РЕШЕНИЕ
№ 94
гр. Враца 23.03.2021
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 23.02.2021 г.
/двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и първа година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на
прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа
докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело
№ 550 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по
реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на Комисията за регулиране на съобщенията
(КРС) против Решение № 260006 от 11.08.2020 г., постановено по АНД № 387 по
описа на Районен съд – Враца за 2020 г., с което е отменено НП № 15 от 17.02.2020 г. на Председателя на КРС.
С цитираното НП на „Р.“ ООД ***, за извършено нарушение по чл. 43, ал. 1, във връзка с чл. 43,
ал. 8 от Общите изисквания при осъществяване на обществени електронни съобщения
(ОИ), на основание чл. 326 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС), е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди/
лева.
В касационната жалба
са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение. Иска се
отмяната на решението и при решаване на спора по същество да бъде постановено
друго, с което НП да бъде потвърдено.
Ответникът – „Р.“ ООД ***, редовно и
своевременно призован, не се представлява. Ангажира становище в писмен отговор
за неоснователност на касационната жалба.
Представителят на
ОП-Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата, а оспореното
решение намира за правилно и законосъобразно
и моли да бъде оставено в сила.
По делото не са
представени нови писмени доказателства за установяване на касационните
основания.
Настоящият съдебен
състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Касационната жалба е
подадена от надлежната страна, против неблагоприятен за нея съдебен акт,
подлежащ на инстанционен контрол, в установения срок по чл.
211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество
е основателна.
Предмет на касационен
контрол пред настоящата инстанция е Решение № 260006 от
11.08.2020 г., постановено по АНД № 387 по описа на Районен съд – Враца за 2020
г., с което е отменено НП № 15 от 17.02.2020 г.
на Председателя на КРС. С последното на „Р.“ ООД ***,
за извършено нарушение по чл. 43, ал. 1, във връзка с чл. 43, ал. 8 от ОИ, на
основание чл. 326 от ЗЕС,
е наложено административно наказание
- имуществена санкция в размер
на 3000 /три
хиляди/ лева.
От фактическа страна административнонаказателното обвинение се основава на
това, че на 13.06.2019 г. в гр. Враца, „Р.“
ООД, е сключило с конкретно физическо лице Договор № 4833/13.06.2019 г. за
предоставяне на услуга „Достъп до кабелна телевизия“. Установено е, че в
договора са включени - условия,
регламентиращи срока на индивидуалния договор, редът за неговото прекратяване и
задължения за заплащане на неустойки и обезщетения, свързани с прекратяването
му, които не са включени в индивидуалния договор като последни клаузи
непосредствено преди мястото, определено за полагане на подписа на абоната,
съгласно регламентацията на ОИ, а се намират в раздел ІІ, озаглавен „Действие
на договора“ и в раздел ІV, озаглавен „Права и задължения на страните“.
Съдът е счел деянието за съставомерно от обективна страна, за
установено
и доказано описаното в НП нарушение и извършването му от санкционираното лице,
като наказанието е определено в законово регламентирания минимален размер. Приел е, че АУАН е съставен и НП издадено
от компетентни органи, в кръга на предоставените им правомощия, в сроковете по
чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН. В АУАН и в НП
нарушението е формулирано пълно, точно и ясно, като е налице съответствие между
описанието на нарушението и правната му квалификация.
За да отмени НП районният съд е обосновал извод за наличие на съществени процесуални нарушения, допуснати в хода на
административно - наказателното производство - АУАН е съставен в отсъствие на
представител на дружеството нарушител, при липсата на доказателства, че е
търсено, не е било намерено или след покана не се е явил представител.
Настоящия съдебен
състав не споделя изводите на РС-Враца, водещи до отмяна на оспореното пред
него НП, като незаконосъобразно.
АУАН е връчен на
нарушителя, на датата, на която е съставен, същият се е запознал с неговото
съдържание и е отбелязал, че ще представи писмени възражения в
законоустановения срок. В срока по чл.
44, ал. 1 от ЗАНН ответникът е депозирал писмени възражения срещу
обвинението. НП е издадено след реализиране правото на защита на субекта на
нарушението, с оглед на което не може да се приеме, че е налице съществено процесуално нарушение при съставяне
на АУАН, което е нарушило правото на защита на наказаното лице. При издаването
на акта за установяване на административното нарушение и наказателно
постановление са спазени императивните разпоредби на чл. 42
и чл.
57 от ЗАНН. В същите точно и ясно е описано нарушението, датата и мястото
на извършване, обстоятелствата, при които е извършено, законовите разпоредби,
които са били нарушени. Изложени са мотиви от наказващия орган защо е приел, че
е налице нарушение по чл.
43, ал. 8 от ОИ, както и за размера на наложеното административно
наказание. Посочени са както нарушената законова разпоредба, така и основанието
за налагане на конкретното административно наказание, което е в минимален
размер.
При правилно
установена фактическа обстановка и извод за установеност на административното
нарушение и съответна правна квалификация, съдът е формирал неправилен извод за
наличие на съществени
процесуални нарушения, допуснати в хода на административно - наказателното
производство.
За защита на
потребителите законодателят е предвидил много тежки санкции по чл. 326 от ЗЕС, чрез които да стимулира
предприятията да спазват закона, т. е. да изиграят превантивна роля спрямо
тяхното поведение. Касае се за санкции в диапазон от 3000 лв. до 15 000 лева.
Големият диапазон е именно, за да се отчетат конкретните обстоятелства на
нарушението. Касае се за формално нарушение, с наложена санкция на юридическо
лице, поради което е неотносимо обсъждането за наличието или не на смекчаващи
или отегчаващи вината обстоятелства. Отговорността на юридическото лице е
обективна.
В случая
обстоятелството, че абонатът по конкретния договор, послужил за установяване на
нарушението, по никакъв начин не е бил ощетен, може да бъде преценено
единствено като смекчаващо по смисъла на чл.
27, ал. 2 от ЗАНН, релевантно за определяне размера на следващата се за
извършеното нарушение административна санкция, в какъвто смисъл е взето предвид
от административнонаказващия орган при реализиране на отговорността по чл. 326 от Закона за електронните съобщения,
като е наложена имуществена санкция, определена в законово регламентирания
минимален размер.
Като е отменил
наказателното постановление първоинстанционният съд е постановил неправилно
решение, което следва да бъде отменено и постановено ново по съществото на
спора, с което процесното НП да бъде потвърдено.
При този изход на
спора в полза на касатора следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100,00 /сто/ лева,
определен съобразно фактическата и правна сложност на делото по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.
Водим от
гореизложеното и на основание чл.
221, ал. 2,- вр. чл.
222, ал. 1 от АПК Административен съд – Враца
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 260006 от 11.08.2020 г., постановено по АНД № 387 по описа на
Районен съд – Враца за 2020 г., с което е отменено НП № 15 от 17.02.2020г. на Председателя на Комисията за
регулиране на съобщенията и вместо него ПОСТАНОВИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП №
15 от 17.02.2020 г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията.
ОСЪЖДА „Р.“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***9,
ДА
ЗАПЛАТИ на
Комисия за
регулиране на съобщенията
сумата в размер на 100,00 /сто/ лева – разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.