Решение по дело №2011/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260015
Дата: 17 май 2022 г.
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20201720202011
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

 

Номер      /17.05.  Година 2022          Град Перник

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пернишки районен съд ІІI-ти наказателен   състав

На 10.03.                                2021 година

В публично заседание в следния състав:

 

      Председател: БОГДАН ВЕЛЕВ

 

                   Съдебни заседатели:

 

Секретар: Наташа Динева

Прокурор:

Като разгледа докладваното от съдия ВЕЛЕВ НАХД дело номер 02011 по описа за 2021 година, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН и е образувано по подадена жалба в срок и от легитимирано лице-„Хермес Карс Груп“ ЕООД,гр.Перник, ЕИК ********* срещу НП № ПК-42-А-26 от 13.11.2020г., издадено от директора на РИОСВ -София, с което на страната-жалбоподател е наложено административно наказание - "имуществена санкция" в размер на 7 000лева, на основание чл.136,ал.2,т.3,пр.3 от Закона за  управление на отпадъците.

Въззиваемата страна, Регионална инспекция по околната среда и водите - Перник – редовно уведомена,не  изпраща представител.

 

Страната-жалбоподател се представлява от адв.Н.,която поддържа доводите,изложени в писмената жалба, а именно:

-в обстоятелствената част на НП липсва описание на нарушението и обстоятелствата,при които е извършено,съотнесено към понятието“третиране на отпадъци“,

-липсва индивидуализация и конкретни отпадъци по вид и свойства/включително като производствени или опасни/.

Пернишкият районен съд, след като обсъди доказателствата по делото и доводите, изложени в процеса ,намира за установено от фактическа и правна страна следното:

 

Акта за установяване на административно нарушение № 026/ 15.05.2020 г.,е  съставен от Л.И.Д. на длъжност гл.експерт в  направление „Управление на отпадъците и опазване на почвите“при РИОСВ –Перник, в който са отразени констатации,намерили място в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление:

 

На 17.02.2020г. в имот, намиращ се на ул. „Юрий Гагарин“ № 1, кв. „Изток“, гр.Перник, представляваш поземлен имот с идентификатор 55871.515.1341 по КК и КР на СГКК-Перник,дружеството  „Хермес Каре Груп“ ЕООД извършва съхраняване на излязло от употреба моторно превозно средство (ИУМПС) - дейност с код R13 до извършване на разкомплектоването му.

Тази дейност представлява вид третиране на отпадъци съгласно параграф 1, т.44 от Допълнителните разпоредби на ЗУО - оползотворяване с код R13 (приложение № 2 към параграф  1, т. 13 от ДР на ЗУО).

 За посочената дейност се изисква разрешение, издадено от директора на РИОСВ - Перник по реда на чл.35, ал.1, т.1 във вр. с чл.67, ал.1 от ЗУО.

На „Хермес Каре Груп“ ЕООД не е издавано разрешение за дейности по третиране на отпадъци.

На 17.02.2020г. е извършена съвместна проверка от служители на РИОСВ -Перник и ОД МВР-Перник,при която е  проверен е имот, намиращ се на ул. *********, кв. „ИЗТОК“, гр.Перник, с идентификатор 55871.515.1341 по КК и КР на СГКК-Перник,като този имот е предоставен за ползване на „Хермес Каре Груп“ ЕООД съгласно договор за наем от 30.12.2019г. сключен с „Евролес 77“ООД,гр.Перник, представен с писмо вх.№ 26-00-438/02.03.2020 г. на РИОСВ - Перник.

Имотът, представлява незастроен открит ограден терен, чиято площ е пропусклива (настлана с чакъл).

 При проверката е установено, че върху настланата земна повърхност на открито се съхранява един брой ИУМПС /съдът го разчита като излязло от употреба моторно превозно средство/ марка Lexus GS 450h., с № на рама JTHBC96S705001337,като автомобилът е в нецяло състояние-ударен е отзад вдясно,липсват две задни врати,липсва  предна и задна броня,счупен десен мигач и представлява отпадък с код 16 01 04*-излезли от употреба превозни средства съгласно Наредба № 2 за класификация на отпадъците.

Обективиран е и извод,че   дружеството извършва съхраняване на едно ИУМПС до извършването на дейност с код R12**** - до предварителни дейности преди оползотворяването - разглобяване/разкомплектуване, преди подлагане на някоя от дейностите с кодове R1 - R11.

 На място са представени копия от документи, от които се установява собствеността върху ИУМПС: договор от 31.10.2018г. за покупко-продажба на моторно превозно средство за части с прекратена регистрация, сключен между „Хермес Карс Груп" ЕООД и „Комфорт“ ООД, гр. Варна и Удостоверение с peг. № 180819000615 от 27.07.2018 г. от МВР-Варна с изх. № 619/27.07.2018 г.

Крайният извод е,че търговското дружество извърша съхраняване на ИУМПС /дейност с код 13 до извършване на дейност с код 12****-предварителни дейности преди оползотворяването-разглобяване /разкомплектоване, преди подлагане на някои от дейностите с кодове R1-R11/

Според текста на параграф 1,т.44 от ДР на ЗУО,“третиране на отпадъците“са дейности по оползотворяване или обезвреждане,включително подготовка  преди оползотворяване или обезвреждане.

За описаната дейност съгласно чл.35,ал.1,т.1 и чл.67,ал.1 от Закона за управление на отпадъците следва да бъде издадено разрешение за дейности по третиране на отпадъци от Директора на РИОСВ-Перник,а такова не било издавано на дружеството.

 

За проверката и установеното нарушение е съставен Констативен протокол /КП/ № 45/17.02.2020 г. на РИОСВ - 11ерник.

„Хермес Каре Груп“ ЕООД извършва съхраняване на ИУМПС (дейност с код R13 до извършване на дейност с код R12**** - предварителни дейности преди оползотворяването - разглобяване/разкомплектоване, преди полагане на някоя от дейностите с кодове R1 - Rl1).

 Според параграф 1, т. 44 от ДР на ЗУО „третиране на отпадъците“ са дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане. За посочената дейност съгласно чл.35. ал.1. т.1 и чл.67. ал.1 от ЗУО следва да бъде издадено разрешение за дейности по третиране на отпадъци от директора на РИОСВ - Перник.

Такова разрешение не е издавано на дружеството.

С това свое деяние „Хермес Каре Груп“ ЕООД с ЕИК ********* и адрес на управление ул. ..*********, кв. „Мошино“, гр. Перник, област Перник, представлявано от управителя П.П.Т.е нарушило чл.136, ал.2, т.З, предл.З във връзка с чл.35, ал.1, т.1 и чл.67, ал.1 от ЗУО и чл.17 от Наредба за излезлите от употреба моторни превозни средства.

Датата и място на извършване на нарушението: 17.02.2020г. поземлен имот с идентификатор 55871.515.1341, находят се на ул. ***кв. „Изток", гр. Перник.

АУАН № 26/15.05.2020 г. е съставен от длъжностно лице, оправомощено със Заповед № РД-60/16.06.2017г. на директора на РИОСВ - Перник.

По доказателствата:

 Съдът възприе гореизложената фактическа обстановка за установена по несъмнен начин,от данните,внесени в процеса чрез следните доказателствени средства и доказателства:показанията на Л.  И.Д. –актосъставител,акта за установяване на административното нарушение,

Констативен протокол № ККФОС-СГ-11/23.02.2021г.с приложения,Писма с разменена кореспонденция между страните,Заповед РД -69/17.06.2020г.на Директор на РИОСВ-София.

 

При обсъждане на законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, от материално правна и от процесуално правна страна съдът констатира следното:

На първо място при така представената заповед, съдът не констатира незаконосъобразност, свързана със изискванията за материалната компетентност на контролните органи. Актът е съставен, а обжалваното НП е издадено от компетентни лица, оправомощени по надлежния ред.

На следващо място, жалбата срещу НП е подадена в срок, от легитимирано лице, поради съдът счита, че същата е процесуално допустима и съдът следва да се произнесе по същество.

Какъв отпадък е посочен описан и във връзка с който е вменено процесното административно нарушение?

Това е излязло от употреба моторно превозно средство, а изпълнителното деяние е съхраняването му, и като вид третиране на отпадъците се осъществяването и се изисквало разрешение,издадено от директора на РИОСВ-Перник,по реда на чл.35,ал.1,т.1 вр.чл.67,ал.1 от Закона за управление на отпадъците.

В обжалваното наказателно постановление ,и то в обстоятелствената му част са изложени данни, разширяващи констатациите,материализирани в акта за установяване на административното нарушение.

Така например в обжалваното наказателно постановление се сочи и чл.17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства.

В АУАН се сочи Наредба №2 за класификация на отпадъците,и е спомената във връзка с кода на процесния отпадък.

Според текста на чл.5 ,ал.1 от НАРЕДБА № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците, Класификацията на отпадъците се извършва чрез избор на шестцифрен код, посочен в списъка на отпадъците по приложение № 1.

И в приложение №1, /ОТПАДЪЦИ, НЕУПОМЕНАТИ НА ДРУГО МЯСТО В СПИСЪКА/във връзка с относима класификация  са посочени два кода:

-16 01 04* -излезли от употреба превозни средства

-16 01 06  -излезли от употреба превозни средства, които не съдържат течности или други опасни компоненти.

От описанието на съхраняваното ИУМПС и в АУАН и в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление  не става ясно отпадъка/така,както е описан/ към кой точно вид следва да бъде класифицирано.

На следващо място,освен кодове на отпадъци, терминологично се сочат и други видове кодове:това са кодове на дейности -Приложение № 2 към § 1, т. 13  от допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците.

Тъй като и в АУАН,и в издаденото въз основа на него обжалвано наказателно постановление във връзка със един от задължителните реквизити на тези документи се сочат:чл.35,ал.1,т.1 и чл.67,ал.1 от Закона за управление на отпадъците/извън посочването на административно наказателния състав/съдът счита,че относим е само чл.35,ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците, тъй като след като Въобще липсва Разрешение  За извършване на дейностите по третиране на отпадъци- разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I, то посочването на органа , който го издава   не от толкова фактическо че и правно значение.

Доста по-съществен порок е,че никъде в акта за установяване на административното нарушение не се сочи релевантния текст от /както и самата Наредба/  НАРЕДБА за излезлите от употреба моторни превозни средства ,и то чл.17,ал.1 ,според който текст   Дейностите по събиране и транспортиране и по третиране на ИУМПС се извършват от лица, притежаващи документ по чл. 35 ЗУО.

 

Това правило се намира в Глава пета, озаглавена   ИЗИСКВАНИЯ КЪМ СЪБИРАНЕТО, ТРАНСПОРТИРАНЕТО И ТРЕТИРАНЕТО НА ИУМПС, и това са всъщност разпоредби,относими именно към вмененото административно нарушение, свързано с третирането на конкретния  вид отпадък,без  разрешение  за извършване на този вид правно регламентирана дейност.       

Съвсем друг въпрос е, че за разлика от реализирането на този вид административно наказателна отговорност на физическо лице, което  извършва дейности с ОЧЦМ, ИУЕЕО, НУБА и/или ИУМПС без регистрация по Търговския закон или без разрешение, ако деянието не съставлява престъпление, административно наказателен състав от конкретния вид не е регламентиран/чл.133,ал.3,т.3 от Закона за управление на отпадъците / по отношение на Едноличен търговец или Юридическо лице.

 

На основание чл.63 ,ал.2,т.1  от ЗАНН,съдът

      Р      Е       Ш       И     :

   Отменя НП № ПК-42-А-26 от 13.11.2020г., издадено от директора на РИОСВ -София, с което на „Хермес Карс Груп“ ЕООД, гр.П.,ул. ,ЕИК *********   е наложено административно наказание - "имуществена санкция" в размер на 7 000лева, на основание чл.136, ал.2, т.3,пр.3 от Закона за  управление на отпадъците.

 

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от обявяването му на страните, че е изготвено, пред Административен съд - гр. Перник като касационна инстанция.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/П/

 

Вярно с оригинала:

       С.ГР.

/Богдан Велев/