Р Е Ш Е Н И Е
№ 103/
10. Февруари 2020г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав
На единадесети декември 2019г. в
публично съдебно заседание в състав:
Председател: съдия Елка
Братоева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1064/2019г. по описа на съда и на основание
доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалба на Фондация „Отворена длан“ –
Плевен, представлявана от председателя на УС Х.И.Т., чрез адв. К. *** срещу
Ревизионен акт № Р
-04000418007001-091-001/30.05.2019г. на ТД на НАП – В. Търново, потвърден с
Решение № 118/23.08.2019г. на Директора на Дирекция “Обжалване и
данъчно-осигурителна практика“ – В. Търново при ЦУ на НАП, с който за
фондацията са определени допълнителни задължения по ЗДДС за данъчните периоди
от 01.04.2016г. до 31.03.2018г. общо в размер на 365044,99 лв. и лихви в размер
на 58498,25 лв., както и корпоративен данък за 2016г. и 2017г. общо в размер на
520,81 лв. и лихви в размер на 78,88 лв.
Жалбоподателят обжалва РА като незаконосъобразен, като
счита, че е издаден в нарушение на материалните и процесуални разпоредби на
българското и европейско законодателство и моли да се отмени. Жалбоподателят не
оспорва събраните в хода на ревизионното производство доказателства, но счита
фактическите и правни изводи за неправилни. Претендира присъждане на разноски
съгласно приложен списък.
Ответникът – Директора на Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – В.
Търново при ЦУ на НАП, чрез юрк. М. изразява становище за неоснователност на жалбата
по съображенията, изложени в решението. Претендира юрисконсултско
възнаграждение, за което прилага списък.
Производството е по чл. 156 ал.1 от ДОПК.
Като съобрази приетите по делото доказателства,
становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на
оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на
всички основания съгласно чл. 160 ал.2 ДОПК, съдът намира за установено
следното от фактическа и правна страна:
Решението е връчено на 26.08.2019г. Жалбата е подадена
на 05.09.2019г. (чрез куриер) от активно легитимирана страна и срещу подлежащ
на оспорване индивидуален административен акт в законния 14-дневен срок за
съдебно обжалване, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
С Решение № 212/09.11.2018г. на Директора на ОДОП-
В.Търново е отменен РА № Р-04001518000734-091-001/16.08.2018г. на органи по
приходите при ТД на НАП – В. Търново в частта, с която на Фондация „Отворена
длан“ са определени задължения по ЗДДС за данъчните периоди от 01.04.2016г. до
31.03.2018г. и корпоративен данък по ЗКПО за периода от 01.01.2016г. до
31.12.2017г. като преписката е върната за извършване на нова ревизия, с
указания всички факти и обстоятелства да бъдат установени по реда на ДОПК като
се изследват и ясно разграничат доставките, които са свързани и предназначени
само за декларираните от фондацията облагаеми доставки, респективно за
извършваната стопанска дейност, за целите на ЗКПО. В мотивите е посочено, че за
облагането с корпоративен данък е необходимо да се коригира декларирания
финансов резултат и данъчното задължение като се включат само приходите и
разходите от стопанската дейност на фондацията. За целта следва ясно да се
разграничат приходите и разходите от нестопанската и стопанската дейност на
фондацията при спазване на изискванията на СС 9 „Представяне на финансовите
отчети на предприятията с нестопанска дейност и ЗКПО“.
Новата ревизия е възложена със Заповед за възлагане на
ревизия № Р-04000418007001-020-001/16.11.2018г., (връчена по електронен път на
същата дата) с определен тримесечен срок за извършване на ревизията, изменена е
със Заповед № Р-04000418007001-020-002/15.02.2019г., (връчена по ел. път на
същата дата), с която срокът за
завършване на ревизията е удължен на осн. чл. 114 ал.2 ДОПК с още два месеца до
16.04.2019г.
Предмет на възложената ревизия е определяне на задълженията
на фондацията по ЗДДС за периодите от 01.04.2016г. до 31.03.2018г. и
корпоративен данък по ЗКПО за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2016г. И двете
заповеди за възлагане на ревизията са издадени от Н. И. – Началник сектор при
ТД на НАП В. Търново, която е определена със Заповед № 6 /03.01.2017г. на
Директора на ТД на НАП – В. Търново на осн. чл. 112 ал.2 т.1 от ДОПК като орган
по приходите, който е компетентен да издава заповеди за възлагане на ревизии.
За резултатите от ревизията е съставен Ревизионен
доклад № Р-04000418007001-020-001/30.04.2019г., който е неразделна част от
ревизионния акт съгласно чл. 120 ал.2 ДОПК. Срещу РД е подадено възражение по
реда на чл. 117 ал.5 ДОПК с вх. № 6240/16.05.2019г.
Възражението е обсъдено в РА, но е прието за
неоснователно.
РА е връчен на ревизираното лице по електронен път на
03.06.2019г. Обжалван е изцяло и в срок по административен ред съгласно чл. 152
ал.1 ДОПК пред Директора на ОДОП – В.Търново, който го потвърдил с Решение №
118/23.08.2019г.
С оспореният в настоящото производство РА № Р
-04000418007001-091-001/30.05.2019г. на ТД на НАП – В. Търново са определени
задължения по ЗДДС за фондацията в резултат на отказано право на приспадане на
данъчен кредит за данъчните периоди от 01.04.2016г. до 31.03.2018г. на осн. чл.
70 ал.1 т.2 ЗДДС. А в частта по ЗКПО, в резултат на корекция на декларираните
от фондацията данни – приходи и разходи по ГДД по чл. 92 от ЗКПО, е определен
допълнително корпоративен данък за 2016г. и 2017г.
От събраните в хода на ревизията доказателства,
неоспорени от страните, се установява, че Фондация „Отворена длан“ е юридическо
лице с нестопанска цел, вписана с Решение № 63/19.05.2015г. в публичния
Регистър на ЮЛ с нестопанска цел. Сред основните цели на фондацията, видно и от
приложения учредителен акт са: популяризиране на трансграничното сътрудничество
между Република България и съседните й държави; укрепване на устойчивото
икономическо развитие на трансграничната зона; насърчаване на социалното
сближаване на трансграничното сътрудничество; понататъшно развитие на
привлекателността на региона и качеството на живот в трансграничната зона;
подобряване на качеството на живот – опазване на околната среда, природното,
културното и историческо наследство; подготовка, изработване, организация и
управление на проекти по всички европейски фондове.
Фондацията е регистрирана по ЗДДС от 13.01.2016г. по
реда на чл. 100 ал.1 от ЗДДС – по избор на задълженото лице, независимо от
облагаемия оборот.
В изпълнение на целите си Фондацията е партньор по
Договор за предоставяне на национално съфинансиране по програмата за
трансгранично сътрудничество INTERREG V-A Румъния
– България 2014 – 2020 г., сключен на 13.04.2016г. с МРРБ. Предмет на договора
е предоставяне на национално съфинансиране от договарящия орган, под формата на
безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект: Danube – A River with lot of
history. Общият размер на бюджета на
проекта, включващ средства от ЕФРР, национално съфинансиране и собствен принос
е общо в размер на 1318347, 68 евро, от които: ЕФРР – 971976,22 евро,
национално съфинансиране – 148655,19 евро, собствен принос на фондацията –
22870,03 евро.
В хода на ревизията са приобщени материалите от
предходната ревизия. Допълнително са извършени проверки в счетоводството на ревизираното
лице, изискани са и приобщени първични счетоводни документи , аналитични
регистри на водените счетоводни сметки, оборотни ведомости, справки за
декларираните покупки в дневника за покупки по ЗДДС и др., при което са
установени приходите и разходите, относими съответно към стопанската и
нестопанската дейност на фондацията. Органите по приходите са установили, че
през ревизираните периоди, при счетоводното отчитане на получените средства и
направените разходи във връзка с проекта Интеррег не са спазени изискванията на
СС 9 „Представяне на финансовите отчети на предприятията с нестопанска цел“ и
СС 20 „Отчитане на правителствени дарения и оповестяване на правителствена
помощ“. Съгласно т.3.2 от СС 9, предприятията с нестопанска дейност съставят
индивидуален сметкоплан, в който предвиждат сметки за отделно отчитане на
нестопанската от стопанската дейност, както и за отделно отчитане на приходите
и разходите, свързани с тези дейности. Съгласно т.3.2 от СС 20 правителствените
дарения се отчитат като финансиране, освен ако в закон е определен друг ред на
отчитане, което финансиране се признава като текущ приход в текущия период, в
зависимост от това, с какво са свързани въпросните дарения.
В хода на ревизионното производство е установено, че
водената аналитична отчетност на счетоводни сметки и справки не дава възможност
за отграничаване на приходи и разходи, свързани съответно със стопанската
дейност на фондацията и с изпълнението на проекта Интеррег Румъния – България.
Обжалваните задължения по ЗДДС общо в размер на
365044,99 лв. и лихви в размер на 58498,25 лв. са в резултат на отказано от
органите по приходите право на приспадане на данъчен кредит по фактури (стр.
13-49 от РД) на осн. чл. 70 ал.1 т.2 ЗДДС.
Фактурите, по които е отказано право на данъчен кредит
са установени от представените от фондацията извлечения от дневниците за
покупки, съдържащи данни за фактурите, които са относими към изпълнението на
проекта Интеррег Румъния-България.
Жалбоподателят още в ревизионното производство е
декларирал намерение, че придобития със средствата по проекта дълготраен
материален актив – „Атракцион“ ще бъде използван след приключване на проекта за
дейности по участия в изложби, изложения и други и в този смисъл ще реализира
приходи от наеми и билети т.е. ще извършва независима икономическа дейност.
Според сключения договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програмата фондацията е приела, че
безвъзмездната финансова помощ не може при никакви обстоятелства да й носи
печалба по смисъла на ч л. 61 от Регламент (ЕС) 1303/2013г. Както и се е
задължила в период от 5 г. след изтичането на срока на изпълнение на договора
да не прехвърля правото на собственост върху обекти, изградени в резултат от
инвестиции по проекта, да не променя предназначението на активи, придобити в
резултат от изпълнението на проекта, както и да не сключва договори от всякакъв
характер с трети лица и/или извършва други действия, които биха могли да
доведат до значително изменение на проекта. Освен това се задължава да
предостави резултатите от изпълнението на дейностите по проекта безплатно на
обществеността. Т.е. и в двата договора по проекта за безвъзмездно финансиране
се съдържат клаузи, задължаващи бенефициента да не генерира нетни приходи –
както по време на изпълнението му, така и след приключването му от придобитите
дълготрайни материални активи. Т.е. фондацията няма право да използва придобитите безвъзмездно активи за извършване
на възмездни сделки, чрез които да генерира приходи т.е. не може да извършва
независима икономическа дейност.
Данъчно задължено лице по смисъла на ЗДДС е всяко
лице, което извършва независима икономическа дейност, без значение от целите и
резултатите от нея. Според дефиницията на чл.3 ал.2 ЗДДС независима
икономическа дейност е и всяка дейност, осъществявана редовно или по занятие
срещу възнаграждение, включително експлоатацията на материално и нематериално
имущество с цел получаване на редовен доход от него. Т.е. дейност, която се
извършва по занятие, системно и е източник на постоянен и регулярен доход.
Фондациите като
юридически лица с нестопанска цел, съгласно чл.3 ал.3 ЗЮЛНЦ могат да извършват
допълнителна стопанска дейност, само ако е свързана с предмета на основната
дейност, за която са регистрирани, и като използват прихода за постигане на
определените в устава или учредителния акт цели. Предметът на стопанската
дейност се определя в устава или учредителния акт. Извършването от юридическите
лица с нестопанска цел на стопанска дейност се подчинява на условията и по
реда, определени със законите, регулиращи съответния вид стопанска дейност. Не
разпределят печалба.
Или фондациите придобиват статут на данъчно задължени
лица на осн. чл.3 ал.1 от ЗДДС само в случаите, когато извършват независима
икономическа дейност.
Дейностите, извършвани от фондацията, свързани с изпълнение
на проекта за безвъзмездно финансиране, не могат да се квалифицират като
независима икономическа дейност, а придобитите по проекта активи са
предназначени за безвъзмездни дейности и след приключването на проекта, защото
бенефициента се е задължил да предостави резултатите от изпълнението на
дейностите по проекта безплатно на обществеността, което е свързано с
поставените от фондацията идеални цели, а не с извършваната икономическа
дейност. Получаваните от фондацията стоки и услуги, свързани с изпълнение на
проекта, не са използвани и не могат да се използват за извършване на
последващи облагаеми доставки, поради което не е налице право на приспадане на
данъчен кредит съгласно чл. 70 ал.1 т.2 ЗДДС. В тази хипотеза право на
приспадане на данъчен кредит не възниква, когато стоките или услугите са
предназначени за безвъзмездни дейности, различни от икономическата дейност на
лицето. Декларираното от жалбоподателя намерение в тази посока не съответства
на поетите задължения по договора, активите да бъдат използвани само за безвъзмездни
дейности – да бъдат предоставяни безплатно на обществеността т.е. за обществено
полезна цел, обект на финансиране по проекта, а не за реализиране на приходи от
друга икономическа дейност съобразно предмета на дейност на фондацията. Още
повече, че в случая не е и доказано да са били реализирани такива сделки и
пряка и непосредствена връзка не съществува между разходите за получените
доставки, финансирани по проекта, и други облагаеми доставки.
В този смисъл констатациите, тълкуването и
приложението на ЗДДС в РА са съобразени с действащото българско законодателство
и не влизат в противоречие с цитираната от жалбоподателя практика на СЕС и
европейско законодателство в областта на данъчното облагане по отношение на правото
на данъчен кредит по ДДС, а са в синхрон с него. Освен това цитираната европейска съдебна
практика и регулации се отнасят за задължени лица, извършващи независима
икономическа дейност, а не за юридически лица с нестопанска цел, какъвто е
жалбоподателя.
С РА са установени задължения по ЗКПО вследствие на
корекция на данните, декларирани в подадените ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2016г. и
2017г. В декларациите са посочени приходи и разходи, които включват както тези,
свързани със стопанската дейност, така и свързаните с нестопанската дейност на
фондацията по проект Интеррег. Коригирани са декларираните приходи и разходи,
като за облагане с корпоративен данък при формиране на данъчния финансов резултат
и данъчното задължение са взети предвид само приходите и разходите от
стопанската дейност на фондацията, представляващи консултантска дейност
свързана с подготовка на европроекти, определена като предмет на дейност в
устава на фондацията.
На осн. чл. 2 ал.1 т.1 вр. чл. 1 т.2 от ЗКПО
извършваната стопанска дейност от местните юридически лица с нестопанска цел,
подлежи на облагане с корпоративен данък върху печалбата от сделки по чл. 1 от
Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо
имущество. За да се определи извършваната от тези лица дейност като стопанска,
тя следва да отговаря на следните критерии: да се извършва по занятие, да е
източник на постоянен, регулярен доход, да се осъществява с цел печалба, както
и цените на предоставените стоки и услуги да се формират по пазарен принцип.
В този смисъл са взети предвид само тези разходи по
сметка 629, кореспондиращи със сметка 503 „Разплащателна сметка в левове“, за
която е установено, че има отношение към стопанската дейност на фондацията. А
осчетоводените по дебита на сметка 624 разходи, и осчетоводяванията по сметка
504 „Разплащателна сметка във валута“ не са взети предвид, тъй като е
установено, че въпросните разходи са свързани с извършени разплащания по проект
Интеррег, т.е. не са свързани с извършваната стопанска дейност на фондацията, а
с нестопанската.
Предвид изложените по-горе съображения, решението на
директора на ОДОП – В. Търново и потвърденият с него Ревизионният акт са
издадени от материално и териториално компетентен орган, в рамките на
предоставените правомощия. Издадени са в
необходимата писмена форма, съдържаща фактически и правни основания, мотивиращи
акта. В хода на ревизионното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения. Изяснени са всички факти и обстоятелства от значение за
данъчното облагане на ревизираното лице като при новата ревизия са били
изпълнени дадените указания като е разграничена нестопанската дейност на
фондацията, свързана с изпълнението на проект Интеррег, по който фондацията е
бенефициент, от извършваната стопанска дейност, свързана с подготовката и
управлението на проекти по европейски фондове съобразно предмета на дейност. При
изяснена фактическа обстановка и съобразно доказателствата по ревизионната
преписка е обоснован правилен и законосъобразен извод според материалния закон
и целта му за дължимост на установените с РА задължения по ЗДДС и ЗКПО.
Предвид изложеното жалбата срещу РА е неоснователна и
следва да се отхвърли.
При този изход на делото на осн. чл. 161 ал.1 ДОПК в
полза на ответника следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер на 6771,39 лв. съобразно защитавания
материален интерес съгласно чл. 8 ал.1
т.5 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2
от АПК съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Фондация „Отворена длан“ – Плевен,
представлявана от председателя на УС Х.И.Т., чрез адв. К. *** срещу
Ревизионен акт № Р -04000418007001-091-001/30.05.2019г.
на ТД на НАП – В. Търново, потвърден с Решение № 118/23.08.2019г. на Директора
на Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – В. Търново при ЦУ на
НАП, с който за фондацията са определени допълнителни задължения по ЗДДС за
данъчните периоди от 01.04.2016г. до 31.03.2018г. общо в размер на 365044,99
лв. и лихви в размер на 58498,25 лв., както и корпоративен данък за 2016г. и
2017г. общо в размер на 520,81 лв. и лихви в размер на 78,88 лв.
ОСЪЖДА Фондация „Отворена длан“ – Плевен, представлявана от
председателя на УС Х.И.Т. да заплати на ТД на НАП – Велико Търново юрисконсултско възнаграждение в размер на 6771,39 лв.
РЕШЕНИЕТО може
да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена
чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на
страните.
С Ъ Д И Я : /п/