Р Е Ш Е Н И Е № 31
Гр. Разград, 24 март 2021 год.
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на шестнадесети март две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА
при секретаря Ралица
Вълчева и в присъствието на прокурора …………..
разгледа докладваното от съдията дело №12 по описа за 2021 год. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.268,
ал.1 от ДОПК.
Образувано е по жалба на Г. Д. Д. от гр.Р., подадена чрез адв. А.Т., против
Решение №258/07.12.2020г. на Директора на ТД на НАП Варна, с което е оставена без уважение неговата
жалба против Разпореждане за изпълнение с изх.№С200017-009-0011841/
02.11.2020г., издадено от публичен изпълнител
към Дирекция „Събиране“ при ТД на НАП Варна, офис Разград. Производството
е по реда на чл.197, ал.2 и сл. от ДОПК.
Жалбоподателят счита, че тези актове се явяват незаконосъобразни, като
издадени при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с
материалния закон и преследваната от него цел. Развива доводи, че задължението, предмет на
същите е погасено по давност и е недопустимо да се предприемат действия по
принудителното му изпълнение. С оглед на това моли да ги отмени, ведно със
следващите от това последици.
Ответникът по жалбата е депозирал
писмено становище, в което заявява, че
тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли, като претендира и
заплащане на разноски по производството.
Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за
установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок от надлежна страна
срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна
по следните фактически и правни съображения:
Събраните писмени доказателства установяват,
че с Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) с изх.
№02-170-6500/6347 от 16.11.2015 г., издаден от Зам. изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“ е установено публично държавно вземане в размер от
13 202, 82 лв., дължимо от жалбоподателя. Същият е влязъл в сила на 31.10.2017г.
и във връзка със събиране на вземането, ведно с дължимата законна лихва е
подадено Искане за образуване на принудително изпълнение срещу задълженото лице
от Държавен фонд „Земеделие“ с вх, №ВхК-2467/ 23.03.2018 г. по описа на ТД на
НАП Варна, Офис „Разград“. Със съобщение за доброволно изпълнение изх.
№С180017-048- 0126567/14.05.2018г. жалбоподателят е уведомен, че е образувано
изпълнително дело и е поканен да заплати посочените в него публични задължения -
главница в размер на 13 202, 82 лв.,
лихва в размер на 3 117, 95 лв. (изчислена към дата 14.05.2018г.). Той не е
погасил посочените там задължения и с Постановление за налагане на
обезпечителни мерки (ПНОМ) с изх. №0200017-022-0075536/ 02.11.2020 г. на старши
публичен изпълнител при ТД на НАП Варна, офис „Разград“, е наложен запор върху
вземането на длъжника от трето задължено лице – ППЗК „Света Марина“, с.
Пороище, общ. Разград, която е негов работодател.
На 02.11.2020 г. по електронен път са изпратени Запорно съобщение с изх.
№С200017-119-0013633/ 02.11.2020 год. и Разпореждане за изпълнение на основание
чл. 230, ал. 4 от ДОПК с изх. № С200017-009-001184/02.11.2020 год. до кооперацията
- работодател. Длъжникът е оспорил по реда на чл. 266 от ДОПК издаденото Разпореждане
за изпълнение пред Директора на ТД на НАП, който със свое Решение №258/
07.12.2020г. е оставил жалбата без уважение. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето
производство.
Съдът намира,
че оспореният акт е валиден, като издаден от компетентен орган, в кръга на
предоставените му правомощия, при спазване на регламентираните в ДОПК срокове.
По своята форма и съдържание той отговаря на изискванията на закона. В хода на
производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила и норми.
Правилно е приложен и материалният закон.
С АУПДВ
е установено публично вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, което
подлежи на събиране, ведно с лихвата върху него, която също е публично държавно
вземане по силата на чл. 162, ал. 2, т. 9 от ДОПК. По правилото на чл. 163, ал.
1 и ал. 3 от ДОПК публичните вземания се събират от публичните изпълнители при
Националната агенция за приходите, освен ако в закон е предвидено друго. Единственото
формално условие за да се пристъпи към събирането на държавните и общинските
публични вземания е наличието на влязъл в сила акт за установяване на
съответното публично вземане, издаден от компетентен орган ( по арг. на чл. 195
и чл. 209 от ДОПК). В случая това изискване е изпълнено. Публичният изпълнител е насочил
принудителното изпълнение на публичното вземане срещу вземания на длъжника от трето лице, което е допустим
способ по смисъла на чл. 215, ал. 1, т. 2 от ДОПК. По правилото на чл. 230, ал.
1 от ДОПК принудително събиране на вземането по този ред може да се извърши ако
то е ликвидно и изискуемо. Вземането е ликвидно, когато е определено по
основание и размер. То е изискуемо, когато е с настъпил падеж (срок за
изпълнение). Наред с това в чл. 230, ал. 2 от ДОПК е посочено, че вземането е
ликвидно и изискуемо, когато бъде признато пред публичния изпълнител или когато
е установено с влязло в сила съдебно решение, с нотариално заверен документ или
с ценна книга, издадена от третото лице. След служебна справка в деловодството
на съда се установи, че процесният АУПДВ е бил оспорен и потвърден с решение
№12/14.03.2016г., постановено по адм. дело №3/2016г. на Разградския
административен съд, оставено в сила с Решение №13057/31.10.2017г. по адм. дело
№6259/2016г. на Върховния административен съд. С оглед на това неоснователни са
възраженията, че вземането не е определено по размер. Размерът на главницата е
установен с АУПДВ, потвърден по съдебен ред, а размерът на лихвата е нормативно
определен и конкретизиран с актовете на публичния изпълнител.
Въз основа
на така изложените съображения съдът намира, че са били налице фактическите и
правни основания, възприети и обосновали административния орган за да постанови своето решение. В мотивите
към него правилно и обосновано е посочено, че в това производство не следва да
се преценява възражението за изтекла погасителна давност. Съгласно чл. 171, ал.
1 от ДОПК публичните вземания се погасяват с изтичане на петгодишен давностен
срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало
да се плати публичното задължение. Съгласно чл. 171, ал. 2 от ДОПК с изтичането
на десетгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща
годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват
всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността.
Давността обаче не се прилага служебно, а е необходимо длъжникът да направи
изрично волеизявление, с което да се позове на изтеклата давност, пред
съответния административен орган, който е компетентен да направи преценка за
това. При образувано производство за принудително събиране на публично държавно
вземане компетентният орган е съответният публичен изпълнител, на който е
възложено ръководството на това производство. В случая жалбоподателят не е
подал изрично възражение за погасяване по давност на задълженията пред публичния
изпълнител. Независимо от това следва да се отбележи, че АУПДВ е влязъл в сила
на 31.10.2017г. и следователно предвиденият в чл. 171, ал. 1 от ДОПК давностен срок е започнал да тече от
01.01.2018г. и към настоящия момент не е изтекъл, още повече, че са предприети
действия по принудителното му изпълнение и давността е прекъсната ( по арг. на
чл. 172, ал. 2 от ДОПК).
Въз основа
на гореизложеното съдът намира, че подадената жалба е неоснователна и недоказана и следва да
се отхвърли.
С оглед
изхода на спора в тежест на жалбоподателя следва да се присъди претендираното
от ответника юрисконсултско възнаграждение. Същото е своевременно предявено и
доказано в размер на 500 лв., който е
определен съобразено с разпоредбата на чл. 161, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК, във
връзка с нормата на чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения и е в минимален размер.
Мотивиран така Разградският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г. Д. Д. от гр.Р., против Решение №258/07.12.2020г. на Директора
на ТД на НАП Варна като
неоснователна и недоказана.
ОСЪЖДА Г. Д. Д. от гр.Р. да заплати на ТД на НАП Варна
сумата от 500 (петстотин) лева – дължими деловодни разноски.
Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
СЪДИЯ : /п/