Решение по дело №1145/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 73
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 22 юни 2020 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20192330201145
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕШЕНИЕ

 №73/20.2.2020г.                      19.02.2020 г.                              гр. Ямбол

 

  в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на двадесет и трети януари две хиляди и двадесета година,в публично заседание, в състав:

                                                                            

                                 Председател: Георги Василев

                                                       

                                                                              Членове:1………………..

 

                                   2………………..

 

Секретар: Е. В.

Прокурор: ………………

като разгледа докладваното от съдия Г.Василев

АНД № 1145/2019 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе  взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „ВЕНИ 97“ ЕООД, гр.Ямбол, с представители Н. Г. Н. и С. Н. Н., против Наказателно постановление/НП/№ 137/19.05.2019г. на Директора на Басейнова Дирекция “Източнобеломорски район/БД“ИБР“/, с което за нарушаване на чл.44, ал.1 от Закона за водите/ЗВ/, на основание чл.200, ал.1, т.2 от ЗВ на дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в р-р на 2000 лв.

Жалбоподателят, редовно призован, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата. Пледира в с.з. и в писмени бележки за отмяна на НП на процесуално основание, като сочи допуснати процесуални нарушения при съставянето на АУАН и НП, навежда доводи и по същество, че не е собственик на процесните съоръжения, т.к. те се намират в имот, който не е собственост на жалбоподателя. Излагат се съображения, че няма извършено административно нарушение по смисъла на § 41, ал.1 от ПЗР на ЗИД на Закона за опазване на околната среда, имайки предвид, че процесните водоизточници са съществували в имота към 1999 г., прави се искане за заплащане на разноските по делото.

Вьззиваемата страна, редовно уведомена, не изпраща представител, но в писмени бележки моли за потвърждаване на НП като законосъобразно и обосновано.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

При извършена проверка на 16.04.2019 г. от главни експерти на БД ИБР, ИРМ – Сливен – свидетелите А. Г.-М. и А.Г. – на обект: производствена площадка на „Вени 97“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Я., ул. „***, общ. Я., обл. Я., представлявано от Н. Г. Н. и С. Н. Н., в гр.Я., кв.***, ул.*** се констатирало наличието на един брой изградено и оборудвано водовземно съоръжение от подземнни води - тръбен кладенец (ТК), намиращо се при географски координати: СШ ***, ИД ***. Устието на ТК е разположено в монолитна сграда - мокро помещение с мивки. Видимата част на експлоатационната колона на ТК е от РЕ тръба с диаметър 50 мм. и напорен тръбопровод РЕ с диаметър 50 мм. Нямало информация за дълбочината на тръбният кладенец. Водовземането от подземни води се осъществявало помпено, посредством центробежна помпа тип Grundfos с максимален дебит 3,6 л/с и максимален напор 40,19 м. За измерването на отнетите и използвани водни маси при водовземното съоръжение нямало монтирано измервателно устройство. Подземните води от тръбния кладенец директно се подавали във водопроводната мрежа на обект: производствена площадка на „Вени 97“ ЕООД, разположена в промишлената зона на гр. Я. и се ползвала за битови и други цели.

За правото на водовземане от подземни води посредством тръбен кладенец и съоръженията към него, разположен при географски координати СШ ***, ИД *** към момента на проверката нямало издадено разрешително по ЗВ и в БД ИБР не е постъпвала преписка от „Вени 97“ АД за издаване на такова.

При географски координати СШ ***, ИД *** е установен втори сондаж с устие на терена с диаметър Ф 1,1/2 цола поцинкована тръба. Водовземането се осъществявало посредством ръчна помпа. За правото на водовземане и от тези подземни води нямало издадено разрешително по ЗВ и в БД ИБР не е постъпвала преписка от „Вени 97“ ЕООД за издаване на такова.

За извършеното нарушение е съставен Констативен протокол № ***г., а по-късно и АУАН № ***., който е връчен надлежно на представител на „ВЕНИ 97“ ЕООД, гр.Я..

В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН не е постъпило писмено възражение срещу АУАН, издаден от св. А.Г. в присъствието на св. А. Г.-М..

На 19.08.2019 г. Директорът на БД “ИБР“ издал НП, с което наложил на жалбоподателя на основание чл.200, ал.1, т.2 от ЗВ административно наказание имуществена санкция в размер на 2000 лв., като в НП неправилно е посочена като дата на издаване на този акт „19.05.2019 г.“.

Горната фактическа обстановка сьдьт приема за установена от събраните по дело гласни и писмени доказателства. Сьдьт кредитира изцяло показанията на свидетелите, т.к. са логични, последователни и безпротиворечиви, и кореспондират с писмените доказателства по делото - АУАН, НП, известия за доставяне и покана за съставяне на АУАН, КП № *** г., заповеди на Д-р БД“ИБР“, нотариални актове, скици на поземлени имоти - приети и прочетени от съда на основание чл.283 от НПК.

По искане на процесуалния представител на жалбоподателя съдът назначи Геодезично-техническа експертиза/ГТЕ/, като в.л., след посещаване на водоизточниците установило, че от данните от геодезическото измерване и изготвените приложения към заключението, водовземните съоръжения, описани в АУАН*** г. и НП*** г. на Басейнова дирекция за управление на водите „Източнобеломорски район“, гр. Пловдив, попадат изцяло в ПИ с идентификатор № *** й площ 6695 м2, собственост на „ЕЛСТРОЕЖИ - 95“ ООД. Във второто съоръжение, описано като сондаж с устие на терена с диаметър 1 ½ тръба и монтирана ръчна помпа, няма наличие на вода. Ръчната помпа е повредена и не може да се осъществи водовземане чрез нея, а състоянието й към момента на огледа показва, че същата не е използвана от дълго време. Състоянието на помпата било отразено на снимките № 3 от Приложение № 2 към заключението. Към заключението е са изготвени снимки и схеми на местоположението на водоизточниците.

Съдът кредитира заключението на в.л. като обективно и точно, т.к. същото кореспондира с показанията на инспекторите, нотариалните актове и приложените по делото и предявени по чл.284 от НПК на процесуалния представител на жалбоподателя и в.л. схеми, скици и снимки на водоизточниците и тяхното разположение.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е процесуално допустима и подадена в срок. Разгледана по сьщество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения :

АУАН  и НП са законосъобразно издадени, съгласно разпоредбите на чл.42 и чл.57,ал.1 от ЗАНН. Административното нарушение е формулирано точно от фактическа и правна страна, съобразно приложения към преписката КП № *** г., получен, макар и по-късно от представител на жалбоподателя, от който е видно къде е извършено нарушението. И в АУАН, и в НП е посочено ясно кога, къде и какво нарушение е извършено/ползване на вода без разрешително за водоползване/, а при съпоставка на АУАН и НП е видно, че има допусната техническа грешка при изписване на дата на издаване на НП, която е всъщност „19.08.2019 г.“, поради което съдът не споделя доводите на жалбоподателя за неяснота и липса на връзка между АУАН и НП.   

От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е извършил от обективна и субективна страна посоченото в АУАН и НП административно нарушение - не е имал разрешително за водоползване по чл.44, ал.1 от ЗВ, а е ползвал подземни води. Ирелеватно е дали жалбоподателят е собственик на имота, в който е ставало ползването на водата или само е ползвател на този имот, след като е установено категорично от показанията на свидетелите, че няма издадено разрешение за водовземане и има ползване на вода от подземен източник. Визираното разрешително се издава не само на собственик на имота, а и на ЮЛ, ЕТ и ФЛ, които го ползва/чл.50, ал.3, т.1 и чл.60, ал.6, т.1 от ЗВ/. Разпоредбата на § 41, ал.1 от ПЗР на ЗИД на Закона за опазване на околната среда/ЗООС/, имайки предвид, че водоизточниците евентуално са съществували в имота към 1999 г., не изключват приложението на § 41, ал.6 ПЗР на ЗИД на ЗООС:“ Разрешаването на водовземане от вписани съоръжения по ал. 1 се извършва при условията и по реда на Закона за водите.“. В случая се извършва вписване на процесните източници на вода в съответния регистър, но тяхното ползване/водовземане/ става след издаване на съответното разрешение за водовземане, което ЮЛ не е имало към момента на извършване на проверката, а е ползвало нелегитимно подземни води, с изключение на процесната помпа за вода, която била неизползваема.

И контролният и наказващият органи правилно са посочили нарушената от представителите на жалбоподателя разпоредба от ЗВ, но неправилно е определена административнонаказателната разпоредба, по която е ангажирана отговорността на ЮЛ. Жалбоподателят е санкциониран по чл.200, ал.1, т.2 от ЗВ за ползване на воден обект и съоръжение без основание/чл.46, ал.1, т.1, б.“ж“ и ал.6 от ЗВ/, а е следвало да бъде санкциониран по чл.200, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗВ, защото няма издадено разрешително за водоползване и е ползвал вода без необходимото за това основание/чл.44, ал.1 от ЗВ/, както изрично е отбелязано в АУАН и в НП. Нарушена е разпоредбата на чл.53, ал.1 от ЗАНН - не е наложено съответното административно наказание на жалбоподателя за нарушението на разпоредбата на чл.44, ал.1 от ЗВ. Съдът не може да отстрани допуснатото от наказващия орган нарушение и да наложи наказание по чл. 200, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗВ, защото не разполага с такива правомощия. В случая нарушителят е санкциониран неправилно за административно нарушение, което не е посочено от юридическа страна да е извършил, поради което НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено. В тази насока, съдът приема за основателно искането на жалбоподателя за отмяна на НП, но не по изложените в жалбата и писмените бележки доводи и отхвърля като неоснователни фактическите и правни съображения на процесуалния представител на наказващия орган, че НП като законосъобразно следва да бъде потвърдено, след като жалбоподателят е наказан за нарушение, за което не е санкциониран с АУАН и НП.

При този изход на делото разноски по делото на жалбоподателя се дължат в размер на 300 лв. и следва да бъдат заплатени от наказващия орган - Басейнова Дирекция “Източнобеломорски район“. Разноските по делото за изготвяне на ГТЕ в размер на 568 лв. и 50 лв. за представяне на заключението по експертизата от в.л. /общо в размер на 618 лв./ следва също да се възложат на БД “ИБР“ и заплатени в приход на бюджета на съдебната власт по сметката на ЯРС.

 

 По тези сьображения ЯРС счита, че НП следва да бьде отменено и на основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН и чл.144 от АПК

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ НП № 137/19.05.2019 г. на Директора на Басейнова Дирекция “Източнобеломорски район“, с което на „ВЕНИ 97“ ЕООД, гр.Ямбол, ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: гр. Я., ул. „***, представлявано от Н. Г. Н. и С. Н. Н., за нарушаване на чл.44, ал.1 от ЗВ, на основание чл.200, ал.1, т.2 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000/две хиляди/лв.

ОСЪЖДА Басейнова дирекция “Източнобеломорски район“ да заплати на „ВЕНИ 97“ ЕООД, гр.Я. направените по делото разноски в размер на 300/триста/лв., както и сумата от 618/шестстотин и осемнадесет/лв. в приход на бюджета на съдебната власт, по сметката на ЯРС. 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                     Районен сьдия: