Р Е
Ш Е Н
И Е № 55
гр.Кюстендил,
06.03.2019г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Кюстендилският административен
съд, в открито съдебно заседание на двадесет и осми февруари две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
Административен
съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
и секретар Антоанета
Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№495/2018г.
по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:
Е.Л.М. *** оспорва решение №107 по
Протокол №15/02.11.2018г. на Общински съвет Кочериново, с което не се дава
съгласие за предоставяне на ОСЗ – Кочериново с офиси Рила и Бобошево на
земеделска земя по реда на §27, ал.2, т.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ за възстановяване
правото на собственост на н-ци на И.Т.В.. Изложени са съображения за
незаконосъобразност на акта, поради допуснати съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон. Претендират се разноски.
Ответникът чрез пълномощника
изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендират се разноски.
Кюстендилският административен
съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
Жалбоподателката е законен
наследник на И.Т.В., видно от у-ние за н-ци №108/17.07.2018г. Подадено е
заявление вх.№725/16.07.1992г. от И.Д.В.
/наследник на И..В./ до ОСЗ - Кочериново за възстановяване правото на
собственост върху притежавани от наследодателя земеделски имота в землището на гр.Кочериново.
С решение №6000/29.05.1997г. службата е възстановила правото на собственост на н-ци
на И.Т.В. в съществуващи /възстановими/ стари реални граници върху лозе от 1.500 дка в м.“О.“ /вж. преписка на
ОСЗ/. Въз основа на това решение, със заявление вх.№ПО-04-492/20.07.2018г.
жалбоподателката е поискала издаване на решение за възстановяване правото на
собственост на признат имот по реда на чл.45д, ал.1 от ППЗСПЗЗ. Съгласно
чл.45е, ал.1 от ППЗСПЗЗ е извършено установяване границите на посочения имот
/срав.преписка за идентифициране на имот по реда на чл.45е от ППЗСПЗЗ/, като
след координирането им върху действащата КК е установено, че имота попада в м.“Р.“
и е част от имот с идентификатор 39116.501.21 с площ 1.661 дка, от който са
образувани ПИ 39116.501.65 с площ 1.501
дка и ПИ 39116.501.66 с площ 0.160 дка. ПИ 39116.501.21 е собственост на Община
Кочериново, пР.бит по реда на чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ, съгласно Протоколно решение
№1/31.07.2008г., одобрено със заповед №РД-05-109/31.07.2008г. на директора на
Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил. Представена е скица-проект.
С мотивирано искане вх.№РД-01-32-72/01.10.2018г.
началникът на ОСЗ – Кочериново с офиси Рила и Бобошево е поискал от ОбС – Кочериново,
на основание §27, ал.2, т.1 от ЗИД на ЗСПЗЗ, да предостави ПИ 39116.501.65 за
нуждите на земеделската реституция. Приложена е скица-проект
№15-669820/18.09.2018г. на СГКК – Кюстендил.
С докладна записка №РД-01-03-73/25.10.2018г. кметът на
Община Кочериново е внесъл искането на ОСЗ за разглеждане в общинския съвет. На
заседание проведено на 02.11.2018г. и обективирано в Протокол №15/2018г.,
Общински съвет – Кочериново разгледал предложението и взел решение №107, с
което не дава съгласие за предоставяне на ОСЗ Кочериново с офиси Рила и
Бобошево на горепосочения имот.
Изготвено и
прието, като неоспорено от страните е заключение вх.№915/20.02.2019г. на в.л. Л.В.,
от което се установява, че ПИ 39116.501.21 по КККР на гр.Кочериново е
съществувал в действащия регулационен план на града, одобрен със заповед
№147/29.12.1987г., като имот №340. По предходния план на града от 1960г. ПИ
3916.501.21 съответства на имот пл.№127 – лозе. Имотът е попаднал в КВС с
изработването на картата като имот №21 в масив №147. Със заповед
№РД-18-1022/27.04.2018г. на ИД на АГКК е одобрена КККР на неурбанизираната
територия на гр.Кочериново, която съответства на КВС за землището – за ПИ
39116.501.21 като собственик е записано земи по чл.19 от ЗСПЗЗ.
На място от
вещото лице са установени трайни знаци – стара постройка и топографски елементи
– слогове и път. При съпоставката на плановете от 1960г., 1987г. и КККР от
2018г. установява пълно припокриване по местоположение и площ на наследствения имот преди колективизацията
и процесния ПИ, както и пълно припокриване с този от скица-проект на СГКК –
Кюстендил с проектен идентификатор 39116.501.65.
С оглед така установената
фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като
подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от
процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка по
чл.168, ал.1 от АПК относно законосъобразността на оспорения административен
акт на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата, съдът счита
следното:
Отказът е издаден от компетентен
орган с оглед предоставените му
правомощия по чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ във вр.с §27, ал.2 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ. Спазена е
писмената форма във вид на решение, като мотивите могат да се изведат от обективираните
разисквания преди вземане на решението и приобщените към преписката нотариални
актове, установяващи права на трети лица по отношение на процесния имот /л.59 и
л.61/.
Преценявайки
законосъобразността на отказа на база материалния закон, съдът намира същия за
неправилен, по следните съображения: Съгласно § 27, ал.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ (ДВ, бр.62/2010г.),
неприключилите производства по обезщетяване със земеделски земи от общинския
поземлен фонд се приключват по досегашния ред. В съответствие с ал.2 на същия
текст общинските съвети предоставят земи от общинския поземлен фонд при наличие
на едно от условията: 1.установяване на границите на земеделските имоти, за
които е издадено решение на общинската служба по земеделие за признаване на
правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими
стари реални граници; 2.изпълнение на съдебни решения за признато право на
собственост; 3.обезщетяване на собствениците, чиято собственост не може да бъде
възстановена. Съгласно чл.45ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ общинската служба по земеделие
представя мотивирано искане до кмета на общината в случаите по § 27, ал.2, т.1,
2 и 3 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ, към което прилага за имотите решение по чл.18ж,
ал.1 или съдебно решение, скица-проект, издадена от общинската служба по
земеделие или от службата по геодезия, картография и кадастър. Въз основа на
искането кметът на общината внася преписката в общинския съвет, който се
произнася на първото си заседание след постъпване на искането с решение за
предоставяне на имотите в изпълнение на задължението си по ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ.
В настоящия случай производство по издаване на
оспорения акт е започнало по искане на жалбоподателката, в качеството й на наследник на И.Т.В.. На
основание чл.45ж, ал.1 от ППЗСПЗЗ, във
вр. с § 27, ал.2, т.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ ОСЗ
– Кочериново с офиси Рила и Бобошево е изпратила мотивирано искане до ОбС –
Кочериново за възстановяване правото на собственост на процесния имот в м.“Р.“
с площ 1.501 дка, като са приложени възстановително решение №6000/29.05.1997г.
и скица-проект на СГКК – Кюстендил №15-669820/18.09.2018г. Така проведената
процедура е завършила с постановяване на оспорения отказ на Общинския съвет.
В процесната хипотеза съдът счита, че общинския съвет
действа при условията на обвързана компетентност, като е длъжен да постанови
решение, с което да предостави съответните земеделски имоти на ОСЗ, в
качеството й на единствен решаващ орган по възстановяването на собствеността
върху земеделските земи. В този смисъл отказът на административния орган
противоречи на приложимия материален закон - §27, ал.2, т.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ. В
конкретния казус Общински съвет - Кочериново е бил длъжен единствено да
съобрази наличието на предпоставките за приемане на решение в съответствие с
§27, ал.2, т.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ, във вр. с
чл. 45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ за предоставяне на процесния имот на н-ци на И..В.,
въз основа на което ОСЗ – Кочериново с офиси Рила и Бобошево да завърши
процедурата по чл.45ж, ал.3 от ППЗСПЗЗ. В
правомощията на Общинския съвет липсва възможност да преценява други
обстоятелства освен посочените в закона, а именно установяване на границите на
земеделския имот – лозе в м.“Р.“, за който е издадено решение на ОСЗ за
признато право на възстановяване, мотивирано искане от ОСЗ и приложена към него
скица-проект. След като всички тези предпоставки в случая са налице -
обстоятелство, което се установява от
доказателствения материал по делото и от заключение вх.№915/20.02.2019г. на
в.л. Л.В., административният орган не е имал основание да постанови обжалвания
отказ. Възстановяването на правото на собственост върху земеделски земи се
извършва с решения от ОСЗ, която е компетентният орган, т.е. произнасянето по
реституционното искане за възстановяването на собствеността е единствено в компетентността
на ОСЗ, като само тя може да прецени дали са налице пречки за реституция, в
това число дали е налице несъответствие между скицата-проект и решението за
признатото право на собственост, което изрично е уредено в разпоредбата на
чл.45е, ал.5 от ППЗСПЗЗ /в относимата редакция/, а Общинският съвет единствено
е задължен да проведе процедурата по
чл.45ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ. Ирелевантен факт за приложението на §27, ал.2,
т.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ са заявени права на собственост от трети лица. Тук съдът
отбелязва, че намира за неоснователно и искането на ответната страна за
извършване на косвен съдебен контрол върху решение №6000/29.05.1997г. на ОСЗ –
Кочериново във връзка с претендираното право на собственост от трети лица по
отношение на имота. Възстановителното
решение е влязъл в
сила административен акт, върху който не може да се осъществява косвен съдебен
контрол в друго административно производство.
Релевираното възражение за несъответствие по отношение
на местността, в която се намира имотът, съдът намира за неоснователно.
Безспорно се установява от заключение вх.№915/20.02.2019г. на в.л. Л.В., че
става въпрос за един и същи имот, независимо от различните наименования на
местността по скицата-проект и по решение на ОСЗ – Кочериново
№6000/29.05.1997г. Идентичността е доказана чрез сравнение на координатите на
имота по картите от 1960г., 1987г. и КККР от 2018г. /срав. Приложения №1 и №3
от заключението и скица-проект/, както и от проведената процедура по реда на
чл.45е от ППЗСПЗЗ /л.144-149/. На място са установени и стари реални граници –
слогове и път.
С оглед
горните изводи съдът ще отмени отказа на Общински съвет – Кочериново и ще върне
преписката на административния орган за ново произнасяне, като при
постановяване на новото решение органът следва да съобрази единствено
установените предпоставки по §27, ал.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ.
С оглед изхода от делото на жалбоподателката
се дължат разноски в размер на 10 лв. – заплатена държавна такса, платими от
ответника.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2
и чл.173, ал.3 от АПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ
решение №107 по Протокол №15/02.11.2018г. на Общински съвет Кочериново, с
което не се дава съгласие за предоставяне на ОСЗ – Кочериново с офиси Рила и
Бобошево на земеделска земя по реда на §27, ал.2, т.1 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ за
възстановяване правото на собственост на н-ци на И.Т.В..
ВРЪЩА преписката на
административния орган за ново произнасяне, при спазване задължителните указания по тълкуването и
прилагането на закона.
ОСЪЖДА Общински
съвет Кочериново, пл.Трети март“ №1 да заплати на Е.Л.М. *** съдебни разноски в размер на 10 лв. /десет/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: