Решение по дело №78/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 5 юли 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700078
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 69

 

Гр. Разград, 02 юни 2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на единадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 78 по описа за 2021 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.73, ал.4 от ЗУСЕСИФ.

Образувано е по жалба на Община Разград против Решение №РД-02-36-155/26.01.2021г. на Заместник- министъра на регионалното развитие и благоустройство, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 (РУО на ОПРР), с което е определена финансова корекция в размер на 101 700 лв.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че оспореният акт е незаконосъобразен, като издаден при допуснати съществени процесуални нарушения, при неизяснени факти и обстоятелства, в противоречие на материалния закон и преследваната от него цел. Твърди се, че е налице противоречие в мотивите и диспозитива на оспореното решение, което от една страна прави невъзможно да се прецени за какво нарушение е определена финансовата корекция, а от друга страна да се установи по кой от двата цитирани в него договора се определя нейния размер. С оглед на това се иска от съда да го отмени, ведно с произтичащите от това законни последици. 

          Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и моли съда да я отхвърли, като претендира за възстановяване на заплатени деловодни разноски. Твърди, че оспореното решение е валиден и законосъобразен административен акт, издаден в съответствие с процесуалния и материалния закон. Развива доводи, че волята на РУО е достатъчно ясна и недвусмислена, поради което допуснатите неточности и противоречия не съставляват съществени процесуални нарушения, които да обуславят отмяна на процесното решение.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Събраните в хода на производството доказателства установяват, че между Община Разград, като бенефициент и Министерство на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ), в качеството му на Управляващ орган (УО) е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРР ( л.153 – л.168) за изпълнение на проектно предложение „Изпълнение на строително - монтажни работи чрез инженеринг - изграждане на социални жилища по проект “Изграждане на социални жилища за настаняване на малцинствени и социално слаби групи в кв. Орел, отговарящи на съвременните хигиенни изисквани“. Във връзка с изпълнение на проекта от Община Разград е сключен Договор № BG16RFOP001-1.023-0003-C02-S-05 от дата 20.01.2020г. с изпълнител „КМК Билд“ ЕООД, на стойност 1 695 000 лева без ДДС. Изпълнителят е избран след проведена открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП).  Тази процедура е била предмет на проверка, при която е прието, че има данни за допуснати нередности, изразяващи се във въвеждането на  незаконосъобразни/ ограничителни критерии за подбор и във връзка с тези констатации е подаден Сигнал за нередност рег. №1574, ведно с приложен към него контролен лист   (л.46 - л.100). Въз основа на него е открито производство по чл.73 от ЗУСЕСИФ, за което жалбоподателят е уведомен с писмо  (л.101- л.112), в което са описани от фактическа и правна страна твърдените нередности, като му е предоставена възможност да представи своето становище и възражения по констатациите и да ангажира доказателства във връзка с твърденията си. Жалбоподателят не е депозирал възражение в указания срок.

РУО е приел, че при провеждане на процесната процедура са допуснати посочените в сигнала нарушения, квалифицирани от него като  нередности по смисъла на т.11, б.“б“ от Приложение №1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата за посочване на нередности, Наредбата), а именно „Използване на критерии за подбор, които не са дискриминационни по смисъла на т. 10, но ограничават достъпа на кандидатите или участниците“ , в случаите, при които са приложени дискриминационни критерии/ условия/ спецификации, но е налице минимално ниво на конкуренция, т.е. получени са две или повече оферти, които са допуснати и отговарят на критериите за подбор. Въз основа на това със свое   Решение РД-02-36-155/26.01.2021г. на основание чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ е определил финансова корекция общо в размер на 5 % от допустимите разходи по сключения договор. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в писмена форма от компетентен орган. Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган (РУО), одобрил проекта, като в чл.9, ал.5 от него е предвидено, че РУО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. В случая РУО е министърът на МРРБ, но той на основание чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ със своя Заповед №РД-02-36-1179/26.09.2018г. е определил издателя на акта Д. Н. - заместник-министър на министерството за Ръководител на УО на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г“ (ОПРР). Спазена е установената от закона форма.

Съдът намира обаче, че при издаване на оспореното решение са допуснати съществени процесуални нарушения. Налице са значителни несъответствия и противоречия в мотивите към него. Както беше посочено по-горе производството за определяне на финансова корекция е образувано във връзка със сигнал за установени нарушения при провеждането на обществена поръчка с предмет „Изпълнение на строително - монтажни работи чрез инженеринг - изграждане на социални жилища по проект “Изграждане на социални жилища за настаняване на малцинствени и социално слаби групи в кв. Орел, отговарящи на съвременните хигиенни изисквани“. Въз основа на проведената процедура е сключен Договор № BG16RFOP001-1.023-0003-C02-S-05 от дата 20.01.2020г. с изпълнител „КМК Билд“ ЕООД, на стойност 1 695 000 лева без ДДС. Още в уведомителното писмо за открита процедура по чл. 73 от ЗУСЕСИФ до бенефициента обаче УО на ОПРР е посочил, че предмет на проверката е проект с наименование „Основен ремонт и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в сграда общинска собственост и изграждане на Център за работа с деца на улицата“, по който е сключен Договор № BG16RFOP001-1.023-0004-C01-S-05 от 27.06.2019г. с изпълнител „САВ-МАТИС“ ДЗЗД на стойност 802 800, 00 лв. без ДДС.  В раздел ІІІ „Анализ на нарушенията от правна страна“  от него (л. 110-л.112 от делото) за всяка една от констатираните нередности УО на ОПРР е посочил, че финансовата корекция ще  се определи в размер на 5% от допустимите разходи по цитирания договор.

Това противоречие е възпроизведено и в оспореното решение. Още на стр.1 от него (л.10 от делото) е посочено, че сигналът със съмнение за нередност е във връзка с проект с наименование „Основен ремонт и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в сграда общинска собственост и изграждане на Център за работа с деца на улицата“, финансиран от ОПРР. В т.1.5  от решението (л.29 от делото) е посочено, че финансовата корекция се определя в размер на 5%  върху допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.023-0004-C01-S-05 от  27.06.2019г. с изпълнител „САВ-МАТИС“ ДЗЗД на стойност 802 800, 00 лв. без ДДС.

Наред с това е налице несъответствие в отразените фактически констатации и констатациите, възпроизведени в правните изводи от решението. В тази част, при описание на нарушенията РУО е цитирал абзаци, които не кореспондират на обявлението за процесната поръчка (л.118- л.122 от делото). При извършена служебна проверка съдът установи, че те касаят решението за откриване на процедура и обявлението за поръчката с предмет „Инженеринг-проектиране, изпълнение на строително-монтажни работи  и упражняване на авторски надзор по проект „Основен ремонт и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в сграда общинска собственост и изграждане на Център за работа с деца на улицата“ ( приложени към корицата на делото).

Установените факти и обстоятелства сочат, че в хода на административното производство и при постановяване на процесното решение е допуснато смесване на две процедури за възлагане на обществени поръчки и на два договора, сключени от жалбоподателя в качеството му на възложител. Тези несъответствия и противоречия са засегнали както диспозитива на решението, така и неговите мотиви, поради което волята на административния орган е недостатъчно ясна, конкретна и еднозначна. Допуснатото нарушение е съществено процесуално нарушение по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК и съставлява основание за отмяна на оспорения акт. Преписката следва да се върне на органа за ново произнасяне във връзка с постъпилия Сигнал за нередности рег. №1574, при което да се отстранят констатираните несъответствия и противоречия както в мотивите, така и в диспозитива на решението.

При този изход на делото и с оглед разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят сторените в това съдебно производство разноски в размер на 1 167 лв., от които 1 017 лв. заплатена държавна такса и 150 лв. юрисконсултско възнаграждение. Същите са своевременно предявени и доказани по размер, като размерът на дължимото юрисконсултско възнаграждение е определен от съда на основание чл.78, ал.8 ГПК във вр. с чл. 144 от АПК и във вр. с чл.  37 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №РД-02-36-155/26.01.2021г. на Заместник- министъра на регионалното развитие и благоустройство, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган  на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда.   

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройство да заплати на Община Разград сумата от 1 167  (хиляда сто шестдесет и седем) лева - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

 

СЪДИЯ: /п/