Решение по дело №102/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 19 октомври 2021 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700102
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 64                                   26.04.2021 г.                          Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и първа година, в  състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 102 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 459, ал. 1  от Изборния кодекс /ИК/ във вр. с чл. 42, ал. 5 във вр. с ал. 1, т. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по жалба на Б. К. Х. от с. Т., ул. „******” № ** , срещу Решение №  198 от  07.04.2021 год.  на Общинска избирателна комисия Исперих, с което са прекратени пълномощията му като кмет на  кметство с. Тодорово, избран с Решение № 161 МИ от 04.11.2019 год. на ОИК Исперих. В жалбата се твърди, че решението е взето в нарушение на чл. 85, ал. 7 от ИК, тъй като липсва поименно гласуване. Твърди, че ОИК не е спазила процедурата по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА, без да сочи в какво се състоят нарушенията. На следващо място се сочи, че считано от 14.01.2011 год. фирмата на оспорващия не е осъществявала дейност, предвид подадената декларация като самоосигуряващо се лице, т.е. в периода от 04.11.2019 год. до 17.02.2020 год., когато е прекратена регистрацията на ЕТ „Д.-2003 Б. Х.” с ЕИК ********* не е осъществявал търговска дейност. От съда се иска да отмени оспореното решение

Ответната по жалбата страна  - Общинска избирателна комисия Исперих, чрез председателя си – С. Д. оспорва жалбата като неоснователна и недоказана.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установени следното:

С решение № МИ-161 от 04.11.2019 год. на ОИК Исперих /л.6/ оспорващият Б. Х. е избран за кмет на Кметство с. Тодорово от листата  на ПП „Движение за права и свободи – ДПС”. Същият е положил клетва  като кмет на кметство на 06.11.2019 год., съгласно Протокол № 1 от 06.11.2019 год.  от заседание на Общински съвет Исперих, обявен на официалната интернет страница на общинския съвет /https://www.isperih.bg/sites/default/files/2019-11/ObS/proto_1.pdf /

На 25.01.2021 год. в ОИК Исперих е постъпила жалба с вх. № 111 от 25.01.2021 год. от Ф. Д. К. от с. Т. /л.5/, в която се твърди, че Б. Х. неправомерно е избран на поста си, поради нарушение на чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА, а по-късно  в нарушение на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА не е закрил търговската си дейност в указания срок.

С решение  № 188 по протокол № 54 от 25.01.2021 год. ОИК Исперих /л.23/ е разпределил сигнала за проверка на председателя на ОИК – С. Д.

С  писмо изх. № 46 от 25.01.2021 год. /л.10./ председателя на ОИК  Исперих е изискала от оспорващия да представи в 7-дневен срок от връчване на писмото писмени доказателства за предприетите от него действия за прекратяване на търговската му дейност, както и обяснения за притежаваните от него търговски дружества и правен статут през периода от 06.11. 2019 до  06.12.2019 год. Искането е връчено на оспорващия на 27.01.2021 год., съгласно известие за доставка /л.11/

С писмо изх. № 45 от 25.01.2021 год. /л.12/ ОИК Исперих е изискала от Общински съвет Исперих да предостави копие или информация дали от  оспорващият в качеството му на кмет на Кметство с.Тодорово е постъпило уведомление по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, както и копие от цялата преписка от проведено заседание  на Комисията по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество, на което е разгледала налице ли са основания кмета на с. Тодорово да предприеме действия по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА. Писмото е постъпило в Общински съвет Исперих на 26.01.2021 год., съгласно щемпела на входящия  печат.

С Решение № 190 и № 191 по протокол № 55 от 27.01.2021 год. /л.27-28/ ОИК Исперих е изискала  от  Агенцията по вписванията – Разград информация дали  Б. К. Х. с ЕГН ********** е регистриран като търговец по смисъла на търговския закон, от коя дата, под каква форма, какъв е статутът му в търговското  предприятие, предприел ли е необходимите действия за прекратяване на търговската дейност и от кога, какъв е бил статутът на търговските предприятия към 07.12.2019 год. Взел е решение лицата да бъдат уведомени по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК, че срещу него е започнало производство за установяване на нарушение на чл. 41, ал. 3 от АПК.

С писмо  изх. № 52 от 27.01.2021 год. /л.30/ОИК Исперих е поискал съответната информация от Службата по вписванията – Разград.

С писмо изх. № 50 от 27.01.2021 год. /л. 19/, получено от оспорващия на 29.01.2021 год. ОИК Исперих го е уведомила на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, че е започнато производство за установяване на нарушение по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, като е указано, че оспорващият има право  в тридневен срок от датата на връчване на уведомлението  да депозира възражение.

С писмо вх. № 117 от 18.02.2021 год. /л.32/ Службата по регистрация – Търговски регистър – Разград е уведомила ОИК Исперих, че  ЕТ „Д.-2003-Б. Х.” с ЕИК ********* е заличен търговец на 17.02.2020 год. , като към писмото е приложено удостоверение за вписвания по партидата на едноличния търговец от 01.01.2008 год. до 01.02.2021 год. /л. 34/

На свое заседания, съгласно Протокол № 55 от 27.02.2021 год.  /л. 41/ ОИК Исперих е констатирала, че по искане изх. № 45 от 25.01.2021 год. на ОИК Исперих не е постъпвал отговор от Общински съвет Исперих относно исканата информация и писмени документи, касаещи действия на оспорващия по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА. С решение № 194 по същия протокол ОИК Исперих е изискала копие от цялата преписка на Комисията по ЗПКОНПИ  при ОбщС Исперих, на което е разгледала въпросът дали са налице основания кметът на с. Тодорово да предприеме действия по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА. Решението е изпратено на ОбщС Исперих за изпълнение с писмо изх. № 59 от 26.02.2021 год. /л.17/,  който го е получил на същата дата, съгласно отметката във входящия печат.

На 07.04.2021 год. ОИК Исперих е провела заседание, съгласно протокол № 58/07.04.2021 год., на което е взела оспореното решение. Като фактическо основание за  вземане на решението в мотивите на същото е посочено, че оспорващият е избран за кмет на кметство с. Тодорово на 04.11.2019 год. От вписванията в Търговския регистър е видно, че същият е бил регистриран като Едноличен търговец „Д.-2003-Б. Х.” с ЕИК ********* на 31.08.2008 год. и е заличен на 17.02.2020 г. за периода от 04.11.2019 год. до 04.12.2019 год. оспорващият не е предприел действия по прекратяване на търговската дейност по смисъла на чл. 41, ал. 3 от  ЗМСМА. Липсвали данни оспорващият Б. Х. да е уведомил  в едномесечен срок по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА  председателя но Общински съвет Исперих за предприети действия, а от служебната справка в регистъра на ОИК Исперих е установено, че оспорващият не е уведомил писмено  ѝ  ОИК Исперих за предприети такива действия в същия срок. Въз основа на тези обстоятелства ОИК Исперих е приела, че оспорващият е нарушил чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА и на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА е приела решение по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА, което е оспорено по настоящото дело. Решението е взето с гласуване на 11  от 13-те члена  на ОИК Исперих, присъствали на заседанието, които са поименно посочени в протокола, като 8 са гласували  „ЗА” и трима члена „ПРОТИВ”  Гласувалите „против” членове – Г. М., Д. Р. и В. Н. са мотивирали гласуването си, като са посочили, че в момента на решението дейността на оспорващия като търговец е прекратена. Жалбата срещу решението е постъпила на 13.04.2021 год.

В хода на съдебното производство като доказателства по делото са приобщени декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице  от 14.01.2011 год., подадена от оспорващия в НАП за прекъсване на дейността като едноличен търговец считано от 14.01.2011 год., както и декларации  по чл. 31, ал. 1, т. 1 и т. 2  от ЗПКОНПИ, подадени от оспорващия на 25.11.2019 год.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата, като подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, от надлежна страна – адресат на акта, в предвидения от закона 7 дневен срок, е процесуално допустима.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган – Общинска избирателна комисия Исперих - 42, ал. 3 във вр. с ал. 1, т. 5 от ЗМСМА. Решението е взето, в предвидения от закона състав и кворум, с предвиденото квалифицирано мнозинство, съгласно чл. 85, ал. 3 и ал. 4 от ИК и е подписано от председателя и секретаря на ОИК.  В заседанието на ОИК са участвали 11 от 13 члена на ОИК, като „ЗА” са гласували 8 членове, а „ПРОТИВ” трима членове.

Съдът не споделя твърдението на оспорващия, че  решението е взето в нарушение на чл. 87, ал. 5 от ИК. В протокола изрично са посочени поименно участвалите в гласуването членове на ОИК. Също така изрично е посочено, че осем от членовете са гласували „ЗА”, а трима „ПРОТИВ” В протокола изрично са посочени имената на гласувалите „ПРОТИВ” и мотивите им да гласуват по този начин. Независимо, че в самия протокол не е посочен изрично термина „поименно”, то от съдържанието на същия е  очевидно, че гласуването е поименно. Дори да се приеме, че с непосочване изрично в протокола на понятието „поименно” и начина на гласуване срещу името на всеки член  на ОИК, е допуснато нарушение на процедурата, то не е съществено, тъй като не променя волята на колективния орган, нито пък  води до съмнение за верността на приетите за установени фактически констатации, които са обосновали решението на ОИК.

Спазена е изискваната от закона форма и решението има предписаното от закона съдържание: предхожда се от проведено обсъждане; мотивите по чл. 42, ал. 1, т. 5 и  чл. 41, ал. 3 ЗМСМА са изложени в обстоятелствената му част.

Съдът намира, че ОИК Исперих е спазила процедурата по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА.  Оспорващият е бил уведомен за образуваното производство. Даден му е  предвидения в нормата срок за писмено възражение, каквито той не е направил.

Решението съответства и на материалния закон. Според разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 5  от ЗМСМА Пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно при неизпълнение на задължението по чл. 41, ал. 3.

Съгласно чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА кметовете на кметства не могат да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им.

Според ал. 3  в едномесечен срок от обявяването на изборните резултати / в редакцията към м. 11.2019 год./ , а в сегашната редакция – от полагането на клетва, лице, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал. 1, предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия.

В случая е несъмнено, че оспорващият към момента на избирането му за кмет на кметство в изборите през м. ноември 2019 г. е "извършвал търговска дейност по смисъла на Търговския закон", съобразно терминологията на чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ЗМСМА, като едноличен търговец.  Това е така, тъй като едноличният търговец е такъв по своята правноорганизационна форма, подобно на търговските дружества и кооперациите, предвидени в чл. 1, ал. 2 от ТЗ, т. е. самата му регистрация го прави такъв, независимо дали реално извършва търговски сделки по занятие. Регистрацията на едноличния търговец и съответното му вписване в Търговския регистър го афишира като такъв в публичното пространство. Освен това придобитото качество на търговец му дава потенциалната възможност да участва в процедури, конкурси, търгове и др., при които законът или съответният възложител е предвидил изискването за наличието на търговска правоспособност. Не на последно място, наличието на качеството едноличен търговец му създава определени права и задължения съгласно данъчното и осигурителното законодателство. Всички тези последици от вписването на оспорващия  Б. Х. като едноличен търговец, безспорно обосновават несъвместимост с качеството кмет на кметство, дори и действително той никога да не е сключвал търговски сделки. Следователно както към  момента на избирането му, така и към момента на полагане на клетвата като кмет на кметство оспорващият се е оказал в положение на несъвместимост на двете качества – търговец и кмет.

Текстът на чл. 41, ал. 3 ЗМСМА е задължавал оспорващия  в едномесечен срок от избирането му да изпълни три кумулативно предвидени изисквания: да предприеме необходимите действия за прекратяването на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност; да уведоми писмено за това председателя на общинския съвет; да уведоми писмено за това общинската избирателна комисия. Очевидно той не е сторил това, като в крайна сметка е заличил едноличния си търговец много по-късно – едва на 17.02.2020 г. При това положение са налице всички предпоставки за прекратяване на пълномощията му.

Без значение за правния спор в настоящия случай е твърдението на оспорващия, че той е подал декларация за преустановяване  на дейността си като едноличен търговец. Следва да се посочи, че подадената от него декларация е за прекъсване на дейността, а не за прекратяване, както твърди той, но това също е без значение. Подаването на такава декларация от оспорващия не води до загубването на качеството на търговец по смисъла на Търговския закон, тъй като регистрацията му като едноличен търговец не е заличена по предвидения в закона ред.

Без значение е също и по каква причина не  е предприел действия за прекратяване на търговската си дейност като подаде заявление за заличаване регистрацията си в Търговския регистър като едноличен търговец   в предвидения от закона срок. Дори и да се е заблудил, че като е подал декларация за прекъсване на дейността  това ще доведе до загубване на качеството на търговец, то е налице обективният факт на съществуващо търговско качество до 17.02.2020 г.,  което създава несъвместимост с качеството кмет на кметство.

Решението не противоречи и на целта на закона. В настоящата хипотеза ОИК действа при обвързана компетентност и след като решението е единствено възможното и е спазен материалния закон, то съответства на целта на закона.

С оглед изхода на делото претенцията на оспорващия за присъждане на сторените по делото разноски е неоснователно.

Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

        

         ОТХВЪРЛЯ оспорването на Б. К. Х. от с. Т., ул. „******” № **, срещу Решение №  198 от  07.04.2021 год.  на Общинска избирателна комисия Исперих, с което са прекратени пълномощията на жалбоподателя като кмет на  кметство с. Тодорово.

Решението може да се оспори с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от обявяването му на страните чрез Административен съд – Разград.

 

Съдия:/п/