№ 466
гр. София , 23.07.2021 г.
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 13-ТИ ТЪРГОВСКИ в закрито заседание
на двадесет и трети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Анелия Цанова
Членове:Христо Лазаров
Николай Ст. Метанов
като разгледа докладваното от Анелия Цанова Въззивно търговско дело №
20211001000673 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.25, ал.4 от ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано е по жалби с вх. № 1894/21.05.21г. и вх. № 2709/01.06.21г./ на Агенцията
по вписванията, действаща чрез юрк. Б.Ч., срещу постановеното от СГС, ТО, VІ- 3 състав
решение № 9/13.05.21г. по т.д. № 802/21г., в частта, с която е отменен отказ №
202103311607743/01.04.21г. на др. лице по регистрацията при АВ относно пункт 12д от
заявлението с вх. № 202103311607743 и вписване промени в устава на сдружението, и му е
указано да впише обстоятелствата, заявените със заявление А 15, вх. № № 202103311607743,
промени по пунк 12д и относно приетите на 20.03.21г. промени устава на сдружението.
С писмения си отговор Сдружение „Българска джу джицу федерация“, твърди, че
подадената жалба е „нередовна, неоснователна и неаргументирана“ и иска да бъде оставена
без уважение , с присъждане на разноски.
САС, ТО, 13 състав, счита, че жалба е редовна, като съдържа всички елементи от
минимално необходимото законово съдържание на чл.260 ГПК, като при изписване на
обжалваното решение в жалбата с вх. № 1894/21.05.21г. е допусната техническа грешка в
изписване на атакувания отказ, чийто номер коректно е посочен в отправеното към съда
искане, но процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.
С ДВ, бр.105/20г. разпоредбата на чл.25, ал.4 ЗТРРЮЛНЦ е допълнена, с указание за
връчване на постановеното от съда решение и на Агенцията по вписвания, без обаче това
допълнение да води други процесуални последици, включително да създава активна
процесуална легитимация на Агенцията по вписванията на жалба срещу постановените в
производството по чл.25, ал.4 от ЗТРРЮЛНЦ съдебни решения, който извод не се налага и
при тълкуването на тази норма.
Правният порядък никъде не създава ред, в който за решаващият юрисдикционен
орган е предвидена възможност да обжалва актовете на съда, с които неговите решения се
отменят, която възможност винаги се предпоставя от наличието на интерес у сезиращото
лице, в това число и при подаването на жалба, какъвто правен интерес липсва в случая по
1
отношение на Агенцията по вписванията.
Производството по вписване, заличаване и обявяване на предвидените в закона
актове по партидите на търговски дружества и юридически лица с нестопанска цел е
охранително- едностранно и безспорно. То се образува въз основа на подадено от търговеца
или от ЮЛНЦ заявление, като създава изгодни за заявителя последици, без да засяга чужда
правна сфера, която чужда правна сфера не се засяга и при евентуален отказ за вписване,
заличаване и обявяване на заявеното обстоятелство. Поради това осъществяваният
компетентния окръжен съд контрол за законосъобразност е допустим единствено по
отношение на постановения отказ. Образувано въз основа на жалбата на молителя съдебно
производство продължава да бъде едностранно - чл. 25, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ, като се разглежда
от съда в състав от един съдия и по реда на глава двадесет и първа "Обжалване на
определенията“ от ГПК- в закрито съдебно заседание, без призоваване на страната,
инициирала производството по обжалване. Изменението на чл.25, ал.2 ЗТРРЮЛНЦ /ДВ
бр.105/20 г. /, с добавянето на изречението: "Агенцията може да подаде отговор по жалбата с
писмени доказателства по нея." /при условие, че дл. лице по регистрация се произнася по
представените от заявителя доказателства, които се представят със заявлението/, не променя
характера на производството от едностранно в състезателно, нито функциите на Агенцията
по вписванията като държавен орган на изпълнителната власт, натоварен с регистрацията,
воденето, съхраняването и осигуряването на достъп до ТРРЮЛНЦ- чл.3, ал.1 ЗТРРЮЛНЦ,
който не е в гражданско- правен спор със заявителя. Подаването на жалбата чрез агенцията
/чл. 25, ал. 2 изр. 1 ЗТРРЮЛНЦ/, която може да подаде отговор с писмени доказателства, не
може да я направи страна в производството, което има за предмет законосъобразността на
действията й.
Постановеният от длъжностното лице по регистрацията акт не е индивидуален
административен акт, а акт с правно значимо действие, поради което и предвиденият в
ЗТРРЮЛНЦ контрол за законосъобразността му не е административен, а
гражданскоправен- в този смисъл са и мотивите на т. 7 от Тълкувателно постановление № 2
от 19.05.2015 г. по тълк. д. № 2/2014 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС. Поради
това агенцията, в качеството си на държавен орган, не може да участва в производството по
обжалването на акта й пред съда, каквото право се признава на издалия обжалвания
административен акт орган в административното производство.
Съгласно императивната норма на чл.25, ал.5 ЗТРРЮЛНЦ, при отмяна на отказа,
съдът постановява решение, с което дава задължителни указания на агенцията да извърши
исканото вписване, заличаване или обявяване, изпълнението на които указания, съгласно
също императивната норма на чл. 14 ЗТРРЮЛНЦ, е незабавно. Ето защо, при съобразяване
с тези разпоредби на закона и с целите и принципите на регистърното производство, както и
при липсата на изрично предвидено отложено изпълнение на решението на окръжния съд от
агенцията, да се приеме, че изменението на чл. 25, ал. 4 изр. 2 ЗТРРЮЛНЦ предоставя на
Агенция по вписванията право на жалба срещу постановения от нея отказ, означава освен да
се подмени недопустимо пред въззивната инстанция характерът на производството от
едностранно в състезателно, като за първи път се конституира ненадлежна страна, така и да
се създадат условия за възникване на правна несигурност в гражданския оборот. По този
начин, за агенцията би съществувало законноустановено задължение да изпълни незабавно
решението на окръжния съд, като отрази съответната промяна в регистъра, а от друга -
право да се противопостави на това решение чрез неговото обжалване.
Наред с това, при извършеното вече въз основа на решението на окръжния съд
незабавно вписване, евентуалната негова отмяна от въззивната инстанция, не би имала
никаква правна стойност, тъй като само въз основа на потвърждаването на отказа на
2
длъжностното лице не би могло да бъде извършено заличаване на вече вписаното
обстоятелство. При това положение ще съществуват вписване, противопоставимо на трети
лица, както и съдебен акт, според който не са налице предпоставките за извършването му.
С оглед на изложеното и настоящият състав счита, че нормата на чл. 25, ал. 4 изр. 2
ЗТРРЮЛНЦ /доп. ДВ, бр. 105/2020 г. / не предвижда обжалване на решението на окръжния
съд, с което отказът на длъжностното лице по регистрацията е отменен, поради което и
подадената от Агенцията по вписванията жалба следва да бъде оставена без разглеждане,
като недопустима, а образувано пред САС производство- прекратено.
В настоящото производство липсват доказателства за направени от Сдружението
разноски пред въззивната инстанция, поради което и такива не му се дължат
Воден от изложеното, САС, ТО,13 състав,
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ подадените от Агенцията по вписванията жалба с
вх. № 1894/21.05.21г. и жалба с вх. № 2709/01.06.21г. срещу решение № 9/13.05.21г. на СГС,
ТО, VІ- 3 състав, постановено по т. д. № 802/21г. в частта, с която е отменен отказ №
202103311607743/01.04.21г. на дл. лице по регистрацията при АВ относно пункт 12д от
заявлението с вх. № 202103311607743 и относно вписване промени в устава на
сдружението, и му е указано да впише обстоятелствата, заявените със заявление А 15, вх. №
202103311607743, промени по пунк 12д и относно приетите на 20.03.21г. промени устава на
сдружението.
ПРЕКРАТЯВА производството по т. д. № 673/21 г. по описа на САС, ТО, 13 състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
3