Р Е Ш Е Н И Е
№ 645 / 22.10.2019г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав, в
открито заседание на двадесет и четвърти септември, две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСКО НАНЕВ
при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа
докладваното от съдия Васко Нанев административно дело № 693, по описа на съда
за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 71 от Закона за водите
(ЗВ), във вр. с чл. 145 от АПК.
Делото е образувано по жалба на община Септември, подадена
чрез адвокат М. против Решение № РР-3536/17.05.2019 г. за отказ за издаване на
разрешително за водовземане от подземни води на Директора на Басейнова дирекция
„Източнобеломорски район“ (БДИБР).
В жалбата се твърди, че обжалваният административен
акт – отказ за издаване на разрешително за водовземане на подземни води,
обективиран в Решение № РР – 3536/17.05.2019 г. на Директора на БДИБР, е
неправилен поради нарушение на материалноправните разпоредби на специалния
закон и необоснованост, тъй като не е съобразен с представените в
административната преписка доказателства. Развиват се подробни съображения в
тази насока.
Иска се от съда да отмени обжалваното решение за отказ
за издаване на разрешително за водовземане на директора на БДИБР и да върне
преписката на административния орган за ново произнасяне със задължителни
указания по прилагането на закона.
Ответникът по
оспорването – Директорът на БДИБР, заявява чрез процесуалния си представител
становище за неоснователност на жалбата. Счита, че решението на директора на
„Басейнова дирекция“ е правилно, издадено изцяло при спазване на разпоредбите
на ЗВ. Иска се от съда да отхвърли оспорването.
Съдът намира от
фактическа страна следното:
На 17.04.2019 год.
община Септември е подала чрез зам.-кмета Я. М. заявление до директора на БДИБР
за издаване на разрешително за водовземане от подземни води чрез нови
водовземни съоръжения от подземно водно тяло BG3G00000Pt047 „Пукнатинни води – Западнородопски комплекс“ чрез
нови водовземни съоръжения – два тръбни кладенеца, които се предвижда да бъдат
изградени на територията на УПИ XI – зеленина, в
кв. 9 по ПРЗ на Варварски минерални бани, с. Варвара. Административният орган е
приел, че искането е за издаване на разрешително за водовземане на подземни
води чрез нови водовземни съоръжения. Към искането са представени актуална
скица на имотите, в които ще се извършва дейността, документ за платена
държавна такса за издаване на разрешително, копие от документа за собственост,
писмен отказ от ВиК оператора в обособената територия за присъединяване към
водоснабдителните мрежи и съоръжения, както и обосновка на водовземането, вкл.
обосновка на заявеното водно количество, съгласно нормите за водопотребление,
определени с наредбата по чл. 117а, ал. 2 от ЗВ.
Директорът на БДИБР
е изпратил във връзка с подаденото заявление запитвания относно наличие или
липса на задължение на община Септември по електронен път до Националната агенция
за приходите (НАП) на 15.05.2019 год. и до Агенция „Митници“. На 03.04.2019 г.
Агенция „Митници“ на основание постъпилото искане е издала удостоверение, от
което е видно, че община Септември няма изискуеми митнически задължения и други
публични държавни вземания по смисъла на чл. 162, ал. 2 от ДОПК, събирани от
митническите органи. НАП, ТД Пловдив, офис Пазарджик е издала удостоверение по
чл. 87, ал. 11 от ДОПК с изх. № от 16.05.2019 год., от което е видно, че община
Септември има задължения. Издателят на акта, след като е бил уведомен за
наличие на публични задължения на община Септември, се е мотивирал с
разпоредбата на чл. 68, т. 10, б. „а“ от ЗВ. Съгласно същата разпоредба органът
по чл. 52, ал. 1 от закона отказва издаване на разрешително, когато заявителят
има задължения за публични вземания, с изключение на задължения по невлезли в
сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения. Правилно
административният орган е приел, че видно от постъпилата информация за наличие
или липса на задължения по чл. 87, ал. 11 от ДОПК, община Септември има
публични задължения, като видът им, основанието на което се дължат и размерът
им не са посочени, предвид правилата за предоставяне на информация и обема на
същата от НАП. Мотивиран по този начин
и на основание чл. 52, ал. 1, т. 4, чл. 68, т. 10, б. „а“ от ЗВ, във вр. с чл.
59, ал. 1 и ал. 2 от АПК решаващият орган е отказал издаване на разрешително за
водовземане. Решението е съобщено на
жалбоподателя на 27.05.2019 год., видно от приетото известие за доставяне, а
жалбата до Административния съд е подадена в деловодството на БДИБР на
06.06.2019 год.
Въз основа на
събраните по делото доказателства, преписката по издаване на оспорения
административен акт съдът намира следното:
Жалбата е подадена в
срок от лице, което има правен интерес и е засегнато от разпореденото в
оспореното решение, поради което се явява допустима.
Разгледана по
същество същата е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на чл. 60, ал. 1 от ЗВ за откриване на процедура за издаване на
разрешително, кандидатите подават заявление по образец, одобрен от министъра на
околната среда и водите, в което се посочват изброените в чл. 60, ал. 1, т. 1-
5 данни и параметри. Към завлението се прилагат заверен документ за платена
такса за издаване на разрешително; актуална скица или карта на имотите, в които
ще се извърша дейността, заверена от съответния компетентен орган; документ,
удостоверяващ съгласието на собственика на съоръженията – при ползване на
съществуващи съоръжение с изключение на случаите по чл. 13, ал. 3. Заявлението
и приложените към него документи се подават в два екземпляра – единият
екземпляр в качеството му на оригинал се представя върху книжен носител, а
вторият – като негов пълен цифров аналог – върху електронен носител. Чл. 60,
ал. 13 предписва процесуалните задължения на компетентния орган след получаване
на заявлението. Съгласно чл. 60, ал.13, т. 4 същият следва да изиска по
електронен път от НАП, агенция „Митници“ и общините информация за за наличие
или липса на задължения. Същият, съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 2 от ЗВ,
в двадесетдневен срок проверява дали заявлението съдържа изискващата се
информация и приложения съгласно обявения образец, както и съдържанието на
приложените документи по чл. 60 отговаря ли на изискванията на закона. В
20-дневен срок след изтичане на срока по чл. 61, ал. 2 и ако не са налице
основания за отказ органът по чл. 61,
ал. 1 изготвя съобщение, което следва да отговаря на описаното в чл. 62а съдържание.
Видно от императивната разпоредба на чл. 68, т. 10, б. „а“ от приложимия закон,
органът по чл. 52, ал. 1 отказва издаването на разрешително когато заявителят
има задължения за публични вземания, с изключение на задълженията по невлезли в
сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения. От
систематичния анализ на цитираните разпоредби следва, че искането на проверка
за наличие или липса на задължение от НАП и Агенция „Митници“ е процесуално
задължение на водещия производството орган, а не на заявителя, от което следва,
че проверката по чл. 61, ал. 2 от ЗВ се отнася само относно съдържанието на
заявлението и приложените от молителя документи. Видно от същата разпоредба,
20-дневният дисциплиниращ срок е относим само към проверката на подаденото
заявление, а не към процесуалните действия на компетентния орган. Срокът по чл.
62а, ал. 1 от закона е относим само за случаите, при които не са налице
основания за отказ. За постановяване на отказ за издаване на разрешително
законодателят не е посочил срок, видно от разпоредбата на чл. 68 от
закона.
С оглед изложеното
съдът намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган по смисъла
на чл. 52, ал. 1 от ЗВ при спазване на установената от закона норма в
съответствие с целта на закона и материалноправните разпоредби като в
проведеното административно производство не е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила. Тъй като не са налице отменителните основания на чл. 146
от АПК, жалбата следва да бъде отхвърлена.
Предвид
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, прел. Последно от АПК,
Административен съд – Пазарджик, ІV-ти състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на
община Септември ЕИК ********* – гр. Септември, ул. „Ал. С.“ № .. против
Решение № РР - 3536/17.05.2019 г. за отказ за издаване на разрешително за водовземане
от подземни води на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“,
гр. Пловдив.
Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните за изготвянето
му.
Съдия:/П/
Разпореждане
от 12.12.2019г. по Административно дело 13883/2019 Върховен административен съд
РАЗПОРЕЖДАНЕ № 17008 от 12.12.2019 г. на
ВАС София, Трето отд. по адм. д. № 13883/2019 г. - ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
касационната жалба на Община Септември срещу решение № 645/22.10.2019 г.
постановено по адм. д. № 693/2019г. по описа на Административен съд Пазарджик.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 13883/2019 г. по описа на Върховен
административен съд.
Разпореждането може да се обжалва с частна жалба пред тричленен състав на трето
отделение на Върховния административен съд, в седемдневен срок от съобщаването
му на страните.