Р Е Ш Е Н И Е
Номер: 08.05.2018 година град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СтарозагорскиЯТ районен
съд ІІ наказателен състав
На 19 февруари
Година: 2018
В публичното заседание, в следния
състав:
Председател: ДИМИТЪР ГАЛЬОВ
Секретар: М.Пенева
разгледа докладваното от съдията
Димитър Гальов
АНД № 3192 по описа за 2017 година
и за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба
на Ж.Н.К. ***.
В жалбата се твърди, че Наказателно
постановление № 813 от 31.08.2017г.,
издадено от Община Стара Загора, било незаконо-съобразно и се иска цялостната
му отмяна. Излагат се съображения за неправилно приложение на материалния
закон, като се оспорва авторството на вмененото деяние, твърди се, че неправилно
било определено мястото на вмененото деяние. Била осъществена и неправилна
правна квалификация на юридическите факти и приложимите правни норми в
конкретния казус. От представените по преписката доказателства липсвали
достатъчно данни за осъществено нарушение.
В съдебно заседание жалбоподателят се
явява лично, като се представлява и от пълномощник, който поддържа жалбата и
доводите в нея. Пледира се за цялостна отмяна на атакувания санкционен акт.
Въззиваемата страна- Община Стара Загора
изпраща представител в съдебно заседание, който оспорва жалбата, като неоснова-телна
и пледира за потвърждаване на НП изцяло.
Съдът,
като прецени събраните доказателства, обсъди доводите и становищата на страните
и служебно провери законосъобразност-та на обжалваното наказателно
постановление изцяло, независимо от наведените доводи в жалбата, приема за
установено следното:
Жалбата е редовна и допустима,
тъй като е подадена в законо-установения
срок от надлежна страна– санкционирано лице, което има правен интерес от оспорване на
наложената му санкция- глоба и е подадена срещу акт, подлежащ на съдебен
контрол.
Констатираното е предпоставка за разглеждане на жалбата по същество, при което съдът намери следното:
На жалбоподателя Ж.Н.К. бил съставен Акт за
установяване на административно нарушение от 15.08.2017г година, за това, че „на 21.07.2017г. в 23.10 часа в гр.Стара
Загора, на ул.”Ален мак” № 3- АПК, при извършена проверка от служители на
Регионална здравна инспекция- гр.Стара Загора, било установено еквивалентно
ниво на шум- нощ 58.5 dB /А/ при
норма 45 dB. За извършената проверка бил
съставен протокол ЗК № 54 от 26.07.2017г., сертификат за контрол ЗК № 54 от
26.07.2017г., в който било посочено, че еквивалентното ниво на шум- нощ не
съответства на изискванията на Наредба № 6, ДВ, бр.58 от 2006г., приложение 2,
таблица
Съгласно нормата на чл.6, ал.1 от
посочения подзаконов нормативен акт „Забранява
се викането, пеенето и шумния говор, както и използването на музикални
инструменти, озвучителни системи и други електронни устройства, възпроизвеждащи
музика, говор или шум на открито или в частни имоти, както и в/на пътни
превозни средства, нарушаващ обществения ред или спокойствието на обитателите
на околните жилищни сгради за времето на цялото денонощие..”.
Актът бил
връчен на жалбоподателя лично на 15.08.2017, а в раздела „обяснения и възражения” същата написала саморъчно, че има
възражения, които ще бъдат подадени по-късно.
На 31.08.2017г. било издадено НП № 813,
с което на жалбоподателя било наложено административно наказание „глоба” в
размер на 1000.00 /хиляда/ лева, за нарушение по чл.6, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара
Загора, съгласно санкционната норма на чл.29, ал.1 от наредбата.
При
обсъждане на наведените в жалбата доводи на санкционираното лице, като взе
предвид съдържанието на съставения акт за установяване на нарушението,
респективно на издаденото наказателно постановление, съдът намира, че в случаят
са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, които обусловят цялостна отмяна на наказателното
постановление, на това основание.
На
първо място, нито актосъставителят, нито наказващият орган сочат в какво
качество се налага административното наказание на посоченото физическо лице,
при положение, че на инкриминираната дата, на посочения адрес в гр.Стара
Загора, ул.”Ален мак” № 3- АПК било установено еквивалентно ниво на шум над
допустимите стойности за тъмната част от денонощието / през нощта/. Не става
ясно посредством какви извършени от това лице дейности било осъществено
описаното нарушение и защо това лице следва да носи съответната
административнонаказателна отговорност. Не са конкрети-зирани и самите действия
довели до вмененото нарушение на нормативните изисквания. Както вече бе
пресъздаден текста на нормата на чл.6, ал.1 от подзаконовия нормативен акт,
описан и в самото наказателно постановление, не става ясно какви действия били
осъществени от съответното физическо лице и как бил генериран констатирания шум/
от викане, пеене, говор, от използването
на други средства или по друг начин, на открито или в частен имот,
или в
превозно средство…/. Тази непълнота от обстоятелства, както по
отношение определения субект на отговорност, така и досежно конкретните
действия, които следва да са извършени от лицето виновно винаги препятства
подведеното под отговорност лице да разбере в какво бива обвинено, поради което
несъмнено нарушава неговото право на защита и винаги предпоставя отмяна на
санкционния акт, само на това основание. Тази констатация води до извода, че
издаденото НП не отговаря на изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, с оглед
конкретизиране на относимите към конкретното вменено нарушение факти и
обстоятелства.
Въпреки изложените констатации и наличието на посоченото абсолютно
основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление, следва да се
отбележи и друг съществен порок при реализиране на административнонаказателна
отговорност в деяния от този тип. В тази връзка следва да се отбележи, че
описаната норма на чл.6, ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара
Загора не съдържа никакви указания относно нивата на шума, съответно на тяхното разграничение по място и по време на
денонощието или по друг критерий. Тази материя е регламентирана от Закона за
защита от шума в околната среда и издадените въз основа на него подзаконови
нормативни актове /наредби/. Именно в този нормативен акт е предвидена
административнонаказателна отговорност за подобни нарушения, а в разпоредбите
на чл.33-38 от Закона за защита от шума в околната среда е предвидена и
съответната административно-наказателна отговорност за нарушения от такова
естество. Съвсем отделен е въпроса, кои са компетентните органи за съставяне на
актове и издаване на наказателни постановления
по този закон. нито в акта за установяване на нарушение, нито в издаденото
наказателно постанов-ление се съдържа описание на релевантните към предмета на делото
нарушени разпоредби. Както е известно, неправилната правна квалификация представлява съществено процесуално
нарушение на нормативните изисквания, визирани в чл.42, т.5 и чл. 57, ал.1, т.6
от ЗАНН, доколкото също засяга правото на привлеченото към отговорност лице да
разбере, кои точно законови разпоредби е нарушило, а оттам нарушава и правото
му на защита. Нарушаването на чл. 42, т.5 и чл. 57, ал.1, т.6 от ЗАНН от страна
на наказващият орган не може да бъде санирано в по-късен етап от административнонаказател-ното производство.
Обобщено, съдът
намира подадената жалба за основателна, предвид изложените по-горе съображения,
от което произтича уважаването й, респективно цялостна отмяна на атакуваното
наказателно постановление, като незаконосъобразно, при което обсъждането на
други въпроси е безпредметно.
Мотивиран
от изложеното, на основание чл.63, ал.1, предл.3 от ЗАНН, Съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление № 813 от 31.08.2017г. издадено от Й.П. Н.- Заместник-Кмет на Община
Стара Загора, с което на Ж.Н.К. ***, било наложено административно наказание „глоба” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с
касационна жалба пред Административен съд – град Стара Загора, по реда на Глава
Дванадесета от АПК, на основанията предвидени в НПК, в 14-дневен срок от
получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: