Решение по дело №175/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1391
Дата: 19 април 2024 г. (в сила от 19 април 2024 г.)
Съдия: Михаил Русев
Дело: 20247240700175
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1391

Стара Загора, 19.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ

При секретар АЛБЕНА АНГЕЛОВА-ДИМИТРОВА и с участието на прокурора ГЕОРГИ НИКОЛОВ НИКОЛОВ като разгледа докладваното от съдия МИХАИЛ РУСЕВ канд № 20247240600175 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.286 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ Стара Загора против Решение №24/28.03.2024 год. по АНД №2886/2023 год. на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ №29/29.08.2023 год., издадено от Директора на РИОСВ Стара Загора, срещу Община Стара Загора. В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на решението в нарушение на материалния закон и процесуалните правила - касационни основания по чл. 324, ал.1, т.1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва се изводът на съда, че не е посочена датата на нарушението, като според тях това е датата на проверката, на която дата според изложените доводи е довършено административното нарушение. Изложени са подробни съображения относно законосъобразността на наказателното постановление и безспорното установяване на вмененото административно нарушение. Въз основа на изложените доводи е направено искане до съда да отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което да потвърди наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – Община гр. Стара Загора, чрез пълномощника си юриск. В. прави искане за потвърждаване на обжалваното решение като правилно и законосъобразно по изложени съображения в отговора на касационната жалба и в съдебно заседание, като претендира и юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Стара Загора е наказателно постановление №29/29.08.2023 год., издадено от Директора на РИОСВ Стара Загора въз основа на АУАН №29/06.04.2023 год., с което на Община гр. Стара Загора, ЕИК *********, на основание чл.164 от ЗООС е наложено административно наказание - „имуществена санкция” в размер на 10 000.00 лв. за нарушение на чл.123в, т.2 от същия закон за неизпълнение на Условие 7.8, условие 9.4.2, условие 11.6.4 и условие 14.3 от Комплексно разрешително №515-НО/2015 год., актуализирано с Решение №515-НО-И0-А1/2022 год. /актуализирано с Решение №40-Н1-ИО-А1/2013 год./. Като административно нарушение са преценени следните обстоятелства: на 29.04.2023 год., е извършена проверка от експерти на РИОСВ Стара Загора на Община гр. Стара Загора във връзка с изпълнение на условията от Комплексно разрешително №515-НО/2015 год., актуализирано с Решение №515-НО-И0-А1/2022 год. При извършената проверка на 03.02.2023 год. от служители на РИОСВ – Стара Загора, на намиращия се в землището на село Ракитница, обект - „Регионален център за управление на отпадъците - Стара Загора“ е установено, че оператор на тази инсталация по § 1, т. 43 от ДР на ЗООС е Община Стара Загора, с ЕИК *********. Констатирани са следните нарушение от оператора на инсталацията:

-не е уведомил РИОСВ - Стара Загора, за аварийна ситуация-изтичане на инфилтрат извън границите на площадката на депото, с което не е изпълнил Условие 7.8: „Притежателят на настоящото разрешително да уведомява съответния компетентен орган при аварийни или други замърсявания“ от Комплексно разрешително № 515-Н0/2015г., актуализирано с Решение № 515-НО-ИО-А1/2022 г.;

-не се спазва технологията на запълване на Клетка 1 на „Депо за неопасни отпадъци“, не се извършва ежедневно запръстяване, с което не е изпълнил Условие 9.4,2: „Непосредствено след приключване на депонирането на отпадъци, в края на работния ден, притежателят на настоящото разрешително да запръстява дневния работен участък на депото“ от Комплексно разрешително № 515-Н0/2015г., актуализирано с Решение № 515-НО-ИО-А1/2022 г.;

-не спазва плана на запълване на Клетка 1 на „Депо за неопасни отпадъци“ план за експлоатация, не се извършва ежедневно запръстяване, като депонираните отпадъци в Клетка 1 не са добре компактираии и в отделни участъци в Клетка 1 е наличен инфилтрат, както и не представя специализирани работни карти за периода 01.01.2023 год. - 02.02.2023 год,, които са неразделна част от плана за запълване на Клетка 1, с което не е изпълнил Условие 11.6.4.: „Притежателя на настоящото разрешително да експлоатира Клетка 1 на „Депо за неопасни отпадъци“, при спазване изискванията на НАРЕДБА № 6 от 27.08.2013г.за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане да отпадъци. /Наредбата/ и Условие 11.6.4.1 . „Притежателя на настоящото разрешително да депонира отпадъци в Клетка 1 на „Депо за неопасни отпадъци“ съобразно установените правила и експлоатационни изисквания, определени с План за експлоатация който представлява неразделна част от проекта на технология за депонирани и от комплексното разрешително“;

- в РИОСВ-Стара Загора не е представил актуализиран план за експлоатация на „Регионален център за управление на отпадъците - Стара Загора“, като такъв не е представен и по време на проверката, с което не е изпълнил Условие 11.6.4,2. „В срок до 4 (четири) месеца от влизане в сила на настоящото разрешително притежателят му да актуализира План за експлоатация на „Депо за неопасни отпадъци“, разрешително и изискванията на НАРЕДБА № 6 от 27.08.2013г.за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане да отпадъци. Актуализираният план за експлоатация да се представи в РИОСВ“ от Комплексно разрешително №515-Н0/2015 год., актуализирано с Решение № 515-НО-ИО-А1/2022 год.;

- представя дневник за аварийни ситуации, в който не е отбелязана и записана аварийна ситуация, описана в Констативен протокол №010489/03.02.2023 год. на РИОСВ-Стара Загора, представляваща изтичане на инфилтрат извън границите на площадката на депото, с което не е изпълнил Условие 14.3. - „Притежателят на настоящото разрешително да води документация за всяка възникнала аварийна ситуация, описваща: причините за аварията; време и място на възникване; последствия върху здравето на населението и околната среда; предприети действия по прекратяването да аварията и/или отстраняването да последствията от нея. Документацията да се съхранява и представя при поискване от компетентния орган“ от Комплексно разрешително № 515-Н0/2015 год., актуализирано с Решение №515-НО-ИО-А1/2022 год., с което е прието, че е нарушил чл.123в, т.2 от ЗООС.

За да отмени наказателното постановление, Районен съд Стара Загора счита, че обстоятелството, че не е налице посочване на дата на извършване на административното нарушение. Доколкото всяко едно от вменените като нарушения деяния се изразяват в бездействие, то всяко едно е извършено по различно време, тъй като има различни нормативни срокове, които следва да бъдат спазени. Това го е мотивирало да постанови решение за отмяна на обжалваното наказателно постановление.

Така постановеното решение е постановено при правилно приложение на материалния закон.

Деянието, за което е привлечено към отговорност Община гр. Стара Загора е за нарушение на чл.123в, т. 2 от ЗООС, а именно на задължението на оператора на инсталацията да изпълнява условията в комплексното разрешително. Съгласно §1, т.39 от ДР на ЗООС, „Комплексно разрешително“ е индивидуален административен акт, предоставящ разрешение за експлоатация на определена инсталация или на дадена част от нея при определени условия, които гарантират съответствието на инсталацията с изискванията на глава седма „Предотвратяване и ограничаване на промишленото замърсяване”. Като правно основание за ангажиране на отговорността е посочена разпоредбата на чл.164 от ЗООС, предвиждащ за неизпълнение на изискванията по чл.123в на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, да се налага имуществена санкция от 10 000.00 до 500 000.00 лв.

По делото са събрани гласни доказателства от които се установява по безспорен начин фактическата обстановка, констатирана в деня на проверката. Това обаче не означава, че датата на проверката е датата на извършване на административните нарушения. Това е датата на откриване на нарушенията, но не и датата на тяхното извършване. Всъщност това е изрично отбелязано и в самото наказателно постановление, като е посочено, че това е датата на установяване на нарушението /страница трета от наказателното постановление/. Настоящия съдебен състав намира, че е налице посочване на дата на административните нарушения и това е датата 03.02.2023 год., която обаче категорично не може да се приеме като дата на извършване, с оглед на характера на тези нарушения.

Това е така по следните съображения:

Задължението за уведомяването на РИОСВ за аварийни или други замърсявания, е въведено в условие 7.8 от комплексното разрешително, но не е предвиден срок за неговото изпълнение. Логично е същото да се извърши в деня на съответната ситуация, а не след неопределен срок от време. По делото се установи, че такъв сигнал е получен за аварийна ситуация на 23.01.2023 год. /видно от констативен протокол №010489/03.01.2023 год./, каквато обаче не е доказана съобразна легалната дефиниция на понятието авария, съгласно §1, т.51 от ДР на ЗООС, нито като замърсяване съгласно дефиницията по §1 Т.5 от ДР на ЗООС. При липса на определен нормативно определен срок за това уведомяване, не може да се приеме, като дата на нарушението датата на проверката. Налице е от друга страни и непрецизно формулиране на обвинението, тъй като е посочено, че Община Стара Загора не е уведомила за аварийна ситуация, докато задължението е за уведомяване при аварийни или други замърсявания.

Ежедневното запръстяване на клетка №1 е въведено с условието на 9.4.2, като същото следва да стане след приключването на депонирането на отпадъците за съответния ден. Ето защо е необходимо да бъде посочено за кой ден не е налице изпълнението на това условие, тъй като проверката на 03.02.2023 год. не е извършена след приключването на депонирането на всички отпадъци за деня, поради което и не може да се приеме, че това е датата на извършване на така посоченото нарушение. Същото не е доказано и по надлежен ред. В депото следва да се води книга на депото, която е документ за водене на отчетност и предоставяне на информация за дейностите по отпадъци, предвиден в чл.44, ал.1 от ЗУО и чл.5, ал.1, т.1 от Наредба №1 от 04.06.2014 год. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри. Съдържанието на отчетната книга е съобразно образец, Приложение №3 към Наредба №1/04.06.2014 год., а реда за попълване на данните е регламентиран в чл.10 от Наредбата. Съгласно ал.2 на чл.10 от цитирания подзаконов акт, отчетните книги, водени от лицата, чиято дейност е свързана с депониране на отпадъци, се попълват като всяка дейност се отразява по дати. В таблица 2. ІІ се отразяват извършените запръстявания по дати. В случая същата не е приложена, нито наказващия орган се е позовал на данните в същата. Ето защо, с оглед на гореизложеното, вмененото нарушение е доказано по безспорен начин, включително и обстоятелството, че на дата 03.02.2023 год. не е извършено запръстяване. При разпита на свидетелите също не са изнесени факти за това нарушение.

Не спазването на плана на запълване на клетка 1 е условие 11.6.4.1. Този план е неразделна част както от проекта на технологията за депониране, така и от комплексното разрешително. Този план съдържа установени правила и експлоатационни изисквания, като според касатора, същият включва и воденето на специализирани работни карти. Не е ясно обаче, по какъв начин датата 03.02.2023 год. е свързана с воденето на такива карти. Посочено, е че за периода 01.01.2023 год. – 02.02.2023 год. такива не са били водени. Съгласно чл.39, ал.3 от Наредба №6 от 27.08.2013 год. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане да отпадъци, за експлоатацията на депото по участъци и/или клетки операторът съставя специализирана работна карта, регистър и информационна система по реда и при условията на глава четвърта „Специализирани карти, регистри и информационни системи. Допълнителни кадастрални данни“ от Закона за кадастъра и имотния регистър, с които се документират вида и количеството на отпадъка, депониран на полетата (части на работния хоризонт) с площ не по-голяма от 1000 m2 и височина на натрупване не по-голяма от 2 m; идентификационен номер на полето; начина на депониране, в т. ч. дебелина и наклон на слоевете и вид на машините, извършващи уплътняването; времетраене на депонирането по дати; отклонение от предвижданията на плана за експлоатация и други специфични данни за полето. Не е ясно обаче защо е посочена като дата на извършване на нарушението 03.02.2023 год. и по какъв начин тази дата е свързана нормативно с изискването за създаване на такива специализирани работни карти. Такова разяснение не се съдържа и в касационната жалба, а още по-малко в оспореното наказателно постановление.

Относно не представянето на актуализиран план за експлоатация на „Регионален център за управление на отпадъците - Стара Загора“, с което не е изпълнено Условие 11.6.4,2, което гласи, че в срок до 4 (четири) месеца от влизане в сила на настоящото разрешително притежателят му да актуализира План за експлоатация на „Депо за неопасни отпадъци“, разрешително и изискванията на Наредба №6 от 27.08.2013 год. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане да отпадъци. Това условие е в комплексното разрешително №515-Н0/2015 год., което е подписано на 28.08.2015 год. Ако се приеме, че от този момент е започнало да тече четиримесечния срок, то същият е изтекъл още през месец декември 2015 год., поради което и са изтекли всички срокове за реализирането на административнонаказателната отговорност на юридическото лице, в частност сроковете по чл.34 от ЗАНН за съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Доколкото в актуализираното комплексно разрешително от 2022 год., това условие не е променено, нито допълнено, то не може да се приеме, че е налице необходимост от актуализиране на плана за експлоатация в четиримесечен срок от подписването му на 07.09.2022 год..

Относно не изпълнението на Условие 14.3. - „Притежателят на настоящото разрешително да води документация за всяка възникнала аварийна ситуация, описваща: причините за аварията; време и място на възникване; последствия върху здравето на населението и околната среда; предприети действия по прекратяването да аварията и/или отстраняването да последствията от нея. Документацията да се съхранява и представя при поискване от компетентния орган“ от Комплексно разрешително № 515-Н0/2015 год., актуализирано с Решение №515-НО-ИО-А1/2022 год. В наказателното постановление, че в представения дневник за аварийни ситуации, не е отбелязана и записана аварийна ситуация, описана в Констативен протокол №010489/03.02.2023 год. на РИОСВ-Стара Загора, представляваща изтичане на инфилтрат извън границите на площадката на депото. В констативният протокол е описана аварийна ситуация на 23.01.2023 год., въз основа на получен сигнал и представляваща изтичане на инфилтрат извън границите на площадката на депото. Ето защо не може да се приеме, че е надлежно установяване на наличието на аварийна ситуация по смисъла на §1, т.51 от ДР на ЗООС, респективно да е възникнало задължението на ответника по касация да уведоми РИОСВ за това и да го отрази в дневника с дата 23.01.2023 год., която евентуално би била и дата на извършване на нарушението.

С оглед изложените съображения съдът намира, че обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

По делото е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Община Стара Загора, което при този изход на делото е основателно, като на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН /ДВ бр.94/29.11.2019 год./ РИОСВ Стара Загора следва да бъде осъдено да заплати на Община Стара Загора сумата от 80.00 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, определено съгласно чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК във връзка с чл.222, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №24/28.03.2024 год. по АНД №2886/2023 год. на Районен съд Стара Загора.

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда Стара Загора, представлявана от Директора Д. Г. да заплати на Община Стара Загора, представлявана от Кмета Живко Тодоров сумата от 80.00 лв. представляващи разноски за касационната инстанция.

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

Председател:
Членове: