Р Е Ш Е Н И Е № 69
Гр. Разград, 02 юни 2021 година
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на единадесети май две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА
при секретаря Ралица
Вълчева и в присъствието на прокурора ….. разгледа докладваното от съдията дело № 78 по
описа за 2021 г. и за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.73, ал.4 от ЗУСЕСИФ.
Образувано е по жалба на Община Разград против Решение №РД-02-36-155/26.01.2021г.
на Заместник- министъра на регионалното развитие и благоустройство, в
качеството му на Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма
„Региони в растеж“ 2014-2020 (РУО на ОПРР), с което е определена финансова
корекция в размер на 101 700 лв.
В жалбата и по същество се излагат доводи, че оспореният акт е
незаконосъобразен, като издаден при допуснати съществени процесуални нарушения,
при неизяснени факти и обстоятелства, в противоречие на материалния закон и
преследваната от него цел. Твърди се, че е налице противоречие в мотивите и
диспозитива на оспореното решение, което от една страна прави невъзможно да се
прецени за какво нарушение е определена финансовата корекция, а от друга страна
да се установи по кой от двата цитирани в него договора се определя нейния
размер. С оглед на това се иска от съда да го отмени, ведно с произтичащите от
това законни последици.
Ответникът по жалбата, чрез своя
процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и моли съда да я
отхвърли, като претендира за възстановяване на заплатени деловодни разноски.
Твърди, че оспореното решение е валиден и законосъобразен административен акт,
издаден в съответствие с процесуалния и материалния закон. Развива доводи, че
волята на РУО е достатъчно ясна и недвусмислена, поради което допуснатите
неточности и противоречия не съставляват съществени процесуални нарушения,
които да обуславят отмяна на процесното решение.
Разградският административен съд, след
като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището
на страните, приема за установено следното:
Жалбата е допустима, като подадена от
надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на
самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по
следните фактически и правни съображения:
Събраните в хода на производството доказателства установяват, че между
Община Разград, като бенефициент и Министерство на регионалното развитие и
благоустройство (МРРБ), в качеството му на Управляващ орган (УО) е сключен Административен
договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРР ( л.153 – л.168)
за изпълнение на проектно предложение „Изпълнение на строително - монтажни
работи чрез инженеринг - изграждане на социални жилища по проект “Изграждане на
социални жилища за настаняване на малцинствени и социално слаби групи в кв.
Орел, отговарящи на съвременните хигиенни изисквани“. Във връзка с изпълнение
на проекта от Община Разград е сключен Договор № BG16RFOP001-1.023-0003-C02-S-05
от дата 20.01.2020г. с изпълнител „КМК Билд“ ЕООД, на стойност 1 695 000 лева
без ДДС. Изпълнителят е избран след проведена открита процедура по реда на
Закона за обществените поръчки (ЗОП). Тази
процедура е била предмет на проверка, при която е прието, че има данни за
допуснати нередности, изразяващи се във въвеждането на незаконосъобразни/ ограничителни критерии за
подбор и във връзка с тези констатации е подаден Сигнал за нередност рег. №1574,
ведно с приложен към него контролен лист
(л.46 - л.100). Въз основа на него е открито производство по чл.73 от
ЗУСЕСИФ, за което жалбоподателят е уведомен с писмо (л.101- л.112), в което са описани от
фактическа и правна страна твърдените нередности, като му е предоставена
възможност да представи своето становище и възражения по констатациите и да
ангажира доказателства във връзка с твърденията си. Жалбоподателят не е
депозирал възражение в указания срок.
РУО е приел, че при провеждане на процесната процедура са допуснати посочените
в сигнала нарушения, квалифицирани от него като
нередности по смисъла на т.11,
б.“б“ от Приложение №1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на
нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и
процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на
ЗУСЕСИФ (Наредбата за посочване на нередности, Наредбата), а именно „Използване
на критерии за подбор, които не са дискриминационни по смисъла на т. 10, но
ограничават достъпа на кандидатите или участниците“ , в случаите, при които са
приложени дискриминационни критерии/ условия/ спецификации, но е налице
минимално ниво на конкуренция, т.е. получени са две или повече оферти, които са
допуснати и отговарят на критериите за подбор. Въз основа на това със свое Решение
РД-02-36-155/26.01.2021г. на основание чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ е определил финансова
корекция общо в размер на 5 % от допустимите разходи по сключения договор. Това
решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.
Оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в писмена
форма от компетентен орган. Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата
корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя
на управляващия орган (РУО), одобрил проекта, като в чл.9, ал.5 от него е
предвидено, че РУО е ръководителят на администрацията или организацията, в
чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. В
случая РУО е министърът на МРРБ, но той на основание чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ със
своя Заповед №РД-02-36-1179/26.09.2018г. е определил издателя на акта Д. Н. -
заместник-министър на министерството за Ръководител на УО на Оперативна
програма „Региони в растеж 2014-2020г“ (ОПРР). Спазена е установената от закона
форма.
Съдът намира обаче, че при издаване на оспореното решение са допуснати
съществени процесуални нарушения. Налице са значителни несъответствия и
противоречия в мотивите към него. Както беше посочено по-горе производството за
определяне на финансова корекция е образувано във връзка със сигнал за
установени нарушения при провеждането на обществена поръчка с предмет „Изпълнение
на строително - монтажни работи чрез инженеринг - изграждане на социални жилища
по проект “Изграждане на социални жилища за настаняване на малцинствени и
социално слаби групи в кв. Орел, отговарящи на съвременните хигиенни
изисквани“. Въз основа на проведената процедура е сключен Договор №
BG16RFOP001-1.023-0003-C02-S-05 от дата 20.01.2020г. с изпълнител „КМК Билд“
ЕООД, на стойност 1 695 000 лева без ДДС. Още в уведомителното писмо за открита
процедура по чл. 73 от ЗУСЕСИФ до бенефициента обаче УО на ОПРР е посочил, че
предмет на проверката е проект с наименование „Основен ремонт и въвеждане на
мерки за енергийна ефективност в сграда общинска собственост и изграждане на
Център за работа с деца на улицата“, по който е сключен Договор №
BG16RFOP001-1.023-0004-C01-S-05 от 27.06.2019г. с изпълнител „САВ-МАТИС“ ДЗЗД
на стойност 802 800, 00 лв. без ДДС. В раздел ІІІ „Анализ на нарушенията от правна
страна“ от него (л. 110-л.112 от делото)
за всяка една от констатираните нередности УО на ОПРР е посочил, че финансовата
корекция ще се определи в размер на 5%
от допустимите разходи по цитирания договор.
Това противоречие е възпроизведено и в оспореното решение. Още на стр.1 от
него (л.10 от делото) е посочено, че сигналът със съмнение за нередност е във
връзка с проект с наименование „Основен ремонт и въвеждане на мерки за
енергийна ефективност в сграда общинска собственост и изграждане на Център за
работа с деца на улицата“, финансиран от ОПРР. В т.1.5 от решението (л.29 от делото) е посочено, че
финансовата корекция се определя в размер на 5%
върху допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.023-0004-C01-S-05
от 27.06.2019г. с изпълнител „САВ-МАТИС“
ДЗЗД на стойност 802 800, 00 лв. без ДДС.
Наред с това е налице несъответствие в отразените фактически констатации и констатациите,
възпроизведени в правните изводи от решението. В тази част, при описание на
нарушенията РУО е цитирал абзаци, които не кореспондират на обявлението за
процесната поръчка (л.118- л.122 от делото). При извършена служебна проверка
съдът установи, че те касаят решението за откриване на процедура и обявлението
за поръчката с предмет „Инженеринг-проектиране, изпълнение на
строително-монтажни работи и упражняване
на авторски надзор по проект „Основен ремонт и въвеждане на мерки за енергийна
ефективност в сграда общинска собственост и изграждане на Център за работа с
деца на улицата“ ( приложени към корицата на делото).
Установените факти и обстоятелства сочат, че в хода на административното
производство и при постановяване на процесното решение е допуснато смесване на
две процедури за възлагане на обществени поръчки и на два договора, сключени от
жалбоподателя в качеството му на възложител. Тези несъответствия и противоречия
са засегнали както диспозитива на решението, така и неговите мотиви, поради
което волята на административния орган е недостатъчно ясна, конкретна и еднозначна.
Допуснатото нарушение е съществено процесуално нарушение по смисъла на чл. 146,
т. 4 от АПК и съставлява основание за отмяна на оспорения акт. Преписката
следва да се върне на органа за ново произнасяне във връзка с постъпилия Сигнал
за нередности рег. №1574, при което да се отстранят констатираните
несъответствия и противоречия както в мотивите, така и в диспозитива на
решението.
При този изход на делото и с оглед разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК в
полза на жалбоподателя следва да се присъдят сторените в това съдебно
производство разноски в размер на 1 167 лв., от които 1 017 лв.
заплатена държавна такса и 150 лв. юрисконсултско възнаграждение. Същите са
своевременно предявени и доказани по размер, като размерът на дължимото
юрисконсултско възнаграждение е определен от съда на основание чл.78, ал.8 ГПК
във вр. с чл. 144 от АПК и във вр. с чл.
37 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащане
на правната помощ.
Мотивиран така Разградският административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №РД-02-36-155/26.01.2021г. на Заместник- министъра на регионалното
развитие и благоустройство, в качеството му на Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Региони в
растеж“ 2014-2020.
ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване
указанията на съда.
ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройство да заплати на
Община Разград сумата от 1 167 (хиляда
сто шестдесет и седем) лева - дължими деловодни разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението
му на страните пред Върховен
административен съд.
СЪДИЯ: /п/