/32-79935/05.05.15 г. директорът на Агенция „М.“ е утвърдил процедура за съкращаване на персонала, назначен по КТ в дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ на ЦМУ, Агенция „М.“.В представената процедура е предвидено, че при оценка на квалификацията и нивото на изпълнение на възложената работа на служителите, по отношение на които се извършва подбора, се взимат предвид следните показатели: 1.Професионална квалификация-включва образованието, знанията, уменията съобразно изискванията за съответната длъжност, като се вземат предвид: образователна степен /притежавана образователно-квалификационна степен независимо от професионалната област/; допълнителна квалификация, свързана с дейността на митническата администрация, доказана с диплом, сертификат или друг официален документ /второ висше образование; следдипломни квалификации с продължителност над 6 месеца, свързани с изпълняваната работа; успешно преминати курсове, школи, семинари; владеене на повече от един чужд език/; общ трудов стаж-целия професионален опит на служителя; професионален опит в системата на митническата администрация, като не се зачита времето, през което служителят е ползвал законоустановен отпуск с продължителност повече от 6 месеца без прекъсване/; 2.Ниво на изпълнение на възложената работа-срочното, количествено и качествено изпълнение на възложените задачи-включва последната годишна оценка на служителя за изпълнение на длъжността; резултат от проведени тестове  за проверка на нивото на професионална компетентност, като служителите, които не са се явили на тест по уважителни причини /продължителен отпуск поради временна нетрудоспособност, дългосрочно командировани/ получават служебна оценка-среден; спазване на изискванията на Кодекса за поведение на митническия служител-чисто дисциплинарно минало, умения за работа в екип, получени награди и отличия, взаимоотношения с колеги, граждани и икономически оператори, активна обществена дейност; дисциплинарно минало.В приложение № 2 са посочени тежестта на отделните показатели, включени в критериите за оценка и точките за всеки от тях.

Представено е и разрешение на ИТ с изх.№ 208915/12.08.15 г. на основание чл.333, ал.1, т.3 КТ  за прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца на основание чл.328, ал.1, т.2 КТ.

Със заповед № ЗАМ-417/32-79938/05.05.15 г. директорът на Агенция „М.“ е наредил да се пристъпи към процедура за извършване на подбор на служителите, назначени по КТ в дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ на ЦМУ, както следва: за 2 бр. от длъжността „главен специалист“ и 1 бр. от длъжността „старши специалист“, като в подбора да бъдат включени лицата, заемащи посочените длъжности.

Видно от протокол за извършен подбор № 45/08.05.15 г. С.И.С. е получил обща оценка 52 т. и е предложен за съкращаване.На резултата от проведени тестове му е поставена служебно оценка 2 т.Представени са резултатите от тестовете на останалите служители.

Останалите представени доказателства не установяват релевантни за предмета на спора факти.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Страните по делото са били в безсрочно трудово правоотношение за длъжността „главен специалист“ в отдел „Мобилни митнически групи“, Дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, прекратено на основание чл.328, ал.1, т.2, пр.2 КТ.Видно от представените щатни разписания, считано от 29.04.15 г. процесната длъжност е премахната, поради което е налице цитираното уволнително основание.При преценката дали е налице реално съкращаване на щата релевантно е дали е премахната процесната трудова функция, а не дали е намален общия брой на служителите.

Съгласно разпоредбата на чл.329, ал.1 КТ при закриване на част от предприятието, както и при съкращаване в щата или намаляване на обема на работата, работодателят има право на подбор и може в интерес на производството или службата да уволни работници и служители, длъжностите на които не се съкращават, за да останат на работа тези, които имат по-висока квалификация и работят по-добре.Видно от представените по делото доказателства работодателят е извършил подбор съобразно законовите критерии-професионална квалификация и ниво на изпълнение на възложената работа между всички служители, заемащи процесната и сходната на нея длъжност „старши специалист“.Неоснователно е оплакването на ищеца, че поставянето на служебна средна оценка поради неявявянето му на тест го е ощетило.Поставянето на такава оценка е предвидено в изготвената от работодателя процедура за извършване на подбор /т.3.3.2/ и го е поставила в по-благоприятна ситуация от липсата на оценка.Следва да се добави, че дори и поставянето на най-висока оценка по този показател не би довело до промяна в резултата от подбора при съпоставка с оценките на останалите служители.Работодателят е изготвил и извършил подбора по правила, които позволяват да се направи съпоставка по посочените критерии между отделните служители, като е пояснено значението и тежестта на всяка от поставените точки.

Поради изложените съображения искът с правно основание чл.344, ал.1 т.1 КТ се явява неоснователен и следва да се отхвърли.С оглед изхода на този спор неоснователен се явява и акцесорните искове по чл.344, ал.1, т.2 и чл.344, ал.1, т.3 КТ вр. чл.225, ал.1 КТ.

            С оглед изхода на спора и на основание чл.78, ал.3 и 8 ГПК вр. чл.23, ал.1, т.1 от НЗПП въззиваемият следва да бъде осъден да заплати на въззивника сумата 300 лв.-разноски за юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

 

 

Р Е Ш И :

           

ОТМЕНЯ решението от 31.08.16 г. на СРС, 123 с-в, по гр.д.№ 51079/15 г. в частта, с кояато са уважени исковете с правно основание чл.344, ал.1, т.1 и т.2 КТ, както и иска по чл.344, ал.1, т.3 КТ вр. чл.225, ал.1 КТ за сумата 6 326,31 лв. за периода 17.08.15 г.-17.02.16 г, ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ исковете предявените от С.И.С. с ЕГН ********** и със съдебен адрес: *** срещу Агенция „М.“ с адрес: гр.С., ул. „*****“ № ** с правно основание чл.344, ал.1, т.1 и т.2 КТ, както и иска по чл.344, ал.1, т.3 КТ вр. чл.225, ал.1 КТ за сумата 6 326,31 лв. за периода 17.08.15 г.-17.02.16 г., като неоснователни.

ОСЪЖДА С.И.С. с ЕГН ********** и със съдебен адрес: *** да заплати на  Агенция „М.“ с адрес: гр.С., ул. „****“ № ** сумата 300 лв. /триста лева/ на основание чл.78, ал.3 и ал.8 ГПК.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВКС в 1-месечен срок от връчването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                ЧЛЕНОВЕ: 1.                                2.