Решение по дело №9/2019 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 37
Дата: 25 юли 2019 г. (в сила от 7 ноември 2019 г.)
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20192210200009
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  37, 25 юли 2019 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД  КОТЕЛ, наказателен състав, на тринадесети юни юли през две хиляди и деветнадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав:

СЪДИЯ : ЙОВКА  БЪЧВАРОВА

секретар Н. М., като разгледа докладваното от съдията АНД № 9 по описа на РС Котел за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

                   Производството по делото е образувано по жалба на Община Котел с искане за отмяна на наказателно постановление (НП) № НЯСС-428 / 28.11.2018г. на Заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) с твърдения, че материално и процесуално незаконосъобразно.

                   В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С.Р. ***, който поддържа жалбата. Твърди се неправилно приложение на материалния закон. Поддържа наличие на основанията на чл.28 от ЗАНН за отмяна поради маловажност.

                   За въззиваемата страна ДАМТН не се явява представител. Жалбата се оспорва чрез писмено становище и се отправя искане за потвърждаване на НП.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

Община Котел се легитимира като собственик на язовир „Пъдарево-1“, находящ се в землището на село Пъдарево, с акт за публична общинска собственост № 5605.12.1999г. В акта е описано, че язовирът е строен през 1959г., с 80 дка залята площ, 96 м дължина  и 9.61 м височина на стената. Св. И.В. е оператор на язовира на основание сключен с Община Котел договор.

На 05.06.2017г. комисия в разширен състав, председателствана от заместник-областния управител на Областна администрация Сливен, в изпълнение на заповед № РД-11-10-037/23.05.2017г. на Областния управител, на основание чл.32, ал.1 вр. чл.31, ал.1, т.7, т.9 от ЗАдм. вр. чл.63, ал.1, т.1 и чл.64, ал.1, т.6 от Закона за защита при бедствия (ЗЗБ) и чл.138а, ал.3 от Закона за водите (ЗВ), в присъствието на св. Ц.Т., извършила проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовира, резултатите от която били обективирани в протокол № 18/05.06.2017г. В раздел ІV е констатирано, че техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея е неизправно – частично работоспособно, тъй като е : „нарушен поне един от показателите за конструктивна сигурност и/или показателите за опазване на околната среда при удовлетвори показатели за технологична сигурност; в този случай след анализ на техническото състояние се налагат ограничения в натоварването; предприема се ремонт“. В т.2 от раздел „Предписания“ е указано на собственика в срок до 18.10.2017г. да се запълнят и уплътнят коловозите по короната на язовирната стена. На 10.07.2017г. св. Т. – на длъжност  главен специалист „ОМК и УК“ при Община Котел, е удостоверил, че се е запознал със съдържанието на протокола.

През лятото на 2017г. Община Котел организирала зариване на наличните към него момент коловози, ползвайки тежка техника на ДГС Котел.

На 15.09.2017г. свидетелите В. и Т., както и представител на РД „ПБЗН“ извършили оглед на язовира и установили, че състоянието на язовирната стена (корона, сух откос и мокър откос) е добро. Не са дадени препоръки.

Свидетелите В. и Т. сочат в показанията си, че по язовирната стена минават леки и тежки автомобили и особено във влажно време се образуват коловози.

Със заповед № А-324 / 25.04.2018 г. изпълняващият функциите на председател на ДАМТА оправомощил св. П.К. – главен специалист в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Югоизточна България в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ при ДАМТА, да контролира предписанията на комисиите по чл.138а, ал.3 от ЗВ, включително и да съставя актове за установяване на административни нарушения (АУАН) по чл.200, ал.1, т.38-41 от ЗВ.

На 16.05.2018г. св. П.К. и свидетелите Е.М. (инспектор в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Югоизточна България в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ при ДАМТА) и Ж. Н. (главен специалист ОМП и УК при Община Котел) извършили проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовира, резултатите от която обективирани в протокол № 06-03-40/18.05.2018г. В раздел ІІ „Констатации“ е отразено, че при оглед и обход било установено следното : корона – проходима; неуплътнена – наличие на коловози, като в два участъка на короната са много удълбочени. В раздел ІІІ е отразено, че не са изпълнени предписанията, дадени с протокол № 18/05.06.2017г. на комисията за обследване на техническото и експлоатационното състояние по заповед на областния управител, срокът за което е бил до 18.10.2017г. Св. Н.се е запознал със съдържанието на протокола на 28.05.2018г.

На 29.05.2018г. началникът на Регионален отдел „НЯСС“ ЮИБ отправил покана до кмета на Община Котел да се яви лично или да изпрати представител на 18.06.2018г. в 10 часа в административната сграда на отдела в град Ямбол за съставяне на АУАН, с предупреждението, че ще се процедира по чл.40, ал.2 от ЗАНН и актът ще се състави в отсъствие на нарушителя. Поканата е била получена в Община Котел на 01.06.2018г. 

На 18.06.2018 г. св. К., в присъствието на св. Е.М. (посочена като свидетел на установяване на нарушението  и на съставянето на акта) и на Д. Д. (свидетел на съставяне на акта), съставил АУАН, в който описал, че при проверката на 16.05.2018г., на основание чл.190, ал.4, т.1 от ЗВ, се констатирало неизпълнение на предписанието на комисията, назначена от областния управител на основание чл.138а, ал.3 от ЗВ, дадено в протокол № 18/05.06.2017г., да се запълнят и уплътнят коловозите по короната на язовирната стена, със срок 18.10.2017г. При проверката на 18.06.2018г. било установено, че короната е проходима, но неуплътнена – наличие на коловози, като в два участъка са много удълбочени. Актосъставителят е приел, че на 19.10.2017г. Община Котел е нарушила разпоредбата на чл.138а, ал.3, т.2 от ЗВ. АУАН е подписан от актосъставителя и от присъстващите свидетели.

АУАН е предявен на кмета на Община Котел, който го е подписал и получил препис от него на 13.07.2018г.

Същия ден кметът на Община Котел подал възражение срещу АУАН, получено в   Регионален отдел „НЯСС“ ЮИБ на 20.07.2018г., в което се твърди, че указанията, дадени с протокола от 05.06.2017г., са били изпълнени – коловозите са били запълнени и язовирната стена е била заравнена с тежка техника на ДГС Котел, но в началото на 2018г. били направени нови коловози при преминаване на товарни автомобили, превозващи дървесина. Моли да не се съставя НП и административнонаказателното производство да бъде прекратено.

Със заповед № А-5 / 02.01.2018г. председателят на ДАМТН определил К.В. – заместник-председател на ДАМТН, да издава НП по чл.200, ал.1, т.38-41 от ЗВ.

                На 28.11.2018 г. заместник-председателят на ДАМТН издал обжалваното НП № НЯСС-428, в което е приел, че на 19.10.2017г. Община Котел е извършила административно нарушение по чл.138а, ал.3, т.2 от ЗВ, поради което и на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 6000.00 лева. В НП възражението е било преценено за неоснователно и е прието, че извършеното деяние не е маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН. НП е съобщено на наказаното лице на 11.12.2018 г.  Жалбата срещу него е подадена по пощата на 18.12.2018 г. (т.е. в преклузивния седемдневен срок).

                При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи :

                   Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо правен интерес да обжалва, поради което производството по делото е надлежно образувано и е допустимо. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради което  НП следва да бъде отменено.

                   При издаване както на АУАН, и на обжалваното НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила, установени в ЗАНН и в специалните закони, които да затрудняват или ограничават правото на защита на санкционираното лице и поради това като съществени да водят до опорочаване на обжалваното НП и до неговата отмяна. АУАН и НП са връчени надлежно на Община Котел, спазени са процесуалните срокове за издаването им. И актосъставителят, и административнонаказващият орган са били оправомощени да съставят актове, респ. НП по чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ. Както в АУАН, така и в НП е изложена фактическа обстановка, достатъчна по обем и съдържание, за да очертае рамките, в които наказаното лице може да осъществи правото си на защита по административнонаказателната преписка. НП съдържа правни изводи, включително и обсъждане приложението на чл. 28 от ЗАНН

.

                   Предписанията на комисията са дадени при действието на разпоредбата на чл.138а, ал.3 от ЗВ в актуалната ù към него момент редакция, ДВ, бр.58 от 2015г., очертаваща задължение на областните управители да назначат комисии за ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, едно от които е предписват на собствениците на язовирните стени и/или на съоръженията към тях изпълнението в определен срок на необходимите действия за осигуряване на техническата им изправност и безопасната им експлоатация (т.3). Съобразно т.4, комисиите съставят протокол за направените констатации и предписания в срок до 14 дни от проверката по т. 1, който предоставят на областния управител и изпращат на собственика на язовирната стена и/или съоръженията към нея, на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и на директора на съответната басейнова дирекция, за предприемане на действия съобразно правомощията им по този закон; протоколът се изпраща и на кмета на общината, на чиято територия се намира язовирната стена и съоръженията към нея. С изменението на ЗВ, обн. ДВ, бр. 55/03.07.2018 г., тези правомощия на комисията са запазени, но са уредени в чл.138, ал.3, т.5 от ЗВ. За неизпълнение на такова предписание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, както в първоначалната редакция, действала към момента на изтичане на срока за изпълнението му (тази от ДВ бр. 58/2015 г., в сила от 01.01.2016 г.), така и в редакцията, действаща към момента на издаване на наказателното постановление, включително и понастоящем (тази от ДВ бр. 55/03.07.2018 г.), предвижда за нарушителите наказание имуществена санкция в размер от 1000 лв. до 20000 лв. В контекста на изложеното, е неприложима разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, предвиждаща задължение да се приложи по-благоприятната правна норма, която е била приета до влизане в сила на НП. Следователно, освен нарушената правна норма, актосъставителят, а впоследствие и административнонаказващият орган, правилно са издирили и посочили и приложимата санкционна норма.

                Разгледано по същество, НП се явява неправилно и следва да се отмени. Посредством показанията на свидетелите В. и Т. съдът прие, че са били изпълнени дадените с протокола от 05.06.2017г. указания за запълване и уплътняване на коловозите, образували се по короната на язовирната стена. Св. В., като оператор на язовира, извършвайки есенната проверка, е установил, заедно с останалите двама членове на комисията, че стената на язовира е в добро състояние. Данните от протокола за технически преглед от 15.09.2017г., обсъден в съвкупност с показанията на тези двама свидетели, води до извод, че към посочената дата коловозите не са били налични. Пропускът на собственика Община Котел да уведоми писмено ДАМТН не изключва извода за изпълнение на предписанията, тъй като писменото уведомление не е част от фактическия състав на изпълнението им.

                Констатираните по време на огледа през месец май 2018г. коловози са последващи, оставени от тежки камиони, извозващи дърва. Тези коловози също са били запълнени. 

                Ръководен от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ  наказателно постановление № НЯСС-428 / 28.11.2018 г. на Заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор  като неправилно.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред АС Сливен в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

                                              

С Ъ Д И Я :