Решение по дело №68/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2022 г. (в сила от 21 октомври 2022 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20227210700068
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е    №62

гр.Силистра, 21.10.2022 година

 

В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

          Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на дванадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                        ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                                       Маргарита Славова

при секретаря Румяна Пенева и с участието на заместник-окръжния прокурор при ОП гр. Силистра С.Т., като разгледа докладваното от съдия М.Славова КАНД №68 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           С Решение №171/25.07.22г.,постановено по АНД№62/22г.,Силистренският районен съд е потвърдил Наказателно постановление №610745-F627616/12.11.21г., издадено от директора на Офис-Силистра при ТД НАП гр.Варна, с което на „Еждера 63“ЕООД,с ЕИК:********* и адрес на управление в с.Брадвари,ул.“Н.П.Караджата“ №2, представлявано от управителя Е.Д.Д., на основание чл.178 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), е наложено административно наказание, по вид „имуществена санкция“,в размер на 500 лева,за нарушение на чл.132 ал.5 във връзка с ал.6 ЗДДС.

Производството е образувано по касационна жалба на “ЕЖДЕРА 63“ЕООД, подадена чрез представител по пълномощие адв.Тр.С. ***, обективираща искане за отмяна на съдебния акт и, след решаване на спора по същество от настоящата инстанция,за отмяна и на първоначално оспореното НП.Главното оплакване е затова, че процесното пред СРС наказателно постановление било издадено в недопустимо производство,тъй като неговото начало било поставено с АУАН съставен извън едногодишния от извършване на нарушението давностен срок от чл.34  ал. 1 ЗАНН (арг. т.1 от ТП №1/27.02.2015г. на ВКС по т.д.№1/14г.,ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС),с изтичането на който било погасено публичното право на приходния орган да ангажира юридическата му отговорност за нарушение на чл.132 ал. 5,вр. с ал.6 ЗДДС.Това било така,защото същото било извършено на 01.09.2020г., а АУАН съставен на 17.09.2021г.,т.е. след повече от една година.Характерът на релевираното нарушение бил различен от „данъчно“ по разума на чл.34 ал.1 ЗАНН.При липса на легална дефиниция за „данъчно нарушение“ и независимо,че систематичното място на процесното било в материален данъчен закон, същото не можело да се свърже с неизпълнение на данъчен дълг,което го поставяло в категорията на общите административни нарушения, за които е приложим едногодишния погасителен срок, а не удължения две-годишен за изрично посочените в ЗАНН видове деяния. Касаторът поддържа и материална незаконосъобразност на оспорения съдебен акт тъй като приложеният текст от ЗДДС не визирал субект на нарушението,а по хипотеза неперсонифицираните дружества по чл.357 и сл. ЗЗД, обединявали усилията на поне двама правни субекти,всеки от които може да е регистриран по ЗДДС.Последното поставяло под въпрос регламентацията от чл.132 ал.6 ЗДДС в ракурса - кое от всички лица е носител на нормативното задължение - двамата регистрирани по ЗДДС участници в ДЗЗД или самото то, като фингиран субект на данъчното право (ДЗЛ приравнено на ЮЛ за целите на данъчното облагане) съгласно чл.9 ал.2 ДОПК. А щом не е посочен от нормотвореца задълженият субект за извършване на действията по чл. 132 ал.5 и ал.6 ЗДДС, то произволното ангажиране на отговорността на което и да е лице от участниците в ДЗЗД,било недопустимо.Ето защо,поради липса на нормативно задължение за касатора той именно да изпълни разпореденото с чл.132 ЗДДС, нямало как да се приеме, че е субект на релевираната юридическа отговорност,поради което се настоява за отмяна както на потвърдителния съдебен акт, така и на НП.

         Ответникът по касация-Териториална дирекция на НАП гр.Варна,Офис гр. Силистра,с писмено становище (л.14-л.15),подадено от упълномощен представител ст.юрисконсулт Н.О.,оспорва жалбата.Излага аргументи в подкрепа на решаващите изводи на районния съд и настоява постановеният от него акт да бъде оставен в сила като съответен на фактите по делото и закона.Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Заместник окръжният прокурор при ОП гр.Силистра счита,че атакуваното решение на СРС е законосъобразно, а жалбата неоснователна. Дава заключение за потвърждаване на съдебното решение.           

          Производството е по реда на Глава ХІІ (чл.208 и сл.) АПК,вр. с чл.63в ЗАНН.

Силистренският административен съд,след обсъждане на жалбата и доказателствата по делото, прие следното: Касационни основания, от кръга на нормативно регламентираните с чл.348 ал.1 НПК,във връзка с чл.63в ЗАНН,които са заявени с жалбата и поддържани в касационното производство,са за съществено нарушение на административнонаказателните производствени правила с постановяване на юрисдикционен акт в недопустимо производство и за неправилно приложение на материалния закон,по отношение на субект,който не е носител на неизпълненото в срок задължение от чл.132 ЗДДС. Ето защо касационният контрол ще се извърши на техния терен и в пределите на задължителната проверка от чл.218 ал.2 от АПК.

Силистренският районен съд е установил вярно фактическата обстановка по делото, въз основа на събраните доказателства. Базирайки процесуалната си дейност на принципите от чл.13 и чл.14 НПК, е анализирал събраните в процеса доказателства и е извел законосъобразно фактическите си изводи.

            Констатирал е, че на 01.09.2021г. по електронен път в ТД НАП Варна, Офис гр.Силистра е постъпило заявление от „Еждера 2020“ДЗЗД с ЕИК:*********, подадено (подписано с КЕП) от представляващия дружеството Е.Д.Д., съгласно Договор за учредяване от 25.08.2020г., за регистрацията му по ЗДДС на основание чл.96 ал.1 от с.з. (л.21-л.22 АНД/СРС). След извършена документална проверка, приключила с Акт за регистрация (л.16-л.18 АНД/СРС), приходният орган е установил, че гражданското дружество е подлежало на задължителна регистрация поради достигнат оборот от повече от 50 000 лева в хипотезата на чл.96 ал. 10 ЗДДС (в приложимата редакция към ДВ,бр.96/2019г.) - при последователно извършване на еднородна дейност в един и същи търговски обект от две или повече свързани лица или лица, действали съгласувано (законният представител и на трите субекта с наименование „Еждера“ е едно и също физическо лице Е.Д.Д.).Така посоченият Акт за регистрация по ЗДДС №190422102937566/10.09.21г., връчен на представляващия ДЗЗД Е.Д.на 17.09.2021г., не е бил обжалван и като влязъл в законна сила е регистрирал на различно от релевираното в административнонаказателното производство правно основание дружеството. Последното не изключва (не поглъща) изрично нормираното задължение с чл.132 ал.5 ЗДДС за същия този неперсонифициран субект,приравнен на ЮЛ в производствата по ДОПК с чл.9 ал.2 от същия кодекс.

           Съдът е установил още, че от 25.08.2020г. въз основа на Договор за създаване на дружество по 357 и сл. ЗЗД, с участници „ЕЖДЕРА 63“ЕООД с ЕИК:*********, регистрирано към 25.08.2020г. по ЗДДС и „ЕЖДЕРА“ЕООД с ЕИК:*********, гражданското дружество „ЕЖДЕРА 2020“, е било вписано в Регистър БУЛСТАТ с ЕИК:*********.Създаденият неперсонифициран субект участва в гражданския оборот чрез своите съдружници, които запазват юридическата си самостоятелност,вкл. за задълженията на дружеството по ЗЗД, като носят отговорност съобразно дяловото си участие в същото.Ето защо,както ответният по касация орган,така и районният съд, са приели,че поради обективната невъзможност ДЗЗД да носи административнонаказателна отговорност,същата следва да бъде насочена към участниците в него, със съответната право- и дееспособност.По пътя на горната правна логика намерили за законосъобразно процесното пред СРС наказателно постановление, ангажиращо отговорността на настоящия касатор-един от участниците в ДЗЗД, тъй като съгласно чл.132 ал.5 ЗДДС, съдружниците ЮЛ били носители на задължението за регистрация по с.з. на неперсонифицираното дружество, щом в него участва съдружник, който е регистриран по този закон. Съгласно ал.6 на същия чл.132 ЗДДС те, вкл. касаторът, е следвало да подаде заявление за регистрация в 7 дневен срок от датата на създаването на „ЕЖДЕРА 2020“ по ЗЗД,т.е. до 01.09.2020г., което като не е напра-вил е нарушил закона.

Между страните няма спор за фактите.Спорът е за правото, в контекста на кое лице е носител на нормативното задължение от чл.13 ЗДДС,както и допустимо ли е било проведено административнонаказателното производство и ако не е,валиден ли е оспореният пред СРС юрисдикционен акт.И двата спорни въпроси са били повдигнати пред въззивната инстанция,която по отношение на възражението за изтекли срокове по чл.34 ал.1 ЗАНН,е дала законосъобразен отговор.Нарушението е „данъчно“ по смисъла на релевантната разпоредба не само защото битува в материален данъчен закон, какъвто е ЗДДС, но и защото именно с регистрацията на лицето по същия, приходните органи могат ефективно да контролират облагаемите обороти на ДЗЛ, техните задължения за данък добавена стойност,вкл. правото им на приспадане на данъчен кредит в съответните данъчни периоди, както и непогасените им задължения за косвен данък, което априори се свързва с “данъчни правоотношения“ иманентно съдържащи в себе си и задълженията за деклариране и погасяване на публични дългове по ЗДДС. Като е отговорил по идентичен начин на възражението на касатора за неприложимост в процеса на едногодишния срок от чл.34 ал.1 ЗАНН, а на изрично нормираният за „данъчни нарушения“ двегодишен срок,съдът е приложил правилно закона. Ето защо, като неоснователно възражението в горния смисъл, следва да бъде отклонено.

Основателно, обаче, е оплакването за липса на посочен в закона субект на задължението по чл.132 ал.5, във връзка с ал.6 ЗДДС.Обстоятелството,че по силата на законовата фикция от чл.9 ал.2 ДОПК, неперсонифицираното дружество е приравнено в данъчните производства на ЮЛ, т.е. на персонифицирано данъчнозадължено лице със задължителен ЕИК, не е в състояние да даде еднозначен отговор на въпроса: кой е задълженият субект за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС на гражданското дружество по ЗЗД - всеки един от съдружниците му; само този, който към датата на неговото създаване е бил регистриран по ЗДДС или посоченият в до-говора по чл.357 и сл. ЗЗД негов представител. Изхождайки от базовия принцип от чл.6 ЗАНН за законоустановеност на административните нарушения, неизбежно се налага извод,че същите следва в пълнота (в завършен фактически състав,вкл.с посочен субект на нарушението) да са нормативно определени.Редакцията обаче,на приложените разпоредби на чл.132 ал.5 и ал.6 ЗДДС не посочва еднозначно задължения субект за подаване в нормативния срок на заявление за регистрация на ДЗЗД, което не означава,че всеки правоспособен участник в същото,е носител на този дълг Самото неперсонифицирано дружество подлежи на регистрация по ЗДДС без посочване на задължения персонифициран субект, който следва да го изпълни.

       Доколкото в ЗДДС се съдържат и процесуални разпоредби,относими към отделни специфични производства по деклариране, установяване и събиране на косвения ДДС,настоящият състав счита,че съгласно регламентацията от чл.101„Процедура за регистрация“ от ЗДДС, нормативното задължение по чл.132 ал.5 и ал.6 с.з. е за лицето с представителна власт съгласно учредителен договор,когато ДЗЛ е неперсонифицирано дружество или осигурителна каса,видно от чл.101 ал.2 т.3 ЗДДС.С обсъдения по-горе Акт за регистрация (л.16-л.18 АНД/СРС) е установено, че такова лице с представителна власт по отношение на ДЗЗД „ЕЖДЕРА 2020“ е Е.Д.Д., подал по електронен път на 01.09. 2021г. заявление за регистрация по ЗДДС на същото дружество,но на друго правно основание - чл.96 ал.1 ЗДДС (към ДВ,бр. 96/19г.), поради достигнат облагаем оборот от 50 000 лева или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца.Следователно,това е лицето, носител на задължението от чл.132 ал.5 ЗДДС,за извършване на действията и в сроковете от чл.132 ал.6 ЗДДС,по отношение на задължителната регистрация на гражданското дружество по същия закон,тъй като един от участниците в него е бил регистриран по ЗДДС към датата на учредяването му.А щом това е така,то юридически необосновано е да се насочва процесната административнонаказателна отговорност към други субекти,които не са носители на нормативното задължение и следователно, няма как да го изпълнят или не. При този краен извод, касационният състав намира жалбата за основателна.С нея не е поискано присъждане на разноски,а заявеното такова от ответния по касация орган, е неоснователно, поради което не следва да бъдат присъждани. 

         Обобщавайки изложеното, настоящият състав следва да уважи касационната жалба на „ЕЖДЕРА 63“ЕООД, против решението на СРС и тъй като главните факти са установени по делото, при условията на чл.222 ал.1 АПК, дължи произнасяне по съществото на спора,воден от което и на основание чл.221 ал.2 пр.2 АПК, във връзка с чл.63в ЗАНН, Административният съд гр.Силистра

 

                                                                                    Р Е Ш И:

 

                    ОТМЕНЯ Решение №171/25.07.2022г.,постановено по АНД №62/2022г. по описа на Силистренския районен съд, като вместо него постановява:

           

                  ОТМЕНЯ Наказателно постановление №610745-F627616/12.11.2021г., издадено от директора на Офис-Силистра при ТД на НАП гр.Варна,с което на основание чл.178 от Закона за данък върху добавената стойност,на „ЕЖДЕРА 63“ЕООД, ЕИК: ********* и адрес на управление:с.Брадвари,ул.“Н.П.Караджата“ №2, представлявано от Е.Д.Д., с ЕГН:**********,за нарушение на чл.132 ал.5,във връзка с ал.6 от ЗДДС,е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 (Петстотин) лева.  

Решението е окончателно.

 

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                                       2.