О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
гр. Добрич, 12.03.2021 г.
Административен съд - Добрич, в закрито заседание на
дванадесети мярт, две хиляди двадесет и първа година,
ІІІ състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска
след като
разгледа докладваното административно дело № 76 описа на съда за 2021 г., за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по
реда на чл.215 и сл. от ЗУТ и е образувано по жалба на И.А.И. ***, подадена чрез адв.Ю.М.-***, срещу Решение № 11-20 от Протокол №
11/28.07.2020г. на Общински съвет на град Добрич, с което на основание чл.21,
ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.127, ал.6 от ЗУТ, във вр.
чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ, е одобрен проект за частично изменение на общ устройствен план (ОУП) на община Добрич за УПИ ІІ-257 и УПИ
ІІІ-260 в кв. 24 на ЦГЧ на град Добрич за промяна от „Централна устройствена зона 2 – Ц2“ в „Централна устройствена
зона 1 – Ц1“ с устройствени показатели : плътност на
застрояване от 40 на 70 %, Кинт до 2,3 и плътност на
озеленяване от 30 на 50 %.
С разпореждане от 22.02.2021г.
на оспорващия са дадени указания да уточни кой административен акт оспорпва и да представи доказателства за заплатена държавна
такса от 10 лева.
В изпълнение на разпорежданено с молба от 01.03.2021г. оспорващият заявава, че обжалва Решение № 11-20 от Протокол №
11/28.07.2020г. на Общински съвет на град Добрич, с което на основание чл.21,
ал.1, т.11 от ЗМСМА и чл.127, ал.6 от ЗУТ, във вр.
чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ, е одобрен проект за частично изменение на общ устройствен план (ОУП) на община Добрич за УПИ ІІ-257 и УПИ
ІІІ-260 в кв. 24 на ЦГЧ на град Добрич и представя доказателства за платена
такса.
В жалбата се излагат доводи за
незаконосъобразност на оспореното решение поради допуснати съществени нарушения
на административнопроизводствените правила,
противоречие с материалноправните разпоредби и
несъответствие с целта на закона. Иска се съдът да обяви нищожността на
обжалвания административен акт, а в условията на алтернативност
да го отмени.
Съдът намира жалбата за
недопустима.
Жалбоподателят се легитимира
като носител на вещни права в УПИ І- за „ЖС и паркинг“, в кв.24 на ЦГЧ на
град.Добрич, в който имот е построен жилищен блок с три входа.
Предмет на обжалване в настоящото
производство е частично изменение на общия устройствен
план на гр.Добрич по отношение на два урегулирани поземлени имота (УПИ) в кв.24
на ЦГЧ на град Добрич, съседни на имота, в който жалбоподателят е носител на
вещни права.
С Решение № 14 от 15.10.2020
г. на Конституционния съд по конституционно дело № 2/ 2020 г. е обявена противоконституционността на чл.215, ал.6 от ЗУТ, с която е
предвидена необжалваемост на общите устройствени планове и техните изменения.
В хода на съдебното
производство е приет Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на
територията (обн., ДВ, бр.16/23.02.2021 г., в сила от
27.02.2021 г.), с който са създадени нови разпоредби в чл.127, ал.12 и ал.13,
определящи кръга на оправомощените да ги обжалват
субекти.
Съгласно новата разпоредба на чл.127, ал.12 от ЗУТ, общият
устройствен план може да се обжалва по реда на чл.
215, ал. 1 в 14-дневен срок от обнародването в "Държавен вестник" на
акта за одобряването или приемането му от собствениците на недвижими имоти, непосредствено
засегнати от неговите предвиждания. Обжалването не спира изпълнението на плана.
А новата норма на чл.127, ал.13 от ЗУТ определя, непосредствено засегнати от
предвижданията на общия устройствен план недвижими
имоти са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти - публична
собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения
на собствеността с цел защита на обществени интереси - опазване на околната
среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени
територии и защитени зони.
От анализа на тези разпоредби
следва изводът, че заинтересовани лица, процесуално легитимирани да обжалват
общия устройствен план и неговите изменения, са само
собствениците на недвижими имоти, описани в чл.127, ал.13, във вр. ал.12 от ЗУТ. В случая от доказателствата по делото е
видно, че жалбоподателят, И.А.И., не е собственик на недвижим имот, непосредствено засегнат
от предвижданията на ОУП ( според вижданията на законодателя), тъй като не
отговаря на новото условие по чл.127, ал.13 от ЗУТ имотът, в който е носител на
вещни права – УПИ І, в кв .24 от ЦГЧ на гр.Добрич - да
е предмет на ОУП, т.е. да е имот, за които е предвидено изграждане на обекти -
публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват
ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси - опазване на
околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени
територии и защитени зони.
Служебно известно на съда е,
че по жалба на носителите на вещни права в УПИ ІV-261 в кв.24 по плана на ЦГЧ
на град Добрич, който също е съседен на
двата УПИ, предмет на частичното изменение на ОУП, е образувано адм.д. № 74/2021г. по описа на Административен съд –Добрич,
към настоящия момент висящо, по оспорване на Заповед № 129 от 02.02.2021 г. на
кмета на Община град Добрич за одобряване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за
УПИ ІІ-257 и УПИ ІІІ-260 в кв.24 на ЦГЧ
на гр.Добрич, състоящо се в образуване на нов УПИ ХІV. Този проект за изменение
на ПУП-ПРЗ е одобрен въз основа на оспорения от жалбоподателят ОУП.
Жалбоподателят в настоящото производство е конституиран като заинтересована
страна в производството по оспорване на проекта за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ
ІІ-257 и УПИ ІІІ-260 в кв.24 на ЦГЧ на
гр.Добрич, насрочено за разглеждане на 13.04.2021г. от 10,00 часа.
С измененията на ЗУТ в чл.127,
ал.12 и ал.13, публ. в ДВ. бр.16 от 23 февруари 2021г., в сила от 27.02.2021г.,
т.е. след образуването на настоящото адм.д. №
74/2021г. (образувано на 22.01.2021г. е висящо), е отречена възможността всички
засегнати носители на вещни права в урегулираните поземлени имоти, засегнати от
предвижданията на ОУП, да оспорват неговата законосъобразност.
Следователно, в случая на
жалбоподателя по законодателен ред е отнето съществувалото преди това негово
право да оспори законосъобразността на ОУП.
Новоприетите разпоредби на чл.127, ал.12 и
ал.13 от ЗУТ имат процесуален характер, поради което са приложими и за
заварените производства по чл.215, ал.1 от ЗУТ.
Наличието на правен интерес от
оспорването е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата, за
която съдът следи служебно. Липсата на тази предпоставка води до недопустимост
на оспорването, поради което и на основание чл.159, т.4 от АПК подадената жалба
следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея –
прекратено.
С оглед горното и на основание чл.159, т.4 от АПК във връзка с чл.127, ал.12 и ал.13 от ЗУТ, Административен съд - Добрич
О П Р Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на И.А.И. ***, подадена чрез адв.Ю.М.-***, срещу
Решение № 11-20 от Протокол № 11/28.07.2020г. на Общински съвет на град Добрич.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 76/2021 г. по описа на Административен съд -
Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се
обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България
в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: