Определение по дело №231/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 669
Дата: 14 април 2021 г. (в сила от 7 май 2021 г.)
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20217150700231
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

№669/14.4.2021г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VIІІ състав в закрито заседание на тринадесети април през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

 

           СЪДИЯ : СВЕТОМИР БАБАКОВ                                                                                       

като разгледа докладваното от съдия докладчика адм. дело № 231 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Р.С.К. ***, против административен акт на ръководител на ТП на НОИ Бургас, с който са заличени данните в регистъра за осигурените лица за периода 01.06.2020 г-30.09.2020 г.

Съдът е изискал административната преписка  по издаването на оспорения акт и с писмо изх. № 1029-02-5777/29.03.2021 г. на Директора на ТП на НОИ Бургас  е уведомен, че данните са заличени въз основа на Задължителни предписания Изх. № ЗД-1-12-*********/06.11.2020 г. до осигурителя „ГРГ Експорт“ ЕООД, издадени от контролен орган до ТП на НОИ Пазарджик.

С разпореждане от 06.04.2021 г. съдът е изискал от НОИ-Пазарджик, справка за наличието на висящо административно производство пред административния орган по оспорването на въпросните задължителни предписания и с Писмо от 09.04.2020 г., е уведомен, че  производството по реда на чл. 117 от КСО не е провеждано.

Съгласно чл. 117, ал. 1 т.3 от КСО задължителните предписания  от вида на процесното подлежат на обжалване пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ. Съгласно чл. 118, ал. 1 КСО решението на ръководителя на териториалното поделение на НОИ, с което се е произнесъл по жалба, подадена по реда на чл. 117 КСО може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред административния съд. Тези разпоредби поставят изискване за задължително изчерпване на административния контрол по преценка законосъобразността на постановения отказ.

Оспорването по административен ред на задължителни предписания по чл. 108 т.3 от КСО е задължително съгласно чл. 117, ал. 1 т.3 от КСО, а не изборно по чл. 148, пр. 1 от АПК. Без такава изборност в реда за оспорване, производството за административно обжалване по чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО следва да е приключило с решение по чл. 117, ал. 3 от КСО на ръководителя на териториалното поделение на НОИ, за да е съдебното обжалване по чл. 118 от КСО последващо допустимо. Тази поредност е императивно предвидена, а спазването й е правно обезателно. КСО е специален закон – по силата му задължително е както обжалването по административен ред на всички разпореждания по чл. 117, ал. 1, т. 3 от КСО пред ръководителя на териториалното поделение на НОИ, така и произнасянето му с мотивирано решение по чл. 117, ал. 3 от КСО по всички отправени до него жалби. Едва след производството по административен ред възниква правото на съдебно оспорване, тъй като в него се издава подлежащия на съдебен контрол административен акт по чл. 118, ал. 1, изр. 1 вр. чл. 117, ал. 3 от КСО. Първата фаза за административно обжалване по чл. 117 от КСО трябва не само да е почнала, но и да е завършила, за да се премине валидно към втората фаза за съдебно обжалване по чл. 118 КСО. Изчерпването на оспорването по административен ред се явява абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното оспорване по Глава осма от КСО.

Без значение е обстоятелството, дали Задължителни предписания Изх. № ЗД-1-12-*********/06.11.2020 г. издадени от контролен орган до ТП на НОИ Пазарджик са влезли в законна сила или не, както се твърди в писмото на ръководителя на ТП на НОИ Пазарджик, касае се за преценка за допустимостта на жалбата, която също е от компетентността на съответния административен орган.

С оглед на горното съдът намира, че е приложима разпоредбата на чл. 130, ал. 4 от АПК, съгласно която ако намери, че делото не му е подведомствено, съдът го изпраща на надлежния орган.

По изложените съображения, жалбата следва да се остави без разглеждане като недопустима, производството по делото следва да се прекрати, а същата следва да се препрати на съответния компетентен орган- Директора на ТП на НОИ Пазарджик.

Воден от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  жалба на Р.С.К. ***, против Задължителни предписания Изх. № ЗД-1-12-*********/06.11.2020 г. до осигурителя „ГРГ Експорт“ ЕООД, издадени от контролен орган до ТП на НОИ Пазарджик

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 231/2021 г. по описа на Административен съд Пазарджик.

ИЗПРАЩА на Директора на ТП на НОИ Пазарджик жалбата на Р.С.К. *** за произнасяне по компетентност.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ:/п/