Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
29.11.2023 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
01.11 |
Година |
2023 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Айгюл
Шефки Мария
Божкова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Бонка
Василева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
102 |
по
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63в от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от Р.Ф.М. от ***,
действащ чрез пълномощник, против Решение № 121/24.05.2023 г., постановено по АНД
№ 306/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е потвърдено
Наказателно постановление № 17/01.03.2023 г., издадено от началник на РУ - Кърджали,
с което на основание чл. 45, ал. 2 от Закона за закрила на детето/ЗЗДет./, на Р.Ф.М. от *** е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 2 000 лв. за извършено нарушение на чл. 45, ал. 2
от ЗЗДет.
Въведени са
доводи, че решението на Районен съд – Кърджали е неправилно и незаконосъобразно,
постановено в нарушение на материалния закон, при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила и при явна несправедливост на наложеното
наказание.
Излага съображения, че от приобщените по делото
доказателства, вкл. и разпита на свидетелите, по един категоричен начин се
установило, че в хода на административнонаказателното
производство са били допуснати съществени процесуални нарушения, а именно
останал неизяснен въпросът дали детето И. Р. Х. с ЕГН ********** не е било с
настойник, попечител или други лица, които полагат грижи за него. Сочи, че полицейските
служители са констатирали, че детето не е придружавано от родител, но не са
положили усилия да установят дали същото не е било с друг придружител,
съобразно чл.8, ал.З от ЗЗкрД - настойник, попечител
или друго лице, което полагат грижи за детето.Този въпрос не е бил изследван и
изяснен от началника РУ - Кърджали.
На следващо място, разпитаните по делото свидетели заявили,
че наказаното лице Р.Ф.М., на 21.01.2023 г. вечерта, не е било в обекта.
Отделно от това релевира
доводи, че изведените правни изводи на районният съд противоречат на
разпоредбата на чл.45, ал.2 от ЗЗДет., като съдът е
тълкувал разпоредбата на закона в несъществуващия му смисъл. В тази връзка сочи
практика на Административен съд – Кърджали.
Счита, че от практиката и вложения от законодателя
смисъл в разпоредбата на чл. 45, ал. 2 от ЗЗДет. се
налагал изводът, че субект на нарушението е управителя на търговски обект.
Предвид това в конкретния случай, евентуално, при доказано административно
нарушение би следвало да бъде ангажирана отговорността на управителя на
търговски обект - нощен клуб „***", а не както било сторено - отговорността на
управителя на търговското дружество „***" ЕООД.
Моли съда да постанови акт, с който да отмени Решение
№ 121/24.05.2023 г., постановено по АНД № 306/2023 г. по описа на Районен съд –
Кърджали, след което се произнесе по същество като отмени Наказателно
постановление № 17/01.03.2023 г., издадено от началник на РУ – Кърджали.
В съдебно заседание, чрез адв. М.С. поддържа
жалбата по изложените в нея съображения.
Ответникът по
касация – Началник РУ - Кърджали, редовно призован, не се явява.
Представлява се от юрисконсулт М. П., която оспорва жалбата. Моли съда да
остави в сила атакуваното решение и присъди юрисконсулско
възнаграждение.
Окръжна прокуратура Кърджали, чрез прокурор В.,
оспорва касационната жалба като неоснователна и предлага решението на Районен съд – Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.
Административен
съд - Кърджали, в настоящия съдебен
състав, след като извърши проверка на
атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за необоснованост и неправилност на на
атакуваното решение се явяват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд - Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № 17/01.03.2023 г., издадено от началник на РУ -
Кърджали, с което на основание чл. 45, ал. 2 от Закона за закрила на детето/ЗЗДет./, на Р.Ф.М. от *** е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 2 000 лв. за извършено нарушение на чл. 45, ал. 2
от ЗЗДет. Със съдебния акт е осъден жалбоподателя да
заплати разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лв.
Районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и при съставянето им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, респ. отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението било описано с всички относими към
състава признаци, а именно били посочени обстоятелствата, при които е извършено
и нарушителят бил индивидуализиран. От доказателствата по делото безспорно се
установявало, че санкционираният правен субект е осъществил състава на посочените
в акта и постановлението нарушения на чл. 45, ал. 2 от Закона за закрила на детето.
допускане на дете в горепосоченото часово време. В обжалваното решение са
въведени мотиви, че са съставомерността на
нарушението е необходимо привлеченото към административнопаказателна
отговорност лице да е допуснало нарушението, а не в лично качество да го е
извършило. В тази връзка съдът е посочил, че е неотносимо
дали в самата дискотека е имало назначен управител, рссп.
дали други служители е трябвало да следят за пропускателния режим. Като
изключение от принципа, че административнонаказателната
отговорност е лична, в разпоредбата на чл.24, ал.2 от ЗАНН е регламентирано, че
за административни нарушения, извъртени при осъществяване дейност на
предприятия, учреждения и организации, отговарят
работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които
са наредили или допуснали да бъдат извършени. Приел е, че в настоящата хипотеза
субект на деянието е не самото лице, което в конкретния случай е позволило в
нощния клуб да присъства, респ. не е отстранило детето, а управителят - представляващият
търговеца, който стопанисва търговския обект, в който е допуснат
непълнолетният. Съдът е приел, че от изложените в АУАН и НП факти ставало ясно
какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено то и каква е
неговата правна квалификация, като в случая не било налице съществено нарушение
на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и
да опорочава атакувания акт до степен, налагаща отмяната му.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на пълномощника на Р.Ф.М. от ***, са неоснователни и релевираните
отменителни основания не са налице. В тази връзка
като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение е установено от обективна и
субективна страна, районният съд не е допуснал нарушения при анализа и оценката
на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от
доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи,
води до обоснованост на постановеното решение.
Касационният съдебен състав изцяло
споделя изводите на районния съд,поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанциония съд.
За прецизност следва да се отбележи следното:
На първо място не са налице допуснати съществени
нарушения на административнонаказателния процес при
установяване на нарушението и налагане на административното наказание, довели
до опорочаване на цялото административно производство. В тази връзка, основания
за отмяната на наказателното постановление би било наличието на допуснати
съществени нарушения при съставянето на АУАН и НП или съществени нередовности в тяхното съдържание, които са довели до
ограничаване правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна
отговорност е ангажирана, или възпрепятстват съдебната проверка за
законосъобразност на издаденото наказателно постановление. Такива в конкретния
случай не се откриват. Изрично в процесното НП № 17/01.03.2023
г. е посочена правната квалификация на нарушението, а именно чл. 45, ал. 2 от
Закона за закрила на детето. В акта и наказателното постановление е налице описание
на нарушението, в съответствие с изискванията на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН.
Словесно е отразено, че нарушението се изразява в това, че на 21.01.2023 г.
около *** часа в ***, в нощен клуб „***“, за периода 22.00 ч. – 06.00 часа е бил допуснато
дете - навършилият 14 г., но ненавършил 18 г. И. Р. Х., с ЕГН **********, без
да е придружаван от родител, в нарушение на чл. 8, ал. 3 от ЗЗДет.
Посочено е, че административнонаказателната
отговорност е ангажирана спрямо Р.Ф.М., в качеството му на управител на „***“
ЕООД ***, което дружество е стопанисвало нощния клуб. Доказателствата,
представени и приети в производството пред районния съд, са еднопосочни и
взаимно кореспондиращи като от тях се установява по несъмнен и безспорен начин,
че на посочените дата, час и място непълнолетният И. Х. не е бил придружаван от
родител или друго пълнолетно дееспособно лице. Твърдения, че на непълнолетния е
било осигурено пълнолетно дееспособно лице за негов придружител на обществени места
след 22,00 ч. на процесното място, не са въведени в
хода на производството като липсват каквито и да са доказателства за такова
лице.
Предвид горното касационният съд намира за
неоснователни възраженията в жалбата, че установената от първоинстанционния
съд фактическа обстановка не кореспондирала с доказателствата по делото.
На следващо място настоящият състав на
Административен съд – Кърджали намира за неоснователни въведените в касационната
жалба твърдения, че в конкретния случай неправилно била ангажирана
отговорността на касатора като управител на ЕООД, а
следвало да бъде наложено наказание на управителя на съответния търговски
обект. По делото липсва спор, че търговският обект – нощен клуб „***“ в ***, се ползва
и стопанисва от „***“ ЕООД *** по силата на договор за наем от 22.06.2021 г., на
което търговско дружество Р.Ф.М. е едноличен собственик на капитала и управител.
С оглед това му качество, то касаторът се явява от
субективна и обективна страна носител на административнонаказателна
отговорност, ангажирана на основание чл. 45, ал. 2 от ЗЗДет.
Както правилно е отбелязал районният съд съгласно чл. 24, ал. 2 от ЗАНН, за
административни нарушения, извършени при осъществяване дейността на
предприятия, учреждения и организации, отговарят
работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които
са наредили или допуснали да бъдат извършени. В качеството си
на управител на „***“
ЕООД, респ. пердставляващ търговеца, който стопанисва процесния търговския обект, Р.М. е бил длъжен да
осъществява ефективен контрол относно дейността, при която е извършено
нарушението, както и че той е осъществил от обективна и субективна страна
състава на административно нарушение, като е допуснал в търговския обект лице, по
отношение на което е установено нарушение по чл. 8, ал. 3 и 4 от Закона за
закрила на детето.
В хипотезата на чл. 45, ал. 2 от ЗЗДет. субект на наказуемо деяние е не самото лице, което в
конкретния случай е позволило в заведението да присъстват, респ. не е
отстранило лицата под 18-годишна възраст, а управителят - представляващ
търговеца, който стопанисва търговския обект, в който са допуснати тези лица.
Това деяние се осъществява чрез бездействие, при установено в закона задължение
за действие от страна на ръководителя на стопанисвания обект, а именно - да
осъществява контрол върху лицето, при дейността на което е извършено
нарушението и което обективно е могъл да предотврати чрез създаване на система
от мерки за недопускане извършването на определен вид деяния. В този смисъл, върху касатора като управител на стопанисвания търговски обект,
тежи задължението да контролира извършваната дейност в същия и последният, като
не е осигурил ефективни мерки за контрол, е бездействал да се възпрепятства
извършването на едно нарушение, което се намира в обективна връзка с
осъществяваната от търговеца дейност.
В конкретния случай липсват доказателства в нощен
клуб „***“ в *** да е имало назначено лице от „***“ ЕООД, на което лице да е било
възложено управлението и цялостната организация по функционирането на
търговския обект. Видно от намиращите се в административнонаказателна
преписка обяснения на Р.Ф.М., дадени на 31.01.2023 г./л. 14 от АНД № 306/2023 г./, последният е заявил, че няма управител
на клуба и лично той отговаря за обекта.
Нормата на чл. 45, ал. 2 от ЗЗДет.
визира като носител на административонаказателната
отговорност управителя на търговския обект, който допусне от 22,00 ч. до 6,00
ч. дете в управляван от него търговски обект в нарушение на чл. 8, ал. 3 и ал. 4/допускане на деца от 22,00
ч. до 6,00 ч., без да са придружени от родител, настойник, попечител или други
лица, които полагат грижи за тях – ал. 3, или от пълнолетно дееспособно лице,
осигурено от лицата, полагащи грижи за детето – ал. 4/. Както вече бе посочено
по-горе деянието се осъществява чрез бездействие, при установено в закона
задължение за действие от страна на управителя, чрез упражняване на контрол
върху режима на допускане на малолетни и непълнолетни лица в управлявания от
него обект. В тази връзка, осигуряването на охранителен и пропускателен режим,
не освобождава управителя от отговорността му по чл. 45, ал. 2 ЗЗДет., след като този режим е неефективен. В този смисъл,
върху касатора като управител на стопанисвания
търговски обект, тежи задължението да контролира извършваната дейност в същия и
последният, като не е осигурил ефективни мерки за контрол, е бездействал да се
възпрепятства извършването на едно нарушение, което се намира в обективна
връзка с осъществяваната от търговеца дейност. Именно в неосъществения от
страна на Р.Ф.М. контрол и невземане на мерки за недопускане на лица под 18
години без родител и придружител в управлявания от него обект след 22: 00 часа,
се изразява изпълнителното деяние на вмененото му нарушение, което касационната
инстанция намира, че същият е осъществил и както правилно и в съответствие с
приобщените доказателства по делото е приел и съставът на районния съд.
Цитираното в касационната жалба решение на
Административен съд – Кърджали не води до извод, различен от горе въведения. В
тази връзка следва да се отбележи, че в посоченото решение съдът е приел, че
носител на административнонаказателната отговорност е
управителят, а не дружеството. В конкретния случай касаторът
е управител на дружеството и управляващ процесния
търговски обект, поради което и обжалваното решение се явява
законосъобразно.
В този смисъл, касационният състав намира, че е
налице правилна квалификация на нарушението, деянието е установено от
фактическа и правна страна и е правилно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на касатора.
Липсва каквото ида е основание да се приеме, че
наложеното наказание е явно несправедливо, като в случая е наложен минималния
размер на предвидената в чл. 45, ал. 2 от ЗЗДет.
глоба - 2000 лв.
В заключение, правилно и в съответствие с нормата
на чл. 63д, ал. 5 във вр. с ал. 4 от ЗАНН във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24е от НЗПП
и предвид потвърждаването на обжалваното НП, районният съд е присъдил в полза
на ОДМВР - Кърджали разноски в размер на 100 лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение, в съответствие с изхода на
делото и надлежно релевираното искане за това.
Предвид изложеното, настоящият съдебен състав
намира депозираната касационна жалба от Р.Ф.М., действащ чрез пълномощник,
против Решение № 121/24.05.2023 г., постановено по АНД № 306/2023 г. по описа
на Районен съд – Кърджали, за неоснователна, поради което и процесното
решение на Районен съд – Кърджали, като законосъобразно, респ. постановено при
липса на допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в
сила.
Предвид изхода на делото и надлежно заявеното
искане от пълномощника на ответника за присъждане на разноски, то следва на
основание чл. 63д, ал. 5 във вр. с ал. 4 от ЗАНН във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24е от НЗПП в
полза на ОДМВР - Кърджали да бъдат присъден разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Водим от горното и на основание чл. 221,
ал. 2 от АПК и във връзка с чл. 63в и чл. 63д от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 121/24.05.2023 г.,
постановено по АНД № 306/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали.
ОСЪЖДА Р.Ф.М. от ***, с ЕГН **********, да заплати в полза
на ОДМВР – Кърджали разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.