Решение по дело №167/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 септември 2021 г. (в сила от 17 юни 2022 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

            Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 103                                         17.09.2021 година                               град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                             първи състав

На  седемнадесети август                                                                       2021 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА Т.

                                                                               

Секретар:  ГЕРГАНА БАЧЕВА

Като разгледа докладваното от  ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 167  по описа за 2021 година,    за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК във вр. с чл. 107, ал. 3 от ДОПК и чл. 4  и чл. 9б от ЗМДТ.

Делото е образувано по жалбата предявена от Областен управител на Област Търговище   против Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК № 254-1/15.04.2021 г., издаден от  старши инспектор МДТ при община Търговище  и  потвърден с Решение  № РШ – МДТ – 17 от 25.06.2021 г. на началник отдел „МДТ“ при община Търговище.  С акта са определени задължения  в размер от 21 020,01 лв.  Жалбоподателят счита, издадения адм. акт  за незаконосъобразен , както и постановен при допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди се, че с Решение  № 53/08.12.2009 г. на ТОС недвижимият имот, представляващ Търговски обект с идентификатор 73626.508.437.14 (стар идентификатор 73626.508.55.14), находящ се в гр. Търговище, кв. Запад 1, бул. „Сюрен“ е отнет в полза на държавата на основание чл. 6 от ЗОПДИПИД, а не в полза на Областна администрация - област Търговище в качеството и на юридическо лице и второстепенен разпоредител с бюджетни кредити. С Изпълнителен лист от 19.01.2011 г. на Окръжен съд - гр. Търговище се отнема от СД „А.-А., И. и СИЕ“, ЕЙК:********* на основание чл. 6 от ЗОПДИППД горепосоченият недвижим имот. Изпълнителният лист е издаден в полза на Комисията за установяване на имущество придобито от престъпна дейност с адрес: област Велико Търново, община Велико Търново, град Велико Търново, пл. „Център“ № 2, етаж 2, стая 202 - чрез Ст. К. в качеството му на председател на Комисията.  Отделно имота не е включен в активите на областта както и няма издаден акт за държавна собственост. Декларация с вх. № 75050001588//15.04.2021 г., в която Областна администрация - област Търговище е вписана, като собственик е издадена служебно. Имота, отнет в полза на държавата, непродаден до 19.11.2012 г. е бил възложен на НАП за продажба от 04 Юни 2014 г. Съгласно Приложение № 1 към т. 1, буква „а“ и под № 33 от Решение № 367/04.06.2014 г. на Министерски съвет/стр.35-55 от делото/, е възложено на НАП да извърши продажба на имущество по реда на ДОПК  отнето в полза на държавата. Жалбата съдържа подробни доводи. Въз основа на изложеното в нея моли за отмяна на акта.

В с.з. по делото, жалбоподателят редовно призован се представлява ю.к.Е.Д. и ю.к. Т.Т., които поддържат жалбата. Претендира  присъждане на разноски. Представят писмена защита.  

Ответникът по оспорването, редовно призован се представлява от ю.к. В.К., редовно упълномощена и приета от съда. Последната изразява становище за законосъобразност на оспорения адм. акт и неоснователност на жалбата. Пледира за присъждане на разноски. Представя писмени бележки.  

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, налице е правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е    основателна при следните съображения:

Видно от Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 254 - 1/15.04.2021 г., издаден от Кр. М.- Старши инспектор МДГ при община Търговище са начислени МДТ в общ размер на 21020, 01 лв. по партиден № 7505Е75787 /стр.4-5 от адм.преписка/.

 Обжалван по административен ред Акта е потвърден с Решение с рег. индекс РШ-МДТ-17/25.06.2021 г. на Ст. Й.- Началник отдел „Местни, данъци и такси“ при община Търговище /стр.1 от адм.преписка/.

Видно от акта на основание Декларация с вх. № 75050001588//15.04.2021 г. /стр.79-80 от делото/ обработена служебно  и на основание чл. 14, ал. 3 от ЗМДТ, Кр. М.на длъжност Старши инспектор МДТ, оправомощен със Заповед № 3-01-1049/17.12.2019 г. /стр.3 от адм.преписка/ е констатирал, че с Решение № 53/08.12.2009 г. на ТОС недвижимият имот, представляващ Търговски обект с идентификатор 73626.508.437.14 с година на построяване 2005 г. с конструкция МЗ3-масивни монолитни г.  и с РЗП общо 175.00 кв.м. в това число: РЗП на обекта 175.00 кв.м., РЗП на мазе 0.00 кв.м., РЗП на таван 0.00 кв.м. с данъчна оценка на обекта към 2021 г. 133 652.20 лв., отчетна стойност 579 631.00 лв. и данъчна оценка 133 652.20 лв., находящ се на адрес: гр. Търговище, кв. Запад 1, бул.„Сюрен“е отнет в полза на държавата на основание чл. 6 от ЗОПДИПЦД и е вписан в регистрите на Агенцията по вписвания - Търговище с вх. №120 на 16.06.2011 г.

Съгласно посоченият акт Областна администрация - Търговище с ЕИК по БУЛСТАТ: ********* декларира в качеството си на собственик горепосоченият недвижим имот и община Търговище установява и на тази база са изчислени и данъчни задължения за дължимите от Областна администрация - Търговище с ВИК по БУЛСТАТ: ********* данък върху недвижимите имоти и такси битови отпадъци като при извършена проверка е установено, че не са внесени дължими суми по тях. Не се спори от страните в процеса, че въпросната декларация е издадена служебно.

Въз основа на горните данни послужили, като основа за определяне на задълженията, актосъставителя е установил размера на задълженията за данъци, такси и глоби по видове и периоди и лихви за просрочие към тях, изчислени към 15.04.2021 г., както следва: данък върху недвижимият имот за 2010 г. дължима главница, дължима лихва и общо задължение; данък върху недвижимият имот за 2017 г. дължима главница, дължима лихва и общо задължение; данък върху недвижимият имот за 2018 г. дължима главница, дължима лихва и общо задължение; данък върху недвижимият имот за 2019 г. дължима главница, дължима лихва и общо задължение; данък върху недвижимият имот за 2020 г. дължима главница, дължима лихва и общо задължение, както и такса битови отпадъци за 2016 г. - 2020 г. с дължима лихва, дължима главница и общо задължение. Като обобщено, съгласно акта размера на задължението по декларация за данък върху недвижимият имот с както следва: 3651,67 лв. от който главница в размер на 3651,67 лв., дължима лихва в размер на 856,83 лв. или общо дължима сума в размер на 4508, 50 лв. За такса битови отпадъци е както следва: размер на задължението по декларация 13 041, 70 лв. от който главница в размер на 13 041, 70 лв., дължима лихва в размер на 3469, 81 лв. или общо дължима сума в размер на 10 511, 51 лв.: Размерът на задължението по декларация е 16 693, 37 лв. от който дължимата главница в размер на 16 693, 37 лв., дължима лихва в размер на 4326, 64 лв. или общ размер на цялата сума 21 020, 01 лв., считано към 15.04.2021 г.

Прието като доказателство по делото е  Решение  № 53/08.12.2009 г. на ТОС /стр.7-32 от адм.преписка/ по силата, на което недвижимият имот, представляващ Търговски обект с идентификатор 73626.508.437.14 (стар идентификатор 73626.508.55.14), находящ се в гр. Търговище, кв. Запад 1, бул. „Сюрен“ е отнет в полза на държавата на основание чл. 6 от ЗОПДИПИД.

С Изпълнителен лист от 19.01.2011 г. на Окръжен съд - гр. Търговище /стр.56-60 от делото/ се отнема от СД „А.-А., И. и СИЕ“, ЕЙК:********* на основание чл. 6 от ЗОПДИППД горепосоченият недвижим имот. Изпълнителният лист е издаден в полза на Комисията за установяване на имущество придобито от престъпна дейност с адрес: област Велико Търново, община Велико Търново, град Велико Търново, пл. „Център“ № 2, етаж 2, стая 202 - чрез Ст. К. в качеството му на председател на Комисията.

Видно от Уверение с изх. №ФСД-12-6-1/23.04.2021 г. на Вр.И.Д. Областен управител на област Търговище /стр.34 от делото/ се уверява общинска администрация, че имота не е заприходен в баланса на Областна администрация - област Търговище и респективно не е деклариран пред дирекция „Местни, данъци и такси“ - гр. Търговище от страна на администрацията.

Видно от Удостоверение от 21.04.2021 г. на Вр.И.Д. Областен управител на област Търговище /стр.33 от делото/  се удостоверява, че в дирекция АКРРДС на Областна администрация - област Търговище, няма съставен акт за държавна собственост за горепосоченият недвижим имот с предоставени права за управление на Областния управител на област Търговище.

Имота, отнет в полза на държавата, непродаден до 19.11.2012 г. е бил възложен на НАП за продажба от 04 Юни 2014 г., съгласно Приложение № 1 към т. 1, буква „а“ и под № 33 от Решение № 367/04.06.2014 г. на Министерски съвет/стр.35-55 от делото/, като е възложено на НАП да извърши продажба на имущество по реда на ДОПК, отнето в полза на държавата.

Видно от писмо с вх. № ДС-03-16-24-34/11.06.2021 г./стр.20 от делото/ на Изпълнителния директор на НАП, относно: Изясняване на собствеността и определяне на данъчно задължено лице за местни, данъци и такси на отнет в полза на държавата имот, във връзка със запитване от страна на Кмета на община Търговище и във връзка с писмото рег. индекс РД-01-4844/10.05.2021 г. на Кмета на община Търговище /стр.21-22 от делото/ ЦУ на НАП уведомяват, че недвижим имот, представляващ сграда на един етаж - „Кафе аперитив“, с идентификатор 73626.508.437.14 по кадастралната карта на гр. Търговище, с площ 175 кв.м., находящ се в гр. Търговище, бул. „Сюрен“, кв. Запад, при отстъпено право на строеж върху земя, общинска собственост е отнет в полза на държавата с Решение № 53/08.12.2009 г. по гр.д. № 240/2008 г. на Окръжен съд - гр. Търговище е възложен за продажба на НАП с Решение № 367/04.06.2014 г. на Министерския съвет. В писмото на ЦУ на НАП изрично е указано, че НАП приема, съхранява, управлява и продава всички конфискувани, отнети и изоставени в полза на държавата имущества, с изключение на случаите, предвидени по закон, съгласно чл. 3, ал. 1, т. 13 от Закона за националната агенция за приходите.

      Отнети  имоти по влязлото в сила решение на ТОС са: Сграда „Кафе-аперитив“, посочена в решението на ТОС със стар идентификатор 73626.508.43 кв.м., находяща се на булСюрен“ в кв.Запад 1, гр. Търговище при отстъпено право на строеж върху земя - частна общинска собственост. Дворно място с идентификатор 73626.504.139, с площ 3 437 кв.м., ведно с построените сгради с идентификатори 73626.504.139.1 и 73626.504.139.2 по КККР на гр. Търговище.

Имотите отнети в полза на държавата и като непродадени до 19.11.2012 г. са възложени на НАП за продажба от 04 Юни 2014 г. по реда на ДОПК по Приложение №1 към т. 1, буква „а“ и под М33 от Решение №367/04.06.2014 г. на Министерски съвет.

ТД НАП Варна са отправили покана от 28.01.2020 г. до „БЕНТЛИС“ ЕООД, ЕИК:*********, да освободят недвижимия имот сграда „Кафе-аперитив“ и да бъдат предадени ключовете от имота на представител на ТД НАП Варна/ стр.199 от делото/.

Изготвен е бил Протокол № 1435113/13.02.2020 г. /стр.20-201 от делото/ за връчване на покана на Т. М. И. - управител на „БЕНТЛИС“ ЕООД. Към протокола има приложено писмено обяснение на Т. И. - управител на „БЕНТЛИС" ЕООД в което е посочил, че управляваната фирма от него стопанисва търговския обект „Кафе-аперитив“, находящ се на бул. „Сюрен“, гр. Търговище. Обектът се стопанисва под наем с договор за наем от БАЛИК ТУР. Въпросният договор за наем не е приложен към документацията.

При справка в Имотния регистър, е било установено, че сграда „Кафе-аперитив“ е вече с нов идентификатор 73626.508.437.14 по партидата на имота е вписана възбрана с дата 02.11.2018 г. с кредитор „ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“ АД и длъжник Бюлянт Юсуфов Мехмедов - който се явява трето лице по отношение на наложената конфискация/ стр.265 от делото/.

По отношение на другия недвижим имот - Дворно място с идентификатор 73626.504.139, с площ 3 437 кв.м., ведно с построените сгради с идентификатори 73626.504.139.1 и 73626.504.139.2 по КККР на гр. Търговище.

ТД НАП Варна са отправили покана от 15.01.2020 г./стр.192 от делото/ до „ОК ПЛАСТ“ ЕООД, ЕИК:********* да освободят недвижимия имот и да бъдат предадени ключовете от имота на представител на ТД НАП Варна.

      Изготвен е Протокол №1435114/13.02.2020 г. за връчване на поканата на Т. М. И. - упълномощен представител на Т. Х. Н., същия управител и едноличен собственик на капитала на „ОК ПЛАСТ“ ЕООД/стр.192 от делото/. 

С писмо с изх. №ДС-03-16-24-17/15.09.2020 г. до инж. Р. М.- Началник на СГКК - Търговище /стр.264 от делото/  е било изискано да  се предостави Заповед №КД-14-25- 201/27.05.2013 г. за изменение на КККР, засягащо поземления имот - частна общинска собственост с идентификатор 73626.508.55, като посочи основанието за заличаване на стария идентификатор 73626.508.55.14 на сградата, разположена върху същия този поземлен имот.

С вх. №ДС-03-16-24-19/21.09.2020 г. е постъпила исканата заповед Началник на СГКК - Търговище, като към нея няма приложен допълнителен отговор с разяснения по поставения въпрос, касаещ изменението/стр.266 от делото/.

С писмо с изх. №ДС-03-16-24-18/15.09.2020 г. до Управителя на ПИБ АД клон - Търговище е поискано да се предостави по-подробна информация за наложената от възбрана от банката върху горепосочения недвижим имот: има ли учредена ипотека върху имота; какви документи са послужили за установяване на собствеността върху имота и кое е лицето собственик на имота пред бенката. Липсва отговор.

Приети като доказателство  по делото са и справки чрез отдалечен достъп по данни за имот за вписвания, отбелязвания и заличавания в Служба по вписванията – гр.Търговище по отношение на имота.

В голямата си част писмените доказателства са представени от жалбоподателя с жалбата и в с.з.

В административната преписка като писмени документи са приложени цитираното решение на ТОС, с което имуществото е отнето в полза на държавата, Решение № 367/04.06.2014 г. на Министерски съвет, писмо изх.№24-00-975/20.06.2019 г. НАП са уведомили община Търговище, че правомощията по отношение на имота се свеждат само по чл.13, ал.1, т.13 ЗНАП. Видно от писма /стр.62 и 64 от преписката/ изх.№ № 24-00-967/18.06.2019 г.,26-00-916/07.06.2019 г.Община Търговище е    уведомила ТД НАП-Варна  относно факта, че по данни на „Агенция по геодезия, картография и кадастър“ имотите са собственост на НАП.

При тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

За да гарантира правата на задължените лица и интереса на фиска тогава, когато данъчните задължения се установяват въз основа на подадена от задълженото лице декларация, законодателят е създал специално производство, което позволява проверка на установения размер на данъка. Проверката се извършва по искане на задълженото лице или по инициатива на органа по приходите в точно определени в чл. 107, ал. 3 ДОПК хипотези. Следователно производството по чл. 107, ал. 3 ДОПК е допустимо само при наличието на изрично посочените в закона предпоставки: установяване на данъчно задължение по декларация или наличие на някое от посочените в чл. 107, ал. 3 ДОПК обстоятелства.

Съдът счита, че оспореният  Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК № 254-1/15.04.2021 г., издаден от  старши инспектор МДТ при община Търговище е издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, определени със Заповед № 3-01-10-1049 от 17.12.2019 г.  на кмета на община Търговище /стр.3 от адм.преписка/, с която издателя на акта е определен като лице, имащо права и задължения на орган по приходите за установяване, обезпечаване и събиране на данъци и такси съгласно чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ и в съответната форма. Оспореният акт е обжалван в срок пред горестоящия АО, който с решението си го е потвърдил.

            Съдът намира, че процесният акт е незаконосъобразен изцяло.  

При издаването на Акта   са налице, нарушения на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения, същият е постановен без да се извърши пълна проверка  както и при непълнота на доказателствата.

Налице  е издадено Решение № 53/08.12.2009 г. по гражданско дело № 240/2008 г. по описа на Окръжен съд - гр. Търговище, на основание чл. 28 във връзка с чл. 4, ал. 1 от Закона за отнемане в полза на държавата   на имущество, придобито от престъпна дейност (ЗОПДИППД- отм.), с което се отнема в полза на държавата от СД „А.-А., И. и СИЕ“, ЕЙК:********* на основание чл. 6 от ЗОПДИППД-сграда „Кафе-аперитив“ на един етаж, представлящ блокове „В“ и „Г“, построен в УПИ Ш, кв. "5 по ЗРП на кв. „Запад 1“ на град Търговище, бул. „Сюрен“ при отстъпено право на строеж върху земя частна общинска собственост, с обща застроена площ от 175 кв.м. по кадастралната карта на град Търговище с идентификатор 73626.508.55.14 съгласно скица на АК - Търговище на стойност 579 631 лв.

С Изпълнителен лист от 19.01.2011 г. на Окръжен съд - гр. Търговище се отнема от СД „А.-А., И. и СИЕ“, ЕЙК:********* на основание чл. 6 от ЗОПДИППД горепосоченият недвижим имот. Изпълнителният лист е издаден в полза на Комисията за установяване на имущество придобито от престъпна дейност с адрес: област Велико Търново, община Велико Търново, град Велико Търново, пл. „Център“ № 2, етаж 2, стая 202 - чрез Ст. К. в качеството му на председател на Комисията. В случая ОА - Търговище не фигурира, като страна и не е титуляр по изпълнителният лист.

Позоваването в акта е   на Решение  № 53/08.12.2009 г. на ТОС, където изрично е указано, че недвижимият имот, представляващ Търговски обект с идентификатор 73626.508.437.14 (стар идентификатор 73626.508.55.14), находящ се в гр. Търговище, кв. Запад 1, бул. „Сюрен“ е отнет в полза на държавата на основание чл. 6 от ЗОПДИППД,

На какво правно основание е издадена Декларация с вх. № 75050001588//15.04.2021 г. е останало неизяснено. Актосъставителят преди инициирането на акта не е уведомил Областна администрация - област Търговище за започването на подобно производство, не е поискал нейното становище и не е извършил   проверка, дали този имот е вписан в баланса на администрацията, като нейна собственост, като по този начин служебно е съставена Декларация с вх. № 75050001588//15.04.2021 г. обработена служебно на основание чл. 14, ал. 3 от ЗМДТ. Видно от гореизложеното, с Декларация вх. № 75050001588//15.04.2021 г. обработена служебно на основание чл. 14, ал. 3 от ЗМДТ е декларирано и установено, че ОА - Търговище е собственик на горепосоченият недвижим имот в качеството и на юридическо лице, представлявана от М. Ст. Ст.в качеството му на Областен управител на област Търговище. В случая, не е ясно, как и с какви документи за собственост, съставени на името и в полза ОА -Търговище, деклараторът е констатирал и установил собствеността на имота от страна на областната администрацията.

Данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти, като съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗМДТ за имот - държавна или общинска собственост, данъчно задължено е лицето, на което имотът е предоставен за управление. Предоставянето на имот за управление се извършва по определен законов ред с изрично писмено разпореждане на овластен орган, в случая  няма такъв писмен документ, с който имота е предоставен в управление на Областна администрация - област Търговище.

От Уверение с изх. №ФСД-12-6-1/23.04.2021 г. на Вр.И.Д. Областен управител на област Търговище се уверява общинска администрация, че имота не е заприходен в баланса на Областна администрация - област Търговище и респективно не е деклариран пред дирекция „Местни, данъци и такси“ - гр. Търговище от страна на администрацията. Видно от чл. 12, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост: Управлението върху обекти, имоти и вещи - държавна собственост, включва правото на ведомствата и юридическите лица на бюджетна издръжка да ги владеят, ползват и поддържат от името на държавата за своя сметка и на своя отговорност. Ал. 2 от същата разпоредба , сочи, че обектите, имотите и вещите по чл. 12, ал. 1 от ППЗДС се завеждат в баланса на ведомството, на юридическите лица на бюджетна издръжка и на държавните предприятия, създадени по реда на чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, в едномесечен срок от съставянето на протокола за предаване и приемане на активите, освен ако е определено друго със стандартите и указанията на министъра на финансите по чл. 164, ал. 1 и З от Закона за публичните финанси. В Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост е изрично разписано, че имоти предоставени под управление на ведомства и юридически лица на бюджетна издръжка, задължително се завеждат в баланса на ведомството в едномесечен срок от приемането на съответния имот. Липсата на заприхождаване на имота в баланса на администрацията, доказва, че същият не е предоставен в управление на Областна администрация - област Търговище. Отделно видно от Удостоверение от 21.04.2021 г. на Вр.И.Д. Областен управител на област Търговище с което се удостоверява, че в дирекция АКРРДС на Областна администрация - област Търговище, няма съставен акт за държавна собственост за горепосоченият недвижим имот с предоставени права за управление на Областния управител на област Търговище.

При липсата на такъв документ и при липсата на заведен в баланса на администрацията недвижим имот е останало неизяснено, как и по какъв начин, актосъставителят, както и лицето декларирало служебно въпросният имот е стигнало до извода, че същият е собственост на жалбоподателя и респективно за този имот се дължат данъци и такси от страна на администрацията. Съгласно принципа на служебното начало по чл. 5 от ДОПК, органите по приходите и публичните изпълнители са длъжни служебно, когато няма искане от заинтересованите лица, да изясняват всички факти и обстоятелства от значение за установяване и събиране на публичните вземания, включително за прилагането на определените в закона облекчения.

Въпросния имот, отнет в полза на държавата, непродаден до 19.11.2012 г. и е възложен на НАП за продажба от 04 Юни 2014 г., съгласно Приложение № към т. 1, буква „а“ и под № 33 от Решение № 367/04.06.2014 г. на Министерски съвет, като е възложено на НАП да извърши продажба на имущество по реда на ДОПК, отнето в полза на държавата.

Считано от 04 Юни 2014 г. по силата на РМС № 367/04.06.2014г. недвижимият имот, конфискуван в полза на държавата по силата на закона, следва да е приет, съхраняван и управляван от НАП по правомощията им предоставени, във връзка със специалния Закон на Националната агенция за приходите. Съгласно чл. 3, ал. 4 от ЗНАП (Редакция към ДВ, бр. 94 от 04.12.2015 г. в сила от 01.01.2016 г.) При осъществяване па функциите по чл. 3, ал. 1, т. 12 и 13 от ЗНАП не се прилагат разпоредбите на Закона за държавната собственост и не се дължат местни данъци и такси. В случая се касае за недвижим имот отнет чрез конфискация в полза на държавата и за него считано от 01.01.2016 г. е валидна и действа разпоредбата на чл. 3, ал. 4 от ЗНАП.

Решение № 367/04.06.2014 г. на Министерски съвет, недвижимият имот изрично е предоставен на друг административен орган, различен от ОА – Търговище за съхранение, управление и продажба. Съгласно горепосочената разпоредба на чл. 3, ал. 4 от ЗНАП, изрично е посочено и, че за горепосоченият недвижим имот не са приложими и разпоредбите на Закона за държавната собственост, тъй като в случая е под специалният режим на разпоредбите на ЗНАП. Правото за управление, продажба и съхранение се осъществява по друг законов ред, различен от посоченият в Закона за държавната собственост.

  Акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 254 - 1/15.04.2021 г. е издаден при съществени процесуални нарушения, тъй като актосъставителя го е съставил служебно, без предварително да извърши пълна проверка по казуса  при   непълнота на доказателствата. Съгласно приложените към преписката документи  атакуваният акт е издаден единствено въз основа на Решение № 53/08.12.2009 г. на ТОС и с твърдението на административния орган, че е поискал информация-справка от Агенция по вписванията от 13.02.2020 г., която не е приложена към преписката.

По новия идентификатор 73626.508.437.14, освен Решение № 53/08.12.2009 г. на ТОС за конфискация, за имота са отбелязани още учреден особен залог върху търговско предприятие в полза на трето лице-М. М. М.и е отбелязано и постановление за възлагане с друго трето лице купувач за посочения имот. По партидата на стария идентификатор 73620.508.55.14 през 02.11.2018г,  са наложени възбрани върху посочения имот с кредитор Първа инвестиционна банка и длъжник Б. И. М..  Посоченото не е установено в хода на административното производство.

ТД на НАП са отправили покана от 28.01.2020 г. до управителя на „БЕНТЛИС“ ЕООД. ЕИК:*********, Т. М. И. да освободи недвижимия имот сграда „Кафе-аперитив“ като предаде ключовете от имота на представител на ТД НАП Варна. Поканата е връчена с Протокол №1435113/13.02.2020 г. Към протокола има приложено и писмено обяснение на Т. И. - управител на „БЕНТЛИС“ ЕООД в което е посочил, че управляваната от него фирма стопанисва търговския обект „Кафе аперитив“, находящ се на бул. „Сюрен“, гр. Търговище. Твърди, че обектът се стопанисва под наем с договор за наем от фирма „БАЛИК ТУР“. Въпросният договор за наем обаче не е приложен от ТД на НАП –Варна.

  Областна администрация е била сезирана с писмо с искане за изземване на имота по реда на чл.80 от Закона за държавната собственост и предоставянето му на НАП-Варна на 18.06.2019 г.  В конкретния случай, едва след изясняването на казуса от фактическа страна, може да се прецени дали имота попада в хипотезите на чл.80 от ЗДС „Имот - държавна собственост, който се владее или държи без основание, който се ползва не по предназначение или нуждата от който е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на областния управител въз основа на мотивирано искане на съответния министър или ръководител на ведомство“ и имота да се изземе в полза на НАП.

  В случая не е изяснено наличието на два идентификатора, които не са обединени  и наличието на учредена договорна ипотека в полза на трето лице през 2018 г. по стария идентификатор, както и наличието на постановление за възлагане и учреден договор за особен залог вписани по новия идентификатор.    

  Отделно от това основанието на което е издаден акта чл.14, ал.3 от ЗМДТ (3) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Не се подават данъчни декларации за облагане с годишен данък за имотите и ограничените вещни права, придобити по възмезден или безвъзмезден начин по раздел трети от тази глава. Позоваването само на общото правно основание,без да се уточни, във връзка с кой точно конкретен член на раздел трети от ЗМСМА, според общината е придобит имота от страна на Областният управител, води до невъзможността за преценка, тъй-като правните основания не са конкретизирани.      

Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗМДТ изрично е разписано, че за имот - държавна или общинска собственост, данъчно задължено е лицето, на което имотът е предоставен за управление. По специалния Закон на Националната агенция за приходите, чл. 3, ал. 1, т. 13 Агенцията, приема, съхранява, управлява и продава всички конфискувани, отнети и изоставени в полза на държавата имущества,с изключение на случаите, предвидени в закон. Имота не е бил продаден и считано от 04 Юни 2014 г. по силата на Решение на Министерски съвет № 367/04.06.2014 г. въпросния недвижимият имот, конфискуван в полза на държавата с решение на ТОС, по силата на изричен административен акт е предоставен на НАП със задължението да бъде приет, съхраняван и управляван и да бъде продаден от НАП в изпълнение на правомощията и функциите им по Закон на Националната агенция за приходите. Тоест по силата на закон, имота е изрично предоставен за управление и разпореждане на Националната агенция за приходите. Имота е предоставен на НАП от МС във връзка с изпълнението на конкретните функции и правомощия на агенцията, посочени в чл.3, ал. 1, т. 13 от ЗНАП. Съгласно, чл.3, ал.4 от с.з „При осъществяване на функциите по ал. 1, т. 12 и 13 не се прилагат разпоредбите на Закона за държавната собственост и не се дължат местни данъци и такси. Продажбите се извършват по реда на Данъчноосигурителния процесуален кодекс от длъжностни лица от агенцията, определени от изпълнителния директор или от оправомощени от него лица.“ В случая, по специалния закон на Националната агенция за приходите, е разписано, че Законът за държавната собственост е неприложим по отношение на конфискуваните, отнети и изоставени в полза на държавата имущества по реда на чл. 3, ал. 1, т. 13. Законът за държавната собственост и неговите разпоредби в това число и разпоредбата на чл. 18., ал.1 от ЗДС, съгласно която „Имоти - държавна собственост, който не са предоставени за управление по установения ред, се управляват от областния управител по местонахождението им“ са неприложими.

В чл.168, ал.3 от Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, съгласно който: “Ако след изчерпване на способите за продажба по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс имуществото не бъде продадено, Националната агенция за приходите уведомява писмено Съвета, като връща преписката за вземане на последващо решение за управление и разпореждане с имуществото.“ Съгласно чл.165-168 от Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество с налице специално създаден орган Междуведомствен съвет за управление на отнетото имущество по ЗПКОНПИ. След влизане в сила на съдебните решения за конфискация по ЗПКОНПИ, издадените въз основа на тях изпълнителни листове и всички други документи, необходими за изпълнение на решението за отнемане, се изпращат от Комисията на Междуведомствения съвет в тридневен срок от комплектуването на преписката. В чл. 167 ,ал.1 от с.з е указано , че Междуведомствен съвет предлага на Министерския съвет да предостави за управление на бюджетни организации и общини за изпълнение на техните функции и отнетото по реда на този закон имущество или да възложи продажбата му. А според чл. 168. ал. от ЗПКОНПИ „Имуществото, за което е взето решение за продажба, се продава от Националната агенция за приходите по реда на Данъчноосигурителния процесуален кодекс.“ В случая е безспорно, че имота, който Общината е декларирала, че е в управление на Областният управител е конфискуван с Решение № 53/08.12.2009 г. на ТОС, като незаконно придобито имущество. Предоставен е на НАП за продажба с Решение №367 04.06.2014 г на Министерски съвет по изрично разписан законов ред.

Областният управител може да управлява и да се разпорежда само с имоти, които са му предоставени за управление по разписан от ЗДС ред. Във връзка с хипотезата за имоти, които не са предоставени по надлежния законов ред, разпоредбата на чл. 18, ал.1 от ЗДС гласи, че: „Имоти - държавна собственост, които не са предоставени за управление по установения ред, се управляват от областния управител по местонахождението им“, но в конкретния случай тя е неприложима, тъй-като е налице друг разписан законов ред по силата на специален закон по който имота е предоставен.

Атакуваният акт е издаден в нарушение на материалния закон, с оглед изложените мотиви. Същият е постановен при допуснати съществени процесуални нарушения. Относимите доказателства са събрани в хода на съдебното производство, а не приключилото такова административно. Видно от писма /стр.62 и 64 от преписката/ изх.№ № 24-00-967/18.06.2019 г.,26-00-916/07.06.2019 г.Община Търговище е   уведомила ТД НАП-Варна  относно факта, че по данни на „Агенция по геодезия, картография и кадастър“ имотите са собственост на НАП. Въпросните писма са приобщени към преписката,  същите са в противоречие с постановения акт и установените задължения. Въз основа на изложеното жалбата е основателна и като такава следва да се уважи.

Предвид на изхода от оспорването в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в размер на 150 лв., адвокатски хонорар и 50 лв. д.такса.  

Водим от горното и на осн. чл.160, ал.1 и чл.161, ал.1 ДОПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба от Областен управител на Област Търговище,  Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК № 254-1/15.04.2021 г., издаден от  старши инспектор МДТ при община Търговище  и  потвърден с Решение  № РШ – МДТ – 17 от 25.06.2021 г. на началник отдел „МДТ“ при община Търговище,  с който са определени задължения  в размер от 21 020,01 лв. на   Област Търговище.

ОСЪЖДА Община Търговище да заплати на    Област Търговище    разноски по делото в размер на 150 лв.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: