Решение по дело №2340/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 736
Дата: 30 декември 2019 г. (в сила от 1 юли 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530202340
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 30.12.2019 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и девети октомври                                         Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Ралица Димитрова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 2340 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора против наказателно постановление № 455398-F484885 от 05.08.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна. В съдебно заседание чрез адв. С.Т. жалбоподателят заявява, че поддържа подадената жалба.

В съдебно заседание чрез гл. юрисконсулт Т. въззиваемата страна ТД на НАП – Пловдив моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление. Излага аргументи във връзка с възраженията на жалбоподателя.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 455398-F484885 от 05.08.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив в ЦУ на НАП на нарушителя „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. с ал. 1 ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева, за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на МФ /наричана по-долу от Наредба Н-18 от 13.12.2006г./, вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС.

Нарушението е установено при проверка, извършена на 22.04.2019г., в 13:25 часа в обект: Студио за красота „Астери“, намиращ се в гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий 122, стопанисван от „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, с ЕИК:*********.

То се състои в това, че в качеството си на задължено лице по чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора не отпечатал пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство Perfеct s-01-KL с ИН на ФУ DY417778 и ИН на ФП 36574546 за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби.

При отпечатване на КЛЕН /отчет контролна лента/ от ФУ за период от 01.01.2019г. до 22.04.2019г. е установено, че на 02.02.2019г. е издаде ФКБ № 000013/02.02.2019г. в 12,01 часа с реализиран оборот на стойност 30 лв., но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края на работния ден.

Отчет с нулиране от ФУ е отпечатан на 22.04.2019г. в 18:53 часа под № 000031 с фиск.памет № 36574546 с общ оборот 185 лв., като този оборот включва и регистрираната сума на ФКБ № 000013/02.02.2019г. в 12,01 часа на стойност 30 лв.

Нарушението е установено и документирано с ПИП /протокол за извършена проверка/ № 0408034/22.04.2019г., ведно със събраните доказателства към него.

Нарушението е извършено за първи път и не води до неотразяване на приходи.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № F484886/07.05.2019г., съставен от инспектор по приходите в НАП при ЦУ на НАП.  

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- протокол за извършена проверка № 0408034 от 22.04.2019г., в който са отразени всички констатации, направени при проверката;

- клен № 000023 от 22.04.2019г.;

- дневен финансов отчет Х - служебен бон № 000023 от 22.04.2019г.;

- отчет фискална памет от 01.01.2019г. до 22.04.2019г. № 000029/22.04.2019г.;

- дневен финансов отчет Х - служебен бон № 000028 от 22.04.2019г.;

- въпросен лист за установяване на стоковата и касовата наличност в търговския обект в деня на проверката към Протокол за извършена проверка 0408034/22.04.2019г.;

- декларация от 22.04.2019г. от М. А.Х. /маникюрист/ - лице, работещо по трудово/гражданско правооотношение;

- декларация от 22.04.2019г.от М.Г.С. /козметик/ - лице, работещо по трудово/гражданско правоотношение;

- декларация за стопанисвани обекти от задължено лице от 22.04.2019г.

- декларация за сключен договор с „Грабо Медия“ АД от 22.04.2019г. от Т.В.Н. – управител на „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора;

- печат клен на всички бонове от 01.01.2019г. до 23.04.2019г.;

- печат клен на всички бонове от 31.10.2018г. до 22.04.2019г.;

- договор от 05.09.2018г. между „Грабо Медия“ АД, гр. Пловдив и „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора;

- дневни извлечения № № 001/11.01.2019г., 002/14.01.2019г., 003/29.01.2019г., 004/30.01.2019г., 005/31.01.2019г., 006/01.02.2019г., 007/28.02.2019г., 008/19.03.2019г.;

- фактура № **********/10.01.2019г., ведно със справка от „Грабо Медия“ АД;

- фактура № ********** от 10.01.2019г.;

- фактура № **********/18.03.2019г., ведно със справка от „Грабо Медия“ АД;

- фактура № **********/18.03.2019г.;

- уведомление по чл. 62, ал. 5 КТ № 24388193014257/14.03.2019г., ведно с потвърждение за получаване;

- длъжностна характеристика за длъжността козметик;

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и наказващия орган са представени: заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018г. на изпълнителния директор на НАП.

 

От показанията на свидетелката К.М.Б. се установява описаната в АУАН и НП фактическа обстановка – на 22.04.2019г. в 13,25 часа в обект: студио за красота „Астери“, намиращо се в гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий № 122 е извършена проверка от екип К.Б. и Т. Г.. При проверката е генериран КЛЕН /контролна лента/ от ФУ, монтирано и въведено в експлоатация, намиращо се в работен режим. От него е установено, че има издаден фискален бон за извършена услуга на стойност 30 лв. на 02.02.2019г. в 12,01 часа, но в края на работния ден не е генериран финансов отчет. От показанията на Б. се установява, че и за други дати не са генерирани и отпечатвани дневни финансови отчети. Направена е и насрещна проверка в НАП, при която е установено, че тези отчети не са изпратени в края на съответния ден - 02.02.2019г. Според свидетелката Б. на 22.04.2019г. освен конкретното нарушение са установени и други нарушения на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/16.12.2006г., както и нарушение на чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/16.12.2006г.

Свидетелите М.И.К. и Г.С.Г. са присъствали само при съставянето на акта. Това се установява, както от самия АУАН, така и от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели: К.М.Б. и Г.С.Г..

 

При извършена служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на Закона за административните нарушения и наказания, водещи до неговата отмяна.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

 

Съдът намира за несъстоятелни възраженията на жалбоподателя за наличие на противоречие между описаното в АУАН и НП нарушение и неговата правна квалификация.

И актосъставителят, и наказващият орган са посочили, че констатираното нарушение е такова по чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г., вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС. Съдът намира, че е налице пълно съответствие между констатираното нарушение и дадената му правна квалификация.

Нито в АУАН, нито в НП е посочена като нарушена разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г., която се цитира в жалбата, поради което и съдът намира, че същата няма никакво отношение към настоящото административнонаказателно обвинение.

 

Несъстоятелно е и възражението на жалбоподателя, че не са изложени мотиви при определяне датата на извършване на нарушението.

И актосъставителят, и наказващият орган са посочили, че нарушението е извършено на 02.02.2019г., когато в края на деня е следвало да бъде отпечатан дневен финансов отчет, а е установено при извършената проверка на 22.04.2019г.

 

Съдът намира, че в случая неприложима е разпоредбата на чл. 3, ал. 2 ЗАНН, съгласно коятоако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя“.

В конкретния случай действително с ДВ 52/2019г. е направено изменение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/16.12.2006г., в сила от 02.07.2019г., съгласно което „всяко фискално устройство генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/, през който в устройството са генерирани продажби, в случай, че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет. …“

В тази връзка съдът съобрази следното:

Съгласно § 21, ал. 2 от ПЗР на Наредба № Н-18/16.12.2006г.– „до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.“

Следователно задължението за лицата по чл. 3 от Наредба № Н-18/16.12.2006г. за отпечатване на дневен финансов отчет не отпада автоматично. То е обвързано с въвеждането на допълнителни изисквания, на които следва да отговарят фискалните устройства.

С измененията в наредбата законодателят не цели да занижи, а напротив - да засили контрола над тези лица, като посочената информация достига до НАП не при отпечатване на дневния финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за съответния ден – ръчно, а автоматично – чрез въвеждане на допълнителен софтуеър на ФУ.

След като информацията за конкретната продажба не е достигнала до НАП в деня на осъществяването й – 02.02.2019г. не може да се приеме, че спрямо жалбоподателя е приложим по-благоприятен закон по смисъла на чл. 3, ал. 2 ЗАНН.

 

Съдът намира, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г., вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС.

От обективна страна, в качеството си на задължено лице по чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. не е отпечатал пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет от въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство Perfеct s-01-KL с ИН на ФУ DY417778 и ИН на ФП 36574546 за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби, а именно: на 02.02.2019г., когато е издаде ФКБ № 000013/02.02.2019г. в 12,01 часа с реализиран оборот на стойност 30 лв., в обект: Студио за красота „Астери“, намиращ се в гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий 122, стопанисван от него.

Отчет с нулиране от ФУ е отпечатан едва  при извършената проверка на 22.04.2019г. в 18:53 часа под № 000031 с фиск.памет № 36574546 с общ оборот 185 лв., като този оборот включва и регистрираната сума на ФКБ № 000013/02.02.2019г. в 12,01 часа на стойност 30 лв.

 

От субективна страна, съдът намира, че в случая се касае за безвиновна отговорност на юридическо лице, поради което и не може да се обсъжда въпросът за вината му, тъй като същата представлява субективно отношение на нарушителя към извършеното административно нарушение.

 

Доколкото с това нарушение се засягат обществените отношения, касаещи нормалното функциониране на данъчната система в РБългария, съдът намира, че не може да се приеме наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

Нарушението наистина е извършено за първи път и не е довело до неотразяване на приходи, но това е станало причина за налагане на наказанието имуществена санкция по реда на чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. с  ал. 1 ЗДДС в минимален размер.

Отделен е въпросът, че от показанията на свидетелката Б. се установява, че това не е единственото нарушение на „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, гр. Стара Загора, което е констатирано при проверката на 22.04.2019г. Това се установява и от протокола от извършената проверка и от отпечатания КЛЕН от 01.01.2019г. до 22.04.2019г, а и е служебно известно на съда.

 

Що касае размера на определеното от наказващия орган административно наказание – имуществена санкция в размер на 500 лева, същото съответства по вид и размер на минималното, предвидено в чл. 185, ал. 1 ЗДДС, към която препраща чл. 185, ал. 2, изр. 2 ЗДДС, поради което и съдът намира за безпредметно да изследва въпроса съобразено ли е то с тежестта на конкретното нарушение с оглед принципа reformacio in pejus.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 1 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 455398-F484885 от 05.08.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив  в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. с ал. 1 ЗДДС на „АСТЕРИ БЮТИ“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, бул. Патриарх Евтимий 122 е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за извършено нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: