Решение по дело №8122/2014 на Софийски градски съд

Номер на акта: 4874
Дата: 18 юли 2018 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Василева Кузманова
Дело: 20141100108122
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 юни 2014 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                   

                                                      гр. С.   18.07.2018 г.

       

                                              

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

               СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ПЪРВО ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 9-ти състав, в публичното съдебно заседание на деветнадесети април през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                                 СЪДИЯ: МАРИЯ КУЗМАНОВА

 

               при секретаря Юлия Асенова, разгледа докладваното от съдията гр.д. № 8122 по описа за 2014 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

                         Предявеният иск е с правно основание чл.226,ал.1 КЗ (отм).

               Ищецът  твърди в ИМ, че на 14.05.2014 г. около 23:25 ч. пътували с лек автомобил „Рено Меган Сценик” с рег. № ********от С. за Перник,като след бензиностанцията на Лукойл свършил бензина и слезнали да бутат автомобила с пуснати аварийни светлини. Заслепен от фарове бил ударен от движещ се лек автомобил „Фолксваген Голф“ с рег. № ********и загубил съзнание. Сочи че, л.а. се движил с несъобразена скорост освен него ударил и колата, която бутали. Получил описаните в ИМ травми на черепа, ребрата, зъбите, лявото коляно, левия лъчев нерв на лява предмишница, дясна предмишница и на гръдния кош, претърпял болки и страдания. Твърди, че собственикът на „Рено Меган Сценик” е сключил своята задължителна застраховка „Гражданска отговорност с ответника със застрахователна полица № 02114000523957, валидна от 07.02.2014 г. до 06.02.2015 г., въз основа на която следва да се ангажира неговата отговорност.Претендира обезщетение от претърпените неимуществени вреди в размер на исковата сума ведно със законната лихва от 14.05.2014г. и разноските по делото.

                 В законовия срок ответникът депозира отговор, с който оспорва иска по основание и размер. Оспорва вредите, техния размер, причинно–следствената връзка, наличието на деликтно поведение от водача К.В.Б.. Оспорва твърдението,че авариралия лек автомобил „Рено Меган Сценик“  е бил с включени стопове и аварийни светлини, както и че водача К.В.Б. на „Фолсфаген Голф“ да е управлявал автомобила с несъобразена скорост. Твърди съпричиняване от страна на ищеца, при степен на вина 90 % изразяващо се в непоставяне на светлоотразителна жилетка, която се изисква от закона, както и поради липса на светлоотразителен триъгълник зад авариралото МПС.

                   Съдът като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

                   От събраните по делото доказателства (констативен протокол за посетено на място ПТП; показанията на свидетелите, заключението на в. л. З.) се установява, че на 14.05.2014 г. около 23:25 часа  в лявата лента на път Е79 посока от С. за Перник, около 400м. след бензиностанция „Лукойл“ се състояло пътно-транспортното произшествие.

Процесното ПТП е настъпило в тъмната част на денонощието, в район без локално улично осветление, при намалена видимост, при валеж на дъжд и мокра пътна настилка. Инцидентът се е състоял на еднопосочен път с две платна за движение, раЗ.елен с еластична мантинела, като на мястото на удара мантинелата е прекъсната с възможност за преминаване на автомобилите  в насрещното платно. Преди удара движението на л.а. „Рено Меган Сценик” е било в посока от Перник към С., но горивото му  свършва, пътнците слизат от автомобила и започват да го бутат. Избутват колата  през пролуката на мантинелата, в лявата лента на насрещното платно, което е с малък наклон, за да заредят гориво на бензиностанцията на „Шел“ в посока Драгичево Перник.

          Водачът на л.а. „Фолксваген Голф“ с рег. № ********- К.В.Б. се е движел по път Е79 в лявата пътна лента с посока от С. към Перник, със скорост 45 км/ч. Достигайки до района на прекъсване на металната еластична ограда, в същото време, четирима пътници на „Рено Меган Сценик” бутайки автомобила навлизат също в лявата пътна лента в посока гр. Перник със скорост 2,8 км/ч. Пострадалият ищец е бутал автомобила, като се е намирал в задната му част в ляво. Непосредствено преди настъпването на удара, един от бутащите автомобила е подал сигнал за приближаващият ги отзад лек автомобил. Ищецът се е обърнал назад, успял е да види приближаващият ги автомобил, но веднага е настъпил удара. Л.а „Фолксваген Голф“ ударил първо пострадалия ищец, който бутал задната лява част на „Рено Меган Сценик” на около 1 м., с предната си лява част в зоната на преден ляв фар,  след което е ударил с предната си лява част, задната дясна част на „Рено Меган Сценик”.

            От заключението на СМЕ изготвена от д-р М. - неврохирург, се установява, че вследствие на претърпяното ПТП ищецът получава следните увреждания с неврохирургичен и неврологичен характер: Лекостепенна черепномозъчна травма с характер на мозъчно сътресение. Травматична увреда на левия мишничен нервен сплит - горен и долен ствол, със засягане на нервни влакна, изграждащи лъчевия и в по-слаба степен срединния нерв на крайника. В резултат на получените неврологични и неврохирургачни травмени увреждания ищецът е претърпял значителни болки и страдания за срок от 2-3 месеца, умерени до 6 месеца и продължаващи в по-лека степен до момента. При такива травми ищецът е изпитвал болки и страдания в продължение на около 2 месеца, като през първите 10 дни болките са с по-интензивен характер. След този период състоянието на пострадалия се стабилизира.

          От заключението на СМЕ изготвена от д-р П. - дентален лекар се установи счупване на коронковата част на 11 зъб и на 21 зъб и повече от половината на коронковата част на  22 зъб и разкъсно-контузна рана на горна устна защита с обработка и при възстановяване и добро лечение на счупванията  не би довело до остатъчни проблеми.

         От заключението на СМЕ изготвена от д-р Д.–С., се установява че ищецът е получил контузия на гръдния кош, счупване на VІ и VІІ десни ребра,контузия и охлузване на лявата предмишница с травматична увреда на левия нервен мишничен сплит и разкъсно контузна рана на лявото коляно. В.л. е посочило и остатъчните явления  като видими белези  на коляното и мишницата и намаляване обема на движение на лява раменна става и лява лакътна става, силовия захват на лявата ръка с намалена чувствителност на лявата предмишница и първите три пръста на лявата ръка.При тези травми ищецът е претърпял  за около 1 месец болки и страдания със силен интензитет,продължили до   6- тия месец с остатъчни болки за в бъдеще но не по малко от 3 години след ПТП-то.

                   От приложените доказателства, включ. и присъединените доказателства, събрани в хода на ДП (автотехническа експертиза, , протокол за оглед и скица към него, протоколи за разпит на свидетели, изпратени от Софийска Районна прокуратура),  не се установи категорично и безпротиворечиво л.а. „Рено Меган Сценик” с рег. № ********да е бил с включени аварийни светлини и стоп светлини. Не се установи поставяне на светлоотразителна жилетка от страна на пострадалия и на пътуващите с л.а. „Рено Меган Сценик”, която се изисква от закона, нито се установи поставянето на светлоотразителен триъгълник зад авариралото МПС.

                   За установяване на механизма са събрани и гласни доказателства.Св. Б. установи, че  ПТП-то е станало в „мъртвия завой“ и поради денивелацията на завоя в последния момент възприема бутащите автомобила младежи, без светлоотразително облекло, а автомобила без пуснати аварийни светлини. Съдът прецени показанията на свидетелите П. и  Т. за противоречиви, доколкото същите не бяха категорични нито по отношение на мястото на ПТП-то: според св. П. в дясната лента на движение  посока Владая Перник  и на прав участък от пътя, а според св. Т.  почти обърнали на 90 % автомобила в дясната лента посока Перник, нито по отношение на времето според св. П. –привечер тъмно, а според св.Т. – 18,19 ч.  Св. Т. установи,че видял автомобила преди ПТП-то доста далече и дори поискал да спрат автомобила.От  една страна имат напълно ясни спомени, че автомобила е бил със аварийни светлини, а от друга страна, не си спомнят да е валяло или да е било мокър пътя.  Съдът счита,че не следва да се дава вяра на тези показания, тъй като не кореспондират с представените от СРП писмени документи, приобщени и със съгласието на адв.Н. в с.з. на 30.ІV.2015 г. Тези показания не кореспондират с присъединените към делото протоколи от ДП в с.з. на 12.10.2017 г.  

          От заключението на САТЕ е безпорно,че ако автомобила е бил без включени аварийни светлини, то тогава видимостта би се ограничила в рамките на осветеност на фаровете на л.а.“Фолфаген Голф“. В с.з. в. л.З. посочи,че реално определил осветеността с личния си автомобил на мястото на ПТП-то  на фарове и е категоричен, че на около 30 м. в лявата част след виража, движейки се в посока Перник  осветеността в ляво е не повече от 3 м. и напред около 30 метра. При тези констатации е безпорно, че при аварийно спиране от страна на водача на л.а. „Фолксваген Голф“, той не би могъл да избегне удара, поради фактът, че опасната зона спиране е по голяма (35 м.) от разстоянието на видимостта му ( около 30 м.). В конкретният случай, за да избегнат ПТП водачът на л.а. „Рено Меган Сценик“ е трябвало да обезопаси движението на автомобила със светлинна и знакова сигнализация и да го позиционира в най-дясната лента за движение. Съгласно САТЕ, в случай, че  водачът на л.а. „Рено Меган Сценик“ е поставил светлоотразителен триъгълник на необходимото разстояние ( не по малко от 30 метра), тогава ПТП е било малко вероятно да се случи.

                        Поради това, съдът намира, че не са предприети никакви мерки за обезопасяване на зоната около авариралото МПС, което само по себе си е застрашило лицата, предприели неговото избутване до близката бензиностанция. Това е било необходимо и с оглед обстоятелството че е валял дъжд, времето е било облачно и не е имало пътно осветление.

                        Видно от представената  с молба от адв. Н. на 02.10.2014 г. по делото справка от ГФ на л.36 за автомобил с рег. № ********е била налице  валидна застраховка „ГО” при ответника ЗД „Б.И.”АД,  а видно от  представената в с.з. на 30.ІV.22015 г. ЗП „Гражданска отговорност“ със същия номер е за автомобил с рег.№ ******. Наред с тези неточности в ИМ е посочено,че собственикът на лек автомобил“Рено Меган Сцентик“ е сключил  същата гражданска полица.

            При така установената фактическа обстановка, съдът достига до следните правни изводи:

                      По иска по чл. 226 от КЗ (отм.):

            Съгласно разпоредбата на чл. 226, ал. 1 от КЗ (отм.), увреденият от деликт, причинен от застрахован по застраховка „Гражданска отговорност”, има право да иска обезщетение за претърпените вреди пряко от застрахователя. За да възникне субективното право по чл. 226, ал. 1 от КЗ (отм.) е необходимо наличието на валидно застрахователно правоотношение по застраховка „Гражданска отговорност” между делинквента и застрахователя и на деликт с всичките кумулативно дадени елементи от неговия фактически състав: деяние (действие или беЗ.ействие), вреда, противоправност на деянието, причинна връзка между деянието и вредата и вина на причинителя.

              По делото  не се установи, че поведението на причинителя на вредата да е било противоправно, т.с. отсъства първия елемент от фактическия състав на непозволеното увреждане. Според чл. 45, ал. 2 ЗЗ.  вината се предполага до доказване на противното във всички случаи на непозволено увреждане. В настоящия случай чрез събраните доказателства: заключението на САТЕ, показанията на свидетелите и присъединените по делото материали от ДП се обори презумпцията за виновност, тъй като се доказва липсата на вината на водача на л.а. „Фолксваген Голф“ с рег. № ******. В случая  движението на автомобил „Рено Меган Сценик“ не е било обезопасено със светлинна и знакова сигнализация и същият не е бил позициониран по безопасен за движението начин. Ако беше обратното видно от заключението на в.л. З.  това ПТП е било малко вероятно да се случи.

                          Дори при аварийно спиране  от страна на водача на Фолфагена, не би могъл да се избегне удара поради това че опасната зона на спиране е по голяма(35 м) от разстоянието на видимостта му(около 30 м). Отделно от това в присъединената към доказателствения материал по делото  автотехническа експертиза изготвена от инж.Т.е установено от  техническа гледна точка, че  причината за настъпилото ПТП, са субективните действия на пострадалия пешеходец, който се е намирал върху пътната лента, по която се е движел процесния автомобил в момент, когато автомобила се е движел към него и е попаднал в опасната му зона за момента на първа възможност да бъде забелязан.

                        С оглед изложеното съдът приема, че  водачът на за л.а. „Фолксфаген Голф”, не е имал техническа възможност да спре автомобила  преди мястото на удара и с това да предотврати настъпването на ПТП, съдът счита иска за неоснователен и недоказан и следва да бъде отхвърлен ведно със законните последици.

                       По разноските.

             С оглед изхода на настоящото дело право на разноски има ответника.

             Ответникът доказва разноски в размер общо на 6 155 лева, от който 6000 лв. адвокатско възнаграждение. Във връзка с направеното от процесулания представител на ищеца възражение за прекомерност на платеното от ответника адвокатско възнаграждение, съдът счита същото за основателно. Съобразно Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималния размер на възнаграждението съдът определя в размер на сумата  2 930 лева и разноските – 155 лева. или общо 3085 лева които ищецът да заплати на ответника.

               По изложените съображения съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

               ОТХВЪРЛЯ предявеният от Б.Б.М.  ЕГН **********, с адрес: ***, със съд.адрес *** иск с правно основание чл.226, ал.1 от КЗ (отм.) срещу  ЗД „Б.И.”АД, ЕИК ******, със седалище и адрес на управление:*** за заплащане  сумата от 80 000 лева – застрахователно обезщетение за претърпени неимуществени вреди, вследствие на ПТП, настъпило на 14.05.2014 г. на път Е79 в посока от гр. С. към гр. Перник, ведно със законната лихва върху сумата от 14.05.2014 г. до окончателното й изплащане.

               ОСЪЖДА Б.Б.М.  ЕГН **********, с адрес: ***  със съд.адрес *** заплати на ЗД „Б.И.”АД, ЕИК ******, със седалище и адрес на управление:***, на основание чл. 78, ал.3 от ГПК сумата от 3 085 лева – разноски за настощето производството.

                         РЕШЕНИЕТО  може да се обжалва с въззивна жалба пред САС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: