Определение по дело №405/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 415
Дата: 2 септември 2020 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 415

 

гр. Враца, 02.09.2020г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в закрито заседание на 02.09.2020г. /втори септември  две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия  РАДЕНКОВА адм. дело № 405  по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството по делото е образувано въз основа на Писмо изх. № Ж-108/21.08.2020г. на Министъра на околната среда и водите, с което е оставена без разглеждане жалбата на „Царевец“ ЕООД гр.Мездра против Решение № ПВ3-00109/18.05.2020г.  на Директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ и жалбата е препратена по компетентност на Административен съд – Враца.

Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Редът и условията за оспорване на административните актове по административен ред са регламентирани в Глава шеста на АПК.

Съгласно изричната норма на чл. 81, ал. 1 от АПК индивидуалните и общите административни актове могат да бъдат оспорени по административен ред пред непосредствено по-горестоящия административен орган. По административен ред може да се оспори и съдържанието на документ (чл. 81, ал. 2). Изключенията от обхвата на оспорването по административен ред са изрично и изчерпателно посочени в чл. 82 от АПК. Според цитираната разпоредба не подлежат на оспорване по предвидения в този кодекс административен ред актовете на органите по чл. 82, т. 1 – т. 5, тези за които в специален закон е предвидено оспорване направо пред съд, както и актовете на органите, които нямат по-горестоящ административен орган.

От анализа на цитираните разпоредби и по аргумент от противното на чл. 82 от АПК съдът обосновава извод, че оспорването на индивидуалните и общите административни актове по административен ред е допустимо във всеки случай, освен когато специалният закон изрично го изключва или когато няма горестоящ административен орган.

Този извод се налага и по аргумент от разпоредбата на чл. 97, ал. 1 от АПК, която определя правомощията на компетентния да разгледа жалбата горестоящ административен орган, а именно: да обяви оспорения акт за нищожен, да го отмени изцяло или отчасти като незаконосъобразен или нецелесъобразен, или да отхвърли жалбата или протеста. За разлика от горестоящия административен орган съдът не е компетентен да се произнася по целесъобразността на административните актове, което е основание заинтересованите лица сами да изберат дали да подадат жалбата първо пред горестоящия административен орган и едва след произнасянето му и в зависимост от резултата, да сезират съда.

В случая жалбоподателят е избрал да оспори Решение № ПВ3-00109/18.05.2020г.  на Директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ по административен ред пред министъра на околната среда и водите, който е горестоящият административен орган на директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“, съгласно чл. 3, чл. 5, ал. 1, т. 28 и ал. 8 от Правилника за дейността, организацията на работа и състав на Басейновите дирекции, издаден от министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 7/2011 г.). В жалбата изрично е посочено като правно основание чл. 81 от АПК и се претендира неправилност на Решение, като съответно компетентен да се произнесе по тези възражения е само горестоящият административен орган, но не и съда.

Следва да бъде отбелязано, че разпоредбата на чл. 71 от ЗВ не изключва оспорването по административен ред на актове по чл. 52, а определя родовата подсъдност на Административните съдилища, както и приложимият ред за оспорване, а именно този по АПК, включително по Глава шеста.

Съгласно изричната норма на чл. 126 от АПК, съдебните производства започват по искане на заинтересовано лице или на прокурора, с каквото в настоящия случай съдът не е сезиран.

Нещо повече, в придружителното писмо, с което е изпратена въпросната жалба в съда - Писмо изх. № Ж-108/21.08.2020г. на Министъра на околната среда и водите, е обективиран последващ административен акт, с който същата жалба е оставена без разглеждане, като просрочена, от горестоящия административен орган.

Данни за надлежното връчване на този последващ административен акт няма, а само индикация за изпращане на копие от Писмо изх. № Ж-108/21.08.2020г., в което същият се съдържа.

При липсата на сезираща съда жалба срещу определен административен акт, съдържаща конкретно искане, като задължителен реквизит на жалбата, настоящият решаващ състав приема, че делото не му е подведомствено и преписката следва да бъде изпратена на компетентния горестоящ административен орган – министър на околната среда и водите, за администраране на произнасянето му по жалбата на „Царевец“ ЕООД гр.Мездра против Решение № ПВ3-00109/18.05.2020г.  на Директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“, обективирано в Писмо изх. № Ж-108/21.08.2020г.

Мотивиран и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, Административен съд Враца, 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 405/2020г. по описа на Административен съд Враца.

      

ИЗПРАЩА делото като преписка, на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, на Министъра на околната среда и водите.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7-дневен срок от уведомяването.

 

На основание чл. 138 от АПК препис от настоящото определение да се изпрати на страните.  

 

 

                                                                                                   

Административен съдия: