О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
Номер 2335 Година 2018, 20.11. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен Съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав
на 20
Ноември Година 2018
в закрито
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм.
дело номер 3178 по описа за 2018 година
След като се запозна с
материалите по делото, вкл. материалите по административната преписка,
входирани на 07.11.2018г. и Заявлението от 19.11.2018г. на жалбоподателката
съдът констатира следното:
Делото е образувано по
жалба на Д.Т.С.,***, жалба против Акт за установяване на задължения по чл.107
ал.3 от ДОПК /АУЗД/ № 2457-1 от 19.10.2017г. на гл.инспектор „Ревизии и
контрол“ при Община „Родопи“, с твърдения за мълчаливото му потвърждаване в
хода на административното му обжалване.
Актът е оспорен изцяло
пред съда, но доколкото жалбата е подадена директно в Административен съд –
Пловдив е изискана от ответника и междувременно постъпила пълната
административна преписка. Искането за цялостна отмяна на АУЗД, с поддържане и
на тезата, че е мълчаливо потвърден в хода на административното му обжалване
се поддържа и в „заявлението“ от 19.11.2018г. от оспорващата.
След като се запозна с
материалите по административната преписка съдът намира така подадената жалба за
частично недопустима поради следните аргументи:
В чл.4 ал.1 ЗМДТ е
предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се
извършват от служителите на общинската администрация по реда на ДОПК;
обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред; според ал.3 в
производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и
задълженията на органи по приходите; според ал.5 кметът на общината упражнява
правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на
звеното за местни приходи в съответната община – на териториален директор на
Националната агенция за приходите.
Съответно чл.9б от ЗМДТ
изцяло препраща относно реда за установяването, обезпечаването и събирането на
местните такси по този закон към този по чл. 4, ал. 1 – 5, както и такова
препращане е сторено и относно обжалването на свързаните с тях актове.
С процесния АУЗД са
установени както задължения за лихви за забава за несвовременно внесен местен
данък, така и задължения за такса битови отпадъци /ТБО, в конкретно посочени
нейни компоненти/ и лихви за несвоевременното разчитане на това задължение,
всички те за конкретно цитирани периоди.
В глава четиринадесета
от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните
осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два
способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване
на задължение по данни от декларация по чл.107 ал.3 ДОПК, и установяване,
което се осъществява с ревизионен акт по чл.108 ДОПК.
В чл.144 ал.1 ДОПК е
предвидено, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите
актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е
предвидено друго, а според ал.2, разпоредбите на тази глава (глава седемнадесета,
озаглавена „Общи разпоредби“ от дял трети, озаглавен „Обжалване“) се прилагат в
производствата по обжалване, уредени в другите дялове на този кодекс, ако не е
предвидено друго.
Въз основа на цитираните
законови разпоредби, които намират субсидиарно приложение при установяването
на задължения за данък върху недвижимите имоти и таксата битови отпадъци,
предвид препращащите разпореди на чл.4, ал.1-5 и чл.9б от ЗМДТ и чл.144 ал.1 ДОПК, се налагат следните изводи: задълженията за данък върху недвижимите имоти
и ТБО могат да се установяват или чрез акт за установяване на задължение по
декларация по чл.107 ал.3 от ДОПК, или чрез ревизионен акт по чл.108 от ДОПК; и
в двата случая актът подлежи на задължителен административен контрол, като за
случаите, при които задължението е установено с акт по чл.107 ал.3 ДОПК, компетентният
горестоящ орган (в ДОПК наречен „решаващ орган“) е ръководителят на звеното за
местни приходи в съответната община (според чл.4 ал.5, предл. Второ от ЗМДТ), а
в случаите, при които задължението е установено с ревизионен акт, решаващ орган
е кметът на общината (според чл.4 ал.5, предл. първо от ЗМДТ). На обжалване
пред съда подлежи първоначалният административен акт само в частта, която е
обжалвана по административен ред, разбира се в предвидения за това преклузивен
срок, и е потвърдена при това обжалване (чл. 156 ал.1, 2 и 3 ДОПК).
Издаденият по реда на
чл.107 ал.3 ДОПК акт, какъвто е настоящият случай, може да се обжалва в
14-дневен срок от получаването му пред ръководителя на звеното за местни
приходи в общината, а при евентуално потвърждаване на акта – същият може да
бъде обжалван пред съответния административен съд в 14-дневен срок от получаване
на решението за потвърждаването му или в срока по чл.156 ал.5 ДОПК при
мълчаливо потвърждаване по смисъла на чл.156 ал.4 ДОПК.
В конкретния случай се
установи, че АУЗД № 2457-1 от 19.10.2017г. на гл.инспектор „Ревизии и контрол“
при Община „Родопи“ е оспорен от Д.С. с жалба вх. № 94Д-62-2 от 17.07.2018г.
пред горестоящия в йерархията административен орган – Началник Отдел „Финансова
политика“ при Община Родопи, който от своя страна в срока по чл.155 ал.1 от ДОПК /същият е 60-дневен и се брои от изтичане на срока по чл.146 от ДОПК, при
липсата на твърдения, а и на доказателства за хипотеза било то на чл.145 от ДОПК или на чл.156 от ДОПК, т.е. е следвало да изтече на 25 Септември 2018г. –
срокът е до 22.09.2018г., официален празник и неприсъствен ден, поради което и
изтича на първия работен ден/ е постановил Решение № 145 от 18.09.2018г.
Дали същото е връчено на
оспорващата или не е от значение единствено за началото на срока за
оспорването на АУЗД в частта в която е потвърден в хода на административното
му обжалване по съдебен ред, а този преклузивен срок съдът приема, че е спазен.
От друга страна обаче се
установи, че с Решение № 145 от 18.09.2018г. на Началника на Отдел „Финансова
политика“ при Община „Родопи“, частично е отменен процесния АУЗД, а именно
относно установеното задължение за лихва за забава в размер на 22,43 лева, във
връзка с несвоевременното заплащане на данъка върху недвижимите имоти за
2011г., ТБО – в компонента на таксата за поддържане чистотата на обществените
територии: главница и лихви за 2011г., ТБО – в компонента й сметосъбиране и
сметоизвозване, ведно с прилежащите лихви за забава, за 2015г., като е потвърден
в останалите му части, с които са вменени задължения за С..
Тук следва да се уточни,
че макар и в коментираното Решение № 145 от 18.09. 2018г. на ответника да са
посочени и части в които се „отменя“
АУЗД извън посочените по-горе от съда, то такива части актът по чл.107 ал.3 от ДОПК няма – видно е че вкл. и ответникът сочи задължения в размер на 0,00 лева,
по идентичен начин с процесния АУЗД не са установявани и задължения за данък недвижими
имоти /главници/, нито за ТБО – в компонентите депо /по терминологията в АУЗД и
Решението на ответника/: главница и лихви за 2012г., 2013г. и 2014г., макар и
за такива да е посочено, че се потвърждава АУЗД и то в размер от 0,00 лева.
Отделно от това видно от
АУЗД /а и мотивите на Решението на ответника/ по идентичен начин не са
установявани и задължения за ТБО – компонента на таксата за сметосъбиране и
сметоизвозване, за 2012г., 2013г. и 2014г., било то главница и/или лихви.
В този смисъл и жалбата
до съда насочена против АУЗД в частта, в която е отменен в хода на
административното му обжалване от Началника на Отдел „Финансова Политика“ при
Община „Родопи“, а именно относно установените с него задължения, както следва:
1. За лихви за забава в размер на 22,43 лева във връзка с несвоевременното
разчитане с бюджета на задължението за данък недвижими имоти за 2011г.; 2. За ТБО за 2011г. относно компонента на
таксата за поддържане чистотата на обществените територии от които главница в
размер на 90,87 лева и лихви 56,54 лева и 3. За ТБО за 2015г. в частта на
таксата относно компонента за сметосъбиране и сметоизвозване в размер на 72,70
лева главница и 15,74 лева лихви, се явява процесуално недопустима на основание
чл.156 ал.3 от ДОПК, поради което и в тази й част жалбата следва да бъде
оставена без разглеждане, а производството по делото в тази му част –
прекратено.
Производството по делото
следва да продължи по жалбата на Д. С. насочена против Акт за установяване на
задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК №
2457-1 от 19.10.2017г. на гл.инспектор „Ревизии и контрол“ при Община „Родопи“,
в ЧАСТТА му, потвърдена в хода на административното му обжалване с Решение №
145 от 18.09.2018г. на Началника на Отдел „Финансова Политика“ при Община
„Родопи“ в относно установените на Д.С. публични задължения, както следва: 1.
Лихви за забава за несвоевременното разчитане с бюджета на задълженията за
данък недвижими имоти за 2012г., 2013г., 2014г. и 2015г. в размер общо на 67,75
лева; 2. Задължението за такса за битови отпадъци за компонента поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване за 2012г. в размер на 90,87
лева главница и 47,40 лева лихви; 3. Задължението за такса битови отпадъци за
компонента поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за
2013г. в размер на 90,87 лева главница и 38,18 лева лихви; 4. За такса битови
отпадъци за компонента поддържане чистотата на териториите за обществено
ползване за 2014г. в размер на 7,27 лева главница и 2,31 лева лихви; 5. За
такса битови отпадъци за 2015г. в компонентите й обезвреждане на битовите
отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 10,90 лева главница и 2,36
лева лихва и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в
размер на 7,27 лева главница и 1,58 лева лихва и 6. За такса битови отпадъци
за 2016г. в компонентите й обезвреждане на битовите отпадъци в депа
или други съоръжения в размер на 3,64 лева главница и 0,42 лева лихва и
поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 10,90
лева главница и 1,25 лева лихва.
Отново за яснота на
оспорващата следва да се посочи, че други по вид и размер задължения не са
определяни с оспорвания от нея индивидуален административен акт, като очевидно
с жалбата до съда не се оспорва дължимостта на данъка върху недвижимите имоти
за процесните години, респ. се сочи и че същият е и реално внесен и то в
цитираните в акта размери.
Делото следва да бъде
насрочено за разглеждане на жалбата в тази й част в открито съдебно заседание,
с призоваване на страните, като на същите съобразно така очертания предмет на
правния спор, следва да бъдат дадени и указания за разпределяне на
доказателствената тежест в процеса.
В тази връзка на първо
място се констатира, че в административната преписка липсват доказателства за
начина на определяне на данъчната оценка на процесния имот.
Не са представени
доказателства за това, че именно лицето постановило Реше-ние № 145 от 18.09.2018г.
е заемало длъжността Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“.
Не са представени
доказателства за реалното предоставяне на услугите по поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване през процесните години за процесните
2012г., 2013г., 2014г. и 2015г., нито доказателства за наличието на депо или
друго съоръжение за обезвреждането на битови отпадъци за процесните 2014г. и
2015г.
В този смисъл и
ответникът следва да бъде задължен да ангажира посочените по-горе
доказателства, необходими за преценката на съда на законосъобразността на
процесния АУЗД.
Доколкото отделно от
това с жалбата се оспорва и вмененото задължение за лихви за забава във връзка
с несвоевременното разчитане с бюджета на задължението за данък недвижими
имоти, по делото липсват и ответникът следва да ангажира доказателства кой е
периодът на твърдяната забава и за начина на изчисляване размерът на всяко едно
от акцесорните задължения.
Ето защо и поради мотивите,изложени по – горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ПЛОВДИВ, Първо отделение, ІІІ състав :
О П Р
Е Д Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.Т.С.,***,
в ЧАСТТА Й против Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК №
2457-1 от 19.10.2017г. на гл.инспектор „Ревизии и контрол“ при Община „Родопи“
в ЧАСТТА му отменена в хода на административното му обжалване с Решение № 145
от 18.09.2018г. на Началник отдел „Финансова политика“ при Община „Родопи“
относно установените на Д.Т.С. публични задължения, както следва: 1. За лихви
за забава в размер на 22,43 лева във връзка с несвоевременното разчитане с
бюджета на задължението за данък недвижими имоти за 2011г.; 2. За ТБО за 2011г. относно компонента на
таксата за поддържане чистотата на обществените територии от които главница в
размер на 90,87 лева и лихви 56,54 лева и 3. За ТБО за 2015г. в частта на
таксата относно компонента за сметосъбиране и сметоизвозване в размер на 72,70
лева главница и 15,74 лева лихви, като ПРОЦЕСУАЛНО НЕДОПУСТИМА и
ПРЕКРАТЯВА производството по
адм.дело № 3178/2018г. по описа на Административен съд – Пловдив, III състав, в тази му част.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в тази му
част подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на
РБългария в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
НАСРОЧВА делото в открито съдебно
заседание на 15.01.2019г. от 09.00 часа, за разглеждане на
жалбата на Д.Т.С. в ЧАСТТА й против Акт за установяване на задължения по чл.107
ал.3 от ДОПК № 2457-1 от 19.10.2017г. на
гл. инспектор „Ревизии и контрол“ при Община „Родопи“, в ЧАСТТА му, потвърдена
в хода на административното му обжалване с Решение № 145 от 18.09.2018г. на
Началника на Отдел „Финансова Политика“ при Община „Родопи“ в относно установените
на Димитрия Спасова публични задължения, както следва: 1. Лихви за забава за
несвоевременното разчитане с бюджета на задълженията за данък недвижими имоти
за 2012г., 2013 г., 2014г. и 2015г. в размер общо на 67,75 лева; 2.
Задължението за такса за битови отпадъци за компонента поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване за 2012г. в размер на 90,87 лева главница и
47,40 лева лихви; 3. Задължението за такса битови отпадъци за компонента
поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2013г. в размер
на 90,87 лева главница и 38,18 лева лихви; 4. За такса битови отпадъци за
компонента поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2014г.
в размер на 7,27 лева главница и 2,31 лева лихви; 5. За такса битови отпадъци
за 2015г. в компонентите й обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други
съоръжения в размер на 10,90 лева главница и 2,36 лева лихва и поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване в размер на 7,27 лева главница
и 1,58 лева лихва и 6. За такса битови отпадъци за 2016г. в компонентите й обезвреждане
на битовите отпадъци в депа или други съоръжения в размер на 3,64 лева главница
и 0,42 лева лихва и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване
в размер на 10,90 лева главница и 1,25 лева лихва, за която дата и час да се
призоват страните.
УКАЗВА на ответника, че изцяло
в негова доказателствена тежест е да установи компетентността на органа по
приходите, издал оспорения АУЗД, вкл.и собствената си компетентност, както и
спазване на административно-производствените правила /вкл. наличието на
основание за служебно издаване на акта по чл.107 ал.3 от ДОПК/ и наличието на
възприетите фактически основания в същия, както и правилното приложение на
материалния закон, в която връзка му УКАЗВА че по делото: 1. Липсват доказателство
лицето издало Решение № 145 от 18.09.2018г. да е заемало длъжността Началник
Отдел „Финансова политика“ при Община „Роподи“ към посочената дата; 2. Липсват
доказателства за дължимостта на вменените два компонента на такса битови отпадъци,
а именно: 2.1. Доказателства за фактическото предоставяне от общината на
услугата по поддържане чистотата на обществените територии за 2012г., 2013г.,
2014г. и 2015г. и 2.2. Относно таксата за обезвреждане битовите отпадъци в депа
и други съоръжения – доказателства за поддържането, респ. използването на
такива от общината за процесните 2014г. и 2015г.; 3. Липсват доказателства за
начина на определяне на данъчната оценка на имота, за всеки един от процесните
периоди, относимо обстоятелство относно определения размер на задълженията и
4. Липсват доказателства за периодите на начисляване и начина на определяне на
конкретния размер на вмените задължения за лихви за забава за несвоевременното
разчитане с бюджета на задълженията за данък недвижими имоти за 2012г.,
2013г., 2014г. и 2015г.
УКАЗВА на оспорващия, че
следва да установи всички твърдения в жалбата, от които черпи благоприятни за
себе си правни последици, вкл. и факта, че е заплатил дължимия за имота данък
недвижими имоти за 2012г., 2013г., 2014г. и 2015г. в определения в закона срок.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ страните да ангажират
други доказателства,респ. да поискат събирането на такива, с писмена молба с
препис за връчване на другата страна, съобразно така дадените им указания в 14-дневен
срок от съобщаването, като им указва че при неизпълнение и в този смисъл
ставащи причина за отлагане на делото,
ще понесат и санкцията по чл.92а от ГПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК във вр. с чл.4
и чл.9б от ЗМДТ.
В тези му части
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ДА СЕ УВЕДОМЯТ страните
за задълженията на същите, съобразно настоящото разпореждане и дадените
указания от съда, с изпращане на препис от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/