Решение по дело №161/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 211
Дата: 2 ноември 2023 г. (в сила от 2 ноември 2023 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700161
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№211

 

Стара Загора, 02.11.2023 г.

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският административен съд III касационен състав, в публично съдебно заседание на единадесети октомври през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                         

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА

                                      ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                         ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

При секретаря АЛБЕНА АНГЕЛОВА и с участието на прокурора МИНЧО НИКОЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ касационно административно наказателно дело № 161 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази:                                                         

 

 

    Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

    Образувано е по касационна жалба на заместник-кмет на Община Стара Загора против решение № 189 от 09.05.2023 г., постановено по АНД № 20225530202185/2022 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 230 от 20.06.2022 г., издадено от заместник-кмет на Община Стара Загора. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено при неправилно приложение на материалния закон и допуснато съществено нарушение на съдопроизводствените правила – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и 2 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) във връзка с чл. 63в от ЗАНН. Оспорват изводите на съда, че в административната фаза на производството при определянето на нарушителя и описанието на нарушението са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. С оглед на това и тъй като административнонаказателното обвинение било доказано, както от обективна, така и от субективна страна, а наложеното на нарушитея административно наказание било индивидуализирано правилно, е направено е искане за отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на НП. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът М.О.Т., редовно призована, не се явява, не се представлява и не изразява становище по основателността на касационната жалба и законосъобразността на обжалваното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, и предлага обжалваното решение да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от касатора касационни основания и на основание чл. 218, ал. 2 от АПК извърши служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Стара Загора е било НП № 230 от 20.06.2022 г., издадено от заместник-кмет на Община Стара Загора въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 138210 от 22.05.2022 г., с което на основание чл. 29, ал. 1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора (НОРОСЗ) за нарушение на чл. 6, ал. 1 от същата на М.О.Т. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.

Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е било извършено, в НП е посочено, че на 22.05.2022 г. в 01:15 часа в гр. Стара Загора на ул. „***в ресторант „Заарско чеверме М.О.Т. в качеството си на управител на ресторанта нарушавала спокойствието на живущите в близост граждани с високо пусната музика от озвучителна система.

За да отмени НП, Районен съд Стара Загора е приел, че фактическото описание на нарушението в АУАН и НП е непълно, тъй като не е конкретизирано дали М.О.Т. е пуснала, наредила да бъде пусната или е допуснала да бъде пусната музиката от озвучителна система. Посочено е, че уточняването на тези обстоятелства е от съществено значение, тъй като чл. 24, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) предвижда, че за административни нарушения, извършени при осъществяване дейността на предприятия, учреждения и организации, отговарят работниците и служителите, които са ги извършили, както и ръководителите, които са наредили или допуснали да бъдат извършени, а М.О.Т. е била санкционирана в качеството й на управител на ресторанта, в което й качество отговорността й би могла да бъде ангажирана само ако е наредила да се пусне високо или е допуснала да се пусне високо музиката от озвучителната система, но според чл. 10 от ЗАНН допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ, а в случая нито санкциноната разпоредба на чл. 29, ал. 1 от НОРОСЗ („За нарушаване на Наредбата се налагат глоби до 5000 лв.”), нито нарушената разпоредба – чл. 6, ал. 1 от НОРОСЗ („Забранява се викането, пеенето и шумния говор, както и използването на музикални инструменти, озвучителни системи и други електронни устройства, възпроизвеждащи музика, говор или шум на открито или в частни имоти, както и в/на пътни превозни средство, смущаващи обществения ред или спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради за времето на цялото денонощие”), предвиждат такава възможност.

Решението на Старозагорския районен съд е валидно, допустимо и правилно.

Изводите на въззивния съд, обусловили отмяната на НП, съответстват на фактическото описание на нарушението в АУАН и НП и приложимата нормативна уредба, поради което изцяло се споделят от касационната инстанция. Макар да не е изрично посочено в мотивите на обжалваното решение, касае се е за допуснати при съставянето на АУАН и издаването на НП нарушения на чл. 42, ал. 1, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Същите са съществени, тъй като поради допускането им е налице неяснота относно изпълнителното деяние, чрез което е било осъществено процесното нарушение, а с оглед на относимата правна уредба именно изпълнителното деянието на нарушението е от значение за определянето на нарушителя, респективно допуснатата в тази насока неяснота на административнонаказателното обвинение е  довела до ограничаване на правото на защита на наказаното  лице, както правилно е приел и районният съд.            

За пълната на изложението следва да бъде добавено, че описанието на нарушението в НП обосновава два възможни извода относно изпълнителното деяние, чрез което е било осъществено процесното нарушение, като и единият, и другият при разглеждането на спора по същество биха довели до отмяна на НП, поради материална незаконосъобразност. От една страна санкционирането на М.О.Т. в качеството й на управител на ресторанта обуславя извод, че отговорността й е била ангажирана, защото е наредила или е допуснала извършването на нарушението, каквато впрочем е и тезата на касатора, застъпена в касационната му жалба, но дори да е така, т.е. да се докаже, че е наредила или е допуснала извършването на нарушението, санкционирането й би противоречало на закона – както вече бе посочено, допустителите се наказват само в случаите, предвидени в съответния закон или указ, а нито чл. 6, ал. 1, нито чл. 29, ал. 1 от НОРОСЗ предвиждат подобна възможност, т.е. в тази хипотеза НП би било незаконосъобразно, като издадено в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон. От друга страна употребеният от административнонаказващият орган израз „нарушава“ („нарушава спокойствието... с високо пуусната музика...“), ако да не дава пълна и точна представа за конкретното фактическо действие, чрез което е било осъществено нарушението, навежда на извода, че М.О.Т. е била санкционирана като извършител – за това, че лично е пуснала високо музиката от озвучителната система, но и в тази хипотеза НП би било незаконосъобразно, като издадено в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, тъй като доказателства, че М.Т. лично е пуснала музиката,  не са събрани (подобни данни не се съдържат включително в показанията на актосъставителя и свидетеля по акта, разпитани във възивното производство като свидетели), т.е. в тази хипотеза административнонаказателното обвинение би било недоказано (противно на алтернативно изложените в обжалваното решение мотиви по съществото на спора).  

Касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 2 от НПК за отмяна на обжалваното съдебно решение е посочено бланкетно – не са релевирани каквито и да е било съществени нарушения на процесуалните правила по смисъла на чл. 348, ал. 3 от НПК, а и настоящият състав не установи такива да са били допуснати от въззивния съд при разглеждане на делото и постановяване на решението му.

С оглед на изложените съображения съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 189 от 09.05.2023 г., постановено по АНД № 20225530202185/2022 г. по описа на Районен съд Стара Загора.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                             

                                                                   2.