Решение по дело №1421/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 775
Дата: 22 април 2019 г. (в сила от 9 юли 2019 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Шкодров
Дело: 20193110201421
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 775/22.4.2019г.       Година 2019        Град Варна

 

         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд          четвърти състав

На петнадесети април        Година две хиляди и деветнадесета

 

В публичното съдебно заседание в следния състав :

 

 

              ПРЕДСЕДАТЕЛ : АТАНАС ШКОДРОВ

 

 

 

като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер 1421  по описа за две хиляди и деветнадесета година.

 

 

                           

                   Р  Е  Ш  И:

 

 

 

                

ОТМЕНЯ НП № 03-008721/21.12.2017г. на Директор на Дирекция “Инспекция по труда” - Варна, с което на „Садко Инвест“ ЕООД  е наложено административно наказание - ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 5000 лева на основание чл.413  ал.2 от Кодекса на труда. 

 

 

     Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите са изготвени.

 

 

 

 

                   РАЙОНЕН СЪДИЯ:  

 

 

 

 

МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на представляващ „Садко Инвест“ ЕООД    срещу наказателно постановление №03-03-008721/21.12.2017г.  на Директор на Дирекция “Инспекция по труда” - Варна, с което е наложено административно наказание  ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ.

     С жалбата се счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно. Счита се за нарушен чл.57 от ЗАНН, тъй като липсва пълно описание на нарушението и обстоятелствата на извършването му. Сочи се, че на дружеството е вменено качество „работодател“ без да са установявани работници на обекта и конкретни СМР. В този смисъл не е установено и имало ли е заплаха за здравето или живота на работници.  Сочи се, че не е установено дали в момента на нарушението са функционирали ролковите блокове, кой е производителят и каква е съпроводителната документация. Изразява се позиция за липса на конкретика относно местонахождението на обекта, като се счита, че посочването на УПИ не е достатъчно. Счита се още, че не е конкретизирана височината на сградата, коя е опасната зона, колко етажна е сградата, за да се прецени дали е налице опасност.

 

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуален представител.

По същество се доразвиват доводите за отмяна на наказателното постановление. Счита се, че нарушението не е свързано с конкретна правна норма. От свидетелските показания не може да се установи дали са видели документация за скелето и дали по документация е имало възможност към това скеле да бъдат монтирани подобни ролкови блокове.

Процесуалният представител на въззиваемата страна оспорва жалбата.

По същество счита, че наказателното постановление е постановено при спазване изискванията на закона. Моли съда да го потвърди.

 

След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното :

 

На 14.11.2017г. служители към ДИТ-Варна, сред които св. М. и св. И., извършили проверка на строителен обект „жилищна сграда“, находящ се в гр. Варна, УПИ LІІІ-281.

На място свидетелите установили , че обекта представлява груб строеж, на който се извършвани строително монтажни работи, като били изградени шест етажни плочи. На скелето на обекта били монтирани повдигателни съоръжения – ролкови блокове /макари/, които били поставени в най – горния край на скелето.  По отношение на тези повдигателни съоръжения били прегледани предоставени документи, но в тях не било вписано, че е допустимо използването на такива съоръжения. Предвид горното, при липсата на индивидуален проект, показващ, че конструкцията ще понесе натоварването от монтираните съоръжения, както и предвид на факта, че с използването на такива съоръжения върху скелето се създава допълнително натоварване, служителите на ДИТ приели, че е осъществен състав на административно нарушение.

 

Като строител и работодател на лицата, извършващи СМР в обекта било установено дружеството „Садко Инвест“ ЕООД.

 

На 13.12.2017г. св. М. пристъпила към съставяне на АУАН срещу дружеството.  В обстоятелствената част на акта били описани обстоятелствата на нарушението и била посочена правна квалификация по чл.62 ал.3 от Наредба №2 МИЗБУТ при извършване на СМР/2004г. Екземпляр от АУАН бил връчен на представляващ дружеството, като в съдържанието му не били вписани възражения. В срок не постъпили възражения.

 

Впоследствие, въз основа на акта за установяване на административно нарушение от административно наказващия орган било издадено наказателно постановление при възприемане на фактологията, твърдяна с АУАН. На дружеството е било наложено административно наказание на основание чл.413 ал.2 от КТ – имуществена санкция над минималния размер.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства – показанията на св. М. и св. И.;,  констативен протокол;  акт за спиране на строеж и др.

 

За да се произнесе по жалбата съдът преди всичко взе предвид основателността на възражението, че липсва конкретна правна норма, ангажираща амдинистративнонаказателната отговорност на дружеството.

     В настоящия казус  е посочено, че дружеството е допуснало укрепване на две повдигателни съоръжения към изграденото стандартно рамково скеле, без това да е предвидено в съпроводителната документация на производителя на стандартното рамково скеле и без да е разработен индивидуален проект , в който да се предвиди укрепването на ролкови блокове към  изграденото стандартно рамково скеле.

Така описаните обстоятелства са съотнесени към нормата на чл.62 ал.3 от Наредба №2/2004г., която предвижда, че „около и под съоръжения за работа на височина (платформи, люлки, скелета и др.) се монтират предпазни козирки, проходи, ограждения и предпазни мрежи“.

Предвид на факта, че по отношение на дружеството не са вменявани факти по рипса на монтирани предпазни козирки, проходи, ограждения или предпазни мрежи, остава неясно как обстоятелствата , установени при проверката са отнесени към тази разпоредба на Наредбата.

С чл.413 ал.2 от КТ общо е предвидена отговорност за работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, поради което и в приложената санкционна разпоредба въззивният съд не намери отражение на обстоятелствата на нарушението, описани в АУАН и НП.

Предвид на факта, че се касае за описани факти  по липса на надлежно предварително планиране и документиране, вероятната правна квалификация на нарушението би била по чл.55 от Наредбата , предвиждащ, че скелетата, кофражите, подпорите и временните опори се проектират, оразмеряват, монтират, обезопасяват и поддържат така, че да могат да издържат действащите върху тях натоварвания и да се предотврати случайното им деформиране или задвижване.

 

За въззивният съд обаче е невъзможно тепърва да квалифицира нарушението и да подменя волята на наказващия орган както досежно квалификацията на нарушението, така и досежно приложимата санкционна разпоредба, поради което наказателното постановление следва да бъде отменено като необосновано и незаконосъобразно на това основание.

За пълнота следва да се отбележи, че съдът не споделя останалата част от възраженията,  предвид на следното:

 

Сочи се, че на дружеството е вменено качество „работодател“ без да са установявани работници на обекта и конкретни СМР. В този смисъл не е установено и имало ли е заплаха за здравето или живота на работници. Не е изяснено с кои лица дружеството е имало установени трудови правоотношения, за да му се вмени качеството „работодател“.

Съдът, изхождайки от събраните по делото гласни и писмени доказателства намери, че качеството на дружеството като „работодател“ е безспорно установено. Посредством показанията на св. М. и св. И. се установява, че при посещението на проверяващите в обекта, там,  на различните плочи работници са извършвали СМР. Св. М. и св. И. са установили и кой извършва строителството в обекта – дружестовто „Садко инвест“ ЕООД.

Показанията на св. М. и св. И. кореспондират с отразеното в протокол от 13.12.2017г.

 

Изразява се позиция за липса на конкретика относно местонахождението на обекта, като се счита, че посочването на УПИ не е достатъчно.

Съдът, противно на изразената позиция намери, че с посочването на УПИ в достатъчна степен е конкретизирано местонахождението на строежа, доколкото УПИ е с уникален номер и е посочено, че се касае за територията на гр. Варна.

 

Счита се още, че не е конкретизирана височината на сградата, коя е опасната зона, колко етажна е сградата, за да се прецени дали е налице опасност.

Съдът намери, че в обстоятелствената част на НП не е необходимо да се отразяват сочените данни, доколкото се касае за строеж – жилищна сграда , височината на всеки етаж от която предполага опасност за живота и здравето на работниците, щом стълбищната площадка към всеки следващ етаж не е обезопасена.

Сочи се , че В АУАН лицето е посочено като строител, а в НП- като работодател. Ако става дума за строител, то наказващия орган не би бил компетентен.

Съдът намери, че правилно, в хипотезата на чл. 52 ал.4 от ЗАНН наказващия орган е определил качеството на дружеството като „работодател“ и правилно е била ангажирана администартивнонаказателната отговорност на дружеството именно в това негово качество.

По отношение на възразеното, че от свидетелските показания не може да се установи дали са видели документация за скелето и дали по документация е имало възможност към това скеле да бъдат монтирани подобни ролкови блокове съдът намира за нужно да отбележи следното:

СВ. М. и св. И. са категорични по отношение на непосредствените си възприятия от наличните , монтирани върху скелето в обекта ролкови блокове. Свидетелите са категорични и , че са проверили предоставената им документация, като по отношение на тези съоръжения не е била представена документация както на място в обекта, така и при последващата документална проверка.

Предвид горното, съдът намира, че по категоричен начин е установено, че проверяващите са направили опит да установят налична документация по отношение на тези съоръжения и не им е била предоставена такава.

 

Като взе предвид изложеното, съдът намери, че следва да отмени наказателното постановление като необосновано и незаконосъобразно издадено.

 

     Водим от горното, съдът постанови решението си.

 

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: