Определение по дело №1065/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1461
Дата: 12 май 2022 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20227050701065
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 май 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

____________

 

гр. Варна, 12 май 2022г.

 

Варненският административен съд - VІІІ състав, в закрито заседание на дванадесети май две хиляди двадесет и втора година в състав:

           

                        Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

                                                                                                                                        

като разгледа докладваното от съдията Димитрова адм.дело № 1065 по описа
за 2022 год. за да се произнесе, взе предвид:

           

Производството е по реда на чл.166, ал.4, вр. ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл.8, ал.3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

            Постъпила е жалба от „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Варна, бул.Мария Луиза № 9, представлявано от изпълнителния директор Светлозар Иванов Дичевски, против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-159/28.04.2022г. на зам.председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ / ДА „ДРВВЗ“/, с което на основание чл.7, ал.1, т.8, чл.8, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от ЗЗНН и Заповед № РД-10-150/29.05.2017г.: 1/ на дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г. по видове съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва: котелно гориво - 2,902 тона, както и е разпоредено: 2/ „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде до 1 юли 2022г. количествата при спазване на условията на чл.30, ал.1 от ЗЗНН; 3/ „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023г.;
4/ „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т.1;

            В обжалваното разпореждане е посочено, че на основание чл.60, ал.1 от АПК същото подлежи на предварително изпълнение, т.к. неизпълнението на индивидуалния административен акт би довело до неизпълнение на ангажиментите на Република България по Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009г.) и по ЗЗНН, което ще доведе до застрашаване на особено важни държавни интереси.

            Жалбоподателят твърди, че от издаденото разпореждане не става ясно какво и по какъв начин следва да изпълни, като едновременно с това, евентуалното неизпълнение е обвързано с административнонаказателна отговорност. Твърди, че за него не е ясно какво стои зад общата формулировка „котелни горива“, като се има предвид, че дружеството за нуждите на осъществяваната от него дейност, закупува и внася различни видове моторни масла - с различен вискозитет и различно предназначение, минерални и синтетични такива. Твърди, че не е „регистриран съхранител“ по смисъла на чл.38 от ЗЗНН и не желае да бъде такъв, като счита, че според редакцията това е допустимо по желание на даден субект, а не по задължение. Отделно сочи, че едновременно с издаденото порочно разпореждане, административният орган е определил, че на основание чл.60, ал.1 от АПК, същото подлежи на предварително изпълнение - каквото и да значи това. В тази връзка сочи, че дружеството е в неведение както по отношение на предварителното, така и на последващото изпълнение [на разпореждането], т.к. липсват законова процедура и правила, които да способстват изпълнението на подобно разпореждане. Твърди и че не е уведомявано по предвидения в АПК ред за започване на административното производство. Счита, че Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации
№ Р-12-159/28.04.2022г. е порочно на основанията по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК и иска на основание чл.172, ал.2 от АПК съдът да постанови решение, с което да го отмени.

            Едновременно с искането за отмяна, жалбоподателят е релевирал и особено искане, а именно на основание чл.166, ал.4, вр.ал.2 от АПК, съдът да постанови определение, с което да спре допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-159/28.04.2022г.-до произнасяне по жалбата, поради това че за него ще настъпят значителни или труднопоправими вреди, свързани със сроковете на изпълнение на разпореждането, както и налагане на съответни имуществени санкции в значителни размери. Алтернативно - в случай че съдът приеме искането за неоснователно, моли на основание чл.6, ал.5 от АПК да се укаже на административния орган да се въздържа от действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната от принудителното изпълнение цел.

            С Разпореждане № 6200/11.05.2022г. искането за спиране е оставено без движение, с указания към дружеството, в срок най-късно до 12,00 часа на 12 май 2022г., да представи доказателства във връзка с твърдението си, че ще претърпи значителни или труднопоправими вреди от предварителното изпълнение на акта. Вписано е предупреждение, че при неизпълнение в указания срок, съдът ще се произнесе по искането за спиране съобразно наличните по делото доказателства!

            Със същото разпореждане от зам.председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ е изискана административната преписка, ведно с доказателствата, въз основа на които дружеството е определено като задължено по ЗЗНН лице, за компетентността на издателя на акта, цитираната Заповед № РД-10-150-150/29.05.2017г. - като се посочи (в случай че не се установява от документите по преписката) и дали разпореждането е издадено в хипотезата на заместване или на делегация. На страната е указано и че в същия срок може да изрази становище по направеното искане за спиране на предварителното изпълнение.

            В изпълнение на разпореждането, със С.д. № 7480/12.05.2022г. зам.председателят на ДА ДРВВЗ представя административната преписка, както и писмен отговор, в който сочи, че не може да изрази становище по искането за спиране, т.к. от жалбата не става ясно в какво се изразява настъпването на значителни или трудно поправими вреди за [дружеството]. Обстоятелството е посочено бланкетно и хипотетично, без да се сочат конкретни вредни последици от изпълнението на разпореждането и без да се представят конкретни доказателства за тях. Сочи, че в случая се касае за акт, с допуснато предварително изпълнение по силата на закона като следва да се отчете особената важност на държавните и обществени интереси, които се защитават от ЗЗНН и целта на закона според чл.1. Сочи, че изпълнението на задълженията, произтичащи от ЗЗНН е ангажимент на страната по Директива 2009/119/ЕО, налагаща задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти, изпълнението на което се наблюдава от Европейската комисия. В тази връзка твърди, че в случай че дружеството не създаде определените му запаси за извънредни ситуации, РБ ще отчете неизпълнение, вследствие на което Комисията може да инициира производство по налагане на значителни санкции спрямо страната. В допълнение сочи и че разпоредбата на чл.166, ал.2 от АПК би била приложима, само при условие че вредите са причинени в следствие на настъпили нови, след постановяването на акта обстоятелства. По изложените съображения счита, че не са налице предпоставките за спиране на предварителното изпълнение на акта.

            В изпълнение на Разпореждане № 6200/11.05.2022г., със С.д. № 7488/12.05.2022г. жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв.Г., уточнява, че вредите на дружеството ще настъпят във връзка с ангажиране на съответната административнонаказателна отговорност и налагането на съответни имуществени санкции по ЗЗНН. Сочи, че производството по делото няма как да приключи до 01.07.2022г., като няма как за такъв кратък срок, дружеството организационно да изпълни издаденото разпореждане, поради неуточняване на вида на котелни горива. Сочи и че дружеството никога не е разполагало с котелно гориво, спрямо което да привиде нивото на запаси за извънредни ситуации в съответствие с обжалваното разпореждане.

            Съдът, след преценка на доводите на страните и представените от тях доказателства, намира от фактическа и правна страна, следното:

            Във връзка с извършвана на „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД извънпланова проверка по смисъла на чл.24, ал.3 от Наредба № 1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от Държавна агенция „Държавен резерв и военновремени запаси“ по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, с писмо изх.№ 1405/24.02.2022г. дружеството е уведомено, че въз основа на информация, предоставена от Агенция „Митници“ по реда на чл.4, ал.3, т.2 от ЗЗНН, е установено, че е осъществявало внос и/или вътреобщностни пристигания (ВОП) на нефтопродукти на територията на Република България през 2021г., като в законоустановения срок - чл.4, ал.1, не е постъпвала справка-декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН.

            Със справка-декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН рег.№ 1405/09.03.2022г., „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД е декларирало пред председателя на ДА ДРВВЗ, получени в периода 01.01.2021г. - 31.12.2021г. от ВОП 16252т. смазочни масла, в т.ч. базови масла.

            С докладна записка № 2532/21.04.2022г. на главния директор на ГД ДРВВЗЗ до председателя на ДА ДРВВЗ било направено предложение за утвърждаване на Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН, както и на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г. на физическите и юридическите лица, които през 2021г. са внасяли и осъществявали ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008г. и на тежки горива.

            Въз основа на данните от справката-декларация, „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД е включено в Общото разпореждане и в заповедта за вписване в регистъра на задължените лица. Видно от представената по преписката Заповед № РЗЛ-11/21.04.2022г. и от самия регистър на задължените лица по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г., който е публично достъпен на сайта на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси - https://www.statereserve.bg/bg/assets/resourcedocuments/206/29.04.2022%20REGISTAR_ZL-2022+2023-%D0%97%D0%BB-%D0%B1%D1%80.%20239-29.04.2022.pdf, „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД е вписано в регистъра на основание по чл.23, ал.3 от ЗЗНН под № 159/29.04.2022г.

С Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-159/28.04.2022г. на зам.председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, на основание чл.7, ал.1, т.8, чл.8, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от ЗЗНН и Заповед № РД-10-150/29.05.2017г.: 1/ на дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г. по видове съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва: котелно гориво - 2,902 тона, както и е разпоредено:
2/
„ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде до 1 юли 2022г. количествата при спазване на условията на чл.30, ал.1 от ЗАНН; 3/ „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023г.; 4/ „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т.1;

            Искането за спиране е направено от надлежна страна - адресатът на оспорения административен акт, подлежащ на предварително изпълнение по силата на закона, при наличие на образувано и висящо производство по оспорване на акта, поради което е ДОПУСТИМО. Разгледано по същество, искането е НЕОСНОВАТЕЛНО.

Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-159/28.04.2022г. на зам.председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ е акт по чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН и съгласно ал.3, изр.2 от с.р., обжалването му не спира неговото изпълнение.

С допускане на предварителното изпълнение законът е презюмирал наличието на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК, при наличието на които обжалването не спира изпълнението на акта. Спиране на разпореденото от закона предварително изпълнение може да се допусне само при наличие на предпоставките по чл.166, ал.2 във вр. с ал.4 от АПК: обоснована вероятност за понасяне на значителна, алтернативно - трудно поправима вреда, от изпълнението на невлезлия в сила административен акт. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

Съгласно разпоредбата на чл.12, ал.11 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т.ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива.

Като основание за издаване на разпореждането за създаване на запаси за извънредни ситуации е посочена разпоредбата на чл.23 от ЗЗНН, определяща категориите задължени лица, в зависимост от участието им във формирането на общия нетен внос (чл.23, ал.2) и/или вътрешнообщностни пристигания /ВОП/ (чл.23, ал.3) на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008г. и тежки горива през предходната календарна година, независимо дали лицата притежават собствени вместимости или наети складови площи.

В случая със справка-декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН рег.№ 1405/09.03.2022г., „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД е декларирало пред председателя на ДА ДРВВЗ, получени в периода 01.01.2021г. - 31.12.2021г. от ВОП 16252т. смазочни масла, в т.ч. базови масла. Същите попадат в обхвата на т.3.4.20 от глава 3.4 „Нефт (суров нефт и нефтени продукти) от Приложение А към Регламент (ЕО) № 1099/2008г. на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор, поради което и на основание чл.23, ал.3 от ЗЗНН дружеството е вписано в регистъра на задължените лица по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г.

При допуснато по силата на закона предварително изпълнение на акта, в тежест на неговия адресат е да обоснове предпоставките за спиране по чл.166, ал.2 от АПК.

В случая дружеството твърди, че от изпълнение на акта ще претърпи значителни или трудно поправими вреди, свързани със сроковете на изпълнение на разпореждането, както и налагането при неизпълнение на имуществени санкции, в значителни размери. Следва обаче да се има предвид, че частният интерес, обоснован с вероятността от налагане на имуществени санкции при неизпълнение на разпореждането, не може да се противопостави на обществения и държавен интерес. Не е обоснована възможност за настъпване на значителна или трудно поправима вреда, която да може да се противопостави на държавния и обществен интерес за изпълнение на ангажиментите на Република България по Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14.09.2009г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и по ЗЗНН, с който Директивата е транспонирана.

Извършването на допълнителни разходи за обезпечаване изпълнението на акта, респ. налагането на имуществени санкции при неизпълнение на разпореждането, не представляват вреда, произтичаща от допуснатото предварително изпълнение на акта и поради това не обосновават основание по чл.166, ал.2 от АПК. Не е доказано, че с изпълнение на разпореждането дружеството ще понесе значителна или непоправима по своя размер вреда от гледна точка на финансовото му състояние, реализираните приходи и печалба от стопанската дейност. Създаването на организация за осигуряване на складови площи и извършването на разходи за придобиване и поддържане на количеството задължителен запас от котелно гориво, не са обстоятелства, които могат да бъдат противопоставени на презюмираните от ЗЗНН особено важни държавни и обществени интереси за осигуряване на снабдяването с течни горива в извънредни ситуации.

Основната цел на Директива 2009/119/ЕО съгласно чл.1 е да се осигури висока степен на сигурност на снабдяването с нефт и нефтопродукти на Общността посредством надеждни и прозрачни механизми, основани на солидарността между държавите членки, за поддържането на минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти, както и въвеждането на необходимите процедури за преодоляване на евентуален сериозен недостиг. Предвид краткия период на изпълнение на акта – една година, съществува и опасност, че отлагането на изпълнението може да го осуети изцяло. С оглед преследваната от закона цел, основана на поетите от РБ задължения по Директива 2009/119/ЕО - като държава членка на ЕС, неоснователно дружеството сочи, че действията на административния орган са явно несъизмерими с преследваната от изпълнението на акта цел.

Отделно, приложимата в случая разпоредба на чл.166, ал.2 АПК изисква и наличие на нови обстоятелства, каквито не се сочат за настъпили от дружеството.

Наведените в основната жалба доводи - че не е ясно какво стои зад формулировката „котелни горива“, че дружеството внася различни видове моторни масла, но не е „регистриран съхранител“ по смисъла на чл.38 от ЗЗНН и не желае да бъде такъв, са относими към съществото на спора, а именно дали смазочните масла представляват „енергийни продукти“, респ. дали дружеството е задължено лице по ЗЗНН, поради което са неотносими към настоящото производство.

В този смисъл и практиката на ВАС по Определение № 9790/29.09.2021г. по адм.д. № 8808/2021г., Определение № 8601/15.07.2021г. по адм.д. № 7243/2021г., Определение № 8234/07.07.2021г. по адм.д. № 6910/2021г., Определение № 9907/20.07.2020г. по адм.д. № 7284/2020г. и др.

По изложените съображения искането за спиране на предварителното изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-159/28.04.2022г. на зам.председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ следва да се остави без уважение.

            Водим от горното и на основание чл.166, ал.4, вр.ал.2 от АПК, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав:

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „ОКТОПОД ИНВЕСТ ХОЛДИНГ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Варна, бул.Мария Луиза № 9, представлявано от изпълнителния директор Светлозар Иванов Дичевски, за спиране предварителното изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-159/28.04.2022г. на зам.председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“.

           

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните!

 

Административен съдия: